Skocz do zawartości

[kompedium] Kompatybilność napędów 7/8/9/10 s


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

coraz więcej powstaje tematów na temat współdziałania rożnych ilościowo grup postanowiłem to zebrać w całość i może komuś się w przyszłości przyda. Oczywiście jak popełnię jakaś gafę proszę o korekty, ale postaram się ich uniknąć.

 

Wszystkie opisy dotyczą układów Shimano / Sram (przerzutka) - Shimano / Sram (Manetka). Łącznie Shimano - Sram nie ma sensu ponieważ pracują w innych systemach Shimano 2:1 (lub 1:2 szczerze to w tej chwili nie pamiętam), a Sram 1:1 (nie dotyczy grup 10 biegowych czytaj poniżej).

 

Napędy 7/8 można łączyć wymiennie przerzutki pod 7/8s będą działały wymiennie z manetkami i kasetami jedyne co trzeba ustawić to śrubki krańcowe (ograniczyć liczbę biegów), manetka 7s będzie działa z przerzutką 8s i na odwrót również nie będzie problemu.

 

Napędy 9s tutaj jesteśmy ograniczeni do stosowania manetek i przerzutek pod ten system próba połączenia z systemami 7/8 s może zakończyć się fiaskiem (chodzi o inny skok manetki związany z tym, że kaseta w 9s jest nieco gęściej upakowana). Podobno można montować przerzutki 9s do kaset 7/8s jednak nie mam na tym polu bezpośredniego doświadczenia.

 

Napędy 10s budzące ostaniami czasy coraz większe kontrowersje tutaj jesteśmy w 100% ograniczeni do tych systemów, nie występuje ŻADNA kompatybilność wsteczna, związane to jest ze zmianami w systemie ciągnięcia linki jak również zmianami konstytucyjnymi przerzutki i nawet w Shimano mamy coś w stylu systemu 1:1 (krąży filmik w którym autor ma założone manetki Sram'a i przerzutkę Shimano i zmienia to dobrze biegi jednak test prowadzony jest na stojaku serwisowym jak to działa w terenie nie wiadomo).

 

Jeżeli chodzi o korby wg. mojej wiedzy mamy wolną amerykankę na 100% korby pod 7/8/9 s będą działy z systemem (łańcuchami) 10s, jedynie nie miałem możliwości testu korby pod 10s z starszymi systemami ale wg mnie nie będzie problemów.

 

Co do kaset jak pisałem trzeba dobierać do danych grup zwłaszcza jak chodzi o napędy 9s i 10s, podobnie z łańcuchami. Jedynym pozytywem jest to, że można tutaj już łączyć firmy można dać kasetę i łańcuch Sram do reszty napędu Shimano itd. itp. Podobno nawet można łączyć kasety Shimano i łańcuchy Sram pod 10s jednak nie testowałem tego rozwiązania, a jedynie wiem to z drugiej ręki, że działa.

 

Mam nadzieję, że jest to czytelne i zrozumiałe oraz ułatwi komuś dobór osprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja chcę jeszcze dodać, że nie wszystkie korby, które działają dobrze pod 7 i 8 będą działać z napędem 9sp. Miałem sytuację, gdzie po zmianie napędu na 9-rzędowy korba, która została stara z 7sp, nie puszczała łańcucha, przez co nie dało się nawet zakręcić korbą. Zęby były po prostu za grube. Szlifowanie trochę pomogło, ale i tak trzeba było wymienić korbę, bo dalej zdarzało jej się nie puszczać łańcucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o korby wg. mojej wiedzy mamy wolną amerykankę na 100% korby pod 7/8/9 s będą działy z systemem (łańcuchami) 10s, jedynie nie miałem możliwości testu korby pod 10s z starszymi systemami ale wg mnie nie będzie problemów.

Korba 10s pracuje pięknie z łańcuchem 9s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry pomysł :thumbsup: też nad tym myślałem ale po pierwsze primo zdania są bardzo podzielone co do niekonwencjonalnej kompatybilności i ciężko to wszystko z kategoryzować. Po drugie primo ultimo gdy wszyscy zaczną dopisywać różne swoje opnie znowu zrobi się wielki bałagan. Dobrze aby w tym temacie zebrać wszystkie sprawdzone sposoby i zrobić np. taką tabelkę.

AcidTestFront.jpg

 

Jest jeszcze jedna kwesta. W jakim stopniu precyzji dane kombinację ze sobą działają np. łańcuch 9s na kasecie 8s podobno będzie chodził ale jak będzie precyzja zmiany biegów? Taka sama czy dużo gorsza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze aby w tym temacie zebrać wszystkie sprawdzone sposoby i zrobić np. taką tabelkę.

 

Właśnie o to mi chodziło, żeby każdy dorzucił to teorii trochę praktyki, temu też tam gdzie miałem pewność pisałem, że działa na 100%, a w przypadkach których nie testowałem chcę aby ludzie którzy mieli przyjemność testów się wypowiadali.

 

Pomysł tabelki bardzo dobry tylko jeden szczegół przednie przerzutki są bardziej uniwersalne ja np testowałem przerzutkę z systemu 2x10 przednią, z manetkami pod 9s (dual control) i działało super. Więc przypuszczam, że inne kombinacje też by się sprawdziły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tabelka to tylko wzór. Zaznaczone pola są przykładowe. Chętnie Ci pomogę chociaż jedna osoba spokojnie da sobie z tym radę ;) Niestety nie pomogę w kwestii kompatybilności pomieszanych grup gdyż jestem zaślepiony :pinch: zaleceniami producentów i tym samym do nich się stosuję. Mam nadzieje, że pod koniec nie okaże się, iż większość grup ze sobą działa i lepiej będzie wypisać to co nie działa bo będzie mniej pisania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja dodam że i odwrotnie i też działa bez problemu :P

 

Mam rozumieć, że kolega jeździł w rowerze 3x9 na łańcuchu 7,8 rzędowym i nie było problemów? Czy na każdym przełożeniu (dozwolonym, bez przekosów) łańcuch nigdzie nie ocierał? Jak tak to dzięki za info gdzyż łańcuchy 8 rzędowe są IMO dużo bardziej wytrzymałe od 9 rzędowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Mam rozumieć, że kolega jeździł w rowerze 3x9 na łańcuchu 7,8 rzędowym i nie było problemów? Czy na każdym przełożeniu (dozwolonym, bez przekosów) łańcuch nigdzie nie ocierał? Jak tak to dzięki za info gdzyż łańcuchy 8 rzędowe są IMO dużo bardziej wytrzymałe od 9 rzędowych.

Nie jeździł tylko jeździ cały czas i nie ma zamiaru przestawać gdyż łańcuchy są tańsze i wytrzymalsze :P Pisałem o tym wielokrotnie, jak zmierzyć odległosci mierzy zębatkami w kasecie 9s a szerokosć łańcucha okaze sie ze jest całkiem sporo miejsca :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jeździł tylko jeździ cały czas i nie ma zamiaru przestawać gdyż łańcuchy są tańsze i wytrzymalsze :P Pisałem o tym wielokrotnie, jak zmierzyć odległosci mierzy zębatkami w kasecie 9s a szerokosć łańcucha okaze sie ze jest całkiem sporo miejsca

W takim razie po co stosować,np. drogie łańcuchy Srama 8 rzędowe,do 8 rzędowych kaset(są takie za 100 zł),jak można zastosować KMC Z 50,za 10 zł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuchy 10 sp współpracują bez problemu z kasetami 9sp, to przydatne dla tych, którzy chcą oszczędzić na wadze i przywiązują wagę do wyglądu łancucha - np nowa ultegra i dura ace są pikne :laugh:

Przełożenie manetek szosowych jest takie samo u srama jak 10tek mtb srama, kto chce może podpinać przerzutki srama apex, rival, force do triggerów srama.

Force współpracuje również z triggerami xx, podobno xx ma inne przełożenie niż pozostałe grupy srama, jednak ten przypadek przeczy tej zasadzie.

Nowe przerzutki w szosowych grupach współpracują przy krótkim wózku z kasetami do 30 zębów, są oznaczone 30 t na wózku, praca takiej kombinacji nie jest jednak rewelacyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Shimano mamy coś w stylu systemu 1:1 (krąży filmik w którym autor ma założone manetki Sram'a i przerzutkę Shimano i zmienia to dobrze biegi jednak test prowadzony jest na stojaku serwisowym jak to działa w terenie nie wiadomo)."

 

Tyle tylko ze na tym filmiku Panowie z fantic26.de pokazują przerobione przez siebie gripy sram x.o

sparowane z xtr 980. W rzeczywistości shimano dyna-sys nie jest kompatybilne z esp srama

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

W takim razie po co stosować,np. drogie łańcuchy Srama 8 rzędowe,do 8 rzędowych kaset(są takie za 100 zł),jak można zastosować KMC Z 50,za 10 zł?

Myśmy się chyba nie do końca zrozumieli, chodziło mi że jeżeli mam 2 lancuchy tej samej klasy z tymi samymi powłokami ble ble ble, np connex 908 albo 808 to seria 800 wypada taniej :P a skoro działa, wygląda identycznie to poco mam przepłacać ? (hmmm choć dawno nie zaglądałem na ceny podzespołów)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jeździł tylko jeździ cały czas i nie ma zamiaru przestawać gdyż łańcuchy są tańsze i wytrzymalsze :P Pisałem o tym wielokrotnie, jak zmierzyć odległosci mierzy zębatkami w kasecie 9s a szerokosć łańcucha okaze sie ze jest całkiem sporo miejsca :P

 

A jakiego dokładnie kolega łańcucha używa? Próbowałem niedawno założyć connex 808 do napędu 9 biegowego i widać było, że w niektórych miejscach ociera. Łańcuch ten jest jednak bardzo szeroki - 7,2mm. Łańcuch np. Sram 850 ma natomiast szerokość 6,95mm i możliwe, że wtedy by nic nie ocierało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myśmy się chyba nie do końca zrozumieli, chodziło mi że jeżeli mam 2 lancuchy tej samej klasy z tymi samymi powłokami ble ble ble, np connex 908 albo 808 to seria 800 wypada taniej :P a skoro działa, wygląda identycznie to poco mam przepłacać ? (hmmm choć dawno nie zaglądałem na ceny podzespołów)

Tyle,co wiem łańcuchy 9 rzędowe mają ogniwa zewnętrzne cieńsze od łańcuchów 8 rzędowych.Ogniwa wewnętrzne są takie same w 6,7,8,9 rzędowych łańuchach.Idąc tym tropem łańcuch 9 rzędowy można zastosować w wolnobiegach 6 rzędowych,ale odwrotnie,nie.

 

Trochę się sam zamotałem w tych łańcuchach.Łańcuchy 9 i 10 rzędowe mają węższe wewnętrzne ogniwa od łańcuchów 6,7,8 rzędowych,więc 9 nie będzie współpracować z kasetami 6,7,8 rzędowymi.Z kolei łańcuch 8 rzędowy nie będzie prawidłowo współpracował z kasetami 9 rzędowymi,z uwagi na luz wewnętrznych ogniw i możliwość obcierania zewnętrznych ogniw.Sumując łańcuchy 8 rzędowe będą pasować do wolnobiegów 6 rzędowych,odwrotnie nie koniecznie.Z kolei łańcuchy 10 rzędowe będą pasować do kaset 9 rzędowych,odwrotnie raczej nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Heh wychodzi na to ze mój napęd zagina czasoprzestrzeń :D Od samego początku używałem łańcuchów 8 rzędowych, pierwszy był bodajże sram pc 38 (kiszka moim zdaniem) działał sobie ok, później nie pamiętam, raz pomyślałem przetestuje accenta ( to był kiepski pomysł ale choć lancuch był tani) i on okazał sie najszerszy miał 7.35 mm z tego co pamiętam. obecnie sprzęt jeździ na connexie 800, najtańszym bez powłokowym lubiącym sobie zardzewieć :P

 

z napędem szitmano działało to naprawde bez zarzutów w pełnej szerokości kasety. Przy zmianie na sram zdarza sie czasami ze 2 zębatka ma jakiś bulwers, szybko jej to wybijam z głowy a reszta potulnie działa jak powinna, mogę wam nawet filmik nakręcić :teehee:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie, że zadam pytanie, albowiem przestałem ogarniać. :(

Aktualnie w rowerze z tyłu tkwi przerzutka Alivio. Nabyłem przerzutkę XTR-m960 (model 2003-2006). Moje pytanie brzmi (bo nie mogę znaleźć, serio): czy ona będzie pasowała do kasety 8-rzędowej, czy zmienić dla świętego spokoju na 9-rzędówkę? Pytanie jest o tyle istotne, że chcę kupić także nowy łańcuch i nie chciałbym wyrzucić pieniędzy w błoto...Kaseta z grupy XTR z tamtych lat była 9-rzędowa (CS-M960). Czy to oznacza, że wymiana tego co mam jest konieczna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...