Skocz do zawartości

[rower] Romet 29er, czyli pretekst do dyskusji o stali


Wiewiór

Rekomendowane odpowiedzi

       Drodzy forumowicze - jakieś propozycje nowej ramy dla dwumetrowca? Stal oczywiście preferowana, MTB (ewentualnie odpowiednik np Canyona Pathlite, jako że na góry nie ma czasu), pod amortyzator i oldskulową przednią przerzutkę ;) Przeglądam to co na rynku, problemem bywa długość podsiodłówki (w alu mierzyłem ramy Treka 23 cale, sztyca wędrowała wysoko). W załączniku rower aktualny, rozmiarów jak widać monstrualnych. Czyżby czekał mnie custom, tudzież jakiś Zinn? ;)

post-100696-0-15528900-1472559351.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to bym Cię widział na 29er’ze na dzińdybry, taki np. Inbred w XLu był za długi na moje 189cm i długie łapy/tułów.  

Jak mi coś wpadnie „za dużego” na Olce/Alle to Ci zapoślę priv’a.  A kastom to najlepsza droga, choć nieco ryzykowna jeśli nie masz dużego doświadczenia z różnymi ramami/kołami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie myślę o 29 :) Łap i tułowia się nie boję, martwią mnie krótkie podsiodłówki i wizja długaśnej sztycy ;) W tym rowerze podsiodłówka ma 60 cm od środka mufy suportu. Ideałem byłby nieprodukowany już chyba Cotic Roadrat, gdyby był w rozmiarze XXL :D

Edytowane przez Jareczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problem z ramami dla wysokich - skad ja to znam? Znalezc dużą rame stalową w uzywce graniczy niemal z cudem. Ja jeszcze jakos XL-ki ogarniam ale przy 2.00m wzrostu to nawet XL nie styknie. Jakby tego było mało to w "nowoczesnych" ramach jeszcze specjalnie skracają te podsiodłowki po to zeby weszła sztyca regulowana. Powiem szczerze ze ramy MTB 29 z podsiodlowka w okolicach 60cm to raczej nie znajdziesz. Soma robi ramy turystyczno/przełajowe w rozmiarach 60,62,66cm ale nie MTB. Stare wypusty Surly Karate Monkey mialy podsiodłówki 22'' ale za to niskie glowki:image.thumb.png.0f96f752133ac34e5b885e66346e6e3a.png

Edytowane przez Grizzli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, yapabaka napisał:

A Marin Pine Mountain w rozmiarze XXL?

Na wyspiarskim ebayu wisi akurat coś takiego: https://www.ebay.co.uk/itm/334218985936?hash=item4dd10101d0:g:yXUAAOSwpABhh5vk

 

Kierownica mi jakoś nie pasuje poza tym piękny. 😍

Edytowane przez keltu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kazafaza napisał:

Jak temat został wrzucony i ktoś zaproponował rower na kołach 36 cali to sobie popatrzyłem na te rowery i pomyślałem, że 36 to trochę przesada, ale jak by taki miał koła 32 cale to by nie było złe. I patrz już i takie są. ciekawe czy są na kołach 30 albo 31 cali??? Pewnie są a jak nie to zaraz ktoś to wymyśli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baardzo jestem ciekaw komfortu w Pine Mountain’ach, jakiś czas temu posiadłem glinowego Nail Trail’a i byłem wielce zaskoczony jak fajnie to-to wiozło.  Może kwestia braku mostków między dolnymi i górnymi piórami, ale po przesiadce ze Slackline 853 nie było powodów do narzekań!

 

CFF3E590-2F39-4B92-9DFC-F253AA586DDA.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo dopiero od dwóch-trzech sezonów ludzie zwracają uwagę na geometrię ram w rozumieniu innym niż długość podsiodłówki jako uniwersalny wskaźnik rozmiaru ramy, więc geometria nabrała wartości marketingowej i producenci zaczęli się bardziej przykładać. Wcześniej się to po prostu nieopłacało ;) 
 

Główki główkami, mnie zawsze rozwalał jeden wymiar długości chainstaya od XS do XL :D


Przyjemny Koniaczek do wzięcia https://www.olx.pl/d/oferta/rama-kona-explosif-CID767-IDMHah7.html#876ff0907c

Edytowane przez akkwlsk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden wymiar długości czejnsteja żeby ciąć koszty, chromolić gigantów co robią biedronę na podjazdach i chrzanić karłów co nigdy nosa nie zadrą.  Z hedtjubami podobnie... 🤡

Koniaczek śliczny, w jednym z mych ulubionych kolorów (Gienek HaeL, Onza Payoff, Raleigh Esquire).  A na singlu Karate Małpa w iXeLu...tylko trzeba do Preston się karnąć...mmmm

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

 

dluzszy chainstay ma swoje minusy, jak i jakies tam plusy, ale  zupelnie nie wplywa na pozycje na rowerze

To działa niejako w drugą stronę - jak ktoś ma półtora metra i śmiga na eSce to środek ciężkości ma, dajmy na to, cal za suportem.  Rower z tą samą geometrią (tzn. z takim samym tylnym trójkątem) w iXeLu z gościem 195cm i środek ciężkości wychadza, dajmy na to, dziesięć centów za suportem.  

Według mnie większe znaczenie dla tego jak rower skręca ma rejk widła, kąt główki, długość mostka (może niekoniecznie w tej kolejności) a dopiero potem długość zada.  Dla niektórych wiotkość kupra wiąże się z komfortem, dla innych jego ekstradługość pozwala wrzucić sakwy i nie pilingować o nie piętaszkami. 

A co do krótkiego tyłu w szosach to nie do końca rozumiem - przecież tam chodzi o stabilność, jaką daje dłuższa baza kół.  To nie rower do slalomu, nie trzeba chować tylnej gumy w podsiodłówce.  Raczej chadza o wagomirstwo 🤡  Chociaż, krótszy tył jest sztywniejszy - na pewno straty energii w sprincie są mniejsze no i rower prze do przodu zamiast kluczyć miedzy krawężnikami...

Jeśli zaś brać pod uwagę "zmieszczenie odpowiedniej wielkosci gumy na tyle z odpowiednim zapasem" to ja mam swoje zdanie i się go będę trzymieć 😈

 

IMG_8848.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze, rozpatrywanie geometrii po jednym parametrze na raz jest kompletnie bez sensu, ale poniekąd sam zacząłem, więc pociągnę o co mi chodziło. 
Po drugie w tym temacie jakoś domyślnie piszemy o rowerach MTB i do takich rowerów się odnosiłem, co może nie do końca było oczywiste dla wszystkich ;)

Jeżeli cały rower jest ze swej natury zwarty i jego głównym celem jest zwinność to wiadomo, że CS ma być jak najkrótszy. Mam na myśli np. rowery torowe, czy wszelkie trikowe dirtówki, trialówki itp. 
Jeżeli chodzi o szosę, o której piszesz, to kompletnie nie trafia do mnie argument o lepszym skręcaniu. Kaman, na szosie można przejechać kilkaset kilometrów bez skręcania :D ale zgadzam się, w takim rowerze długość CS raczej też nie wpływa znacząco na wrażenia z jazdy, więc niech sobie będzie jeden dla wszystkich rozmiarów. Natomiast jestem prawie pewien, że kwestia wycinania podsiodłówki żeby zmieścić oponę ma na celu tylko i wyłącznie możliwość napisania w broszurce marketingowej "hurr durr paczcie jaka areło konstrukcja, pół watta na kilometr!". 

Wracając do rowerów MTB, czyli meritum tej dyskusji - odkąd świat oszalał na punkcie "long low slack" gdzie aktualne rozmiary "M" wielu modeli osiągają reach odpowiadający rozmiarom XL sprzed 5-7 lat (oczywiście generalizuję, ale w wielu przypadkach tak jest), długość chainstaya została taka sama. Doszliśmy więc do sytuacji, gdzie  przód roweru urósł o dobre 5cm, a tył został bez zmian. Na podjazdach sytuację ratuje trochę większy kąt podsiodłówki (słynne "dociążanie przedniego koła"), ale jadąc w dół już niekoniecznie. Rozumiem, rower musi być zabawowy, zwinny itp. Tyle że w zasadzie wyborem domyślnym w MTB już od dwóch sezonów są koła 29" i waga roweru mało kiedy spadająca poniżej 15kg, nawet w sztywniakach. Nie widzę w tym nic złego, bo zwłaszcza dla "dużych" zawodników płyną z tego same korzyści, ale to nie jest raczej definicja zabawowości :D Jednocześnie cieszę się, że sporo firm wreszcie zaczęło dostrzegać, że pierniczenie o tym jak to ich rama jest wyważona, zbalansowana i stabilna, podczas gdy w tabelkach jasno widać, że rozkład masy pomiędzy osiami wynikający z potężnych różnic w proporcji odległości środek-przód/środek-tył ma się do tego... średnio ;)

Podsumowując - długość CS w rowerach MTB dla dużych ludzi, gdzie siodło wędruje wysoko i daleko w stronę tylnej osi, powinna rosnąć proporcjonalnie do rozmiaru, bo ma to wpływ na stabilność zarówno na podjazdach, jak i na zjazdach, a im cięższy teren tym większy. 

  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...