Skocz do zawartości

[rama] prośba o ocenę geometrii


bipr

Rekomendowane odpowiedzi

czy moglibyście "ocenić" co to za geometria ramy - czy bardziej sportowa, czy rekreacyjna czy w ogóle jakies "pokurcze" na siłę przerabiane z 26" ;-)

 

Wiem o niej tyle: (oprócz tego, że nowa i w dobrej cenie ;-))

- długość górnej rury /ale nie realna - a mierzona w poziomie od osi "sterów" do osi rury podsiodłowej/ to 62 cm

- długość rury sterowej: 11cm

- długośc tylnego trójkąta: 44cm

- kąt nachylenia rury podsiodłowej: 73 stopnie

- kąt nachylenia rury sterowej: 70,5 stopnia

 

Rama prawdopodobnie jakaś chińskiej produkcji ale ponoć z niezłej fabryki ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Witaj

 

Dobrze gdybyś podał przy jakiej wielkości te 62cm albo jakiej długości podsiodłowa.. Może jakieś foto? I czy wiesz pod jakiej długości widelec jest zaprojektowana. Od tego zależą realne kąty w zbudowanym rowerze, wysokość suportu itd..

Tylni trójkąt w normie (tak właściwie po środku), kąty niezłe i raczej bez excesów w jakąkolwiek stronę (choć wg mnie zbyt płaski kąt sterowej ,a wg innych nie).

Z tego co podałeś zapowiada się nienajgorzej, choć ja np nie znając reszty raczej bym nie zaryzykował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kątów główki ramy, to ideał według mnie to 70-71* przy amorku 100 mm, co oznacza, że po zamontowaniu amorka 80 mm, otrzymamy około 71-72 st.

Taki kąt dla 29er czyni ramę uniwersalną i jest kompromisem między zwrotnością a właściwościami jezdnymi.

 

Przy zmianie amorka, zmienia się także kąt podsiodłowej. Jeżeli przy 100 mm mamy 73 st. to po zamontowaniu 80 mm będzie to około 74 st. - a to daje nam możliwość dalszego wydłużenia ramy przez offset.

Według mnie w 29er lepiej "wydłużać ramę" przez offset z 20 mm, niż wydłużać rozstaw.

 

Mój priv ideał jest więc taki (dla tej samej ramy):

 

Przy 100 mm: główka 70,5-71 i 73* (z SAGiem i offsetem 10 mm, mamy kąt podsiodłowej 73)

Przy 80 mm: główka 71,5-72 i 74* (z SAGiem i offsetem 20 mm, mamy kąt podsiodłowej 73)

Edytowane przez evo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Hej evo, o jakim offsecie mówisz? :) Jeśli amortyzatora to chyba zbyt głęboko sięgamy, chłopak - nie wiemy- czy wie pod jakiej długości widelec jest rama, i jaka podsiodłowa, o wzroście też niczego nie wiemy.

A co do amego offsetu-choć nie chciałbym w akademickie wchodzić dyskusje-offset 20 mm dla mnie w 29 to jakiś kosmos, jaki Ci wychodzi ciąg widelca wtedy? 100mm? W modelu cad można łatwo sprawdzić , że aby osiagnąć taki sam ciąg widelca dla 29calowca jak dla 26" z offsetem załóżmy 34mm (taki raczej standard) offset widelca 29" powinien wynosić około ....53-55mm. A Ty chciałbyś go jeszcze skracać ? :) Toż to morderstwo dla zwrotności.

Co do kątów fakt - takie 71.5* tnie trasę jak skalpel :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmmm, wcześniej polecano mi rowerek mbik'a o długości 615 mm ...

 

PS przymierzałem się (co prawda tylko w sklepie ;-) do Scotta Scale XL - on ma 640 mm - i takie odczucie "strasznej krowy" ;-) na nim miałem ;-))

Edytowane przez bipr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama 620 mm + prosta kiera, to mniej więcej to samo co 640 mm + gięta.

 

przy zalozeniu, ze gieta jest szersza, to chyba na odwrot...

 

bipr - odkrywasz stopniowo te informacje, jakbys za wszelka cene nie chcial uzyskac odpowiedzi...rama 21" ma za wysoki przekrok na twoj wzrost, dlugosc jest odpowiednia, podobnie jak mbika 19", ktorego przytoczyles...gdyby rozpisany przez ciebie chinol mial rozmiar 19" i reszte parametrow bez zmian, to bylby ok, a tak jest rekreacyjnym pomykaczem dla mniej lub bardziej niedzielnych/statystycznie 'wysportowanych'

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy zalozeniu, ze gieta jest szersza, to chyba na odwrot...

 

Szersza o 6-8 cm kierownica obniża pozycję o około 0,5-1 cm (mogę ci zwizualizować :D ), liczyłem to w CADzie, a do tego, mam teraz 2 rowery z identycznie długą ramą, oba na mostkach 110 mm na minusach (wysokość mostka na tej samej wysokości od ziemi).

W jednym jest gięta (około 2 cm wznos i z 2 cm offset do tyłu, razem prawie 4 cm inna pozycja), a w drugim prosta.

I totalnie czuje róznicę, że na giętej mam pozycję prawie rekreacyjną, wcześniej miałem tam prostą i byłem dużo niżej.

Te 0,5-1 cm obniżenia z szerokiej kiery, nie nadrobi tych 4 cm podwyższenia z giętej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Zdecydowanie "Wielka Enigma" :)

Ani zdjęcia, ani tabeli z geometrią, cena musi być bardzo atrakcyjna skoro mocno się nią interesujesz.

620 jest do przeżycia, ale to też kwestia indywidlualna - kumpel ma np 605 przy 175 i sobie chwali (przy mostku 90), kierownic bym nie porównywał - i proste i szerokie spokojnie i kupisz i wsadzisz np 680mm, o zbliżonym gięciu w tył.

Te 510 względem 620 zagadkowe, jeśli komin ma minimum 50 mm to już będzie ok (mi np przy moim skromnym 176cm- 420 mm wystarcza).

Rzeczywiście, sztyca z offsetem i rogi uratują sytuację.

Może powinieneś przystawić się w jakimś "zaprzyjaźnionym sklepie" do roweru na ramie o zbliżonej długości.

Edytowane przez anarchy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

evo - owszem, obniza w rozumieniu...blizej ukrzyzowania :) ale nie do tego sie przeciez przyczepilem - napisales, ze szersza kiera+640tth=wezsza+620tth, a tak nie jest, bo wezej puszczone rece skracaja droge do kierownicy, wiec pozycja jest bardziej zgarbiona i aby to 'wyrownac' trzeba dolozyc gornej rury

 

oczywiscie przy zalozeniach, ze mamy identyczne wysokosci chwytow i backsweepy, bo inaczej porownania sprowadzaja sie do obliczen konkretnych przypadkow, a nie ogolnikowych prawidel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

evo - owszem, obniza w rozumieniu...blizej ukrzyzowania :) ale nie do tego sie przeciez przyczepilem - napisales, ze szersza kiera+640tth=wezsza+620tth, a tak nie jest, bo wezej puszczone rece skracaja droge do kierownicy, wiec pozycja jest bardziej zgarbiona i aby to 'wyrownac' trzeba dolozyc gornej rury

 

oczywiscie przy zalozeniach, ze mamy identyczne wysokosci chwytow i backsweepy, bo inaczej porownania sprowadzaja sie do obliczen konkretnych przypadkow, a nie ogolnikowych prawidel

 

Nie Nabial. Pisałem gięta +640 i prosta + 620, a nie szeroka czy wąska.

To ty wtrąciłeś ten wątek szerokości kierownic :D

 

Nie za bardzo rozumiem, co masz na myśli, że wyżej puszczone ręce skracają drogę do kierownicy. Według mnie nic nie skracają, bo cofasz (prostujesz) tułów i odległość (chwyty-bark) może zostać ta sama, chyba, że o coś innego tobie chodzi. Pewnie, że możesz zostać w tej samej pozycji, ale zazwyczaj rozmiar ramy wymusza pewne pozycje niezależnie od nas.

 

Może inaczej, bo czasem 1 rysunek jest więcej warty niż 1000 słów.

 

http://c.wrzuta.pl/w...rosta_gieta.png

 

I co tam widzimy:

1) stosując kierę prostą (pozycja niebieska), mamy zazwyczaj pozycję nieco bardziej "do przodu" (wyciągniętą) a tułów niżej, czyli bardziej sportowo niż na giętej (pozycja czerwona).

2) by mieć podobną (identycznej nie można mieć) pozycję na kierze giętej, trzeba mieć dłuższy mostek lub dłuższą ramę. Wtedy mamy pozycję "zieloną".

I o tym pisałem.

Edytowane przez evo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co przymierzał się do Scotta XL skoro L ma 620 mm horyzontalnie czyli tyle co rzeczona chińszczyzna :blink:

 

evo

oprócz róznicy w długości znaczący wpływ na pozycję ma jeszcze wysokość główki ramy o obniżenie środka suportu wzgledem osi kół, bez znajomości tych wymiarów w porównywanych ramach wszelkie rozważania są niemiarodajne.

Edytowane przez Obes
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Trochę schodzimy z toru ale co tam.

Jedna drobna uwaga-można uzyskać praktycznie identyczną pozycję na kierownicy giętej i prostej pod warunkiem tej samej szerokości, redukcji poprzez podkładki pod mostkiem, oraz takiego samego kąta wygięcia obu.

Dziś można kupić już spokojnie prostą kierownicę nawet 680mm o gięciu 9*.

Ale jak mówię-to tylko takie tam gdybania wieczorne:)

Acha, i Wesołych Radosnych Wszystkim Forumowiczom :)

 

Obes ma rację-tak jak pisałem na samym początku-nie znając wszystkich parametrów ciężko decydować- łatwiej wróżyć z fusów ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...