Skocz do zawartości

[wymiana napędu] 3x8 na 2x9


darivsz

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 

 

Zjechałem napęd w swoim rowerze mtb i przy okazji wymiany i zbliżającego się nowego sezonu chciałbym wprowadzić modyfikacje. 

 

Obecne badziewia:

Korba: 42-32-22

Kaseta: 11-32

Przerzutka tył: RD-M4000

przerzutka przód: Tourney FD-TX50

 

Posiadana przerzutka RD-M4000 obsłuży 9 rzędów więc wejdzie nowa kaseta 11-34 najprawdopodobniej CS-HG400-9 i jakaś nowa manetka na tył. Zatem tył nie sprawia dylematów. Ale przy korbie pojawiają się pytania. 

 

Przede wszystkim w ogóle nie korzystam z młynka, dlatego chciałbym się go pozbyć i przejść na 2x9. Chciałbym także zachować blat na min 42 ząbki, ew 40 jeśli miałbym zmienić korbę na nową. 

 

Jak byście podeszli do tematu dbając o ekonomikę przedsięwzięcia? Tzn czy pozostawianie starej korby bez młynka (ta jeszcze nie kwalifikuje się do wymiany, więc następny sezon powinna wytrzymać) powinno działać bez przeszkód, czy pokusilibyście się o nową korbę 2-rz?

 

A jeśli wymiana korby na 2-rz, to zapewne przerzutka też dedykowana do 2-rz. Jakieś specjalne uwagi, na co wówczas zwracać uwagę dobierając nową korbę i przerzutkę?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj też o nowym łańcuchu.Dbając o ekonomikę przedsięwzięcia to zostawiłbym starą korbę skoro jest w dobrym stanie.Lepiej za to kupić dobrą manetkę.Ewentualnie nawet pomyśleć o zmianie tylnej przerzutki.No chyba że jesteś bardzo zadowolony z jej działania.Ewentualnie to jaki budżet na korbę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RD-M4000 śmiga bez zarzutów, dlatego raczej nie będę jej wymieniał. A w razie wymiany korby, to budżet jak najmniejszy. Nie ścigam się i nie mam kosmicznych wymagań, więc rozwiązaniami budżetowymi na pewno się zadowolę. Zapewne będzie trzeba wymieć suport, bo jeżdżę na kwadracie. Ciężko jest znaleźć w niskiej cenie taką korbę z min 40 na blacie, zaś szosowe są za duże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie to korby 2 tarczowe różnią się budową od 3-tarczowych odległościami tarcz ze względu na węższy łańcuch? Bo tak naprawdę, to łatwiej byłoby mi dobrać korbę 3-tarczową i usunąć młynek. Szosowe mają za duże blaty, zaś mtb daje mały wybór 40, a 42 chyba w ogólne nie widziałem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak Tatanka napisał, jeśli koniecznie zdejmować młynek (w sumie to po co?) i jednocześnie chcieć jeździć jak na korbie 2rz, to trzeba zmniejszyć linię łańcucha korby na powiedzmy 47,5mm (liczone jak dla 3rz). Taką możliwość da tylko oś na kwadrat lub octalink. Rodzi się jednak pytanie, czy zębatki się zmieszczą i nie będą przypadkiem haczyć o tylne widełki? To trzeba sprawdzić przed zakupem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie cały zachód dla pozbycia się małej koronki wydaje się pozbawiony sensu. Dlatego chyba zdecyduję się jednak na wymianę korby z przerzutką. Jeszcze sprawdzę dokładnie ile mam miejsca wolnego do rurki widelca bo spróbuję z większym blatem. Mocno rozważam napędy bliższe cross/fitness/przełaj. Coś w rodzaju crosstrail sport int a może nawet 46-34. Tylko tutaj już raczej wchodzą w grę osprzęty szosowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj, że z wielką dozą prawdopodobieństwa żadna korba szosowa/przełajowa nie wejdzie do ramy MTB. Chodzi o to co wyżej napisałem czyli zebatki zachaczą o tylne widełki, a wynika to nie tyle z ich samej wielkości (46z) co z innej pozycji umiejscowienia względem osi ramy. W skrócie, blat zamiast ok. 58mm jak w korbie 3rz jest w pozycji ok. 47,5mm. To ogromne przesunięcie.

 

Jak chcesz przejść na 2x9 to możesz jedynie zastosować korby MTB (ograniczona wielkość zębatek) nawet od systemu 2x10s i dedykowaną do nich przerzutkę. Ewentualnie dać korbę trekingową 48/36/26 pozostając przy obecnej przerzutce.

 

Osobiście proponował bym ci właśnie korbę od 2x10 np. 40/28 i do tego nie kasetę o górskim stopniowaniu jaką jest 11-34, a bardziej nizinną 11-28 czy nawet 11-25. Znacznie więcej zyskasz dzięki ciasnemu stopniowaniu kasety niż na siłę zwiększaniu rozmiaru korby. I bez paniki, twoja obecna tylna przerzutka obsłuży takie kasety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie blat 42 mam ok 9-10mm od rurki idąc w bok roweru. Uwzględniając większą średnicę powiedzmy blatu 44 i bliższe ułożenie wzgledem ramy być może wszedł u na styk, być może wadzilby o rurkę. Czy rozwiązaniem nie będzie dłuższy wałek suportu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czy rozwiązaniem nie będzie dłuższy wałek suportu?

Ale musisz wybrać taką korbę pod kwadrat/octalink.

 

 

 

Arni 11-25 człowieku co ty proponujesz? Kolega by wpychał niemalże wszędzie rower nawet górka w parku. Do 28t 11-34 to jedyna rozsądna opcja.
 

Człowieku, co ty gadasz, przeczytaj pytanie raz jeszcze, nie jesteś w temacie, to po kiego chcesz zaistnieć? Chłopak ma korbę 3rz 44/32/22 i z kasetą 11-32 nie używa zębatki 22. Chce wejść w dwublat i rozważa 40/28 czyli korba bardziej miękka niż obecnie używane przełożenia. Do tak zmiękczonej korby ciasna kaseta jak znalazł, by nadrobić przełożenia. Domniemam, że chłop z górala zrobił rower miejsko turystyczny do jazdy w terenach płaskich, więc jak najbardziej słuszne jest danie ciasnej kasety 11-28 lub nawet 11-25 co jest opcją do rozważenia. Pchanie na siłę korby 46/36 i walenie kasety 11-34 niekoniecznie jest słusznym rozwiązaniem, bo pomysł taki świadczy, iż podjazdów terenowych to rower zbyt wielu nie ogląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasem sam nie wiem czego chcę, głównie zależy mi na poznaniu opinii i możliwości technicznych przy kombinowaniu z napędem. Przypomnę że mam 42-32-22, młynka nie użyłem ani razu w normalnej jeździe. Górskich podjazdów i trudnych terenów nie uświadczam. Celem jest uproszczenie napędu, ale zachowanie dobrego ciągu przy zjazdach na utwardzonych drogach. Rower ma być uniwersalny, cross/fitness na każdą okazję. Stąd pomysł o zmianie korby na 2 tarcze, ale nie pod XC ale coś szybszego, a'la przełaj.

 

Najbardziej interesują mnie 2-rzedowe korby z blatem 42min, 44, 46max. Kasetę mimo wszystko dla zachowania jakiegoś zakresu wybiorę bardziej górską 11-34 lub 12-34, w razie złego doboru wymieni się po zużyciu po sezonie, bo ze 4-5 tys na sezon planuje zrobić.

 

Póki co dzięki serdeczne za wszelkie opinie, wszystko biorę pod uwagę. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasetę mimo wszystko dla zachowania jakiegoś zakresu wybiorę bardziej górską 11-34

I to jest właśnie błąd. Stopniowanie takiej kasety na płaskich terenach jest fatalne, nie do tego zostały one wymyślone. Doświadczysz na takiej braku odpowiedniego dobrania przełożenia, na jednym będzie za miękko, a na sąsiednim za twardo, a w konsekwencji ciągle będziesz majtał manetką (jakie zatem uzyskasz uproszczenie napędu?). Takie kasety sprawdzają się w górach gdzie nie ma płaskich odcinków, są ciągłe podjazdy lub strome zjazdy. Ta takich trasach totalnie nie ma sensu ciasno stopniowana kaseta i dla tego jest tak jak jest. Zauważ, że wszystkie nowoczesne kasety MTB są właśnie tak stopniowane 11/13/15/17/..., kasety MTB, a nie turystyczno-sportowe na płaskie tereny. Zrobisz jak uważasz, ale dobrze ci podpowiadam. Domyślam się też dla czego tak chcesz zrobić, tu działa magia wielkości - ogromne zębatki, to robi wrażenie. Ale po co psuć coś innego? Lepiej odpuścić 2 zęby na korbie, kosztem właśnie ciasnej kasety.

 

I druga sprawa. W obecnej korbie masz skok przełożenia 10 zębów (42<=>32). W korbie 40/28 czy 42/30 ten skok wynosi 12 zębów. Taki układ także podnosi zakres przełożeń, a więc już można dać ciaśniej na tyle. Teoretycznie można by z korby 40/28 zbudować nawet 40/26 czyli skok 14 zębów.

 

I trzecia sprawa - jak często jeździsz na biegu 42:11? Naprawdę tak bardzo się rozpędzasz i jesteś w stanie utrzymać tą prędkość? Czy 40z by nie wystarczyło? To raptem 1km/h wolniej niż 42z, a przy 90 obrotach korbą rozpędzisz rower (29") i tak do 45km/h, a przy 110 do aż 55km/h. Ścigasz się, że musisz się tak rozpędzać? Wydaje mi się, że chyba nie:

 

 

Górskich podjazdów i trudnych terenów nie uświadczam.

 

 

Rower ma być uniwersalny, cross/fitness na każdą okazję.

 

 

A zatem pytanie, po co korba 40+? Polecam poczytać sobie fajna rozprawkę właśnie na temat doboru napędu na podobne trasy: http://uzurpator.com.pl/?kwestia-percepcji,146 Prawdę mówiąc, to już w obecnym układzie korby 42/32/22 wystarczyło by tylko dać kasetę 11-23/25 i miał byś sprawę załatwioną, bo okazało by się, że nagle zaczynasz korzystać z młynka korby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaseta ma też zapewnić w miarę uniwersalny zestaw przełożeń 11-25 nie zapewni tego, 11-28 też nie. Jakoś w twoim rowerku nie widać takiej kasety, a masz młynek 22t. Arni, przestań doradzać to czego sam nie używasz, bądź nie używałeś, bądź nie będziesz używać. Mówisz o słabym stopniowaniu kasety i dziurach, a sam masz 11-36 składaka z dwóch. Sam przeczysz swoim radom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja serdeczny kolego mam 3 rowery, na dwuch ciasne kasety szosowe, a na trzecim właśnie typowo górską i tym rowerem nie jeżdżę turystycznie po płaskim lecz tylko terenowo (zresztą treningowo mam i tak 11-32 i następną bedzie 11-28, 11-36 jest tylko na zawody) Sorki, ale dokładnie wiem o czym piszę i co sprawdza się na płaskim. Taką decyzję podjęła nawet moja 16 letnia juniorka, która totalnie nie chciała kasety w której nie szło dobrać biegów w jeździe po płaskim.

Masz złe informacje i wyobrażenia. Proponuję samemu zbudować taki napęd na płaskie i poprubować, a nie pitolić od rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem,popartym praktyką wynika że dla mnie przełożenie  1 do 1 (mały blat i największa zębatka kasety) np.34-34  jest w zupełności wystarczające,a nawet można się pokusić o mniejszą kasetę(osobiście lubię mieć zapas).Oczywiście nie dotyczy to jazdy w terenie.Przy rowerze fitness i płaskim terenie dałbym mniejszą kasetę niż najmniejszy blat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...