Skocz do zawartości

[Amortyzator] Kompendium amortyzatorów XC - zakup w określonym przedziale cenowym - wersja zmieniona


szliri

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, w związku z pojawiająca się ilością tematów - jaki amortyzator do 500zł, amortyzator xc do 800zł itp postanowiłem w pigułce zrobić temat czytelny dla osób nie obeznanych w branży rowerowej.

 

Na co zwrócić uwagę kupując amortyzator ?

1. Podstawowa rzeczą jest typ rury sterowej wyróżniamy 3 podstawowe typy :

a) 1 calową / 1/18 cala - na mostek wpuszczany

stery_wspornik_klasyczny_klin.jpg

b ) 1 / 1/18 cala (ahead) - najbardziej popularny w dzisiejszych czasach standard

mostek.jpg

 

c) Tapered - rura sterowa ze zwężaną średnicą z 1,5 cala do 1/18 przy mocowaniu mostka

tapered2.jpg

 

Istnieją jeszcze rury sterowe 1,5 bez zwężanej średnicy jednak ten standard jest wykorzystywany w rowerach z wyższej półki np Cannondale.

 

 

 

 

2. Rodzaj mocowania hamulca

a) Piwoty - zastosowanie hamulce szczękowe np. v-brake,cantilever

rock-shox-sid-team-poplo_3313.jpg

RS Sid z piwotami.

 

b ) Mocowania IS (International Standard) oraz PM ( Post Mount) - dla hamulców tarczowych

TECH_Disk_tab_type.jpg

 

3. Skok amortyzatora - powinien być dobrany do geometrii ramy, wymieniając stary widelec na nowy powinniśmy kierować się długością goleni górnych np. mając 100mm nie kupujemy 140mm. Długość goleni nie jest jedynym wyznacznikiem doboru amortyzatora pod ramę, ponieważ korona także może mieć różne długości za przykład może posłużyć Manitou R7. Najlepszym sposobem jest sprawdzenie wysokości widelca i porównanie jej ze starym widelcem - [Amortyzatory] Wysokość amortyzatorów - Amortyzatory rowerowe przód/tył - Forum Rowerowe - Największe w Polsce

 

4. Rodzaj Osi :

a) 9mm - popularny standard występuje we większości rowerów (QR9mm)

2012-Manitou-Tower-29er-fork-casting-weight04.jpg

8_34763_13_02_08.jpg

b ) 15mm - inaczej oś sztywna (QR15mm)

img_4660.jpg

 

c) 20mm - oś sztywna (QR20mm)

maxle_light_big.jpg

 

Pozostałe rzeczy jakie powinniśmy mieć na uwadze to czy amortyzator ma blokadę skoku, komorę powietrzną , regulacje tłumienia itp.

 

5. Ustawienia SAG (amortyzatory powietrzne)

Sag jest to wstępne ugięcie amortyzatora - na tej podstawie ustawiane jest ciśnienie w komorze powietrznej.

 

Krótki opis :

- mierzymy skok widelca przy napompowanym amortyzatorze - od uszczelek do korony

- zakładamy opaskę na jedną z goleni - ściągamy ją na sam dół nad uszczelkę

- siadamy, po zejściu opaska pokazuje wartość sagu - powinna wynosić :

 

- dla rowerów XC - 10-20%

- dla rowerów AM/DH/FR - 20-30%

W przypadku amortyzatorów z komorami (negatywna + pozytywna) - pompujemy do wyznaczenia sagu jedynie komorę pozytywną

 

6. Ostatni punkt obejmuje wybrane amortyzatory z danego przedziału cenowego :

 

Klasa najniższa - (koszt 50-250PLN) znajdą się w niej wszelkiej maści zoom-y oraz niskie modele rst i suntoura . Osobiście wystrzegał bym się tych "najtańszych" ponieważ nie spełniają swojej podstawowej funkcji. Przykłady :

- Sr Suntour XCR LO

Średnica goleni 30 mm Medium ściskane sprężyna stalowa Tłumienie hydrauliczne Regulacje naprężenie wstępne, blokada skoku Technologie głowica z aluminium, rura sterowa (1 i 1/8", 255 mm) ze stali STKM, magnezowe monolityczne golenie dolne, golenie górne ze stali STKM, mocowanie hamulca Post Mount + V-Brake, max. wielkość tarczy 185 mm Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wersje: srebrna, czarna, biała

- Rst Capa ML

Średnica koła 26"

Przeznaczenie XC

Skok 80 mm

System amortyzacji sprężyna (L)

Tłumienie bierne

Regulacje naprężenie wstępne, blokada skoku

(mechaniczna)

Rura sterowa stal

Korona aluminium

Golenie wewnętrzne Ø 25,4 mm, stal

Golenie zewnętrzne aluminium

Rozstaw goleni 120 mm

Mocowanie hamulców tarczowe, V-brake

Zalecany maksymalny rozmiar tarczy 160 mm

 

- Rock Shox Dart 1

- Skok 80/100/120mm

- Sprężyna sprężyna stalowa

- Tłumienie sprężynowe

- Golenie dolne magnezowe

- Korona aluminium 6061T6

- Rura sterowa stal

- Golenie górne stal 4130

- Kolor czarny, srebrny, biały

Klasa średnia - (koszt ok 300-800PLN) za niewiele ponad 300zł można dostać amortyzator powietrzny który można ustawić pod określoną wagę, cechują się także nierzadko blokadą skoku, oraz regulacją tłumienia. Przykłady :

- Sr Suntour Raidon RLD

Średnica goleni 30 mm Medium ściskane powietrze Tłumienie hydrauliczne Regulacje powietrzne naprężenie wstępne, tłumienie powrotu, blokada skoku manetką Technologie głowica z aluminium, rura sterowa (1 i 1/8", 255 mm) ze stali Cr-Mo, magnezowe monolityczne golenie dolne, golenie górne ze stali STKM, mocowanie hamulca IS, max. wielkość tarczy 160 mm Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wesje: czarna, biała, z mocowaniem tylko do hamulca tarczowego, z mocowaniem do hamulca tarczowego i V-Brake

- Sr Suntour Epicon RLD - mój faworyt w tym zestawieniu

Średnica goleni 32 mm Medium ściskane powietrze Tłumienie hydrauliczne Regulacje powietrzne naprężenie wstępne, tłumienie powrotu, blokada skoku manetką Technologie głowica drążona z aluminium 6061, rura sterowa (1 i 1/8", 255 mm) z aluminium 7050, magnezowe monolityczne golenie dolne, golenie górne z anodowanego aluminium 7050, mocowanie hamulca IS, max. wielkość tarczy 160 mm Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wesje: czarna, biała, z mocowaniem tylko do hamulca tarczowego, z mocowaniem do hamulca tarczowego i V-Brake

- RST First Air RL

Średnica koła 26"

Przeznaczenie XC

Skok 100 mm

System amortyzacji olej (P) / powietrze (L)

Tłumienie olejowe

Regulacje naprężenie wstępne, tłumienie odbicia, tłumienie kompresji, blokada skoku

Rura sterowa aluminium 7050

Korona aluminium

Golenie wewnętrzne Ø 30 mm, aluminium 7050, anodowane

Golenie zewnętrzne magnez

Rozstaw goleni 130 mm

Mocowanie hamulców tarczowe (post mount), V-brake

Zalecany maksymalny rozmiar tarczy 180 mm

Uwagi regulowana dźwignia blokady skoku

 

- Spinner Aeris 320-100

Średnica goleni 32 mm Medium ściskane powietrze Tłumienie hydrauliczne Regulacje naprężenie wstępne, tłumienie powrotu, blokada skoku Technologie głowica kuta z aluminium, aluminiowa rura sterowa, magnezowe monolityczne golenie dolne, aluminiowe golenie górne, mocowanie hamulca International Standard Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wersje: czarna, biała

- Manitou R7

Rozmiar koła 26"

Sprężyna TS Air

Tłumienie Absolute +

Regulacje naprężenie wstępne, szybka kompresja (wewnętrzna regulacja), wolna kompresja, tłumienie odbicia

Mocowanie hamulca Post Mount

Średnica goleni wewnętrznych 30mm

Materiał goleni wewnetrznych aluminium

Materiał goleni zewnętrznych magnez

Średnica rury sterowej 1,1/8"

Wysokość ośkorona 476mm

- Rock Shox Tora 318 solo air

Waga: 2214 g Tłumik: olejowy Motion Control. Regulacja tłumienia odbicia i wolnej kompresji. Blokada z regulacją progu otwarcia Skok: 120 lub 130 mm Opis: widelec do AM i XC/maratonu. Haki osi przedniej na szybkozłącze 9 mm. Mocowanie hamulca tarczowego w standardzie IS2000, opcjonalnie piwoty do V-Brake. Maksymalny rozmiar tarczy hamulcowej 210 mm. Opcjonalnie manetka blokady. Sprężyna: powietrzna Solo Air. Regulacja twardości przez zmianę ciśnienia. Samoczynna regulacja ciśnienia w komorze negatywnej Budowa: golenie górne średnicy 32 mm z cieniowanej stali Cr-Mo, chromowane. Golenie dolne odlew magnezowy. Korona z aluminium 6061 T6, pusta. Rura sterowa średnicy 1 1/8" ze stali

 

- Rock Shox Recon Silver TK

Amortyzator przedni przeznaczony do użytku XC.

 

Solo Air to nieskomplikowany system regulacji sprężyny powietrznej. Negatywna i pozytywna komora powietrzna są jednocześnie pompowane przez jeden wentyl. Umożliwia to pojedyncza sprężyna powietrzna amortyzatora.

 

Blokada TurnKey umożliwia jej ustawienie w pozycji włączonej lub wyłączonej. System wyposażono w mechanizm otwarcia blokady i uginania się widelca pod wpływem silnego uderzenia, który chroni zarówno widelec jak i rowerzystę w przypadku niespodziewanego najechania na poważną przeszkodzę.

 

SPECYFIKACJA:

Skok: 80/100/120mm

Sprężyna powietrzna: Solo Air/Coil

Tłumienie: TurnKey

Regulacja tłumienia: zewnętrzna

Oś: 9mm QR lub 20mm Maxle

Stery: 1-1/8" stalowe lub aluminiowe

Górne golenie: 32mm

Kompatybilny z manetkami Pushloc/Poploc

 

Klasa wysoka (koszt 1000zł +) - amortyzatory z tej półki cechować się będą bardzo dobrą pracą, posiadają szereg regulacji, manetki blokady, automatyczne blokady skoku, dodatkowo ich waga jest bardzo niska przy zachowaniu bardzo dobrej sztywności. Przykłady :

- Fox F series RL/Remote/RLC

skok: 80/100/120mm

rura sterowa: 265mm, 1 1/8"

korona: aluminium 7075 T6, kute

golenie górne: aluminium (średnica: 32mm)

golenie dolne: magnez (średnica: 38mm)

kolor: "White"

waga wersji RL: ok. 1.500g/1.500g/1.590g

waga wersji RLC: ok. 1.430g/1.430g/1.470g

waga wersji z osią 15QR: ok. 1.530g/1.530g/1.580g

system: sprężyna powietrzna

tłumienie wersji RL: otwarta kąpiel olejowa

tłumienie wersji RLC: zamknięty cartridge typu FIT

regulacja RL: naprężenie wstępne, tłumienie powrotu (12-Click), Lock-Out

regulacja RLC: naprężenie wstępne, tłumienie powrotu (18-Click), tłumienie powolnej kompresji = "ProPedal Damping" (8-Click), Lock-Out z regulacją "Blow-Off" (10-Click)

mocowanie hamulca tarczowego (post mount) o średnicy tarczy od 160mm do 203mm

dostępne wersje: "disc only" (w standardzie postmount) lub "standard" (dodatkowe mocowania hamulca typu V-brake)

zastosowanie: wyczynowe cross-country/ maraton

- Rock Shox SID RLT

Amortyzator przedni przeznaczony do użytku XC.

 

Dual Air to lekki system amortyzacji pozwalający na jej wszechstronne ustawianie zgodnie z charakterem jazdy użytkownika. Dwie niezależne powietrzne komory umieszczone w lewej goleni widelca. Pozytywna komora powietrzna pozwala na ustawienie odpowiedniego ciśnienia do wagi ciała. W negatywnej komorze ustawiamy komfort amortyzacji (twardo/miękko).

 

W Motion Control DNA zastosowano nowy, lżejszy mechanizm sprężynowy o nazwie „double helix” oferujący bardziej czułą pracę niż dotychczas. System tłumienia umożliwia szybką regulację tłumienia kompresji podczas jazdy, aż do maksymalnego zablokowania widelca. Odznacza się niską wagą oraz regulacją blokady, która pozwala na bardziej efektywne podjeżdżanie poprzez zredukowanie pompowania podczas pedałowania pod górę.

 

SPECYFIKACJA:

Skok: 80/100/120mm

Sprężyna powietrzna: Dual Air

Tłumienie: Motion Control DNA

Regulacja tłumienia: Dual Flow

Oś: 9mm QR lub 15mm Maxle Lite

Stery: 1-1/8" stalowe lub aluminiowe

Górne golenie: 32mm

Kompatybilny z manetkami Pushloc/Poploc

 

- Rock Shox Reba RL

Amortyzator przedni przeznaczony do użytku XC.

 

Dual Air to lekki system amortyzacji pozwalający na jej wszechstronne ustawianie zgodnie z charakterem jazdy użytkownika. Dwie niezależne powietrzne komory umieszczone w lewej goleni widelca. Pozytywna komora powietrzna pozwala na ustawienie odpowiedniego ciśnienia do wagi ciała. W negatywnej komorze ustawiamy komfort amortyzacji (twardo/miękko).

 

Dual Flow to system tłumienia powrotu posiadający dwa niezależne obwody odpowiedzialne za tłumienie powrotu początku i końca skoku. Ręczna regulacja pozwala na dostosowanie tłumienia początku skoku (małe ugięcia), a fabryczne ustawienia regulują tłumienie powrotu końca skoku (duże ugięcia).

 

SPECYFIKACJA:

Skok: 80/100/120mm

Sprężyna powietrzna: Dual Air

Tłumienie: Motion Control

Regulacja tłumienia: Dual Flow

Oś: 9mm QR lub 15mm lub 20mm Maxle

Stery: 1-1/8" stalowe lub aluminiowe

Górne golenie: 32mm

Kompatybilny z manetkami Pushloc/Poploc

- Manitou R7 MRD

Sprężyna - TS Air (powietrze)

Tłumienie - ABS +

Regulacje - naprężenie wstępne (ciśnienie)

szybka kompresja (wewnętrzna regulacja)

wolna kompresja (+ blokada)

tłumienie odbicia

Mocowanie hamulca - Post Mount 6”

Średnica / materiał ślizgów - 30 mm / anodowane aluminium

Materiał goleni - magnez

Średnica rury sterowej - 1,1/8”

Wysokość oś - korona - 476 mm

 

Legendarny, wyczynowy widelec do XC i maratonu. Za tłumienie odpowiada sprawdzony system ABS+ z możliwością wewnętrznego tuningu charakterystyki pracy. W 2011 roku wersje MRD i PRO

mają zmienione magnezowe odlewy goleni dolnych. Dzięki temu zabiegowi udało się zmniejszyć wagę o prawie 100 gramów w stosunku do wersji 2010. Dodatkowo zastosowano szersze mocowanie podkowy, co poprawia doskonałą już sztywność boczną i redukuje naprężenia. Nowy kształt podkowy to także zwiększony prześwit dla opony. W nowych widelcach zastosowano również nowe haki, które oprócz mniejszej wagi będą sztywniejsze. Wszystkie widelce R7 występują w dwóch wersjach: z manetką MILO oraz bez (blokada na goleni). Wagi widelców podane w tabeli dotyczą widelców z nieprzyciętą rurą sterową.

- DT SWISS XRC

Waga: 1380 g Tłumik: olejowy. Regulowane tłuminie odbicia, blokada z regulowanym progiem otwarcia Skok: 100 mm Opis: Lekki widelec do XC, blokowany manetką na kierownicy, haki pod oś 9 mm, mocowanie hamulców w standardzie PostMount, maksymalna tarcza 185 mm. Sprężyna: powietrzna ze stalową sprężyną negatywną, regulacja twardości przez zmianę ciśnienia Budowa: aluminiowe, anodowane golenie górne średnicy 28,6 mm. Golenie dolne karbonowe z magnezowymi hakami. Korona aluminiowa odkuwana i frezowana CNC. Rura sterowa 1,125" z aluminium anodowanego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie, ale trochę to nieuporządkowane i nieprecyzyjne. Pokazujesz piwoty, a na zdjęciu widelec sztywny, podczas gdy mowa jest o amortyzatorach.Bardzo nieczytelne dane techniczne amortyzatorów. Przy każdym z nim powinien być ten sam schemat opisu. I po co tyle podkreślania? Prawdziwie kompendium powinno zawierać dużo dokładnych informacji np. waga, sztywność, wysokość A2C... itd. Poza tym wypadałoby przedstawić różnice w charakterystyce pracy amortyzatorów, zastosowanych tłumików, technologii (eta, u-turn, terralogic, spv, noble air...). A tu nic takiego nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie, ale trochę to nieuporządkowane i nieprecyzyjne. Pokazujesz piwoty, a na zdjęciu widelec sztywny, podczas gdy mowa jest o amortyzatorach.Bardzo nieczytelne dane techniczne amortyzatorów. Przy każdym z nim powinien być ten sam schemat opisu. I po co tyle podkreślania? Prawdziwie kompendium powinno zawierać dużo dokładnych informacji np. waga, sztywność, wysokość A2C... itd. Poza tym wypadałoby przedstawić różnice w charakterystyce pracy amortyzatorów, zastosowanych tłumików, technologii (eta, u-turn, terralogic, spv, noble air...). A tu nic takiego nie ma.

 

Dane były w tabelkach, jednak po zaakceptowaniu postu wyszło jak wyszło. Co do dokładnych informacji na temat amortyzatorów, to sporo jest tematów w strefie testów jak i w normalnych tematach tutaj jedynie są umieszczane ogólne informacje. Wagi też nie ma sensu podawać ponieważ waga katalogowa a realna to 2 różne sprawy a każdy zainteresowany widelcem może zajrzeć na stronę http://rowerowawaga.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie, ale trochę to nieuporządkowane i nieprecyzyjne.

 

Rock Shox-Reba SL DualAir Rocznik 09/11

- Skok: 80/100/120 mm, oś 9 mm

- Regulacja skoku; All Travel

- Sprężyna DUAL AIR: pozytywna i negatywna sprężyna powietrzna

- Tłumienie powrotu Motion Control

- Dolne golenie - Magnezowe

- Korona; kuta, aluminium 6061 T-6

- Rura sterowa; aluminium 1 1/8 cala, również wersja tapered ( Disc Taper)

- Górne golenie (32 mm) wykonane z aluminium serii 7000, pokryte teflonem; Kolor: czarny/biały

- Rodzaj hamulca: tarczowy (mocowanie w standardzie PM)

- Waga: ok 1620 g (zależnie od długości rury sterowej)

- maksymalna wielkość tarczy hamulcowej: 210mm

 

Ujdzie czy nadal do kitu :whistling:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Ja dziekuje za amortyzatory w rowerze.Niestety mnie te tzw tanie amortyzatory konkretnie konkretnie suntour za ok 200zł który padł po 4000 przebiegu w miedzyczasie rozbierany i konserwowany dwukrotnie a teraz dostał luzów i do tego korozji goleni.Nauczyły mnie aby wcale nie kupować bo nie oszukujmy się-

Skoro to jest słaby amor to jaki jest dobry?Za 700-800zł?Za kilka rurek sprężyn i plastiku mam tyle dać żeby podziałało powiedzmy te 20 tys km?Pewnie są do nich czesci zapasowe ,ale w jakiej cenie ,za głupie 2 uszczelki 100-150zł?

A co wieksze częsci pewnie w cenie 75% ceny nowego amora.

 

Chyba rzeczywiście najlepiej kupić jakiegoś zooma za 70zł bo wytrzymał mi taki tyle co suntour a ani razu go nawet nie rozbierałem tylko oliwką polałem czasem golenie

 

Widać tu jakąś zmowe producentów ,uważam że można zrobić trwały amortyzator za powiedzmy 300zł.Ale po co przecież jak się rozleci klient kupi nowy i kasa sie kręci.

Niestety klient wstawi zwykły widelec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...