Skocz do zawartości

[MTB->szosa] korba MTB, reszta z szosy - zadziała?


P_A_B_L_O

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

 

Pytanie do praktyków - czy w napędzie "nowa Tiagra" 4700 zadziała dwurzędowa korba MTB - np. Deore XT FC-M785 38-24 albo SLX FC-M677, itp.?

 

 

Cel:

Mam "gravela" (Author Ronin), traktuję ten rower jak wyprawówkę (szosę bagażową). Szosowy zakres (50/34 - 11/36 [fabrycznie było 11-34]) napędu jest w tego typu rowerze jak dla mnie zbyt szeroki od góry. Koronek 11 i 13 praktycznie nie używam, 15 sporadycznie.

 

Przydałaby się optymalizacja pozwalająca na wykorzystanie całej kasety i w efekcie skorzystanie z lepiej zestopniowanej kasety. Od dołu chciałbym zachować obecny zakres na podjazdy w górach z bagażem (aktualnie mam kasetę MTB CS-M771-10 11-36).

 

Chciałbym też uniknąć koronki 11 na kasecie ze względu na ograniczoną żywotność.

 

Pomyślałem o korbie 38/24 (chociaż wolałbym 40/24 - da się coś takiego zrobić?) i o kasecie 105 12-27 (12-13-14-15-16-17-19-21-24-27). Jest całkiem gęsto zestopniowana w zakresie górnych biegów, a zakres, przy tej korbie pokrywa w zasadzie moje aktualne potrzeby.

 

Możecie coś doradzić?

 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie możesz montować korbę MTB, ale wiąże się to oczywiście z wymianą przedniej przerzutki. Reszta osprzętu: manetka. łańcuch i oczywiście cały tył napędu spokojnie się dogada :thumbsup:

Układ 40/24, czyli 16 zębów różnicy może być problematyczne dla przedniej przerzutki. Korba FC-M785 występuje w konfiguracji 40/28 i może to bardziej by Ci odpowiadało? Ostatecznie mógłbyś zrobić 40/26 i pewnie też nie byłoby problemu, ale to już wymiana młynka lub blatu wchodzi w grę.

 

PS: Tak często używasz koronki 11T, ze boisz się o jej trwałość? Przecież to bieg na zjazdy i podtrzymywanie wysokich prędkości, a nie "użytkowe" przełożenie. 11stka plus korba 38/24 i po kłopocie? 38/11 to szybszy bieg niż 40/12.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być inny konflikt, a mianowicie linia łańcucha. Szosowa korba 2rz ma 43,5mm (dokładnie tyle samo ma szosowa kaseta), a korba MTB 48,8mm. To ponad 5mm przesunięcie, osobiście nie polecam. Polecam jednak założenie blatu przełajowego 46 zębów, który powinien dobrze działać z młynkiem 34z. Niestety kaseta 12-27 nie zapewni już tak miękkiego biegu jaki byś osiągnął z korbą MTB, ale można by dać kasetę 12-28 lub 12-30 i powinien powstać całkiem przyjemny zestaw turystyczny.

http://rower.com.pl/miche-primato-sh1514c-13-28-10v-shimano-kaseta-409325?zenid=118840a688acf9e4db10bf3a15cf489f

 

Jeszcze tylko pytanie, czy tylna przerzutka ogarnie taką szosową kasetę skoro ogarnia 11-36? Co to za przerzutka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szadoł nie szadoł, przeszkadzała by różnica skosu dla optymalnej pracy, ale wersja GS ogarnia maks 34z, min. 28 przy korbie 2rz. Myślałem, że ponad 30z nie ogarniały, jest zatem ok.  

 

 

 

Nie dałoby się przynajmniej częściowo zniwelować różnicy w linii łańcucha podkładkami przy suporcie?
 

Jeśli ktoś ma krzywe nogi, to niech próbuje, ja bym nie polecał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady!

1. Dlaczego konieczna jest zmiana przedniej przerzutki?
2. Zależy mi na tym, aby młynek był jak najmniejszy. Chciałbym aby kaseta była o jak najwęższym zakresie, tak, aby uzyskać jak najgęstsze zestopniowanie. Tym rowerem głównie jeżdżę po drogach i podstawowe biegi mają być tylko na blacie i w całym zakresie przerzutki. Zależy mi jednocześnie na tym, aby w górach z bagażem było lekko. Stąd ten jak najmniejszy młynek.
3. Teraz praktycznie nie używam 11T, ale chciałbym nie tracić żadnego z przełożeń (rezerwa na dokręcanie na zjazdach to jest de facto strata jednego biegu) i używać całą kasetę. Zatem lepiej żeby się zaczynała od 12T albo i 13T niż od 11T.
4. Przesunięta linia łańcucha miałaby nawet zaletę. Bo łańcuch lądowałby w zakresie częściej używanych przełożeń (wyższe biegi na drodze). Pytanie tylko czy nie spowoduje to, że przerzutka przednia nie będzie działać.
5. Korba przełajowa mi nie pasuje. Blat za duży, a młynek za mały. Szeroką kasetę już mam. Wszystko cacy tylko 1) zamiast 10 biegów mam 8 no i różnice pomiędzy biegami są na poziomie 3-4 zębów!
6. Tam jest szosowa Tiagra (na oko ze średnim wózkiem). Firmowo była kaseta 11-34 ja zmieniłem na 11-36. Ogarnęła bez problemu.

Niestety nadal są wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,5 mm przesunięcia chyba nie pokrzywi komuś nóg. Ludzie tak przesuwają korby przy przeróbkach z 3 na 2 blaty i jakoś nie znosi ich potem do rowów przy chodzeniu.

 

Co do Szadoł to dziwnym trafem akurat w tych przerzutkach jest problem skosu pantografu - widać jakoś to jest zależne od siebie.

 

1. Przednia przerzutka, która masz ogarnia blat 50T, a Ty chcesz dać 40T albo nawet mniejszy. Zobacz jaka to różnica średnicy - nie wystarczy opuścić przerzutki żeby to zniwelować, bo krzywizna wózka się nie zgodzi, więc i pojemność przerzutki.

3. To zapytam jak często używałbyś 12T? :yucky: Możliwe, że na tyle rzadko, że gdyby był 11 to też by się zaraz nie zużył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest 2,5mm.

Prawe ramię przesunie się do osi ramy o 2,5mm, powiedzmy że z 80mm do 77,5mm. Lewe ramię z 80mm przesunie się na 82,5mm, a zatem różnica odległości ramion korby od osi ramy wyniesie nie 2,5mm a 5mm. Przy zmianie dwóch podkładek będzie to 10mm różnicy (75 vs 85mm). Rozumiesz? By było 2,5mm jedno ramie musiało by mieć powiedzmy 77,5 a drugie 80, ale tak się nie da zrobić, trzeba by zastosować podkładki 1,25mm by różnica przesunięcia wyniosła 2,5mm. 

 

Skos przerzutki i kasety jest zależny od siebie, jednak shadow gorzej sobie radzi jeśli ten skos się nie zgadza.

 

 

 

4. Przesunięta linia łańcucha miałaby nawet zaletę. Bo łańcuch lądowałby w zakresie częściej używanych przełożeń (wyższe biegi na drodze). Pytanie tylko czy nie spowoduje to, że przerzutka przednia nie będzie działać.

 

Źle rozumujesz przesunięcie linii łańcucha. 

Środek kasety wypada na 43,5mm, tyle samo ma wymiar na korbie szosowej mierzony pomiędzy jej zębatkami. W korbie MTB środek pomiędzy zębatkami wypada na 48,8mm czyli zębatki są przesunięte na zewnątrz. A zatem, łańcuch by iść w linii prostej z blatu do kasety będzie wypadał na koronce ok. 14z czyli drugiej, a maks trzeciej licząc od małej. Jak twierdzisz, ty na tak małych koronkach jeździsz bardzo rzadko czyli najczęściej będziesz jeździł w przekosie łańcucha, a na koronce 23/25 i 27 ten przekos będzie ekstremalny wręcz, a krótki ogon tylnych widełek ramy szosowej wcale nie ułatwia sytuacji

 

A jeszcze zapytam, jakiej szerokości masz piastę, 130 (szosowa) czy 135mm (MTB)? W MTB linia łańcucha kasety to ok. 45mm, to by poprawiło sytuację i może można byłoby się pokusić pod warunkiem, że nie będziesz używał z blatu chociaż dwóch największych koronek kasety (bo łańcuch oskrobie ci szybko ten aluminiowy blat)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale skoro krzywizna wózka ogarnia 50T i 34T to może ogarnie też te 38T (blat). Pytanie co z 24T (młynek). Czy odległości pomiędzy tarczami korby są takie same w szosie i MTB?

11T w zasadzie nic mi nie daje w stosunku do 12T.

No to chyba dobrze zrozumiałem kwestię przesunięcia się linii łańcucha. Teraz nie jeżdżę na małych koronkach, właśnie po to jest zmiana korby abym zaczął na nich jeździć i je wykorzystywać (teraz się po prostu marnują). Tym bardziej, że kasety mają lepsze zestopniowanie zwykle od tej właśnie strony. Biorąc pod uwagę ten argument to - lepsze 12T niż 11T (to i koronka i łańcuch się będą mniej zużywać) no i ta przesunięta linia łańcucha wygląda lepiej (częściej/dłużej/więcej będę jeździł na małych koronkach kasety niż na dużych).

Piasta jest (chyba) szosowa. Przynajmniej w specyfikacji roweru napisane, że ROAD. Chciałbym mieć to jednak tak zrobione, abym mógł w pełnym zakresie korzystać z układu blat-kseta (niemal jak w napędzie 1x10). Młynek chcę używać tylko sporadycznie i tylko na stromych podjazdach z bagażem.
 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ale skoro krzywizna wózka ogarnia 50T i 34T to może ogarnie też te 38T (blat). Pytanie co z 24T (młynek). Czy odległości pomiędzy tarczami korby są takie same w szosie i MTB?

Próbuj, ale już kolega ci napisał, inna krzywizna jest tego wózka potrzebna bo przecież, blat 38z ma inna krzywiznę niż 50. Tak, odległości są +/- takie same.

 

 

 

No to chyba dobrze zrozumiałem kwestię przesunięcia się linii łańcucha. Teraz nie jeżdżę na małych koronkach, właśnie po to jest zmiana korby abym zaczął na nich jeździć i je wykorzystywać (teraz się po prostu marnują).

A na koronce 19z przestaniesz już jeździć z blatu? No nie, a taki bieg przy tak dużej niezgodności LŁ, a więc przekosie, nawet jeśli nie dla łańcucha, to będzie niezdrowy dla alu blatu. Musisz sobie dać gwarancję, że z blatu nie będziesz zapinał zbyt dużych i zbyt często koronek kasety (21/23/25/27). Przy korbie szosowej spokojnie do 23/25 można jeździć. Widzisz różnicę? Mały blat pozwoli ci jeździć na koronkach 12/13 itd. ale niezdrowe dla napędu stanie się jazda na dużych, bo dałeś złą korbę, o złej LŁ.

 

 

 

Chciałbym mieć to jednak tak zrobione, abym mógł w pełnym zakresie korzystać z układu blat-kseta (niemal jak w napędzie 1x10). Młynek chcę używać tylko sporadycznie i tylko na stromych podjazdach z bagażem.

No to takiego napędu tak nie zbudujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem jak, jedynie przychodzi mi na myśl ta wymiana blatu na 46 i kaseta Miche 13-28 do Shimano, albo 12-30 Shimanowska. Moim zdaniem to było by najlepsze. Ty jednak chcesz mniejszy młynek, a tego nie da się już wymienić w korbie kompaktowej :(

 

Wyjmij jeszcze koło i sprawdź szerokość piasty/rozstawu widełek. Może pokusić się o tę korbę MTB jeśli masz piastę MTB? Można by wtedy próbować myślę mimo krótkiego ogona szosowego (45 vs 48,8mm). Ludzie w kołach 26" tak składają napędy i jeżdżą.

Jeśli jednak masz piastę szosową, to można by jeszcze inaczej poprawić sytuację przekosu i z korby 3rz MTB zrobić 2rz. No ale to idą koszta, ale za to LŁ lekko się zjedzie (43,5 vs 46,8).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przesuwasz bloki w stronę nie napędową i koniec rzeźby, zawsze jakaś opcja. Z drugiej strony wszyscy jesteśmy na tyle nie symetrycznie, że na bike fittingu moglibyśmy się grubo zdziwić w jakiej pozycji powinniśmy mieć bloki. Dodatkowo pewnie większość z nas ma różnej długości kończyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro tak się nie da to pomyślałem o alternatywnych rozwiązaniach:

- najprostsze, choć upierdliwe i mało optymalne to dwa komplety kaseta-łańcuch, jeden na jeżdżenie po płaskim, drugi na jeżdżenie z bagażem po górach

- korba trzyrzędowa Tiagra 50-39-30:
--- jako korba trzyrzędowa (ale trzeba by zmienić manetkę no i pewnie przerzutkę, a i tak efekt mizerny bo młynek ma aż 30T i trudno dobrać sensowną kasetę spełniającą założenia)
albo
---jako korba dwurzędowa i korzystać tylko z 39 i 50 ki. Wiecie może czy mogłaby wtedy zostać 2 rzędowa manetka i przerzutka? Tzn. czy dałoby się tak to ustawić, aby korba trzyrzędowa wpasowała się tak, aby dwie mniejsze tarcze pracowały zamiast obecnej korby dwurzędowej? Tak czy inaczej trudno dobrać sensowną kasetę pod takie rozwiązanie.

- zbudować jakimś cudem customową kasetę o zakresie od 15/16 ciasno zestopniowaną w możliwie szerokim zakresie z jedną-dwiema wyraźnie większymi koronkami - dałoby się coś takiego złożyć z ogólnodostępnych gratów? Jaka mogłaby być maksymalna różnica rozmiaru dla największych koronek (idealnie by było by największa pozostała min. 36T)?

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- najprostsze, choć upierdliwe i mało optymalne to dwa komplety kaseta-łańcuch, jeden na jeżdżenie po płaskim, drugi na jeżdżenie z bagażem po górach

A moim zdaniem jest to najlepsze i najrozsądniejsze rozwiązanie. Podmień jedynie ten blat na 46z, dokup kasetę 12-27 i masz temat z głowy. Ile razy w roku będziesz zmieniał ta kasetę, bez przesady.

Znalazłem jeszcze:

http://www.porebarowery.pl/main/product/4157,ZEPHYR-110MM-WEWNETRZNA,page:1

http://www.porebarowery.pl/main/product/4061,110-TYPE-S-CT2-WEW,page:1

Czyli młynek 110mm da się zmniejszyć do 33z.

 

 

 ---jako korba dwurzędowa i korzystać tylko z 39 i 50 ki. Wiecie może czy mogłaby wtedy zostać 2 rzędowa manetka i przerzutka? Tzn. czy dałoby się tak to ustawić, aby korba trzyrzędowa wpasowała się tak, aby dwie mniejsze tarcze pracowały zamiast obecnej korby dwurzędowej? Tak czy inaczej trudno dobrać sensowną kasetę pod takie rozwiązanie.

 

Tzn. chciałbyś wywalić 50z, a pozostać tylko z 39/30? Nie jest to głupie, ale będzie to bardzo źle wyglądać, a i nie wiem czy czasem łańcuch nie będzie ci wypadał na zewnątrz przy zmianach, bo nie opuścisz tak nisko przerzutki. Uważam, to za niezbyt dobry pomysł.

 

- zbudować jakimś cudem customową kasetę o zakresie od 15/16 ciasno zestopniowaną w możliwie szerokim zakresie z jedną-dwiema wyraźnie większymi koronkami - dałoby się coś takiego złożyć z ogólnodostępnych gratów? Jaka mogłaby być maksymalna różnica rozmiaru dla największych koronek (idealnie by było by największa pozostała min. 36T)?

Nie da się. Nie ma koronek o takim rozmiarze pracujących jako ostatnie, te koronki muszą mieć rodełkowanie, a i nakrętki takiej nie ma. Dałem ci linka do kasety Miche 13-28. Jedno co można by przerobic to kasetę 11-32 na 12-34 w okładzie 12/13/14/16...28/34. Będziesz jednak trochę musiał pobawić się iglakiem i zakupić dwie kasety do takiej przeróbki oraz nakrętkę na 12z. Dokupując ponadto drugi zestaw koronek i nakrętkę 12 i 13z złożysz z pozostałych także drugą kasetę 12/13/15/....30/32

 

No i najważniejsze, miałeś zmierzyć ten rozstaw tylnych widełek/szerokość piasty by ustalić czy jest to piasta szosowa czy MTB. Jeśli MTB, to ja bym się pokusił o wsadzenie korby 2rz 40/26 tylko jest jedno ale... Czy lewa klamkomanetka Tiargy obsłuży prawidłowo przednia przerzutkę 2rz MTB? Tego nie wiem, musisz dopytać.

Znalazłem taki opis tej piasty:

http://www.ebay.pl/itm/QUANDO-Aluminium-alloy-Bicycle-Hub-36H-MTB-Road-Bike-disc-brake-Hubs-w-Skewers/271956074751

Wprawdzie na 36 szprych, ale na 32szt. było to samo i szerokość jest 135mm, a więc MTB czyli linia łańcucha kasety wynosi ok. 45mm, a więc śmiało można by zastosować korbę MTB. To trzeba potwierdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W serwisach często goście leją na takie niuanse jak linia łańcucha.

 

W wielu serwisach nie mieli pojęcia, że Tiagra 4700 jest kompatybilna tylko sama ze sobą.

 

Zamierzałem zostawić blat 50T tylko go nie używać. Waga tego blatu nie gra mi tak wielkiej roli. Chodziło o to, czy da się to ogarnąć bez zmiany przerzutki i manetki z 2 rz na 3 rz.

 

Zmierzyłem rozstaw tylnych widełek. Jest ok. 135 mm (po wyjęciu koła widełki nie były ściśnięte).

 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

W serwisach często goście leją na takie niuanse jak linia łańcucha.

Nie leją tylko zakładają dedykowany do siebie osprzęt, więc nie muszą się o to martwić, bo producent zrobił to za nich. 

 

 

 

Zamierzałem zostawić blat 50T tylko go nie używać. Waga tego blatu nie gra mi tak wielkiej roli. Chodziło o to, czy da się to ogarnąć bez zmiany przerzutki i manetki z 2 rz na 3 rz.

Hmmm, wydaje mi się że nie, bo przerzutki 3rz mają totalnie inny kształt wodzika, będziesz moim zdaniem musiał zmienić przerzutkę, ale czy manetkę także tego nie wiem. Logika podpowiada że nie, bo ustawisz tylko bieg 1 i 2, a 3 nie dasz rady wrzucić po prostu. Ale może być coś innego co jeszcze różni te manetki np. ciąg linki? Można spróbować, a jak nie wyjdzie to dopiero wymienić.

Tu masz chyba wewnętrzną tarczę do takiej korby 3rz, można by podmienić na 28z jeśli rozstaw się zgadza.

http://www.porebarowery.pl/main/product/4159,ZELITO-74MM-WEWNETRZNA-TROJTARCZ,page:1

 

 

 

Zmierzyłem rozstaw tylnych widełek. Jest ok. 135 mm (po wyjęciu koła widełki nie były ściśnięte).

No, więc spróbuj może z tą korbą MTB, tylko dopytaj się czy lewa manetka obsłuży ci przednią przerzutkę 2rz MTB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz dziękuję za porady.

 

Te tarcze fajne, ale niestety nie będą pasowały. Tiagra 4700 jest na 4 śruby, te co podesłałeś są na 5 śrub.

 

Jeżeli musiałbym zmieniać przednią przerzutkę na MTB to raczej nie będę się decydował na modyfikację napędu. To zapewne będzie tylko początek, zaraz się zacznie rzeźba z manetkami, itp.

 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...