Skocz do zawartości

[650B - 27,5"] nowy standard


cichy66

Rekomendowane odpowiedzi

Jak wątek ma się rozwijać, to wstyd żeby temat był z błędem :) (t -> d)

 

Niektóre ramy i amortyzatory pod koła 26 są kompatybilne z 650B - i to jest dla mnie główna siła tego standardu. Natomiast czy jest miejsce na rynku na coś pomiędzy 26 a 29 - wydaje mi się, że nie (za mała różnica w stosunku do 26), ale może się mylę :) Czas pokaże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Admin sam zasugerował założenie tematu, chociaż IMO wystarczyło przemianować poprzedni.

 

Jestem za, bo tematu o 650 jeszcze nie ma.

 

Ale też nie nazwałbym średniego kółka standardem. Tzn. jeszcze bym nie nazwał, bo rynek faktycznie drgnął i coś się na nim coraz bardziej rusza. Ale do poziomu 29 jeszcze daleko, nie mówiąc o 26.

 

Z ciekawostek niesprzętowych - http://team29er.pl/start/rowery/666-chor-bombki-strzeli-choinki-nie-bdziey ;)

 

Z innych ciekawostek, średnie kółko ma tą zaletę, że tolerują je niektóre ramy dla 26. Np. Ibis Mojo HD czy Blur TRc.

 

I ostatnia ciekawostka, a raczej garść przydatnych informacji - Shootout: Wheel Wars 29 vs 27.5 vs 26 | News | mountain-bike-action

 

P.S. Standart to może nie tyle błąd co archaizm. Ale faktycznie kłuje w oczy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba żart?

 

Ja jestem zwolennikiem tego standardu i wg mnie mógłby on nie tyle wpasować się pomiędzy 26 a 29 cali, a zastąpić 26 cali.

29-ery z ramami mniejszymi jak 20 czy 19 cali wyglądają jak nieproporcjonalne karykatury roweru a 650b jest w sam raz.

 

Rozważam nawet wrzucenie w przyszłości kół 650b do swojego Inbreda, np. taki w miarę tani (ale nadal drogi jak na realia 26") zestaw: obręcze Sun Ringle EQ27 + opony WTB Wolverine 2.2" (chociaż nie wiem czy wejdzie do mojej ramy).

 

Wrzucę jeszcze link do zestawienia wszystkich dostępnych części pod 650b:

650B Palace

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No i się zaczęło -chciało by się rzec :)

Po ogłoszeniu wielkich (RS, FOX, W.B, JAMIS) niby SCOTT :)

Czemu tylko nikt nie zauważa daty sporządzenia tego artykułu? :) A może się mylę...

Co do nazwania tego standardem-chyba zasługuje na to miano bardziej niż... 29er, wszakże 27,5' jest bardzo starym, europejskim wynalazkiem. I tylko smucić się należy, że znów za nas amerykańce to odkryły.

Jak pisałem w tamtym poście-cieszę się, że 650B wychodzi z podziemi - za rok , dwa lata nie będzie już takich problemów ze zdobyciem podzespołów jak teraz (te cholerne szprychy).

Przepraszam jeśli będzie przydługo ale przez 2-3 lata obserwowania 650b nazbierało się w człowieku:)

O tym, że "większe znaczy lepiej" wiemy. Wydano setki tysięcy dolaresów, eurosów i funciaków by wcisnąć nam to we łby. Jeszcze chwila a wszystkie DH miały by 29 byleby udowodnić słuszność koncepcji.

Zawsze uważałem, że największą szkodą (tak ,tak) silnie wdrażając 29er było namieszanie nam w głowach, wręcz obrzydzano nam nasze stare kochane "górale", "sarny" i jak kto tam zwał 26 calowce. Ilu z nas zastanawiało-zastanawia się nadal "29er-czy to dla mnie"?

 

To prawda SOL, że 650B to nisza, ale "moim skromnym" za 3-4 lata 26" umrze śmiercią naturalną, albo przejdzie do działu BMX, ewentualnie rower komunijny :)

Dla każdego poniżej 176cm, dla każdego do enduro, fr czy dh 650B będzie świetną alternatywą. Trochę lepiej niż w 26". Przy czym to "trochę" robi kolosalna różnicę.

Można snuć domysły na miarę "teorii spiskowych" dlaczego najpierw pojawiło się 29" a nie 650b. Bo Gary miał lepsze przebicie od K.Pacentiego?

Wszak (podobno) nawet Spec przystawiał się do 650b (podobnie jak do 69er).

Bo 650B nie tworzyło tak wyraźnej odmiany od istniejącego 26? Cholera go wie.

 

Masz rację Sol o tolerancji ram 26 pod 650B. Na "amerykańckim" MTB Forum w zakładkach dotyczących 650B jest mnóstwo przykładów (nie tyko tak elitarnego sprzętu Ibis).

Trzeba tylko pamiętać o jednej dość istotnej rzeczy a mianowicie wysokość suportu. Jak w tylni trójkąt koło wejdzie często spokojnie (może nie licząc co większych balonów) to suport standardowo podnosi się minimum o 20mm. Ja np. z tego powodu sprzedałem swojego tytaniaka-suport powędrował by do około 329mm (jak w enduro).

Przepraszam, że tak wielotorowo i nieskładnie :)

 

Koen-fajnie, że przytoczyłeś 650B palace :)

szacunek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam chęć na skonsumowanie tego mezaliansu. Tylko czy rodzimy rynek pomoże mi przekonać z czym to się je...ździ czy tylko poda na tacy gotowy przepis na zgromadzenie składników i pionierskiej próbie na sobie samym? Jakiś skuteczny sposób weryfikacji przydatności sprzętu di 26" istnieje?

 

Wysłane z mojego 15rl18j.png za pomocą wrxb2d.png.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku sory za błąd w temacie(widzę że już poprawiony),już na samym początku taka gafa.

Wracając do sedna,to trochę jak z modą,która co jakiś czas powraca w nowszej szacie.

Tak jest i w tym przypadku,niby temat nowy niby stary(ale na pewno przez jakiś okres odstawiony na "bocznym torze").

Około dwa tychodnie temu pierwszy duży sukces 27,5" - Nino Shurter (Scott-Swisspower) wygrał pierwszy tegoroczny wyścig Pucharu Świata MTB rozgrywanym w Pitermaritzburgu w RPA na prototypowym rowerze specjalnie przygotowanym na tego roczny sezon.

http://www.bikeradar.com/news/article/nino-schurter-wins-world-cup-1-on-650b-wheels-33467/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do nazwania tego standardem-chyba zasługuje na to miano bardziej niż... 29er, wszakże 27,5' jest bardzo starym, europejskim wynalazkiem.

 

Koło 622 też nie jest młode. Dostało po prostu większą oponę ;)

 

To prawda SOL, że 650B to nisza, ale "moim skromnym" za 3-4 lata 26" umrze śmiercią naturalną, albo przejdzie do działu BMX, ewentualnie rower komunijny :)

 

Żeby 650B się upowszechnił, też musiałby się stać rowerem komunijnym ;) Bez kupy sprzętu taniego, szeroko dostępnego w sklepach, żadna propozycja nie stanie się standardem. Pozostanie ciekawostką... To jest z kolei moje skromne zdanie.

 

Można snuć domysły na miarę "teorii spiskowych" dlaczego najpierw pojawiło się 29" a nie 650b. Bo Gary miał lepsze przebicie od K.Pacentiego?

 

Może łatwość wprowadzenia do sprzedaży? Na starcie był spory wybór obręczy (wszelkiej maści trekkingowe, 17-19mm), ktoś chciał pojeździć po szosie - wąskich i średnio szerokich opon zatrzęsienie. Wystarczyło zacząć robić te grubsze, w teren. Ktoś chciał sztywny wideł - też już były, wyższe niż ~40cm.

 

Bo 650B nie tworzyło tak wyraźnej odmiany od istniejącego 26? Cholera go wie.

 

Według mnie to jeden z powodów - łatwiej wytłumaczyć rewolucyjność 29 niż 27.5. W końcu to 3" różnicy, a nie 1.5". Dwa razy więcej! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Słusznie piszesz rzymo, choc i ja rzucam pytania raczej retoryczne-większośc z nas zna odpowiedzi :)

Ukaniec - jak chcesz wpadaj do Szczecina za jakieś 2-3 tygodnie-będę miał skończone koła (te cholerne szprychy!). Zakupiłem z kumplem Racing Ralphy więc na razie "tylko" taki zestaw wchodzi w grę. Piszę "za 2-3 tygodnie" bo teraz koła są u p. Rychtarskiego (buduje mi ramę pod 650B). Jak wrócą- jeśli ktoś będzie chciał podam szerokośc na obręczy SUN EQ25, średnica koła to "raptem" 695-700mm, ale też dokładnie pośrodku między przysłowiowym 660 26" i 740 29".

Tak jak pisałem w "tamtym" poście: po sezonie testowania 69er (usunąłem z przodu amora i 26 a wsadziłem sztywny wideł Speca i 29") stwierdziłem, że z tyłu potrzebuje trochę więcej komfortu. Stąd koncept na 79er, a kumpla namówiłem na 67 er (stan pośredni na jakiś czas). Z przodu 29 mnie zachwyca-pewnośc w piachu i stabilnośc roweru w przyspieszeniu, z tyłu nie chciałem tracic zrywności. Na papierze 79 wygląda jak dla mnie na ideał, za jakąś chwilę (może przed majówką) sprawdzimy jak się ma praktyka do teorii.

Z rzeczy praktycznych:

-opony RaRa zamówiliśmy poprzez sklep Formickiego, przedstawiciel na Polskę obiecał "w następnym kwartale" a Formicki przysłał nam za 3 dni (słownie trzy dni!), tak przy okazji najpierw napisał, że nie ma czegoś takiego jak 27,5 :) (jest Lądek, nie ma Londynu)

- obręcze-najłatwiej o ZTR, i SUN na CRC- teraz obrały nazwę INFERNO i są spawane (stąd wyższa cena od EQ), jeśli ktoś chce pozostac przy V-kach proponuję Velocity (też w Anglii przedstawiciel) ale ceny koło 300zł za sztukę.

- opaski i dętki podchodzą spokojnie z 26"

- największy problem ze szprychami-od biedy podstawowe MACH, SAPIM 2,0mm i to na ogół srebrne (dla koła 650B pod 3krzyże podchodzą 272-280)

- z ram jeśli naprawdę ktoś chce zmienic chyba SOMA jest "najłatwiej" dostępna, no i JAMIS ale chyba tylko w formie całego roweru

Sam uważam, że na początek najlepiej tak naprawdę "wymienic" haki w swojej dotychczasowej ramie, geo pod 650B nie powinno różnic się praktycznie wcale od 26", z wyjątkiem suportu i może widelca tylnego 425-430 (co jednak nadal jest chyba standardem w 26"), pozostaje popytac u Sikorskiego, Orłowskiego czy Rychtarskiego, ostatecznie w Bikepolu o taką mozliwośc. Ewentualnie wstawic koło 27,5 i zapomniec o wyższym suporcie.

 

ukaniex wybacz za literówkę i "C" na końcu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szprychy - na pewno łatwo dostępne są czarne niecieniowane Cn (składałem na nich koła potrzebujące różnych dziwnych długości szprych). Cieniowane zdarzają się na aukcjach (obecnie WheelSmith 2.0-1.7-2.0, srebrna, 280mm).

Z czymś znanym i lekkim rzeczywiście jest problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nam udało się znaleźc 276,278 z CN i 280 z MACH (albo na odwrót) niestety tak jak pisałem-2,0mm a waga na jedno koło w granicach 235gramów :) Na CRC niby w tabelach są i DT Comp i RVL, ale jak ma się rzeczywistośc do teorii dowiem się jak nam z CRC odpiszą. Jeśli firmy pójdą z lawiną to za rok, dwa lata będziemy się śmiac z dzisiejszych problemów. W tej chwili wychodzę z założenia-"byle by było"-za rok, dwa wymienię na inne lżejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Zło okrutne co by nie mówić :)

...zważywszy, że jeszcze rok temu wchodząc w 79er zakładałem iż będzie to prototyp a nie docelowy sprzęt i nie chcę wydawać fortuny :)

Co do dostępności sprzętu proponuję zrobić listę-pytanie tylko czy nowy wątek czy tutaj. Niby wystarczy podać jak powyżej 650B palace ale Polacy nie gęsi też swoją listę mieć mogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Około dwa tychodnie temu pierwszy duży sukces 27,5" - Nino Shurter (Scott-Swisspower) wygrał pierwszy tegoroczny wyścig Pucharu Świata MTB rozgrywanym w Pitermaritzburgu w RPA na prototypowym rowerze specjalnie przygotowanym na tego roczny sezon.

http://www.bikeradar...b-wheels-33467/

Już sobie nie pojeździ na tym rowerze, bo go zdyskwalifikowali i odebrali zwycięstwo.

 

''Dobrze poinformowane źródła zbliżone do UCI twierdzą, że na decyzję UCI mogły mieć wpływ zewnętrzne naciski konkurencyjnych dla firmy Scott producentów sprzętu, którzy nie chcą dopuścić do pojawienia się na rynku kolejnego standardu wielkości kół w MTB, gdyż mogłoby to zdezorientować potencjalnych klientów, szczególnie tych, którzy dopiero co zainwestowali w rowery na kołach 29 cali, albo właśnie nad „przesiadką” na takie rowery się zastanawiają. Wspomniane źródła sugerowały także, że konkurencja została zaskoczona ruchem ze strony Scotta i poprzez naciski na UCI i zakazanie użycia rowerów 27’5 cala chce prawdopodobnie uzyskać czas potrzebny na skonstruowanie i przetestowanie tego typu rowerów, co zajmie co najmniej 2 sezony.

Dyskwalifikacja Schurtera i stanowisko UCI może oznaczać, że nie doczekamy się tak szybko zapowiadanej rewolucji 27,5 cala. Jednak naszym zdaniem tego trendu nie da się już zatrzymać i jest tylko kwestią czasu, że nowy standard kół jednak ponownie pojawi się na trasach wyścigów UCI. Niestety, najprawdopodobniej nie nastąpi to przed rokiem 2014.''

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Czy to nie jest ten sam żart pierwszokwietniowy co powyżej podany?

Z tego co się orientuję w kwestii kół UCI określa tylko górną granicę koła jako 29" a nie wyszczególnia, że "tylko 26 i 29".

Jest wiele firm które od lat produkują 650B i niech nikt nam nie mówi że "wielcy" o takim rozmiarze nie wiedzieli.

Można by sięzastanwiać gdyby ktoś wystartował na 69erowcu albo 79... itd itp

Na szczęście w kwestii MTB UCI nie jest aż tak rygorystyczna jak w przypadku szosy czy CX.

Z resztą, jak mawiają gwiazdy "nie ważne co mówią-byleby mówli :) "

Ja wierzę w ruchy "oddolne", jeśli manufakturki robią takie rowery to z pewnością nie po to by się wybić, nie po to by światu pokazać, że to jedyne idealne koło. Robią je bo wierzą, że taki rozmiar dla wielu ma sens, bo sami taki sprzęt testują, bo im to SPRAWIA PRZYJEMNOŚĆ. Takie poszukiwania (jak na początku MTB) są nie skażone chciwym okiem "menager-productu" , akcjonariuszy ani ludzi od PR.

 

Myślę, że rynek rowerowy przeszedł już jedną burzę związaną ze zmianą koła i drugą nie tylko przyjmie łatwiej, ale także szybciej.

A czy Mistrzowie będą przynosić chwałę swoim "pracodawcom" na tym kole czy na innym to zależy tylko od potrzeby chwili i rynku.

Za to pół palca dałbym sobie odciąc, że nasza Maja mając do wyboru kolosa 29 i 650 wybrała by to drugie. :)

Ale proszę mnie nie trzymać za słowo :)

 

Z innej beczki bliższej nam tu zgromadzonym-czy ktoś z Was także planuje w tym roku "zaryzykować" ze średnim kołem?

W końcu nic tak nie pomaga i nie ożywia tematu jak wymiana poglądów i doświadczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Serwus Cichy!

Widzę, że będziesz tu naszym specem od wyszukiwania 650B erowców.

Może podaj bardziej "przystępne" rowery jak np SOMA :) w dobrych porywach wiatru można ich ramę zdobyć już koło 1500 zł

Paduano to stara świetna manufaktura-to właśnie dzięki nim spróbowałem kiedyś 69er (nie Panie TREK, to nie przez Pana :) )

(paduano chyba wypuściło najładniejszego 69erowca na ziemi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłby się chętny na 2x Eq27? Zrobiłem babola przy zamawianiu z CRC i właśnie ze zdziwieniem odkryłem, że w ręku trzymam obręcz 27.5, a nie 29er :)

 

Skoro mam takie obręcze, to przymierzyłem jedną do sprzętu 26 (wirtualnie dodając ~5cm jako wysokość grubej opony) - do starej ramy Kross Level A6 19" takie koło powinno się zmieścić (swego czasu sprawdzałem w tej ramie koło od trekkinga - wchodzi Smart Sam 28x1.6" z kilku milimetrowym luzem). Natomiast amortyzator R7 TPC bez szans, całkowicie niekompatybilny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Szkoda, że nie model EQ25-dobrał bym sobie jeszcze dwie do drugiego bika dla Żony (własnie na CRC wróciły EQ25 650B ale w wersji spawanej). Nie ukrywając EQ27 trochę już ważą-w duże góry jak znalazł ale do lasu bez sensu. Chyba, że cenę podasz okazyjną to pomyślimy (może wsadzę do fula).

A może w takim razie dasz się namówic na 650B? :) i dołączysz do wąskiego grona Średniej Kichy :)

Niskie opony (takie rr2,25) na 27,5 w sumie to prawie tyle samo co 26x2,5 :) i tyle samo co właśnie 28x1,4-1,5 - 700mm w średnicy. Na wysokośc z tyłu w wielu ramach wchodzi, gorzej z szerokością, przednie amory-tak jak piszesz-mało który przełknie 650b.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...