Skocz do zawartości

[TANDEM] Budowa tandemu od zera


OldXCRider

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!!

 

Na prosbe paru osob z forum zalozylem nowy kompletnie oddzielny watek odnosnie budowy tandemu.

 

Na poczatek powiem ze jest z tym wiele problmow ktore pojawiaja sie juz w trakcie budowy owego sprzetu.

Ok to zaczynamy.

W trakcie budowy znalazlem kilka roznych firm ktore zajmuja sie produkcja tandemow. Jedna z nich jest cannondale, ale jak wiadomo ceny zaczynaja sie od 13 tysiecy za najwieksza biede. Druga firma ktora wydaje mi sie jest tansza to manufaktura czeska tandemservis.cz (niestety zerowy kontakt). Polecam przejrzec oferte tego prducenta gdyz oferuje cale gotowe rowery, co zaoszczedzi nerwow i czasu. Ja postawilem jednak na budowe od zera.

 

Rama:

Postawilem na rame z aluminium polskiej manufakturki bikemielec.com. Wybor padl na ta firme gdyz kiedys mialem okazje jezdzic na ich produkcji i sama kontrukcja pomimo oczywistego braku sztywnosci bocznej jest wykonana dobrze. Spawy sa na przyzwoitym poziomie. Dodatkowym atutem jest mozliwosc dobrania konkretnej specyfikacji ramy tzn. czy jest to szosowa rama, czy gorska, czy ma byc dla dwoch mezczyzn, czy dla mezczyzny i kobiety. Poza tymi mozliwosciammi istnieje takze mozliwosc doboru wielkosci poszczegolnych ram (przyjmijmy ze tandem to 2 ramy zespawane ze soba). W moim przypadku tandem jest bardzo dziwny gdyz z przodu znajduje sie damka a z tylu wersja meska. Odrazu chcialbym przestrzec przed taka decyzja. Taka konfiguracja rodzi jeden duzy problem. Mezczyzna jadacy z tylu bedzie musial sie bardzo mocno pochylac do przodu. Podyktowane jest to tym ze kierownica, a raczej mostek jest zamontowany na przedniej sztycy. Pionowy mostek nie pomoze gdyz uderzalby w siedzenie. Gieta kierownica troche ratuje sytuacje lecz nieznacznie. Jak to sie mowi polak potrafi i w moim przypadku tandem zostal zaopatrzony w mostek jak i kierownice od BMX'a Wracajac do ramy. Przy dokonywaniu specyfikacji takze mozna wybrac srednice sztyc. WAZNE!! przednia sztyca nie moze miec duzej srednicy bo pozniej nie zamontujemy na niej mostka!! Kolejna wazna i niezmiernie przydatna rzecza jest dodatkowe wyposarzenie ramy w naciagacz korby przedniej (tami mimosrod - w mielcu beda wiedzieli o co chodzi). Nalezy tez wspomniec o gwintowaniu suporto by byly standardowe shimano a nie jakies z tadzykistanu. Niestety jak to w Polska gwinty byly marne i poszly do ponownego przegwintowania juz na miejscu. Rama powinna rowniez posiadaz mocowanie do hamulcow tarczowych bo taki autobus ciezko zatrzymac. Przydatne jest rowniez mocowanie bagaznika. Ogolnie brac wszystko co firma oferuje Z mojego doswiadczenia wynika zeby tez mocowanie do pancerzy przerzutek i hamulcow bylo przelotowe (linki puscic na calej dlugosci w pancerzach) i nie pod spodem ramy tak jak u mnie :/ (zapewne bedzie dostawal sie tem syf co zaowocuje czestrza wymiana linek). Niestety pomimo jakiegos juz doswiadczenia w budowie takich ram nie obylo sie bez komletnych wpadek jak poprowadzenie przelotowych mocowan do hamulca tarczowego po prawej str ramy a nie po lewej (tarczowka jest po lewej str roweru). Kolejna rzecza nalezy dokladnie okreslic jakie chcemy mocowania pancerzy i gdzie. U mnie np. pojawil sie nie lada problem poniewaz przelotki do przerzutki "przedniej" byly poprowadzone gora lecz juz na rurze podsiodlowej nie bylo przelotki ktoraby zablokowala pancerz i pozwolila lince dotrzec do przerzutki. Na szczescie rzobili na spodzie suportu dziurke z gwintem dzieki czemu zostal zamontowany slizg i ostatecznie przerzutka ma dalny ciag. Na koniec dodam zeby nie zamawiac pomalowanej ramy bo mielec ma kiepskie lakiery. Niech przygotuja rame pod malowanie.

W mojej specyfikacji tyl 18" przod 16" damka rama wazy 4100g.

 

Amortyzator:

Wiadomo cala reszta zalezy juz od gutow i glebokosci kieszeni.

U mnie pracuje 120mm Spinner Alfanso (lub jak to jeden klient nazwal go adolfo )

Mniejszego skoku nie polecam. Warto tez zwrocic uwage czy amor posiada regulacje naprezenia (najlepiej jak bedzie pracowal na stalowych sprezynach a nie elastomerach (szybko ubija sie i amor "siadzie") czy powietrzu (ryzyko wybuchu komory)) i regulacje tlumiania. Standardowe nastawy producentow moga okazac sie zle.

 

Hamulce

Postawilem na jeden z najlepszych Avid Code z tarczami 203mm. Sprawa oczywista jest wymiana tylnego przewodu hamulcowego na dluzszy. Podobno w ostrych lukach z racji ze rama pracuje tylna tarcza moze ocierac o rame. Tak naprawde najwazniejsze jest aby z przodu pracowal dobrej klasy hamulec z wielka tarcza, bo przez kierownice i tak nie przelicimy Ja polecam Avidy CODE lub Juicy 7. Z tylu to i V brake da rade. Wlasnie jezeli chcemy miec V braki trzeba wspomniec o tym przy zamawianiu ramy by miala piwoty.

 

Korby

Tu pojawiaja sie kolejne schodki. Po pierwsze w takim sprzecie pracuja trzy korby i to dwie u osoby z tylu. Patent jest nastepujacy. Osoba z tylu pelni funkcje "normalnego" roweru i ma zebatki i przerzutke u siebie. Aby polaczyc zestaw z przodem lewe ramie (u osoby z tylu) rowniez ma zebatke, a osoba z przodu ma odwrotnie zamontowana korbe (zamieniona lewa z prawa strona). Niby wszystko proste lecz zalozenie dwoch ramion z zebatkami pododuje zmiane konta i tak ramiona tylnej korby nie sa w pozycji rownoleglej do siebie tylko przy suporcie spotykaja sie pod katem 30-45 stopni. Po kilku dniach walki okazalo sie ze lepsze korby shimano nie maja tego problemu(np. deore). Radze zalozyc lancuch laczacy kasete z pierwsza korba mocniejszy bo bedzie mial dosc duze przeciazenia(u mnie HG73).

 

Kola

Z racji wagi jaka rower bedzie przewozil nalezy zalozyc cos masywniejszego najlepiej kola od neduro badz nawet cos z DH. U mnie trafily kola ZZYZX ze sztywna oska z tylu. Podyktowane jest to tym ze tyl bedzie dostawal po dupie ze wzgledu na wage i brak amortyzacji. Takie rozwiazanie ma tez dodatkowy atut. Sztywna tylna oska zwieksza sztywnosc roweru i prawdopodobnie zapobiegnie tarciu tarczy hamulcowej o rame jak to ma miejsce u kolegi.

 

Linki

Mogloby sie wydawac ze to rzecz banalna i trywialna. A jednak standardowe linki maja tylko 200cm niekiedy 220cm, co i tak nie wystarcza zeby przeciagnac od manetek zamontowanych z przodu do tylnej i "przedniej" przerzutki. Dzieki ci wujku google. Znalazlem ze jest firma ktora produkuje linki do tandemow JAGWIRE (dystrybutor UNIBIKE linka przerzutki (3000mm) ok 15zl, linka hamulcowa (2700mm)ok 15zl).

 

To chyba tyle "niby" slepych zaulkow podczas budowy tandemu. Sprzet jest juz gotowy i jezdzi rewelacyjnie!!

 

Cena..hmm... tak jak mowilem wszystko zalezy od zasobnosci portwela. Ja ten tandem skladam w zaprzyjaznionym sklepie TorroBike (Lublin) (http://www.rowerylublin.pl/) i orientacyjna ceny ramy to ok 2100-2200zl. Reszta wedle woli. Polecam ich bo juz maja doswiadczenie w tym.

 

PS

Jeszcze jedna wazna rzecz odnosnie korb. W przedniej korbie jak i w lewym ramieniu tylnej korby nalezy przegwintowac gwinty aby pedaly podczas jazdy nie odkrecaly sie.

 

Efekt koncowy mozna zobaczyc na zdjeciu niestety zrobionym komorka.

Mam tez filmik dla zainteresowanych ;)

post-124082-1254397832,11_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Klaniam,

Mozna tez kupic dedykowane korby tandemowe...

Jesli ktos ma zmysl i zaciecie techniczne przegwintuje i zrobi sam, ale sa ludzie nietechniczni...

 

 

http://www.sjscycles.co.uk/

 

Polecam ten sklepik. Specjalizuje sie w czesciach do tandemow. Wprawdzie bardziej touring'owych niz MTB ale pewne rzeczy nie ulegaja zmianie niezaleznie od stylu jazdy np.: sugerowane tylne piasty i obrecze na 40 otworow...

 

Tandem, tyle ze szosowy chodzi za mna od jakis 3 lat...

 

Szacunek...

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Ja mam pytanie, czy możliwe jest uzyskanie ramy tandemowej poprzez zespawanie dwóch zwykłych ram? Czy osiągnie to jakotakową sztywność? Bo szczerze mówiąc, nie stać mnie teraz na kupno takiej ramy a tandemik chętnie bym sobie złożył ;) oczywiście spawanie przez specjalistę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Bardzo fajny rower.

Dzięki za szczegółowy opis problemów z którymi się zmierzyłeś.

Korzystając z długich zimowych wieczorów też zamierzam złożyć dla mnie i narzeczonej rower 2-osobowy, ale 29er.

Planuję zamówić ramę w bike-mielec. Wstępnie wycenili mi taką na 1200 zł - co myślę że jest dosyć dobrą ceną.

Z tego co się orientowałem - najtrudniej kupić widelec - 29er, najlepiej na ośkę QR 20mm.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...