Skocz do zawartości

[amortyzator] redukcja skoku i wysokości w Manitou R7


Lumperator

Rekomendowane odpowiedzi

Manitou sprzedaje R7 80mm i 100mm bez możliwości ingerowania w długość skoku. Nie dostajemy żadnych podkładek, instrukcji, na stronie również nic nie ma na ten temat. Słowem nie da się. A może się da... ale tylko w jedną stronę: ze 100mm na mniej.

Skrępowany sytuacją posiadania nówki sztuki R7 Pro 100mm i ramy wybitnie nie pasującej pod taką giwerę, postanowiłem coś
z tym zadziałać. Standardowo R7 ma wysokość od osi piasty od początku rury sterowej - 476mm. W stosunku do mojego dawnego
Skareba 80mm sporo więcej. Cały przód poszedł do góry o przeszło 2,5cm, górna rurka, suport... dla mnie przesada ;)

A teraz po kolei.

1. Wypuszczamy powietrze
2. Wykręcamy pokrętło tłumienia
3. Odkręcamy (w przeciwnym kierunku) tłumik powrotu.
4. Odkręcamy śrubę trzymającą plastikowy tłok na którym osadzona jest sprężyna
5. W pozycji poziomej wyciągamy delikatnie golenie górne (aby nie wylać oleju z goleni dolnych).
6. Teraz odkręcamy plastikowy korek z goleni, w którą wchodzi plastikowy tłok.
7. Wyciągamy tłok.

b733f78558d5ac80m.jpg


Na krańcu tłoka widzimy czerwony dystans. Ma on około 25mm. Może nam posłużyć za redukcję,
W tym celu wyciągamy go z plastikowej rurki, a wraz za nim miękki elastomer w kształcie stożka.
Wyciągamy również korek. Następnie owy dystans ponownie zakładamy i dociskamy do sprężyny.
Wypadałoby go przesmarować. Zakładamy korek, przywracamy tłok na swoje miejsce i teraz
możemy cieszyć się pełnym skokiem 80mm. Jednak dla zachowania bezpieczeństwa i minimalnego
prześwitu dla opony, za korkiem należałoby umieścić nieduży twardy elastomer. Amortyzator po
skręceniu będzie miał wysokość ok 445-448mm. To dość niewiele i niektóre opony, mogłyby się
nie zmieścić pod koroną. Sprawdzałem u siebie na Crossmarkach 2.1 i przy spuszczonym powietrzu
korona lekko zahaczała o oponę. Jakiś dystans 10mm za korkiem powinien załatwić sprawę.
Realny skok zmniejszyłby się do 70-75mm, ale to wciąż przyzwoita wartość.

Ja wolałem coś pośredniego w granicach 90mm i wysokości 460mm. Zamiast czerwonego dystansu
wykorzystałem stary korek od Skareba. Przycięty na jakieś 12mm. Wszedł lekko na tłok.
Zabieg zakończony pomyślnie. Realny skok zredukował się z 95mm na 90mm, za to wysokość
z 476mm na 460mm. Parametry kompresji i tłumienia nie zmieniły się. W moim odczuciu polepszyła
się nieco "sprężystość" amortyzatora pod koniec skoku. Jak na razie nie zaobserwowałem nic
niepokojącego.

Eksperymenty wykonujemy na własne ryzyko.

Po kilku dłuższych wypadach napiszę słówko i działaniu. Po dzisiejszej przejażdżce nie mogę jeszcze
zagwarantować 100%-owej skuteczności.


d6b10515aff531dem.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa opcja, nie wiedziałem, ze coś takiego jest do kupienia. Tylko czy na pewno można trzpień od modelu 80mm zamontować w modelu 100mm? Jeśli trzpień okazałby się krótszy, to, powstanie luz między sprężynami przy rozprostowaniu. Co gorsza wcale nie zmniejszy to skoku. Jeśli trzpień byłby dłuższy, to komora powietrzna się zmniejszy i to by chyba miało sens. Pytanie czy jest dłuższy czy taki sam, a różni go nieco inna budowa. Wygląda bardzo podobnie. Tulejka ograniczająca jest dłuższa. Naturalnie skróci to skok, ale nie zmniejszy amortyzatora. Aby nie doszło do dobicia, amortyzator musiałby być mocniej napompowany, a chyba nie o to chodzi. Modele 80 i 100mm mają różne długości goleni górnych. W tym jest największy problem. Moja modyfikacja wydaje się prawidłowo naśladować niższy skok. Plastikowy element umieszczony za sprężyną negatywną, a przed korkiem zamykającym wnętrzności goleni, ogranicza niższe zejście uszczelki powietrznej. Komora zmniejsza się, można naładować nieco większe ciśnienie, aby progresja pod koniec skoku była podobna (naturalnie pojawi się wcześniej, skoro skok jest mniejszy). Nie do końca jestem pewien, czy uszczelka powietrzna ma prawo zatrzymać się gdzie chce. W Skarebie za komorą powietrzną był nabity w goleń ogranicznik dla uszczelki z malutką sprężynką, której zadaniem było miękkie zakończenie rozprostowania. Tępoty w działaniu ani żadnych anomalii jeszcze nie zauważyłem. Większą (w moim odczuciu) zaletą redukcji skoku, jest też redukcja wysokości amortyzatora. 460mm to tylko 4mm więcej niż w fabrycznym 80mm, a skoku o 1cm więcej :)

Edytowane przez Lumperator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Wszystko działa w najlepszym porządku. Redukcji można jednak dokonać w dużo prostszy i poprawniejszy sposób. Wystarczy czerwony ogranicznik przełożyć nad sprężynę z elastomerem na którym jest osadzona i obrócić o 180 stopni. Sprężyna wraz z elastomerem idealnie wpasuje się w jego zagłębienie. Ogranicznik ma 25mm, z czego ok 5mm zagłębienia. Po złożeniu wszystkiego amortyzator mierzy 456mm, czyli dokładnie tyle, ile model 80mm. Lagi od zewnętrznej strony wystają na 97mm, od wewnętrznej na 91mm. Przy 90psi maksymalnie udało mi się ugiąć amora na... równe 80mm :) Warto mieć na względzie, że jak damy na mało powietrza, to może dojść do styku korony z oponą (!). Dlatego zalecałbym na trzpieniu kompresyjnym za nakrętką domykającą górną lagę dać jakiś ogranicznik ok 10mm. To wystarczy, aby amortyzator nie zetknął się z oponą 2.1 (w moim przypadku Maxxis Crossmark). W fabrycznym modelu 80mm lagi są krótsze, więc ogranicznik może być dłuższy, poprzedzony elastomerem. Tutaj tak się nie da. Ale z drugiej strony głębiej schowane lagi z modelu 100mm mogą korzystnie wpłynąć na sztywność :)

 

c77d58294e458997.jpg

 

 

Ciekawostka na koniec. Skoro można mieć 80mm, to może by się dało 120mm? Całkowicie wyjąć czerwony ogranicznik? Bingo :)

Edytowane przez Lumperator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Hmm, powinno być 80. Jaką masz odległość od uszczelki kurzowej do początku korony (licząc od zewnątrz powinno być 100-105mm)?  Jak głęboko wchodzą lagi po wypuszczeniu powietrza? Czy nie zleciało Ci trochę oleju z tłumika w dolne lagi? Ew. za dużo wlałes oleju w dolne lagi (zalecane po 15ml).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki tam jest tłumik TS AIR w tym twoim Manitou? Bo kupiłem Marvela Comp TS Air 100mm i też chcę zredukować skok do 90 mm lub 80 mm. Przerobiłem instrukcję i wynika że muszę dać podkładki dystansowe?

(sekcja 5 instrukcji)

Rozumiem że skoro muszę je dodać to w środku amortyzator przy ustawieniu na 100mm ich nie ma ...?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, masz system powietrzny Noble Air, gdyby pokombinować moża by zwiększyć skok... lub zainwestować w :

http://www.chainreactioncycles.com/pl/en/manitou-r7-mrd-compression-rod-assembly-2008/rp-prod32432

http://www.chainreactioncycles.com/pl/en/manitou-r7-mrd-air-cap-kit-2008/rp-prod32441

 

Ale jest tam taki marginesik, że przy pomocy tokarza, bez kupowania można by wyciągnąć 20 mm więcej skoku .

 

Ja bym go przerobił na - dual air  :whistling:

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chińczycy mają kompletne rozwiązanie dual-air z ustawieniem skoku w zakresie 80-110mm, z karbonownym trzpieniem, olejami, podkładkami. Około 200 zł po przeliczeniu z wysyłką. 

 

http://item.taobao.com/item.htm?spm=a230r.1.14.127.tYmtga&id=18657867537&ns=1#detail

http://www.fr-club.com/viewthread.php?tid=6213&extra=page%3D1

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...