Skocz do zawartości

[napęd] modernicaja napędu niedużym kosztem?


mazaq

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Na wstępie musze posypać głowę popiołem i przyznać się że odwaliłem niezłą kichę jeśli chodzi o napęd. Mam rocznego hexagona x6 i postanowiłem wymienić przednią przerzutkę. Stara to Toruney, w którym śruba regulacyjna H zerwała gwint i ogólnie ciężko mi było to wyregulować. Zatem część to bardzo tania, więc kupuję. Patrzę, Deorka tylko 35zł droższa w promocji od Tourneyów. Patrzę że jest na 3 przełożenia z przodu, prowadzenie linki od góry, biorę!

Niestety... kupiłem na napęd 3x10 a mam 3x8, więc inna grubość łańcucha i chyba inny przesuw linki z manetki. I nawet jakoś bym to pewnie ustawił, ale ostatecznie spuściłem głowę i Deorka poszła na wczoraj na Allegro za 25zł taniej, bo zabawa nie miała sensu.

Myślałem nawet przez chwilę, że może by zmienić tylną przerzutkę na 10... ale wtedy trzeba kupić kasetę, manetki i łańcuch. No i chyba nawet korbę, co da w sumie lekko 750zł.

 

Prosiłbym jednak kolegów o radę jak mogę ten napęd jakoś jednak poprawić kosztem 300-400zł. Działa niby ok, tzn. zmienia te przełożenia, natomiast już pod małym obciążeniem, minimalną górką już jest słabo, gdy trochę spóźnię redukcję to trzeba się zatrzymać. Dziwi mnie to bo komponenty z tyłu nie są jakieś fatalne. Może nie dają radę na moją masę :)

Nie potrzebuję osiągać wielkich prędkości i nie jeżdżę pod bardzo strome podjazdy, raczej średni zakres, więc może jest jakaś opcja w tej kasie na tani 1x10, 2x10, czy coś podobnego. Może być coś z używek nawet.

Obecna konfiguracja roweru jest tutaj: http://www.kross.pl/pl/mtb-26/hexagon-x6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełożenia zmienia sie lekko odpuszczając nacisk na pedały , pod mocnym obciążeniem cięzko zmienić , a stosując taką technikę zmiany 'na siłę' kaseta i łańcuch szybko do wymiany. 

Jak bardzo chcesz coś zmmienić to  zmień korbe na coś pokroju alivio  lub deore, wymagana wtedy  będzie też zmiana suportu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety każda korba Alivio współpracuje tylko z 9-rzędowymi napędami, co powoduje, że mam mnóstwo rzeczy do wymiany. No i kupno klucza na octalink, ale to akurat mały problem. A brać jakieś acery... czy to ma sens?

Generalnie wczoraj się wkurzyłem i pomyślałem "dobra, kupiłem tę nieszczęsną przerzutkę to zmienie sobie tył na 10 tarcz". Okazało się że muszę kupić rzeczy za 779,40 zł ... (Przerzutka tylna Deore RD-M610, Manetka Deore SL-M610 lewa, Manetka Deore SL-M610 prawa, Kaseta CS-HG50-10, Łańcuch Deore CN-HG54, Mechanizm korbowy Deore FC-M610).

 

No i cóż... nie byłby to nawet aż taki problem, bo mam zamiar przynajmniej 4000km zrobić w tym roku, w tamtym sobie kupiłem w miare dobry widelec (gdzieś jest temat na forum), więc inwestycja w dobry sprzęt zawsze jest ok. Tylko że to kurcze Hexagon - niestety kupiłem tańszy rower z myślą że będę robił upgrade stopniowo... Niestety.. przeliczyłem się - nie da się tego robić stopniowo. Teraz bym sobie kupił coś fabrycznie przynajmniej na poziomie Deore, ale mam co mam i cośtam zainwestowałem. Łamię sobie zatem głowę co jeszcze można z tego wyciągnąć inwestując rozsądną do ceny sprzętu kasę.

Dlatego jestem otwarty na sugestie - wszelakie ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Niestety każda korba Alivio współpracuje tylko z 9-rzędowymi napędami, co powoduje, że mam mnóstwo rzeczy do wymiany.
Marketingowy bełkot sh*tmano...

Każda korba współpracuje z dowolną kasetą.

Tak samo przednia zmieniarka...

 

Tutaj masz temat o kompatybilności..http://www.forumrowerowe.org/topic/194808-kompendium-kompatybilnosc-napedow-do-11s/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każda korba współpracuje z dowolną kasetą. Tak samo przednia zmieniarka...

A grubość łańcucha nie ma tu znaczenia? Zęby do łańcuchów 6-7-8, 9, 10 nie są innej grubości?

Bo gdy założyłem tę przednią deorkę do siebie to zauważyłem, że łańcuch ma mało miejsca, poza tym miałem wrażenie że manetka nie pasuje. Na jednej skrajności linka prawie zwisa, na drugiej jest napięta że trzeba się siłować z manetką. Z tego co pamiętam ten cały system Dyna-SYS za to odpowiada.

 

Swoją drogą wpadłem na pomysł by dokupić sobie manetkę deore do przerzutki, której może jednak pozbywał się nie będę... Tylko pytanie czy będzie dało się jeździć z węższą "szparką" przerzutki niż dedykowane do tego łańcucha. Różnica to chyba coś około 1mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A grubość łańcucha nie ma tu znaczenia? Zęby do łańcuchów 6-7-8, 9, 10 nie są innej grubości?

W przypadku korby? Nie..

Bo gdy założyłem tę przednią deorkę do siebie to zauważyłem, że łańcuch ma mało miejsca, poza tym miałem wrażenie że manetka nie pasuje. Na jednej skrajności linka prawie zwisa, na drugiej jest napięta że trzeba się siłować z manetką.

Zła regulacja.

Z tego co pamiętam ten cały system Dyna-SYS za to odpowiada.

System Dyna-sys zmienił tylko ciąg linki tylnej przerzutki. Przednia ma taki sam ciąg jak napędy z mniejszą ilością biegów..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

System Dyna-sys zmienił tylko ciąg linki tylnej przerzutki. Przednia ma taki sam ciąg jak napędy z mniejszą ilością biegów..

Uważasz więc że spokojnie będę mógł używać tej zmieniarki? Może faktycznie spróbuję raz jeszcze powalczyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do ilośći i wielkości tarcz jest dopasowana:

korba: SR Suntour XCC 42/32/22T

przerzutka : przeznaczony do współpracy z tarczami 42T, kompatybilny z korbami 3rz.

 

wszystko się zgadza prócz tego, że przerzutka jest pod napędy 3x10. Widzę tylko że w Toruneyou jest więcej przestrzeni (może dlatego że niższa kategoria -> większa łatwość ustawienia) i ciężej mi wyregulować aby na największej tarczy linka nie była mega napięta. Śrubę H musiałem wkręcić praktycznie do końca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, przerzutka 3x10 (przednia) ma węższy wózek i może być ciężko wyregulować, ale nie jest to nie możliwe. Do tego dochodzi słaba korba z "gumowym" suportem i ocieranie masz jak w banku. 

 

Czy przechodzić na 10s, jeżeli nie brakuje ci zakresu to nie ma takiej potrzeby, może masz już słabą sprężynę w przerzutce?

A jeżeli chcesz już przejść na 10s to tak na szybko

- kaseta deore - 100zł

- łańcuch np KMC 70zł

- przerzutka SLX/XT 100zł

- manetka XT - 100zł

 

Szukając "okazji" pewnie całość można zamknąć w 300, z schodząc z klasą w dół, np przerzutka i manetki Alivio to i pewnie w 200 by się udało zamknąć. 

 

Korba dopóki działa może zostać, jak zęby się zjedzą do wymienisz. 

 

W dobie napędów 1x11, napęd 2x10, czy 3x10 można skompletować bardzo fajnych pieniądzach. Manetkę czy przerzutkę śmiało można kupować używaną, najczęściej wygląd zewnętrzu odpowiada stanowi technicznemu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, idealnie jest jak przednia przerzutka jest tej samej rzędowości co łańcuch. Można sobie pofolgować, ale raczej o jeden skok czyli do 10rz przerzutki dać łańcuch 9 lub 11. Pchając jednak łańcuch 8rz z góry jesteśmy skazani na bardzo częste ocierania o wodzik. Odwrotna sytuacja, łańcuch 10/11s a przerzutka id 8rz, to piekielne kłopoty z regulacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za radę. W takim razie ja tą przerzutkę sobie zostawie i przez najbliższe dni albo więcej niż dni postaram sobie skompletować jakiś w miarę nienajgorszy napęd 3x10.

Mam zatem podstawowe pytanie: czy na pewno na razie mogę zostać z najtańśzą korbą Suntour? Będę w ciągu kilku tygodni chciał kupić sobie jakąś dedykowaną i przede wszystkim sztywniejszą, ale na razie chciałbym jeździć na obecnej.

A co do komponentów na to zapewne łańcuch i kasetę wypadałoby kupić nowe. Czy taki łańcuch i kaseta będą ok? Czy nie trzeba specjalnej piasty?
https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/lancuchy-rowerowe/p,lancuch-deore-cn-hg54-116-ogniw-10-rz-shimano,34189.html?_pli=e0a49f
https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/kasety-rowerowe/p,kaseta-cs-hg500-10-11-34z-10rz-shimano,555709.html?_pli=e0a49f#76065707 - wersja 32T

przerzutka... tu jest mały problem. Deorka kosztuje nowa 133zł:
https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/tylne-przerzutki-rowerowe/mtb-trekking/p,przerzutka-tylna-deore-rd-m610-gs-sredni-wozek-czarna-shimano,582359.html?_pli=e0a49f#75689047
ale jako alternatywa są używane XT, np:
http://allegro.pl/przerzutka-tylna-shimano-deore-xt-rd-t780-sgs-i6675959680.html
http://allegro.pl/przerzutka-tylna-shimano-deore-xt-rd-m773-i6684563622.html
Co polecalibyście kupić? Jednak używaną XT nieco taniej? Co sądzicie o tych z Allegro?

manetki... tu też mam mały problem. Czy na pewno moja obecna manetka (jakaś tania Altus czy tam Acera nawet nie wiem) obsłuży poprawnie przednią przerzutkę Deore z DynaSYS? Bo jeśli tak to na razie lewą manetkę bym zostawił jak jest.
A co do prawiej to rozumiem że jeśli kupię tylną przerzutkę XT (a one chyba tego całego dynasysa nie mają) będę skazany na szukanie jakiejś używanej manetki? Nowe wszystkie to mają i kosztują ok 80zł za sztukę najtańsze Deorki. Używek niestety na internecie nie ma zbyt dużo.

Koszty:
nowy łańcuch i kaseta razem ok 180zł
przerzutka od 110 do 140zł
manetki od 50 używki do 90zł nówki
razem przynajmniej 350 zł chyba że macie jakieś tajne wskazówki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaseta - wybierz najtańszą.

Łańcuch - ja bym wolał KMC. Osobiście wybrałem KMC E (do e-bike).

Korba - może zostać o ile zęby nie są zjedzone.

Manetka lewa - może zostać.

Manetka prawa - od acera do slx różnica mała, dopiero przy XT jest wyraźna poprawa. Ja bym poszukał używanej XT.

Tylrzutka - może być nawet alivio, jak chcesz grubo to XT plus (ze sprzęgłem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem kupiłem przerzutkę deore 10rz z tym całym sprzęgiełkiem shadow+, bo nie było wielce droższe. Myślałem nad używanym XT za tę kasę, ale umówmy się że amatorski sprzęt mi póki co wystarcza. Jeśli za rok będę na etapie że sprzęt mnie ogranicza to i tak będę szczęśliwy :).

Do tego kaseta, łańcuch KMC no i manetka prawa najtańsza obsługująca 10 przełożeń (czyli jakaś Deorka, używka pozwoliła by mi zaoszczędzić moooże 20zł tylko...)

Dziś w pewnym sklepie internetowym, którego nie będe reklamował bo mi nie płącą :laugh: jest 10% na wszystko + części shimano cały czas mają zniżke 30% więc za wszystko zapłaciłem 380zł.

Stare rzeczy poszły na allegro, są w dobrym stanie, więc liczę że przynajmniej 100zł a może i 150 do mnie wróci. Bilans wówczas nie będzie najgorszy

 

No i na wiosne koniecznie trzeba zacząć się rozglądać za korbą. Pomęczę się z tym soutourem z 2-3 miesiące, choć będzie to wyglądało komicznie :)

 

Napiszę podsumowanie jak to wszystko skończę ;). No i muszę być ze sobą szczery: pewnie bym przemęczył nawet rok na starym sprzęcie, ale kupowanie i upgrade roweru to niemal taki sam fun jak jazda :w00t:.

 

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To raz jeszcze ja - chciałbym dopytać :). Czekam aż mi skompletują zamówienie i dla zabiaia czasu przeglądałem sobie w internecie korby...

Myślałem upolować na Allegro tanio coś w stylu Deore FC-M610, podobno czasem ktoś nowe za ok 230 wystawia. Natomiast wszsytko w teorii wydaje się proste, ale gdzieśtam wyczytałem, że do takiej taniej ramy instalowanie zintegrowanej osi będzie skutkowało szybkim zużyciem łożysk, bo nie będą osadzone idealnie w osi.

Nie wiem jak sytuacja wygląda z octalinkiem, czy pod względem sztywności to gorsza technologia?

Chciałbym wymieniając stopniowo osprzęt w rowerze instalować przynajmniej coś klasy deore, ale może w tym przypadku alivio da radę?

Czy mógłbym prosić o polecenie jakiejś koncepcji by korba + wkład zmieściły się maksymalnie w 300zł?

I pytanie ekstra: jak sprawdzać kompatybilność suportów do ramy? Różnica jest w gwincie? długości? W specyfikacji Krossa jako suport pisze: SUNTOUR :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

że do takiej taniej ramy instalowanie zintegrowanej osi będzie skutkowało szybkim zużyciem łożysk, bo nie będą osadzone idealnie w osi

Mufę dla spokoju zawsze można oddać do planowania (w serwisie około 50zł). Ale moim zdaniem to mit i wystarczy zeszlifować lakier. Łożyska padają od błota i wody a nie od nieosiowości (czy jest takie słowo?). Idealne osadzenie może i ma znaczenie w łożyskach, które robią kilka tyś. obrotów na minutę przez 24h. A w suporcie.

 

Jeżeli Ci się pali to przeglądaj ogłoszenia. Je niedawno kupiłem z powystawowego grata M780, praktycznie nową z zębatkami za 250zł.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalicytowałem na Allegro korbę FC-M552.

Niestety bez suportu, gość oferuje mi Shimano BB70 za 49 zł. Będzie taki suport pasował i jest to akceptowalna cena?

 

A co do kluczy... Teraz trzeba przyoszczędzić. Mam amatorską frezarkę CNC, więc spróbuję klucz do suportu zrobić :). Co prawda chyba aluminiowy, ale może da radę. Będę potrzebował tylko znaleźć w internecie wymiary zębów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...