Skocz do zawartości

[vademecum kupujacego] pierwsza rama/rower pod OSTRE


IvanMTB

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Klaniam,

 

Ostatnio straszliwie nam sie nabalaganilo w temacie o budowie OK. Z czystym sumieniem mozna wywalic wiekszosc postow z ostatniego czasu gdyz nic nie wnosza konstruktywnego do ogolnej wiedzy o konwersji. Nie wspomne juz o kulfoniastym lenistwie uzytkownikow ktorym latwiej zapodac linke z Alle z pytaniem "czy sie nada?" niz zadac sobie samemu pytanie co ja wlasciwie chce osiagnac i przejzec chocby Czesto Zadawane Pytania...

 

Ponizszych wypotow nie nalezy traktowac jako Biblii i Ostatecznego oraz Kompletnego Zrodla Wiedzy. Jednakowz powinny one dac pojecie co-zacz nawet zupelnie "zielonym"...

 

Zatem...

Mini kompendium dla chcacych kupic pierwsza rama lub rower do konwersji na fixa.

 

1. NAJWAZNIEJSZE!!!! Ostre kolo to rodzaj napedu a nie typ roweru i dlatego na konwersje nada sie KAZDA rama rowerowa. Moze co najwyzej przyspozyc wiecej lub mniej klopotow podczas budowy.

 

2. Rozmiarowka ram. Jest to oczywiscie tylko sugestia ale jesli jestes totalnym nowicjuszem warto sie czyms podeprzec.

 

http://www.cyfronet.pl/rowery/rozmiarr.html

 

Warto pamietac ze ze tabela odnosi sie do klasycznej rozmiarowki. Ramy kompaktowe ze wzgledu na powiekszony przekrok traca okolo 3 centymetrow wysokosci.

 

3. Czy ta rama/rower bedzie dla mnie dobry?

Na to pytanie musisz sobie sam odpowiedziec. Czego oczekujesz od roweru z napedem ostrokolowym? Gdzie, w jakich warunach i ile zamierzasz na nim spedzac czasu? Czysta jazda czy cos jeszcze (triki, sztuczki, wydziwianie...)? A moze czysty street z uzyciem ostergo kola?

 

4. Potencjalne pulapki w trakcie konwersji.

 

Rama: aby w miare bezproblemowo przeprowadzic konwersje musisz sprawdzic kilka punktow ktore moga nastreczac trudnosci.

 

- haki - http://www.sheldonbrown.com/gloss_dr-z.html#dropout

im dluzsze tym latwiej pozwalajace na przesuniecie osi kola do tylu w celu naciagniecia lancucha. Haki typu "vertical" - pionowe lub "semi vertical" - pol pionowe nie dyskwalifikuja ramy. Czynia poprostu konwersje trudniejsza. Nie obejdzie sie bez napinacza lub wymiany hakow. Mozesz to zrobic u jednego z polskich producentow ram:

Orlowski - http://www.orlowskirowery.com.pl/news.php

Rychtarski - http://bikes4you.pl/

Kondej - http://www.biobike.com.pl/

Bike Mielec - alu - http://www.bikemielec.com/

 

Odradzam raczej robienie tego u przyslowiowego Pana Henia. Raz ze z jednosladu moze powstac dwoslad, a dwa (szczegolnie przy szlachetniejszych odmianach stali) latwo niewprawionemu spawaczowi spalic cienkoscienne rurki...

 

- suport - czy jest na gwint wloski, czy na angielski? A moze jest to klasyczny suport z wbijanymi miskami? Taki jak w kultowych skladakach Wigry3. Oczywiscie gwintowane suporty pozwola zalatwic sprawe szybko i bezbolesnie. Ale jak uczy praktyka mozna tez walczyc z mufa suportu klasycznego

http://www.forumrowerowe.org/index.php?sho...mp;#entry511284

 

- stery/widelec - 1 cal czy 1 i 1/8 cala. Ahead czy klasyczny widelec z gwintowana rura? A moze nie czesto spotykany niegwintowany widelec na 1 cal. Troche sie naszukasz mostka do takiego wynalazku. Ale na szczescie mozna poradzic sobie podkladkami konwertujacymi 11/8 cala do 1-go cala.

http://cyklotur.pl/x_C_I__P_53115663-53010001__PZTA_0.html

Moze sie jednak zdazyc ze trafisz na Rometa Huragana lub jakis egzotyczny set made in USSR. Wtedy wszelkie standardy moga zawiesc...

 

- rozstaw widelcow - przod raczej nie nastrecza problemow. Gozej bywa z tylu. Jest kilka standardow ktore determinuja jaka piaste bedziesz mogl zastosowac. Klasyczny mtb 135mm, klasyczny szosowy 130mm, klasyczny torowy 120mm. Poza tym 126 w starych szosach i 110 w Huraganie.

Dostepne na rynku piasty torowe daja sie bez problemu przeskalowywac w zakresie 130-110mm. W przypadku rozstawu MTB sugerowana jest konwersja piasty MTB lub MTB Disc. Zajzyj do Czesto Zadawanych Pytan na gorze strony...

 

-linia lancucha - powinna byc jak najbardziej zblizona do prostej.

http://www.forumrowerowe.org/index.php?sho...mp;#entry494067

W przypadku przekosu wzrasta ryzyko zgubienia lancucha.

 

- jaki material? - stal, stal szlachetna, stopy aluminium, karbon, tytan... Co przyjdzie Ci do glowy i na co wystarczy Ci pieniedzy.

 

- jak rozpoznac rodzaje stali? - jesli nie zachowaly sie zadne nakleji lub napisy albo wystepujace budza watpliwosci zlap gorna rure glownego trojkata ramy gola reka. Jesli masz wrazenie ze rurka jest zadziwiajaco ciepla to najpewniej znaczy ze jest to wysokogatunkowa stal cieniowana. Prosta sprawa. Cienkoscienna rurka o wiele szybciej przyjmuje temperature dloni niz zwykla "kanalizacja" i dlatego sprawia wrazenie cieplejsze niz sie spodziewales. Warto zwracac uwage na stopy stali Reynoldsa, Columbusa, Tange, Vitusa...

 

- gwinty - suport wloski i angielski, widelec i pedaly angielski i francuski. Sprawdz aby nie napytac sobie potem biedy. W polskiej rzeczywistosci gwinty wloskie i francuskie sa o wiele rzadsze i mniej dostepne.

 

Kola:

- zaplecione porzadnie, na nierdzewnych szprychach posluza dluzej niz te na szprychach ocynkowanych. Szukaj obreczy z podwyzszonym stozkiem lub wielokomorowych, kapslowanych.

- klasyczne rozwiazanie opony i detki jest najbardziej ekonomiczna opcja.

- jesli trafily Ci sie kola pod szytki nie zalozysz na nie opon z detkami. Czeka Cie klejenie.

- jak przekonwertowac piaste pod ostre kolo? Zajzyj do Czesto Zadawanych Pytan na gorze strony

 

Jaka rama dla mnie?

- Chcesz spokojnie i dostojnie bujac sie po okolicy, lub jezdzic po bulki z koszykiem? Dluga baza kol, zrelaksowane katy glowki ramy i rury podsiodlowej to cos dla Ciebie. Czesto zdrowo ponizej 70stopni.

- Chcesz lykac kilometry w wygodnym stylu i nie bac sie ze przy kazdym ruchu kierownica przeskoczysz na sasiedni pas jezdni? Klasyczna szosowka, treking lub rower touringowy to cos dla Ciebie. Katy w granicach 70-73 stopnie powinny zalatwic sprawe. Bez nerwowosci ale tez i bez flegmy...

- Chcesz rzucac sie w wir ulicy, kosic swiatla i korki. Rama typu torowego o kompaktowym tylnym widelcu i katach w okolicy 73-74stopni pozwoli Ci jezdzic jak rewolwerowcowi.

- Bawia Cie triki, ostrokolowy street? Ulatwi Ci to extremalny kompakt. Krotki tylny widelec, krtotka rura gorna, solidne, jesli nie wzmocnione spawy jak w rowerach Charge - Plug Freestyler oraz ostre katy 72-74 stopnie.

 

PAMIETAJ!!! WYSZUKIWARKA NAPRAWDE NIE BOLI!!!

 

OSTRO!

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...