Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Akceptuję
Zdjęcie
- - - - -

[opony] jakie powinno być ciśnienie w oponach?


Ten temat został zarchiwizowany. Oznacza to, że nie możesz dodać do niego odpowiedzi.
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 Dominik92

Dominik92

    Amator

  • Nowy użytkownik GZ
  • 85 postów

Napisano 24 styczeń 2008 - 21:41

witam
mam pytanie jakie powinno być ciśnienie w oponie do kolarki?
pytam się bo nie wiem a potrzebuje pilnie tej informacji
z góry dzięki za odp
pozdro

Reklama

Reklama
  • Google

#2 karolyfer

karolyfer

    Master

  • Elita
  • 1881 postów

Napisano 24 styczeń 2008 - 22:22

Powinno być napisane na oponie, ogólnie to bywa 7-8,5 bara, ale do starych nie znakowanych opon nie ryzykowałbym wiecej niz 7,5 ;) Bywają opony, ktore sie pompuje 9, a szytki nawet wiecej. A tak w ogole szukajka nie gryzie :)

Aha waga jeźdzca też ma znaczenie, i twardziej nie znaczy lepiej ;) (w bB były nawet jakieś pomiary na dowód tego)
Dołączona grafika
Weltour Ganna 105 owner
GK Sosnowiec Wheeler

"Kłade laske na to czy masz dysleksje, dysortografie, dysgrafie czy jeszcze jakieś inne dysmózgowie. Staraj sie, bo napierdzielanie ortami jak gnojem po polu to zwykłe niedbalstwo!" - IBNZ

#3 Myszek

Myszek

    Maniak

  • Validating
  • 548 postów

Napisano 24 styczeń 2008 - 22:46

Warto także wiedzieć jakie max. ciśnienie znosi obręcz.
Practice makes perfect.
Road runner :)

#4 Dominik92

Dominik92

    Amator

  • Autor tematu
  • Nowy użytkownik GZ
  • 85 postów

Napisano 24 styczeń 2008 - 23:41

thanks

#5 grzegorz1974paszek

grzegorz1974paszek

    Master

  • Użytkownik
  • 2359 postów

Napisano 25 styczeń 2008 - 14:34

http://www.fotosik.p...61de668741db727

Reklama

Reklama
  • Google

#6 KAZUMI

KAZUMI

    Stary wyjadacz

  • Elita
  • 3586 postów

Napisano 25 styczeń 2008 - 15:29

A można prosić o cały artykuł?? :)

WWW.KRZYWEKOLO.NET.PL

------ __o
----_`\<,_
---(_)/ (_)

........ó?o...............ó?o.ó?ó?oó?o.ó?ó?ó?ó?o....ó?o..........


#7 grzegorz1974paszek

grzegorz1974paszek

    Master

  • Użytkownik
  • 2359 postów

Napisano 25 styczeń 2008 - 15:41

http://www.magazynro...ndex.php?id=634 http://www.bikeboard...t...=14&art=240 http://www.bikeboard...t...=14&art=329

#8 Dominik92

Dominik92

    Amator

  • Autor tematu
  • Nowy użytkownik GZ
  • 85 postów

Napisano 25 styczeń 2008 - 23:56

fajne artykuły na pewno skorzystam
dzięki!!!!!
pozdro

#9 Duch

Duch

    Maniak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 314 postów

Napisano 26 styczeń 2008 - 00:46

Szczerze nie wyobrażam sobie pompować oponek na zaledwie 5bar, czułbym się co najmniej dziwnie, w ogóle te wyliczenia wydają mi się zaniżone i uważam, że należy po prostu samemu wypraktykować przy jakim ciśnieniu nam się najlepiej jeździ. Dla przykładu mam oponkę w MTB do której muszę pompować o 1/2 za dużo, bo bez tego cały czas łapię snake'i.

#10 kr1zje

kr1zje

    Maniak

  • Użytkownik
  • 232 postów

Napisano 26 styczeń 2008 - 22:54

Artykuły mają się ni jak do rzeczywistości, tym twardsza opona tym lepiej (oczywiście do pewnych granic), przy zbyt niskim ciśnieniu opona będzie się odkształcać i łatwo o glebe...

Reklama

Reklama
  • Google

#11 MarcinN

MarcinN

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1372 postów

Napisano 27 styczeń 2008 - 15:37

Rozumiem, że wyniki badań wykazują że szersza opona lepiej się toczy, ale jak to jest możliwe? tzn. niech ktoś mi wytłumaczy dlaczego tak jest, tylko bez jakiegoś fizycznego bełkotu :woot:
Ostre koło * Szosa SS * XC * Dirt/Street SS

#12 grzegorz1974paszek

grzegorz1974paszek

    Master

  • Użytkownik
  • 2359 postów

Napisano 27 styczeń 2008 - 15:45

Wyobraż sobie że jedziesz po bagnie oponą 1'' . Albo 10''. A teraz zamień rolami bagno z oponą. Jasnosię wyraziłem? :woot:

#13 MarcinN

MarcinN

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1372 postów

Napisano 27 styczeń 2008 - 17:04

To nie jest chyba dobre wytłumaczenie, bo jak rozumiem chciałeś podkreślić, że większa powierzchnia wywiera mniejsze ciśnienie na miękkie podłoże, ale przecież asfalt jest twardy. Bo z takiego założenia wszyscy by jeździli na Nokian Gazzaloddi 3.0 po asfalcie, a przecież to nie ma sensu prawda?
Zresztą chyba samo to, że szosówki mają wąskie opony świadczy o tym, że mają niskie opory toczenia, czyli idąc tym tropem właśnie im węższe tym mniejszy opór.

P.S. Przeczytałem teraz jeden z tych artykułów, które były powyżej i już znalazłem odpowiedni fragment:
"Jak już wcześniej wspomniałem, przy jednakowym ciśnieniu i obciążeniu koła, szersze opony mają mniejsze opory toczenia. Jak to możliwe? Dzieje się tak, ponieważ węższa opona bardziej się ugina, ma dłuższy i węższy ślad niż ta szeroka. W efekcie ścianki boczne opony są w większym stopniu odkształcane, a koło robi się mniej "okrągłe". Większe odkształcenia prowadzą do zwiększenia oporów toczenia."

No dobra, ale jak ta zweryfikować ten cytat to: zakładając, że mamy tą samą obręcz i dwie opony, jedna węższa druga szersza, załóżmy że obie są okrągłe czy tam są pół kolami jak kto woli, wtedy ta szersza jest też wyższa prawda? tak więc jej ślad jest dłuższy, a nie tej węższej tak jak jest to napisane wyżej. Jeśli to co pisze ma sens i jest prawdą to w takim razie te odkształcenia są wprost proporcjonalne do rozmiaru, czyli nie mają znaczenia. Poza tym jeśli mamy szerszą oponę, to mamy większy komfort(jest to też napisane w artykule), komfort oznacza w tym wypadku, że opona ma większą możliwość ugięcia, bo ma większy owal, okrąg czy jak to tam nazwać, oznacza to że opona bardziej pracuje, czyli następują większe ugięcia i odkształcenia, czyli opory powinny być większe w tej szerszej.

Drugi cytat:
"Jeśli chodzi o powietrze, to okazuje się, że opory toczenia odgrywają decydującą rolę tylko do pewnej prędkości. Po przekroczeniu 25 km/h opory powietrza mają większe znaczenie, ponieważ rosną proporcjonalnie do kwadratu prędkości roweru, podczas gdy opory toczenia są proporcjonalne do prędkości"

Z tego wynika, że nie licząc oczywiście komfortu, dla szybkości lepiej mieć węższe opony, bo możemy uznać że 25km\h to średnia lub nawet niższa prędkość statystycznego rowerzysty szosowego.
Ostre koło * Szosa SS * XC * Dirt/Street SS

#14 grzegorz1974paszek

grzegorz1974paszek

    Master

  • Użytkownik
  • 2359 postów

Napisano 27 styczeń 2008 - 17:16

I komu tu wierzyc? Znalazłem inny artykuł gdzie ta prędkosc graniczna to ok. 40km/h a nie 25. To dużo zmienia.Wykorzystam sytuacje. Te opony mogą miec 228g ? http://aukcja.onet.p...?item=297734541

#15 MarcinN

MarcinN

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1372 postów

Napisano 27 styczeń 2008 - 17:25

To zależy jakich opon dotyczył ten drugi artykuł, bo skoro opory powietrza rosną proporcjonalnie do kwadratu prędkości, to wartość tej prędkości zależeć będzie też od tego współczynnika aerodynamicznego danej opony - tak mi się przynajmniej wydaje :woot:.
Ostre koło * Szosa SS * XC * Dirt/Street SS

#16 grzegorz1974paszek

grzegorz1974paszek

    Master

  • Użytkownik
  • 2359 postów

Napisano 27 styczeń 2008 - 17:31

Cały czas mówimy o szosowych. Jak znajde to zacytuje.

#17 lesiu13_z

lesiu13_z

    Pro

  • Użytkownik
  • 145 postów

Napisano 02 luty 2008 - 22:51

Rozumiem, że wyniki badań wykazują że szersza opona lepiej się toczy, ale jak to jest możliwe?


Rzecz sprowadza się do powierzchni styku. Ciśnienie jakie wywiera opona na podłoze (a wiec i odwrotnie z III zasady dynamiki) to siła/powierzchnie. Jak maleje szerokośc to maleje powierzchnia więc rośnie ciśnienie. Jak rośnie ciśnienie to rośnie odkształcenie opony. Upraszczajac sprawe opona musi miec pewna powierzchnie styku spowodowana odkształceniem. Im mniej bedzie miała do zdeformowania w poprzek tym bardziej sie odkształci wzdłuż.

KLUCZOWY jest fakt, że na opór toczenia ma wpływ tylko odkształcenie rówoległe do kierunku toczenia. Prostopadłe jest bez znaczenia. Im więcej opona odkształci się prostopadle do kierunku ruchu (a im większa szerokosc opony tym wiecej przyjme ono odkształcenia) tym mniej odkształci się równolegle.
Zresztą przyjrzyj się oponie od boku. W miejscu zetknięcia z podłozem traci ona swoją okrągłość - spłaszcza się, dotyka ziemi na pewnej długości. Idelne koło stykałoby się z podłozem tylko w jednym punkcie (mówie teraz oczywiscie o dwuwymiarowym modelu bez ujęcia szerokosci) i takie koło miałoby zerowy opór toczenia. ;) :) :P

#18 Dominik92

Dominik92

    Amator

  • Autor tematu
  • Nowy użytkownik GZ
  • 85 postów

Napisano 02 luty 2008 - 23:15

dzięki za pomoc i proszę bez kłótni
pozdro

#19 grzegorz1974paszek

grzegorz1974paszek

    Master

  • Użytkownik
  • 2359 postów

Napisano 11 luty 2008 - 12:00

I komu tu wierzyc? Znalazłem inny artykuł gdzie ta prędkosc graniczna to ok. 40km/h a nie 25. To dużo zmienia.Wykorzystam sytuacje. Te opony mogą miec 228g ? http://aukcja.onet.p...?item=297734541

Sam odpowiem. Pierwsze pomiary na wadze szalkowej - ok. 255g. za 37zł. i tak nieżle. Kupiłem 2 sztuki.

Reklama

Reklama
  • Google

#20 grzegorz1974paszek

grzegorz1974paszek

    Master

  • Użytkownik
  • 2359 postów

Napisano 11 luty 2008 - 22:40

Na wadze elektronicznej wyszło 265g. Jestem zadowolony i ciekaw jak się jeżdzi na 25mm.



Podobne tematy Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post