Skocz do zawartości

stefankowalski

Użytkownik
  • Liczba zawartości

    57
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Osiągnięcia użytkownika stefankowalski

Uczeń

Uczeń (2/13)

  • Pierwszy post
  • Collaborator
  • Od tygodnia
  • Od miesiąca
  • Od roku

Ostatnio zdobyte

8

Reputacja

  1. Jeśli założymy pobór prądu na poziomie 500mA to kondensator 1F naładowany do napięcia 5V wystarczy na 10s. Tym samym aby zapewnić odpowiednio długą pracę nawigacji po zatrzymaniu potrzebna jest bateria kondensatorów o pojemności 30 faradów. Nie należy zapominać że do naładowania baterii kondensatorów o takiej pojemności też jest potrzebny odpowiedni czas.
  2. A ja uważam że się da i nie jest to trudne. Jest kilka możliwości od najprostszych do nieco bardziej skomplikowanych. Właściwie najprostsze rozwiązanie zaproponował qba3777 i tak też się da i akumulatory się naładują. Myślę jedynie że kondensator filtrujący może być znacznie mniejszy,nawet 470uF spokojnie wystarczy. Jedyne co należałoby kontrolować to napięcie na akumulatorkach tak by nie przekroczyło 5,6V. Znacznie lepiej byłoby zastosować jakiś układ dedykowany do ładowania akumulatorków NiMH np MAX712CPE. Można go dostać za darmo jako próbki z firmy MAXIM. Zastanawia mnie jeszcze koszerne ładowanie akumulatorów. Czy mógłby kolega mklos1 wytłumaczyć nam nie żydom na czym to polega?
  3. Niestety kilka zł trzeba wydać. Do napełnienia hamulców niezbędne będą : -olej hydrauliczny LHM np Total do Citroenów 1l około 23zł -to najtańsza rozsądna opcja -duża strzykawka z apteki np 100ml 2-4 zł -1m wężyka 4-5mm 1-5 zł -2 szt wentyli rowerowych lub lepiej mosiężne kroćce stosowane w instalacjach gazowych z gwintem 6mm o takie http://allegro.pl/dysza-wkretka-kolektora-na-klucz-krociec-fi-5mm-i4836482143.html Samo napełnienie nie jest takie łatwe. Zanim nabrałem wprawy to trochę tego oleju zużyłem dlatego myślę że kupno 1l oleju to nie jest przesada. Najlepsze efekty udawało mi się uzyskać pompując olej strzykawką od strony zacisków hamulcowych w stronę klamki, z tym że aby łatwo pozbyc się powietrza z układu należy tak ulożyć rower by otwór odpowietrzający-przelewowy w klamce był ustawiony w górę. Jeśli chodzi o obcierający klocek to zacisk posiada pełną regulację,bez problemu można odsunąć cały zacisk jednoczesnie dosuwając ten przeciwległy. Używam roweru z takimi hamulcami od 1,5 roku i uważam że są rewelacyjne.
  4. Dynamo rowerowe o napięciu 6V potrafi dostarczać znacznie wyższych napięć. Bez dołączonego obciążenia przy odpowiednich obrotach potrafi wytworzyć np 50V (tyle udało mi się uzyskać w czasie prób wykorzystania dynama jako prądnicy w mikro elektrowni wiatrowej). Wynika to z faktu że napięcie prądnicy jest proporcjonalne do długości przewodnika (ilość zwojów) i prędkości przewodnika w polu magnetycznym czyli obrotów.
  5. Chciałbym zaprezentować pomiary oscyloskopowe prądnicy DH-3N71 z obciążeniem w postaci dwóch diod led CREE Q5 z dołączonym filtrem 10mF i bez tego filtra. Pomiary były dokonywane przy prędkości koła 700c 20km/h. Częstotliwość napięcia prądnicy to około 40Hz https://plus.google.com/photos/105405297178412993740/albums/5991306149189420561?authkey=COyysIjHy5LUXA
  6. @mklos1 prawda,przyznam że pomierzyłem spadki napięcia na diodzie XML-T6 w zależności od prądu 10mA 2,57V 50mA 2,62V 100mA 2,66V 200mA 2,71V 300mA 2,75V 400mA 2,79V 500mA 2,81V 600mA 2,84V 700mA 2,86V 1A 2,92V Wniosek z tego taki że nie ma sensu podłączać jednej diody XML do dynama ponieważ dla prądu 500mA moc wyniesie tylko 1,4W. Lepszym rozwiązaniem jest podłączenie dwóch lub trzech diod połączonych w szereg dzięki czemu moc będzie wielokrotnie większa lub użycie diod o innej charakterystyce prądowo-napięciowej.
  7. Tu się nie zgodzę. Prawo Ohma się kłania. Jeśli założymy że rezystancja obciążenia to np 15Ω to przy napięciu tętnień 0,13V prąd tętnień wyniesie 0,0086A.
  8. Tak ponieważ mówimy tu o dwóch różnych rodzajach reaktancji indukcyjnej i pojemnościowej. W przypadku reaktancji indukcyjnej sumuje się (jest włączona w szereg) ona z rezystancją żarówki która wynosi około 15Ω (dotyczy to żarówki świecącej, zimna ma 1,7Ω) i nie ma to wpływu na jasność świecenia i pracy prądnicy. Jeśli chodzi o reaktancję pojemnościową w przypadku diody to jest ona równoległa do rezystancji. Stosuje się tu zasadę jak przy równoległym łączeniu rezystorów. W tym przypadku dodatkowa duża reaktancja dołączona równolegle do stosunkowo niskiej rezystancji nie będzie miała na nią wpływu. Trzeba też pamiętać że reaktancja pojemnościowa ma znak minus i w połączeniu z reaktancją indukcyjną się wzajemnie znosi ale dotyczy to innych układów przy wyższych częstotliwościach lub wyższych indukcyjnościach i pojemnościach. Czy jest to prąd nasycenia prądnicy, czy raczej prąd zależny od parametrów diody? Diody w zależności od wykonania mogą mieć przy tym samym prądzie różne spadki napięcia Uf, a tym samym różną moc. Diody led zazwyczaj zasilamy prądem stałym lub o zmiennym współczynniku wypełnienia, ale tu mówimy o raczej sytuacji prądnica→mostek Graetza→filtr→dioda power led i uwzględnianie reaktancji odbiornika nie ma sensu ponieważ w odbiorniku płynie prąd stały.
  9. Aż dokonałem kilku pomiarów żarówek; 2,4W/6V 0,44µH 2,7W/6V 0,51µH 0,6W/6V 2,52µH 500W/220V 5,6µH Następnie dla zakładanej częstotliwości 20Hz obliczyłem reaktancję dla żarówki 2,4W/6V i wynosi ona ≈ 0,000055Ω czyli jest pomijalnie mała. Zmierzyłem również pojemność diody power led 3W/700mA i wynosi ona około 470 pF. Dla tej wartości reaktancja pojemnościowa przy częstotliwości 20 Hz to około -16,9MΩ, czyli wpływ pojemności diody na prądnicę jest tak nikły że aż żaden.
  10. Wracając jeszcze do pomiarów prądnicy rowerowej różnymi miernikami przeprowadziłem mały test z użyciem trzech multimetrów: Fluke 189 (posiada True RMS), UNI-T UT70C (nie posiada True RMS) i UNI-T UT204 (posiada True RMS). Mierzyłem napięcie zmienne na wyjściu prądnicy obciążonej lampkami LED i napięcie stałe za mostkiem na kondensatorze. Wyniki na zdjęciach Okazuje się że miernik bez True RMS zawyża odczyty o okolo 10% przy pomiarze napięcia zmiennego, natomiast przy pomiarze napięcia stałego za mostkiem odczyty na wszystkich miernikach są do siebie zbliżone. Aby upewnić się czy środkowy miernik nie jest uszkodzony przeprowadziłem pomiar napięcia zmiennego na wyjściu transformatora sieciowego i wszystkie mierniki dały ten sam odczyt.
  11. Ale dla poruszających się obiektów występuje efekt stroboskopowy który jest zauważalny przy kilkakrotnie wyższych częstotliwościach niż 15 Hz.
  12. Z tym że do pomiarów używam raczej porządny miernik który przy pomiarach prądu stałego wyświetla również składową zmienną. Przeprowadzałem również próby załączając włącznikiem kondensator wygładzający i okazuje się że jest on niezbędny. W znacznym stopniu likwiduje miganie diod przy wolniejszej jeździe rowerem.
  13. Może zbytnio upraszczam, faktem jest że jest to napięcie tętniące, ale mówimy tu o układzie z kondensatorem filtrującym i obciążeniu w postaci diod LED. Robiąc pomiary za mostkiem prostowniczym naturalnym jest użycie woltomierza i amperomierza prądu stałego. Pomiary z użyciem przyrządów prądu zmiennego po stronie stałoprądowej układu nie pokazałyby prawdziwych wartości, raczej wyniki bliskie zeru. Wracając do strat mocy na mostku z popularnych diod prostowniczych 1N4007 do dla diody takiej spadek napięcia przy prądzie 500mA to Uf=0,85V czyli strata mocy na mostku Graetza to 0,85W. Historycznie rzecz ujmując od 1895 roku.
  14. Po mostku nie mierzymy napięcia zmiennego lecz stałe. Pomiar wartości True RMS dotyczy tylko pomiarów napięcia zmiennego. W przypadku dynama rowerowego pomiar przed mostkiem napięcia zmiennego da te same odczyty dla mierników z i bez True RMS. Pomiar napięcia stałego za mostkiem również.
  15. Tak się jeszcze zastanawiam czy pomiar wartości skutecznych napięcia jest istotny w tym przypadku. Dynamo dostarcza napięcia sinusoidalnego, więc pomiar miernikiem nieposiadającym True RMS da te same wyniki. Dodatkowo moje pomiary dotyczyły prądu stałego i określały moc pobieraną przez diody LED z pominięciem strat na mostku Graetza. W tym przypadku nie ma znaczenia to czy miernik posiada True RMS.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...