Skocz do zawartości

[dynamo w piaście] Kompendium - wszystko o... doświadczenia, opinie, porady, dodatki...


Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie - też się nad tym zastanawiam...


Dynamo SunupEco, to trójfazowy generator z prostownikiem dającym na wyjściu prąd stały.

Po rozkręceniu widać, że z prądnicy do prostownika "wchodzą" trzy przewody, na "wyjściu" oczywiście dwa - "plus" i "minus".

 

Pytanie do znawców tematu elektryki/elektroniki... jak to obejść, aby na wyjściu otrzymać AC na dwóch przewodach???

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz na myśli wykorzystanie dwóch z trzech przewodów???

 

Tylko czy to nie "zabije" lampki, bo o ile dobrze kojarzę, to napięcie międzyfazowe jest wyższe od fazowego???

 

A gdyby tak...???

 

Full-wave_rectifier3.png

...na wyściu nie dostanę prądu stałego, tylko tętniący - dobrze kombinuję???

 

Może to zadziałać???

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Pany, zastanawiam się czy do miejsko-rekreacyjno-wycieczkowego roweru włożyć DH-3N20-A, czy coś droższego. Z jednej strony, nie warto w sprzęt który się zostawia pod sklepem czy biurem, czegoś drogiego, z drugiej strony, nie chcę się szarpać z czymś co stawia duży opór.

Jak ma jakość toczenia i opory stawiane przez tę piastę, w stosunku do np.  DH-3N72 ? 

A może wybrać coś od SRAM ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duży opór to kwestia umowna. Jeden stwierdzi, że niedopuszczalny inny nie zauważy różnicy.

 

Mam 2R30 i niestety brak porównania do innych modeli. Mi nie przeszkadza ta piasta zwłaszcza, że tylna z biegami też swoje do oporów dodaje, a i opony zimowe nie grzeszą lekkością i oporami ;)

 

W sumie nie porównywałem zmęczenia na jednej trasie różnymi rowerami, więc nawet nie wiem czy długodystansowo te opory robią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pany, zastanawiam się czy do miejsko-rekreacyjno-wycieczkowego roweru włożyć DH-3N20-A, czy coś droższego. Z jednej strony, nie warto w sprzęt który się zostawia pod sklepem czy biurem, czegoś drogiego, z drugiej strony, nie chcę się szarpać z czymś co stawia duży opór.

Jak ma jakość toczenia i opory stawiane przez tę piastę, w stosunku do np.  DH-3N72 ? 

 

 

Kupiłem ostatnio dynamo w piaście Shimano Deore XT DH-T780 i nadmienić wypada,

że producent zachwala poprawione opory toczenia o 40% w stosunku do modelu DH-3N30,

jak również dużo mniejszą wagę w stosunku do tegoż właśnie:

 

- DH-T780 ok.480g.,

- DH-3N72 ok.560g.,

- DH-3N30 ok.700g.,

- DH-3N20 ok.800g.,

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ja się wypowiem.

Posiadam 3N20, która zasila lampkę 7W. Prądnica generuje wtedy 8,5W (moc wydziela się na samej prądnicy - 1W - jak i na mostku prostowniczym - 0,5W). Przy maksymalnym obciążeniu włączam i wyłączam lampkę. Różnicy nie odczuwam. Bo w rzeczywistości się nie da. Dlaczego?

Typowy rowerzysta generuje ok. 100W. Dodatkowe 8,5W to 8,5% więcej. Ktoś to odczuje? Wątpliwe.

Trzeba jeszcze doliczyć sprawność piasty i prądnicy. Szacuję na jakieś 90%. Czyli jak prądnica generuje 8,5W to my musimy wygenerować 9,5W. Całe 9,5% więcej. Ktoś odczuje różnicę?

 

Szacunkowo wygląda to mniej więcej tak:

bez piasty z prądnicą - 100W

z prądnicą, lampka wyłączona - 100W + 1W (opory toczenia) - 1% różnicy

z prądnicą, lampka 7W włączona - 100W + 1W (opory toczenia) + 1,5W (straty na prądnicy, mostku prostowniczym) + 7W na lampki - 9,5% różnicy

 

Może ktoś to odczuje jak będzie się bardzo na tym skupiał. Ja odczuwam jak kręcę kołem ręką. Podczas jazdy niczego nie odczuwam bo i się nad tym nie zastanawiam. Wyczuwałem ale przy dynamie butelkowym.

 

Masa samej piasty tez nie powinna mieć znaczenia. 300g więcej to raptem 0,3-0,5% całej masy (rower + rowerzysta). Nikt tego nie odczuje. Ja mam litrowy bidon. To 3x większa masa niż różnica w piaście.

 

Dla mnie rozwiązanie jest proste. Dla zwykłego rowerzysty różnica w piastach będzie niezauważalna. Być może jest jakaś różnica w kulturze pracy. U mnie na 7W lampce w stosunku do poprzedniej 1W słychać delikatne tak jakby klikanie. Ale słychać jak w pomieszczeniu się zakręci. Podczas jazdy hałas toczenia zagłusza (a mam prawie slicki).

Czy warto kupować droższe piasty? Nie wiem. Może i mają lepszą trwałość i wytrzymują większe obciążenia. Ale dla kogoś kto nie jeździ wyczynowo to się nie opłaca. 3N20 spokojnie posłuży przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Czy zdążymy ją zużyć? Nawet jak tak to mamy koszt ok. 100pln a nie 300pln.

To jest tak samo jak z innym osprzętem. Można kupić przerzutki deore, xt itd. ale przy normalnej jeździe nie wyczujesz różnicy w stosunku do np. acery.

Wydaje mi się, ze piasty z prądnicą lepszej klasy to tylko mniejsza waga i lepsze łożysko. Sama prądnica to jedno i to samo. Zresztą co tam może być innego? Uzwojenia są robione z kawałka metalu a nie przewodów, można tylko zmieniać materiał by uzyskać mniejszą masę.

 

Dla mnie dla zwykłego rowerzysty nie warto. Jak ktoś jeździ wyczynowo to może mieć to sens.

Edytowane przez gruby2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent zawsze zachwala ;)

 

Tys prowda ;) Ale trzeba przyznać że co do wagi, to się zgadza, prawda???

 

Masz porównanie do tych tańszych czy faktycznie czuć różnicę?

Niestety nie miałem okazji jeszcze porównać, bo dopiero co założyłem, ale faktem jest, że jest bardzo lekkie,

no a kręci się gładko łatwo i przyjemnie, tzn. nawet wibracje tak charakterystyczne dla tego typu dynamo,

tutaj są bardzo słabo odczuwalne.

 

...Masa samej piasty tez nie powinna mieć znaczenia. 300g więcej to raptem 0,3-0,5% całej masy (rower + rowerzysta). Nikt tego nie odczuje...

 

No cóż, ja tam na cykloreksję nie cierpię ale doceniam różnicę w wadze,

no bo jeśli suma sumarum mogę urwać z roweru kilogram do dwóch

i to jeszcze dostając podzespoły wyższej jakości... nie mam pytań.

 

Tak dla przykładu - poprzednia piasta którą wymieniłem na XT z dynamo

to była piasta klasy LX i ważyła 220g.

 

Natomiast zamiast teoretyzować, proponuję poczytać "wypociny" praktyka ;)

 

http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index_en.html#dynamo's

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@cienkun - ale XT jest IMHO niewiele droższe od DH-3N72 które rozważasz do mieszczucha ;)

 

Ale fakt jest taki, że te najtańsze DH-3N30A można teraz wyrwać w ROSE za pół ceny, a to kusi,

no bo jest różnica zapłacić €30 a zapłacić €15  :thumbsup:

 

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@cienkun - ale XT jest IMHO niewiele droższe od DH-3N72 które rozważasz do mieszczucha ;)

 

Ale fakt jest taki, że te najtańsze DH-3N30A można teraz wyrwać w ROSE za pół ceny, a to kusi,

no bo jest różnica zapłacić €30 a zapłacić €15  :thumbsup:

No właśnie że wiem o Tym. :P

A ja nie rozważałem DH-3N72, tylko podałem je jako punkt odniesienia. 

Wolałbym coś poniżej 200zł. Tylko właśnie nie wiem, czy jest coś godnego uwagi w tej cenie. Innymi słowy, jadę po taniości.

A jak się spisują dynama SRAM? np. budżetowy model D330?

  Edytowane przez cienkun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, że po taniości można się czasami nieźle "przejechać"  :P

 

A tak na serio, to w nic lepszego nie ma sensu inwestować jeśli chcesz tanio.

 

Jeśli nie tanio, to minimum DH-3N80 - to dynamko zbiera najlepsze opinie w kategorii cena/jakość/trwałość/wydajność  :thumbsup:

 

Co do SRAM, to nie wiem, ale poczytaj tutaj 

 

http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index_en.html#dynamo's

 

pisze, że ponoć nie jest najlepiej.

 

Temu gościowi akurat ufam - wciąż aktywny i aktualizuje/rewiduje swoje recenzje.

 

Masz wątpliwości - napisz do niego emilka ;)

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DH-3N20 to chyba najtańsza opcja i najcięższy "kaliber" - prawie kilogram samej piasty ;)

Nie przesadzaj. 800g. I nie popadaj w skrajności co do masy. 100-300g jak się nie ścigasz na tysięczne naprawdę nie robią różnicy.

Wolałbym coś poniżej 200zł. Tylko właśnie nie wiem, czy jest coś godnego uwagi w tej cenie. Innymi słowy, jadę po taniości.

A jak się spisują dynama SRAM? np. budżetowy model D330?

 

Chcesz najtaniej to kupuj 3N20 (na śruby) lub 3N30 (szybkozamykacz). Ja nie narzekam, przejechało 10tyś, świeci, piasta się nadal kreci. Jak poszukasz to dostaniesz gotowe koło w dobrej cenie. Lepiej tak zrobić niż kupować oddzielnie i dawać do zaplecenia (chyba, że sam to zrobisz).

Czy warto dawać więcej na prądnicę? Jak się nie ścigasz i nie jeździsz wyczynowo to nie. Możesz kupić rower z najlepszym osprzętem do miasta. Tylko po co jak tego nie wykorzystasz?

 

Jako ciekawostka:

http://www.bikequarterly.com/VBQgenerator.pdf

Podają ile generuje rowerzysta i prądnica w zależności od prędkości.

Edytowane przez gruby2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba jeszcze doliczyć sprawność piasty i prądnicy. Szacuję na jakieś 90%.

Chciałbyś mieć taką sprawność. Popatrz na wykresy w materiale, który sam dałeś.

Tutaj też są wykresy oporu piast oraz dane konkretnego modelu (son28, producent deklaruje 65%): http://www.nabendynamo.de/produkte/son_28_en.html

Tutaj się chwalą, że mają najwydajniejsze na rynku (73%): http://www.thinkbiologic.com/products/joule-3-dynamo-hub

 

Ale trzeba przyznać że co do wagi, to się zgadza, prawda???

O wagę się nie kłócę ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawność liczą dla oświetlenia halogenowego 3W. Sensowne bo eliminuje się straty na prostowniku. Ale przy prędkości 15km/h mija się to z celem. Dlaczego? Bo dla takiego obciążenia prądnica nasyca się przy ok. 20Hz (10km/h dla 26"). I wtedy należy sprawdzić sprawność. Przy 15km/h logicznym jest, że będzie znacznie mniejsza. Zobacz na ten link co zamieściłem. Przy 10km/h masz sprawność grubo ponad 80%.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bo właśnie o to biega aby dynamo miało jak największą wydajność energetyczną przy jak najniższych prędkościach.

 

Bez sensu to jest IMHO zachwycanie się wydajnością przy dużych prędkościach.

 

 

 

Sent from my HTC One using Tapatalk

 

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...