Skocz do zawartości

[kierownica] jaka szerokość do 29er?


Wojtas0110

Rekomendowane odpowiedzi

Sami zwróciliśmy uwagę że im rura dłuższą tym moment większy ale kto jest w stanie taka długa rurę utrzymać. Ręka przyjmuje taka pozycje że nie jest w stanie tego momentu przenieść. Zwróćcie uwagę że moment odkłada się nie tylko na rurze ale w myśl zasady akcji i reakcji również na ręce która rura nie jest kinetyka człowieka daleko odbiega od prostej belki obciążone w wyniku czego moment jest większy bo jak sami raportujecie bolą ręce. I jak się nie kręcił tylek jest z tyłu rurę przeważnie się przycina do 680. Oczywista jak ktoś ma 2metry wzrostu kinetyka jest inna

 

tapniete z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia kinetyka człowieka. Rozkładasz ręce bardziej moment w twoich stawach inaczej się rozkłada wynik moment skupia się nie tam gdzie trzeba i bolą ręce. Weź kij od szczotki szeroko jak tylko dasz radę i spróbuj kręcić ale nie całym ciałem tylko rękami przestajemy pracować mięśniami

 

tapniete z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zakładaj gripow klamki osadz bliżej mostka zrobić sobie kilka kresek ołówkiem co centymetr na kierownicy. Podczas testów trzymaj kierownicę do kresek stawy szybko powiedzą ci kiedy jest za szeroko a sam zobaczysz kiedy masz najlepsza kontrolę na d rowerem i do tej kreski dotknij kierownice

 

tapniete z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiscie tez nie wiem co ma szerokosc kierownicy do rozmiaru kola. Tez uwazam ze szerokosc kierownicy powinno sie dobierac do konkretnej osoby. Wyznacznik ze szersza kiera = lepsze kierowanie nie ma pokrycia w realu. Ba waska kierownica moze sie okazac lepsza od szerokiej.

 

Ja osobiscie mam 590 i dla mnie to ideal. A jesli odjac szerokosc rogow to z 570.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak ktoś już pisał, nie należy patrzeć tylko na szerokość, ale również na kąty. Bo wygodniejsza będzie szersza kiera z odpowiednim backsweepem niż wąski prosty kołek.
Fizjonomia przy doborze szerokości to jedno, drugie to teren po którym jeździmy. Ja zaczynałem od roweru xc z kierą 700mm i mostkiem 90mm, obecnie jeżdżę na hardtailu z amorem 140mm, do którego wsadziłem kierę 780mm (przez chwilę miałem 745, ale czułem się nieswojo) z mostkiem 32mm i jest o niebo wygodniej i stabilniej, a nie jestem nie wiadomo jak wielki i szeroki. Przy szerszej kierze w moim odczuciu lepiej można amortyzować nierówności rękami, przy zgięciu łokci stawy nadgarstka nie wykrzywiają się w nienaturalnej pozycji.

Więc jak masz szansę wypróbować kokpit krótszy a szerszy, to daj temu szansę, bo może się okazać, że po prostu będzie Ci się jeździć lepiej. A jak nie, to dotniesz kierę i problem z głowy. Natomiast przedłużyć będzie trudno, jeśli kupisz za wąską.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko sila zyroskopowa nie jest tak wielka by czuc roznice przy sile jaka trzeba przylozyc w ruch kierownica. Wiec argument ze szersza kiera to wieksza dzwignia to tylko w teori w praktyse nie maznaczenia.

 

Ja uwazam ze stosowanie szerokiej kiery to bardziej moda niz jakies korzysci wynikajace z szerokosci.

 

Ps. Ja wiem jedno nawet jak w przyszlosci bede mial 27,5 lub 29 to i tak kiera zostaje 590

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

b 29 to i tak kiera zostaje 590

 

Jak ci wygodnie czemu nie :), ale pomijając efekt żyroskopowy pozwolcie że przedstawię sytuację.

 

W celach uproszczenia obliczeń , pominę mostek, i offset amortyzatora, i załóżmy że środek kierownicy jest połączony ze środkiem kierwonicy bezpośrednio, i w tym miejscu będzie nasz wyznaczony punkt podparcia.

 

Załóżmy następującą wartości.

 

A= Promień koła 26 = 335mm ( długość dzwigni którą jest koło)

B= Promień koła 29 = 365mm 

dane z (http://26-29er.blogspot.com/2013/03/wielkosc-ko-w-rowerach-mtb-i-szosowych.html)

 

Rozmiar opony ponieważ jest zmienną pomińmy.

 

C= Długość dźwigni kierownicy 26er = 295mm ( długość kierownicy dla przykładu 590mm/2).

 

Przełożenie siły koła  26 na kierownicę  590mm = C/A = 335/295 = 1,13

 

Co oznacza że siła przyłożona bocznie do krawedzi koła ( np korzeń, kamień, krawężnik) zostaje wzmocniona i na końcu kierownicy jest 1,13 większa, ale ponieważ kierownica ma dwa końce  a typowy kolarz 2 ręce (znam inny przypadek  szacun dla niego !) 1,13 /2 = 0,565 na kraniec kierownicy.

 

Podsumowywując jeżeli do krawędzi koła przyłożymy 1kN siły to na 1 kraniec kierownicy 0,565 kN.

 

 

Przełożenie siły koła 29 na kierownicę 590mm  = C/B = 365/295 = 1,23

 

czyli 0,615kN na koniec.

Czyli 1kN na koło = 0,615 kN na kraniec kierownicy.

 

Pytanie brzmi jaką długość kierownica do 29era aby zrównać te wartości ?

 

365mm/1.13*2  co daje po zaokrągleniu 646mm.

 

Więc, przy takiej samej długości kierownicy = 590mm, przy zmianie koła z 26 na 29 odczuwalna siła przyłożona do bocznej krawedzi koła wzrosnie o około 9%. 

Czy to dużo czy mało ? Jeden zauważy drugi mniej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz zaraz ty zakładasz że siła jest przełożona normalnie do belki a tak nie jest i dla tego pojawia się bol w nadgarstkach. Nie możesz tak porównać momentów siła idzie po ręce a im bardziej je rozkładasz pojawiają się coraz większe składowe. A ta którą jak to z twoich obliczeń wynika niestety maleje ty zakładasz że jest stała. Zatem stawiam tezę że to obliczenie jest mocno nieprawdziwe

 

tapniete z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla tego pojawia się bul w nadgarstkach

 

Nie ma co filozofować. Prawa fizyki, owszem ale jak siła żyroskopowa koła ważącego 1kg nie jest aż tak duża. Kiere dopasowujesz do swojej budowy ciała i warunków w jakich będziesz się poruszał. Wiadomo zbyt szeroka kierownica w mieście to udręka, na singlach też mało poręczna ale niestety w MTB to podstawa.

Pisałem to już w poście #6 aby sobie sukcesywnie skracać aż uzyska się zamierzoną pozycję.           

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to spletowales uf no i dobrze bo już nad symulacja w solidzie się zastanawiałem. Pewnie niech każdy jeździ jak mu pasuje. Jednak takie blache tematy jak dl kiery wys siodełka czy mostek dobrze jest przemyśleć nie zawsze to co nam wydaje się poprawne jest odpowiednie dla naszego organizmu. Niestety kolarstwo to średnio zdrowy sport. Krzywe plecy załatwione stawy. Dobrze jest jeszcze spojrzeć delikatnie pod tym kontem. Ale wiedzę zdobyć nielatwo

 

tapniete z telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla uzytkownikow szerokich kier. Duzy moze wiecej. A dla tych ktorzy maja waskie kiery. Maly ale wariat. :D

 

A tan na powarznie. Bazujac na obliczeniach forumowicza to przy aktualnej kierze i kolach 26 to po wymianie na 29 to kiera powinna byc o 9% szersza. Czyli 590x1,09=~640.

 

Zadajac pytanie czemu mam 590? Bo przy tej szerokosci naj mniej mi cierply palce. Bym zwezyl jesz cze mniej nawet do 550 ale zgrubiajaca sie kiera przy mocowaniu nie pozwala manetek zwezic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...