Skocz do zawartości

[Amortyzator] Manitou Drake 2008


Eastern

Rekomendowane odpowiedzi

 

Na tym filmiku jest pokazane jak serwisant smaruje uszczelki kurzowe i olejowe jakimś czerwonym smarem.

DURNYKOT napisał aby je nasączyć olejem, a ja dziś rozmawiałem w serwisie o tym zabiegu i powiedziano mi, aby tych uszczelek nie smarować i nie nasączać olejem (tylko delikatnie, aby łatwiej było wsadzić golenie górne w dolne)

Podobno jeśli będą nasączone olejem, albo nasmarowane smarem, szybko zalepią się brudem i kurzem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, jeśli posmarujesz uszczelki z zewnątrz to oblepią się kurzem i to będzie jedyny efekt działania smarowidła.

Chcesz mieć nasmarowana golenie to po pierwsze trzeba pilnować żeby olej był w goleniach dolnych, po drugie przed jazdą obróć na chwilę rower kołmi do góry (trzymając za kierownicę), postawić na koła i ugiąć kilka razy, olej ładnie poktyje golenie tam gdzie mają być pokryte.

Dodatkowo raz na jakiś czas (np. raz na miesiąć) można obrócić rower na dłużej tak żeby olej nasączył gąbki.

Nic więcej nie trzeba kombinować.

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Gad, a zauważyłeś,że ów serwisant ma w łapie zupełnie inny amorek? Filmik jest o modelu Black, który jest "trochę" starszy od Drake'a ( Black jest chyba z 2005 roku).

W nowych modelach Manitou nie ma konieczności wkładania smaru do wnętrza uszczelek kurzowych.

Poza tym na stronie 7 manuala serwisowego ( pkt 4) jest napisane ,że :

 

"Oil the foam rings (new or after cleaning the old rings) with

a small amount of semi-bath oil and place them in the top of

the casting above the Upper Bushings."

 

Rulez Ci napisał, co możesz robić między przeglądami. Ja Ci napisałem,co powinieneś zrobić w trakcie przeglądu.

Poza tym wykonywanie serwisu amorka na podstawie filmu o zupełnie innym modelu jest trochę nietentego.

Zresztą zrób doświadczenie naukowe- rozbierz amorek, daj kupę smaru do uszczelek kurzowych ( jak na filmie) , wlej olej do dolnych goleni, poskładaj i napisz o efektach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież wsadził ten smar do wnętrza uszczelek , żeby golenie łatwo wsunęły się do środka, do smaru w środku nie przyklei się kurz ... ten nadmiar smaru który zepchną golenie zwykle osadza ię na dole goleni dolnych, to samo ze smarem z rurek od tłumika i komory powietrznej, po jednym mocniejszym wciśnięciu smar zostanie zebrany z goleni i osiądzie na dole goleni dolnych, nie będzie niczego smarował tylko będzie tam zalegał ... smaruje olej który pod wpływm ruchu amora rozbryzguje się po wnętrzu goleni.

Ja również przy montażu widelca smaruję delikatnie uszczelki i lekko rurki, tyle, że nie walę takiej ilości ...

 

PS

Jeśli był to Black starego typu to ilość smaru nie dziwi, jednak jeśli był to Black z kąpielą olejową, to smaru było zdecydowanie za dużo.

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś rozebrałem swojego Manitou Drake i zrobiłem wszystko zgodnie z instrukcją podaną przez durnykot (dziękuję bardzo za pomoc) mam tylko problem z jego prawidłowym ustawieniem.

Początkowo napompowałem 100 psi, ale okazał się bardzo twardy, następnie 80 psi i dalej za twardy, a 60 psi za miękki (moja waga to 113-115 kg)

Może trzeba jeszcze poczekać aby się dotarł ( na razie zacina się jeszcze) i potem dokładnie wyregulować ciśnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawi mnie to "zacinanie", nic takiego nie powinno występować, nawet przy "nie dotartym".

Dwa razy miałem do czynienia z "zacinaniem" w amorach Manitou, tyle, że w jednym wypadku była to wina tłoka. w drugim krzywo osadzonych ślizgów ... i bynajmniej "dotarcie" nie mogło tu nic pomóc ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Gad, Drake nie jest klasycznym amorkiem " na wiatr"- to amorek z asystą powietrzą, gdzie medium amortyzującym jest sprężyna stalowa, ciśnieniem regulujesz SAG ,czyli ugięcie wstępne.

W praktyce Drake'a ustawia się tylko i wyłącznie na podstawie oczekiwanego SAGu, a nie określonego ciśnienia. Zacznij od SAGu na poziomie od 15% do 20% ( 1,5 do 2 cm ugięcia wstepnego) . Pamiętaj,że różnica 5PSI może ( i ma ) wpływ na pracę amorka.

Inna sprawa ,że Drake potrzebuje pewnego czasu na dotarcie się ( ok. 20h jazdy ). Po dotarciu wzrasta czułość amorka i komfort pracy.

Poziom oleju jest OK ?

(moja waga to 113-115 kg)

Obawiam się ( a nawet jestem pewien ),że będziesz musiał wymienić sprężynę na FIRM ( twardą) , "fabrycznie" Drake ma zamontowaną spreżynę MEDIUM

Nr kat sprężyny FIRM to 141-23998-K007 i nazywa się to Ride Kit.

 

Sprężyna, twarda, DRAKE 80 / 100 MANITOU 141-23998-K007_MANITOU MANITOU - Centrumrowerowe

 

Zresztą kiedyś napisałem do Manitou i zasugerowali założenie spreżyny FIRM dla rowerzystów powyżej 85kg.

 

Może to "zacinanie się" to wstępny opór uszczelek w początkowej fazie skoku ( choć w czasie jazdy nie powinno go być)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to "zacinanie się" to wstępny opór uszczelek w początkowej fazie skoku ( choć w czasie jazdy nie powinno go być)?

W moim także występuje taki opór uszczelek, amor bez obciążenia wymaga zwiększonej siły, żeby zaczął się w ogóle ruszać Uszczelki, jak i wnętrze górnych goleni, są dobrze nasmarowane i podczas jazdy nie ma tego problemu, tylko gdy pozycja goleni wróci (chwilowo) do początkowej.

 

Czy to normalne, że dolne golenie latają do przodu i do tyłu względem górnych? Szczególnie widać to na końcu, przy osi piasty. Przy 100mm rusza się bardziej niż przy 80mm. Jak wpadnie w rezonans na tarce to tak z 1cm. Przy hamowaniu też to widać. Taki luz miałem w 8-letnim Suntourze...

Jeszcze jedno pytanie;) Jaki zmierzony skok macie przy ustawieniu na 80mm i na 100mm? U mnie jest 74mm i 88mm. Jak dla mnie to dziwna rzecz... tak chyba nie powinno być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wylicytowalismy tego Drake'a właśnie dla dziewczyny i trochę się obawiam jak on będzie pracował pod 50kg? do tej pory używała Darta 3 (albo 2) i był dużo za twardy...druga sprawa Dart miał 100mm warto zmieniać skok jeśli do tej pory jeździła prawie na sztywno? Ktoś by zrobił tu taki serwis z wymiana uszczelki za jakieś rozsądne pieniądze ?

 

Chodzilo mi oczywiście o serwis ze zmiana skoku;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

ależ to żadna filozofia :)

w kwestii wagi - fabrycznie Drake ma nabite ok 20 psi i ładnie chodził pod 60 kg

Jeśli fabryczne ciśnienie będzie za bardzo utwardzało widelec to wypuść go całkowicie i dziewczyna będzie jeździła na samej sprężynie, choć wydaje mi się że właściwe będzie nabicie ok 10 psi. Sprawdzaj, kombinuj a będzie dobrze.

 

W kwestii "zacinania się" mojemu to też się zdarza, zwłaszcza gdy odblokowuję platformę. Musi dostać dołek bo mam wrażenie że bez impulsu zapomina o swojej roli. Dalej działa już bez zarzutów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich!

 

Mam kilka pytań dotyczących amora Manitou drake 2008

Postaram się nie powtarzać wiele się już dowiedziałem czytając wasze posty ale wiele jeszcze nie wiem. Zacznę od linka z aukcją amora który kupiłem.

http://allegro.pl/show_item.php?item=2623347477

Chciał bym dowiedzieć się jak wygląda regulacja tego amora i na jakiej zasadzie działa ta manetka? Czy reguluje ona siłę ugięcia amora? czy tylko blokuje skok?

Bo szczerze mówiąc wydaje się ona nieco dziwna ponieważ jest tylko jedna dźwignia która jak przypuszczam blokuje ale nie ma guzika która rozblokowuje

może jest ona niekompletna? Czegoś brakuje

Proszę też o opinie czy opis amortyzatora jest prawdziwy a nie "delikatnie naciągany"

To na razie tyle!

Będę wdzięczny za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Rmn1- Przy zmianie skoku tracisz olej z dolnych goleni ( 2x16ml) - teoretycznie można stary olej odzyskać,ale IMO oszczędność żadna-lepiej kupić olej ,który i tak będziesz musiał wymienić . Wydaje mi się ,że przy masie własnej rowerzysty 50kg SAG na poziomie 20% będzie trudny do osiągniecia. Choć Drake przy SAgu 15-17% pracuje bardzo przyzwoicie. W przypadku zbyt małego SAGu należy wymienić sprężynę na SOFT

http://roweryokey.pl/sprezyna-miekka-manitou-drake-80-100.html

 

Kristofor- Drake z aukcji to na 99% wersja OEM . Amorek ma stary typ tłumika ( ABS bez plusa) . W lewej goleni jest sprężyna stalowa ( nie powietrzna) z asystą powietrzną. Manetka działa na zasadzie odblokowania lub zablokowania amorka .

Regulacja jest banalnie prosta- ugięcie wstępne (SAG) regulujesz przez zmianę ciśnienia w lewej komorze, po prawej stronie masz regulacje tłumienia odbicia ( na dole- niebieskie pokrętło) . W wersji z aukcji nie ma możliwości regulacji tłumienia wolnego odbicia ( czy też platformy) i tłumienia szybkiego odbicia- ta druga regulacja jest dostępna tylko w tłumiku ABS+ ( od modeli 2010). Jeśli chcesz mieć taką możliwość , to musisz wymienić tłumik na ABS+

Opis ładny ,ale lekko mijający się z prawdą.

 

A propos "zacinania się"- czy "zacinanie się" ma miejsce głównie w początkowej fazie skoku i tylko po dłuższym ( kilka,kilkanaście godzin ) postoju ? Czy po przełamaniu tego oporu amorek pracuje normalnie w czasie trwania jazdy ?

Jeśli tak, to IMO należy przyjąć,że ten typ tak ma. Kładę to na karb oporu generowanego przez uszczelki kurzowe .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po wylicytowaniu napisałem, że tą dźwignię też chcę.

 

durnykot

 

Dzięki, więc nie ma problemu. Taka cena to nie ma co się obawiać, myślałem, że taka sprężyna to będzie zaraz 100zł kosztować. A co myślicie o skoku? To będzie montowane do Giant Talon

http://rmn1mtb.blogspot.com/2012/05/singltrek-pod-smkem.html (5 zdjęcie) zostawić 80mm jeśli teraz jest 100? Zaraz sprawdzę wysokość Darta...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...