Skocz do zawartości

[dynamo w piaście] Kompendium - wszystko o... doświadczenia, opinie, porady, dodatki...


Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Chciałbym poruszyć temat ładowarek rowerowych. Wybieram się na 5000km trase po europie i jak każdemu i wszedzie jest potrzebna energia elektryczna, czy to do telefonu, czy aparatu, czy gps...

Jadąc na rowerze wytwarzamy dużo energii, która w pewien sposób się marnuje.

 

http://www.charbike.eu/

 

Na powyższej stronie oferuje się pewien Pan ze swoim sprzętem nawet i gwarancją. Czy miał ktoś z tymi ładowarkami do czynienia?

 

Kolejnym problemem jest to, że nie mam i nie będę miał dynama w piaście, więc zmuszony będę zamontować klasyka. Jak będzie się to sprawowało, jakie będą efekty ładowania telefonu, mp3, czy nawet akumulatorków AA czy AAA itp itd.

 

Pozdrawiam i proszę o odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Fakt, nie głupi pomysł, jeżeli faktycznie będzie sprawnie działać z mikro USB, (akurat będę potrzebował ładować Samsunga G S2.

Nie widziałem wcześniej tego wcześniej na allegro. Tym bardziej, że ma "niekonwencjonalny" zestaw montażowy, który będzie pasował do mojego widelca bez możliwości podpięcia do niego czegokolwiek.

Miał ktoś okazję testowania tego, lub podobnego sprzętu?

 

Dzięki za linka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatni raz klasycznego dynama używałem jakieś 10-15 lat temu i z tego co pamiętam to była porażka. O ile teoretycznie dynamo jest w stanie wyrobić, tak sprawność tego ustrojstwa jest niezbyt wysoka, więc daje wyraźne obciążenie.

 

Spójrz na to od strony tego co będziesz zasilał:

  • AA/AAA. Im większa pojemność, tym dłuższy czas ładowania. Załóżmy, ze masz 4xAAx2500mAh. Daje to 10Ah. Przy założeniu 100% skuteczności procesu, daje to min 5 godzin na naładowanie kompletu 4 sztuk (konfiguracja ładowania mało istotna).
  • Telefon. Zależy jaki telefon będziesz miał. Jednoczesne zasilanie i praca na smartfonie - teoretycznie wydoła, ale proces ładowania będzie zapewne długi.
  • MP3, tutaj zapewne nie będzie problemu.

Ja bym poważnie rozważył ogniwo słoneczne:

http://allegro.pl/sol6n-ogniwo-sloneczne-ladowarka-solarna-solar-i2081811219.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do proponowanych ładowarek słonecznych/solarnych jestem negatywnie nastawiony, pod względem ich sprawności/wydajności. Wygrałem kiedyś w konkursie takową, chyba z Discovery, czy jakoś tak. Totalna porażka, żeby zaczęła ładować telefon potrzebowała warunków, typu Sahara. Bez chmurki, kąt padania promieni 90*, upał 35* itp itd. Tragedia, zraziłem się do tego typu wynalazków.

 

Chyba, że jest ktoś, kto testował takie urządzenia w autopsji i chciałby się podzielić swoimi wrażeniami z efektów działania konkretnego modelu.

 

Jestem otwarty na propozycje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Jako że ostatnio chyba dojrzałem do porzucenia bateryjek na rzecz dynama,

zainteresowałem się tematem dynama w piaście i myśląc naiwnie, że wybór będzie w miarę łatwy i prosty,

zacząłem poszukiwania potencjalnego „kandydata” do zakupu.

 

Jakże się jednak zdziwiłem mnogością urządzeń, szczególnie w ofercie firmy SHIMANO.

 

Niestety nie znalazłem żadnych opinii czy też porad w tym temacie, to też postanowiłem

zebrać podstawowe informacje na ten temat w jednym miejscu.

 

Zachęcam również do dzielenia się doświadczeniami praktycznymi oraz opiniami na ten temat.

 

No i tak, mamy kilka firm które oferują dynama w piaście.

 

W procentach (%) - jeśli dostępny - podany jest wskaźnik efektywność/wydajność przy prędkości 15km/h,

jeśli nie określono innej. No i wiadomo - im wyższa wartość, tym lepiej.

 

On/Off - dynamo posiada przełącznik/sprzęgło, który fizycznie rozłącza dynamo z piastą ,

dzięki czemu uzyskujemy opory toczenia tradycyjnej piasty, kiedy nie korzystamy z dynama.

 

SHIMANO

 

Posiada produkty podzielone na trzy grupy:

 

- DH

- HB

- IB

 

Najbardziej popularne na rynku:

 

- DH-3N20 - 825g

- DH-3N30 - 740g

- DH-3N72 - 560g

- DH-3N80 - 481g

- DH-S501 Alfine - 570g

- DH-T780 Deore XT - 483g

- DH-T670 Deore LX - 550g

 

Pomijam modele które od podstawowych (pod V-Brake) różnią się tylko systemem mocowania dla tarcz hamulcowych.

 

Jako że SHIMANO ma w swojej ofercie baaardzo bogaty wachlarz urządeń tego typu,

to ograniczyłem się tutaj do modeli najłatwiej dostępnych i chyba najbardziej popularnych na rynku.

Pełną listę (mam nadzieję) można znaleźć tutaj - http://techdocs.shim...534374302051151

 

SON (Schmidt Original Nabendynamo) - http://www.nabendyna...dynamos_en.html

 

- SONdelux - 390g

- SON 28 - 430-460g - 65%

- SON 28 15 - 460g - 65%

- SON 28 klassik - 570g - 65%

- SON 28 XS - 400g 60%

- SON 28 XS-M - 520g - 60%

 

SRAM - http://www.sram.com/...nt/hubs-dynamos

 

 

- D3 Dynamo - 558-602g

- D7 Dynamo - 565-594g

 

SP (Shutter Precision) - http://www.sp-dynamo.com/index.html

- SP 7 Series - 640-690g

- SP 8 Series - 360-410g

 

Biologic - http://www.thinkbiol...noff-dynamo-hub

 

- Joule II

- Joule 3 - 416g - 73%

- Joule™ HG On/Off

 

Supernova - http://supernova-lig...ucts/index.html

- Infinity 8 - 660g - On/Off - 76% @ 25km/h

- Infinity S - 399g

 

Sturmey Archer - http://www.sturmey-a...ubs/cid/2/id/30

- X-FDD - 970g

- XL-FDD - 1220g

 

Ta firma produkuje piasty/dynama tylko z hamulcem bębnowym/rolkowym.

 

No i na koniec dość ciekawy wynalazek

 

SUNUP - http://www.sunupeco....Sunup_Home.html

 

- Sunup Eco Cycle Dynamos - 650g - 84%

 

Pomysł o tyle ciekawy, że o ile nie jest to dynamo zintegrowane/wbudowane w piastę,

to nie wymaga przeplatania koła, choć po montażu jest zintegrowane z tylnym kołem.

 

Ponoć posiada najwyższy wskażnik efektywności/wydajności – 84% przy 15km/h.

 

Jedyny „feler” jakiego się dopatrzyłem, to taki, że może być problem z montażem w ramach,

które do demontażu koła wymagają jego znacznego „przesunięcia” w widelcu w kierunku przedniego koła.

Choć mogę się mylić, oczywiście.

 

To na razie tyle - ciekawi mnie ten wynalazek SUNUP, jak również kilka modeli SHIMANO:

 

- DH-3N80

- DH-S501 Alfine

- DH-T780 Deore XT

- DH-T670 Deore LX

 

No i bądź tu człowieku mądry i... Który model lepszy i dlaczego? Może ktoś poradzi???

 

No i może być ważne to, że ja poszukuję czegoś dla 28" ;)

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę o oznaczeniach piast Shimano:

DH - dynamo hub

2/3 - moc 2,4W lub 3W

N/R/D - rodzaj hamulca: N - na obręcz, R - rolkowy, D - tarcza

 

Dynama pod hamulce rolkowe mają niestety wynalazek zwany "power modulator", który potrafi upośledzić siłę hamowania. Trzeba zwrócić uwagę na dokładne oznaczenia tych piast, bo są dedykowane pod różną wagę i wielkość koła (przynajmniej w teori. bo w praktyce dostępność jest mizerna).

 

Najlepiej brać piastę o mocy 3W, zwłaszcza jak ma być komplet oświetlenia. Potem dobrać pod posiadane hamulce. Na końcu masa i wydajność w zależności od potrzeb i sposobu jazdy.

U siebie mam DH-2R30-E (o ile dobrze pamiętam). Trzymając gołą piastę obrót osi był bardzo trudny i skokowy. Kręcąc kołem czuć spory opór, a po rozkręceniu dosyć szybko się zatrzymuje (nie wspominając jak się coś do dynama podłączy). W praktyce nie zwracam na to uwagi, ale tym rowerem głównie jeżdżę po mieście, więc nie zależy mi na masie i oporach. Do roweru wycieczkowego lub wyprawowego jednak warto wziąć coś lepszego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiszę swoje trzy grosze: zapodałem piastę SP Dynamo HB015 z opcją odłączanego dynama, niestety nie miałem szansy jej jeszcze przetestować bo czekam na lampę...jedyne co mogę powiedzieć to nie ma sensu pakować się w tą opcję! Kosztuje więcej, waży więcej, a różnica w obciążeniu gdy dynamo jest włączone jest minimalna i, jak dla mnie niewyczuwalna. Więcej wieści na ten temat pod koniec miesiąca jak dorwę Exposure Revo...

 

IMAGE_D2CE6282-F3F8-46DE-A9A8-DF71EB6C42AC.JPG

 

POZDRo-:ver

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

ja znowu slyszalem ze jak pradnica wylaczona to opory wieksze :)

 

Podaj źródło tych doniesień ;)

 

W większości przypadków prądnicy nie da się wyłączyć i w związku z tym pracuje ona NON-STOP,

niezależnie od tego, czy korzystasz z oświetlenia, czy też nie.

 

Natomiast opory są mniejsze przy wyłączonych, ale rosną po włączeniu odbiorników do użytku.

 

Dynama w których da się fizycznie wyłączyć/wysprzęglić prądnicę do tanich nie należą,

ale w takim dynamie opory po fizycznym wyłączeniu/wysprzęgleniu prądnicy stają się jeszcze mniejsze.

Edytowane przez dziobolek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 99,9% niemożliwe.

 

Jasne, że możliwe :) Niektóre starsze Shimano miały tę "zaletę". Kwestia jakości materiałów i sposobu nawinięcia dynama.

 

Najciekawsze pod względem efektywności byłoby dynamo SON przeznaczone do małych kół (16-24"): http://www.sjscycles...le-prod4222/��- przy większym kole efektywność większa (wada to nieco większa prędkość potrzebna do 'zadziałania' lampki). Niestety SON się ceni i to bardzo :/

 

Jeśli szukałbym sprzętu dla siebie, to na pewno wśród nowych modeli Shimano - po co dynamo ważące 800g, skoro można mieć niewiele ponad półkilogramowe: Shimano Nabe XT DH-T785 100mm/QR, 32-Loch - Gewicht von Teilen auf der Waage - MTB-News.de ;)

Do tego jedna cztery diody prostownicze, jeden kondensator, jedna mocna dioda Cree + optyka. Dynamo da z siebie 500-550mA, co da ~160lm z lampki (tyle co 10W halogen).

 

Edit: pierwszy link się zepsuł, ma być: http://www.sjscycles.co.uk/schmidt-son-20-disc-dynamo-front-hub-silver-36-hole-prod4222/

Edytowane przez rzymo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, że możliwe :) Niektóre starsze Shimano miały tę "zaletę". Kwestia jakości materiałów i sposobu nawinięcia dynama.

Dlatego nie dałem 100% ;)

Jakość materiałów nie ma tu nic do gadania, jedynie sposób działania może namieszać.

Z tego co znalazłem to tą piastą jest HB-NX32, zgodnie z wykresem dopiero przy badanych 50km/h opór jest większy przy wyłączonym oświetleniu. Na moje to kwestia jakichś zabezpieczeń przed zbyt dużym napięciem.

Edytowane przez zekker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj sobie spokój z dynamem w piaście . Waży więcej , opory odczuwalne. Testowałem kilka rodzajów to wiem. Była to świetna rzecz przed ledami, teraz to sprzęt dla weckendowych rowerzystów, zwłaszcza kobiet na miejskich rowerach.

 

Tak to jest, jak się cierpi na cykloreksję gwizdze.gif

 

Które to stadium "choroby"??? wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwłaszcza kobiet na miejskich rowerach

Zekker sprawdza czy mu cycki nie wyrosły. Oddycha z ulgą bo jednak nie...

 

Nie przesadzaj, owszem to dodatkowy ciężar i opór i w rowerze wyczynowym nie ma sensu. Jednak na codzienną jazdę po mieście jest genialne.

Nie każdy śmiga po lesie, jest sporo osób, które jeździ spokojniej i w trekkingach ja bym montował seryjnie taki sprzęt.

 

Z ledami dynamo też rozwija skrzydła, bo o ile z akumulatorów można pociągnąć sporo watów, tak dynama w przeważającej większości kończą się na 3W.

 

Za to ma niepodważalną zaletę - nie da się go zapomnieć zabrać z domu

I baterie się nigdy nie wyczerpują ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...