Skocz do zawartości

[poradnik] serwis zacisku AVID BB7


RaiderX

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj serwisowałem avida bb7. Na forach nie widziałem żadniego poradnika jak się za to zabrać więc postanowiłem taki napisać i mam nadzieję, że będzie przydatny dla wielu osób.

No to startujemy :)

Na początek potrzebne narzędzia:

-płaski śrubokręt

-imbus 5mm

-klucz nasadowy lub oczkowy 11mm

-torx T25

-wkrętak do wentyli samochodowych lub małe szczypce

-smar do łożysk

-jakieś środki czyszczące do umycia zacisku

-benzyna ekstrakcyjna do umycia "wnętrzności" ze starego smaru

-opcjonalnie strzykawka na nowy smar

 

Wszystkie opisane poniżej czynności wykonujesz na własną odpowiedzialność!

 

Czynności 1 i 2 zalecam wykonać na zacisku zamontowanym do ramy.

 

20120120255%25257E1.jpg20120120256%25257E1.jpg

 

1. Odkręcamy linkę i zdejmujemy czerwone pokrętło.

 

20120120258%25257E1.jpg

 

2. Kluczem 11mm odkręcamy nakrętkę trzymającą ramię zacisku. Po odkręceniu nakrętki zdejmujemy kolejno: podkładka, ramię, sprężyna (zapamiętujemy w jakim była położeniu), gumowa osłona. druga podkładka.

 

20120120259%25257E1.jpg

 

3. Luzujemy śruby łączące 2 części zacisku i odkręcamy zacisk od adapteru. Zabieramy zacisk na stół, wyjmujemy klocki i odkręcamy wcześniej poluzowane śruby.

 

20120120261%25257E1.jpg

20120120278%25257E1k.jpg

 

4. Wyjmujemy tłoczek i kulki.

 

20120120266%25257E1.jpg

20120120267%25257E1.jpg

 

5.Kluczem torx T25 zgodnie z ruchem wskazówek zegara wykręcamy element do regulacji odległości klocka od tarczy. Można jeszcze zdjąć czerwone pokrętło ale ja tego nie robiłem, bo nie było takiej potrzeby.

 

20120120262%25257E1.jpg

20120120273%25257E1.jpg

20120120265%25257E1.jpg

 

6. Wkrętakiem do wentyli samochodowych, szczypcami lub w palcach, zgodnie z ruchem wskazówek zegara wykręcamy śrubę do regulacji lewego klocka

Po tej czynności mamy rozebrany cały zacisk i możemy przystąpić do mycia wszystkich części.

 

20120120275%25257E1.jpg

 

7. Po umyciu wszystkich części zabieramy się za smarowanie. Czerwonymi strzałkami zaznaczyłem miejsca, w które należy nałożyć niewielką ilość smaru. W miejsca zaznaczone zielonymi strzałkami nakładamy smar według uznania. Ja nałożyłem. Smar, którego używałem to Finish Line Teflon Grease.

 

20120120265%25257E1mk.jpg

 

8. Śrubę B wkręcamy w element A, następnie element C wciskamy w element A

 

20120120278%25257E1.jpg

20120120279%25257E1.jpg

 

9. Jeśli wcześniej tego nie zrobiliśmy, to do lewej połówki wkładamy kulki. Wkładamy tłoczek, a następnie łączymy obie części zacisku, pamiętając o blaszcze trzymającej klocki. Zalecam też włożenie klocków, dzięki czemu nie będzie nam wypadał tłoczek.

 

20120120282%25257E1.jpg

20120120283%25257E1.jpg

 

10. Montujemy pozostałe części w kolejności widocznej na zdjęciu. Na końcu przykręcamy nakrętkę. Zalecam pokrycie gwintu klejem zapobiegającym samoodkręcaniu.

 

20120120287%25257E1.jpg

 

11. Wciskamy czerwone pokrętło i gotowe!

 

20120120288%25257E1.jpg

 

Pozostaje nam już tylko montaż zacisku do ramy i regulacja. Prawidłowe ułożenie podkładek regulacyjnych widać na powyższym zdjęciu.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...

Rozebralem dzis amulec wg poradnika i nie moge skrecic tej czesci rucomej - po skreceniu trze mi o czesc gdzie amulec jest mocowany do ramy. Czesc wlozylem zgodnie z poradnikiem i nie moge sobie z tym problemem poradzic.

Zdjecie numer 9

 

img-2870.jpg

 

img-2871.jpg

 

img-2872.jpg

 

Sama dzwignia przed mocnym skreceniem codzi bardzo plynnie. Niestety po skreceniu trze o obudowe i nic nie moge zrobic. Gdzie jest blad?

Edytowane przez zibra
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Odkopuję temat, bo właśnie serwisowałem zaciski w wersji srebrnej/grafitowej mtb i zdziwiłem się bardzo, bo mimo, że na zaciskach jest wyraźny "szew" sugerujący złożenie z dwóch połówek i śruby sugerujące tych połówek łączenie, zacisk okazuje się monoblokiem. Nie ma szans na wyjęcie tłoczków. Serwisowanie - czyszczenie - smarowanie okazuje się sporym wyzwaniem, choć mimo wszystko da się to zrobić. W porównaniu do świetnego tutoriala powyżej - dotyczącego jednak innej wersji zacisku, różnica, poza nierozbieralnością polega na innym kształcie uszczelki i jeszcze jednej podkładce (tej ze śrubą). Poza tym opis równie wartościowy dla obu rodzajów zacisku. Nie mogę się tylko nadziwić po co robić (odlewać?) szew na osi zacisku i dawać porządne - zabezpieczone klejem anaerobowym (???) śruby jeżeli to wszystko atrapy? Te śruby to torxy z otworem więc musiałem do nich kupić specjalnie klucz, bo zwykły torx nie dawał rady, tylko po to, żeby Avid pokazał mi na końcu język, bo to wszystko to tylko żart. Ja go chyba nie zrozumiałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że Ci się po prostu zapiekły i skleiły połówki. Skoro nie możesz wyjąć tłoczków, to jak ktoś je niby wsadził do środka? Wydaje mi się że wyciągasz daleko idące wnioski

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje bb7 R serwisowalem bez łupania, nie ma z tym najmniejszego problemu, sa tez filmy na Yt.


 

 

Wydaje mi się że Ci się po prostu zapiekły i skleiły połówki.

 

Tu ine byłbym taki pewien czy sie ten zacisk nie zmienił i czy nowsze zaciski od 2007 nie sa jedbnobryłowe,ale... tak czy siak tłoczki da sie wyjac


Albo Moze faktycznie sa sklejone, ale skoro mozna je przeserwisowac bez łupania, to ja tam wole nie łupac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tu ine byłbym taki pewien czy sie ten zacisk nie zmienił i czy nowsze zaciski od 2007 nie sa jedbnobryłowe,ale
 

 

Tylko kto wtedy zwiększałby wagę i ponosił koszty montując śrubę? Nie wspomnę o robieniu fałszywej szczeliny w odlewie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skad pewnosc jak wyglada proces technologiczny, produkcyjny,  i co komu sie oplca. I jakie jest zadanie srub ? moze jest to dodatkowe wzmocnienie zacisku, ktory zostal tevchniologicznie zgrzany/sklejony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

moze jest to dodatkowe wzmocnienie zacisku, ktory zostal tevchniologicznie zgrzany/sklejony.

 

Może, tylko w takim razie potwierdzasz moje zdanie mówiące o tym że nikt dla zabawy by nie wsadzał śrub i robił imitacji połówek zacisku :thumbsup:  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SZczerze nie wiem jak to jest produkowane, i czy jest rozbieralne.

Tak czy siak nie ma potrzeby zeby nowsze zaciski łupać. może zerknę w tym sezonie jak sie cos bedzie działo z zaciskami, czy to rozbieralne w mojej wersji. MAm road z ok 2012.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wierzcie mi, nie szukam taniej sensacji, tylko się po prostu dziwię. Znam ten powyższy schemat, jak i filmik z poprzedniej strony, kilka innych też, tylko że u mnie to nie działa. Jak już mówiłem nie ma tragedii, bo serwisować się da, ale nie jest to super komfortowe. Oczywiście brałem pod uwagę możliwość zapieczenia. Próbowałem zacisk "rozewrzeć" nieco siłowo, zadałem mu wd-40 na sam szew i ni chuchu. Przy rozwiązaniu siłowym nie pojawia się nic, co by choć przypominało szczelinę. Z tą siłownią wprawdzie nie przesadzałem, bo zaczęła się od tych manipulacji niszczyć materia zacisku, a nie jestem tak zdesperowany, żeby go za wszelką cenę rozłupać i zniszczyć. Wieczorem zrobię i wrzucę kilka zdjęć jak to wygląda. Może zwyczajnie trafił mi się jakiś odrzut produkcyjny. Kupowałem go wiele lat temu, a hamulec w sumie ciągle działa więc poza tym drobiazgiem nie ma się czego czepiać.


Wrzucam zdjęcia: śruby i szew

 

 

post-201938-0-12986600-1489615002_thumb.jpg

post-201938-0-23388600-1489615003_thumb.jpg

post-201938-0-13259200-1489615004_thumb.jpg

post-201938-0-12370600-1489615005_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...