Skocz do zawartości

[MTB->szosa] korba MTB, reszta z szosy - zadziała?


P_A_B_L_O

Rekomendowane odpowiedzi

To jeszcze pomarudzę ...

... a nie da się jakoś pożenić kasety Ultegra CS 6600 16-27 (16-17-18-19-20-21-22-23-25-27) z dwiema-trzema (w zależności od tego ile trzeba by było, żeby to zadziałało, im mniej tym lepiej) największymi koronkami kasety 11-34 (11-13-15-17-19-21-23-26-30-34) lub lepiej 11-36 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36).

Tę ostatnią mam teraz i 11, 13 praktycznie nie wykorzystuję, 15 sporadycznie - chętnie zmienię na 16 lub zrezygnuję, od 17 w górę używam regularnie, ale jest trochę zbyt słabo zestopniowana przynajmniej jak się jedzie po szosie. Jednocześnie z dużych koronek nie mogę zrezygnować z uwagi na podjazdy w górach z bagażem. Idealne by więc było pożenienie tej szosówki 16-27 (cały dół, jak najwięcej) z 2-3 koronkami górskimi. Da się? Nawet kosztem nieco mniej płynnej zmiany biegów na granicy obu zakresów (nizinnego i górskiego)?

Jednym słowem - jak ma się coś marnować to niech się marnują koronki 28-32-36 tylko na płaskim, a nie jak teraz 11-13-15 zawsze!

 

Edit:

Nie bardzo wiem czym się różnią (poza zakresem i stopniowaniem) kasety 10 rzędowe szosowe i MTB, ale w rowerze była niby szosowa Tiagra 11-32, a zamieniłem ją na niby MTB Deore XT 11-36 i wszystko do siebie pasuje.

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

... a nie da się jakoś pożenić kasety Ultegra CS 6600 16-27 (16-17-18-19-20-21-22-23-25-27) z dwiema-trzema (w zależności od tego ile trzeba by było, żeby to zadziałało, im mniej tym lepiej) największymi koronkami kasety 11-34 (11-13-15-17-19-21-23-26-30-34) lub lepiej 11-36 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36).

CS-HG500 11-34 wg opisu to kaseta Deore/Tiagra. Co to znaczy? By móc przeszczepić koronki do kasety szosowej potrzebne są koronki szosowe, a nie MTB. 11-36 to kaseta MTB, to jest pewne i z niej nic nie przeszczepisz, albo inaczej, przeszczepisz, ale będzie to źle działać lub wymagać dość sporej pracy pilnikiem, a i tak efekt nie będzie gwarantowany. Te złe działanie to nawet brak przeskoku biegu i będziesz musiał wrzucać o dwa. Może być to irytujące na dłuższą metę.

 

Załóżmy jednak, że CS-HG500 to kaseta z szosowym układem koronek. Przeszczepić z niej 23/26/30/34 i podmienić. Powinno to działać być może bez ingerencji pilnikowej polegającej na spiłowaniu szerokiego wypusta. Trzeba by przymierzyć i zobaczyć jak to się ułoży by podjąć dalsze kroki

 

A jak sprawdzić czy koronki są szosowe lub MTB? Prosta sprawa, bierzesz dwie o identycznej ilości zębów np. 19z w tym przykładzie i przykładasz do siebie tak, by zęby się pokrywały. Jeśli jedna jest MTB, a druga szosowa, to wypusty bębenka się nie pokryją, będą przesunięte o pół szerokości wypusta. A zatem, po osadzeniu na bębenku zęby będą przesunięte względem siebie i ok. 2mm i kiszka ze zmian biegów pewna.

 

 

 

w rowerze była niby szosowa Tiagra 11-32, a zamieniłem ją na niby MTB Deore XT 11-36 i wszystko do siebie pasuje.
.

A dla czego miało by nie działać skoro wsadziłeś całą kasetę szosową lub MTB? Tak to działać będzie, ale spróbuj luźne koronki MTB podmienić na szosowe i wtedy zobacz jak ta kaseta będzie pracowała na tym przejściu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Mam paru kumpli którzy pożenili w przełajach korby MTB z manetkami szosowymi ;-))) Warto sie pobawić. 

A znasz szczegóły? Bo zastanawiam się nad stworzeniem napędu 2x10 i chciałbym tam pożenić klamkomanetki 4700/5700 najlepiej z kasetą 11-36 i korbą 28/42. Żadnych elementów napędu nie mam więc mógłbym od początku wszystko ze sobą spasować.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pablo, przeczytałem bardzo lekkim okiem z braku czasu cały temat i mi brakuje informacji  czy potrzebujesz na podjazdy więcej miękko niż 34/36?

 

Jak dla mnie najlepsza propozycja to zamiana 50 na 46, 44, 42  i  zostaje stara kaseta. Minimum kosztów i wykorzystanie 11 i 13 z

 

Wszystkie korby szosowe z trzema tarczami są dla mnie tragiczne. Nienawidzę

W rowerze dla mojego brata na sakwy założyłem górskie 44/32/22 żeby miał łatwiej na podjazdach. ( prawie nie jeździ na rowerze)

Sam miałem założone 52/34  do tego kaseta 14-32 ale 7speed!   i nie potrzebuję nic więcej pod bagaże nawet w  małych Alpach, chociaż na odcinkach bardzo stromych pewnie szukałbym jeszcze młynka... do klasycznych włoskich  przełęczy tym rowerem nie dojechałem.

 

Dlatego polecam zostać przy dwóch tarczach czy Mtb czy  dzisiejszy Compact  i sprawdzić tylko co się dzieje z przerzutką, wymiana w razie czego to nie dramat...

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

itr, koledze bardzo zależy na ciasnym stopniowaniu, stąd temat. 46/34 + 11-36 odpada z dwóch powodów, zbyt luźne stopniowanie kasety oraz za twardy blat korby. Poza tym szukam teraz i... Blat 46z jest tylko Ultegry (ok. 350zł) i jest on pasowany z młynkiem 36z a nie 34z, pewnie nic by się nie działo, ale...

 

Nie ma kaset 10rz 14-32, jest tylko Ultegra 14-25, 15-25 i 16-27. Osobiście kupił bym dwie kasety i po sprawie, jedna na góry 11-36 (zrobił bym z niej 12-36) a druga na niziny 12-27 (nie wiem jak zachowa się przerzutka GS przy takim skosie kasety 16-27?). Wymiana kaset to 3 minuty pracy. Druga opcja bardziej uniwersalna, to właśnie korba MTB z jedną z tych trzech kaset i jeśli da się pożenić p. przerzutkę z lewą manetką (jest trymowanie przecież) to powinno być dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cel jest mniej więcej taki jak napisał Arni :-)

34/36 w zasadzie jest wystarczające, chociaż nie pogniewałbym się i na lżejsze przełożenie. To nie "góral", a na drodze, czy to asfalt czy grunt, zdecydowanie łatwiej się podjeżdża nawet strome ścianki, niż w typowym terenie. Do tego mam inny sprzęt.

Korci mnie ta opcja z korbą MTB, ale tylko w przypadku, kiedy nie będzie konieczna zmiana ani lewej manetki, ani przedniej przerzutki. Chciałbym zachować napęd na Tiagrze 4700.

A co do dwóch kaset - do tych paru sekund trzeba jeszcze dołożyć wymianę łańcucha za każdym razem - czyli zmieniałbym parę kaseta-łańcuch. Z reguły łańcuch i kaseta się wzajemnie układają i zmiany samej kasety mogłyby być niewystarczające. Ale to nie jest jakiś szczególny kłopot.

Tiagra jest przerzutką szosową - powinna współpracować z typowo szosowymi kasetami.

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Blat 46z jest tylko Ultegry (ok. 350zł)

Hę? Jest Sora 3550, jest CX50 (fakt, też łączona z 36T). Ale da się taniej.

 

 

 

Sam miałem założone 52/34  do tego kaseta 14-32 ale 7speed!   i nie potrzebuję nic więcej pod bagaże nawet w  małych Alpach, chociaż na odcinkach bardzo stromych pewnie szukałbym jeszcze młynka...

No właśnie, tu jest ten przysłowiowy pies pogrzebany. Ja jestem prawie pewien że obleciałbym większość podjazdów czy to w terenie czy z bagażem na 34/36 bo w trekkingu prawie zawsze wystarczało 22/23 ale jednak było parę górek na których mieliłem na mniejszych przełożeniach - a tutaj musiałbym prowadzić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta Sora jest na 5, a nie 4 ramiona korby - odpada.

 

Pablo, przednią przerzutkę do korby MTB będziesz musiał zmienić niemal na 100%. Załóż korbę, zobacz jak zadziała, a jeśli słabo to wymienisz. Zauważ, że nawet w MTB 2rz mamy dwa rodzaje przerzutek przednich, jedne do tarcz 38 do 42 a drugie 36 do 38. Zobacz jak mała jest różnica zębów (6) a już jest zmiana przerzutki, a ty byś chciał zmienić z 50 na 40 czy nawet 38 (10/12).

 

Tiagra GS jest przerzutką szosową ale przystosowaną do skosu kasety 11-28 do 11-34, a nie 16-27. Skos takiej kasety 16-27 jest +/- taki sam jak 11-21/23 czyli bardzo płaski. Może być tak, że jeśli ustawisz górne kółko przerzutki w prawidłowej odległości (ok. 7mm) od największej koronki, to po zrzuceniu biegu na małe koronki, te kółko zacznie haczyć o nie. I odwrotnie, jak ustawisz pod małe, to po zmianie biegu na duże koronki kasety, kółeczko będzie w tak dużej odległości, że nie zmienisz biegu, lub będzie to działać mułowato bardzo.

http://uzurpator.com.pl/?o-skosie-i-radzeniu-z-nim-sobie.,133

Była by to sytuacja jak na rysunku czwartym. Shadow nie dał by rady, ale tu nie ma tego wynalazku więc jest szansa, ale trzeba by to jakoś sprawdzić zanim kupisz kasetę, a kto ma taką kasetę z taką przerzutką?

 

A tu masz rozszerzenie tematu o budowie własnych kaset:

http://uzurpator.com.pl/?kaseta-po-swojemu,142

Brakuje tam tylko metody z okręcaniem koronek i wzmianki o niekompatybilności MTB z szosą, ale to szczegół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info!

 

Podlinkowane teksty Uzurpatora czytałem jakiś czas temu :-)

 

BTW: piszesz, że przednia przerzutka ma bardzo ograniczony zakres. Niedawno miałem kłopot z ustawieniem przerzutki Shimano Deore FD-M617 z napędem 2x10 (32/24 / 11-42). Nie spotkałem w specyfikacji ani słowa o tym, że są różne wykonania dla różnych wielkości tarcz. Jest tylko zakres 14T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A policzyłeś ile zębów ma ten blat? 46, a nie 38, dla tego pewnie taki numer wyszedł. Wiem, że kiedyś ludzie dawali to 3rz korb MTB (44/32/22) przerzutki szosowe, bo te były lżejsze, ale czy to były modele 3rz czy 2rz nie wiem.

 

Pablo, nie zakres, a swój kształt/profil. Wszystko jest podane w specyfikacji Shimano, maksymalny rozmiar tarczy oraz pojemność. Miałeś problem, bo dałeś za mały blat, a 617 jest do tarcz 36/38z, a nie 32. Pewnie z blatem 34z by działało, ale jak widać już z 32 nie. Podobny problem możesz napotkać jak byś zostawił swoją przerzutkę Tiagry do dwublatu, z 46 by działała, ale  40/38 już pewnie nie i coś będzie się działo nie tak.

 

PS. ta twoja korba 32/24 pewnie by poszła z przerzutką od 2x11, bo tam pojemność jest 10, a tarcze 32/34/36.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorki że się wcinałem, z niewiedzą, myślał indyk,  że 4 śruby są tylko dla 11 s, a Tiagra to śmieciowa grupa jak Sora i ....

Eureka Tiagra to 4 śruby na 10 s, i to w dodatku 110 czyli wymiar na oko klasyczny, ale nie przy 4 śrubach...

 

Także przepraszam znikam, nauczony, Pablo dorwij kogoś z okolic serwisów rowerowych, dziś zdjęcie ząłożenie korby to chwila, może jakaś przymiarka w realu?

 

PS

W czasach 9s były inne zestawy łożysk suportu HT dla korb szosowych i górskich, ale nie wiem czy się różniły czymś oprócz nazwy... jak jest teraz  11s 10 s nie wiem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki - coś się omsknęło. Ta moja korba MTB to było oczywiście 38/24 a nie jak napisałem 32/24. Nie ma opcji edycji posta wiec piszę tutaj.

 

Z tego co piszesz powinno działać. Tymczasem albo tarło od dołu, albo od góry i nijak nie dało się tego wyregulować. Próbowałem z korbami: Deore XT FC-M785 38-24 i SLX FC-M677 38-24.

 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Pomału dojrzewam do zmiany.

 

Pasowałaby mi korba z blatem 40T. Mam korbę FCM785 (38/24). Fabrycznie ta korba występuje w zestawie z młynkiem 28T. Podobnie przy blatach 40T wszędzie piszą, że współpracuje z młynkami 28T Ale pasowałoby mi skorzystać z pełnej pojemności przerzutki (chyba 14T). Ktoś wie czy blat 40T będzie poprawnie współpracował z młynkiem 26T?

 

Wydaje mi się, że przy korbie 40/26 i kasecie 12-27 dałoby się uzyskać w miarę sensowne zestopniowanie szosowego napędu na płaskie i jednocześnie w miarę miękki napęd i szeroki zakres na górki.

 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest duża szansa, że zadziała. Tu chodzi o profil blatu 40z, który jest dostosowany do działania z 28, ale najprawdopodobniej różnica 2 zębów nie powinna zrobić krzywdy kulturze zmian biegów. Próbuj, takie zębatki 26z nie są drogie więc ryzyko raczej niewielkie.

 

12-27 + 40/26 powiadasz, rower szosowy (cienkie oponki)? No nie wiem czy ci nie zbraknie na płaskim, a tym bardziej na zjazdach. Podjazdów bym się raczej nie obawiał. No ale to ty wiesz najlepiej. Do turystycznej jazdy powinno być spoko całkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest klasyczna szosa, raczej rower do jazdy po szosie bez przejmowania się o rodzaj nawierzchni, warunki pogodowe, dziury w jezdni po ciemku czy terenowe skróty albo transport w pociągu :-) W tej chwili ma kapcie 42c, ale jak się powycierają to założę coś cieńszego (coś pomiędzy 28 a 32).

 

Przełożenie 38->12 to jest troszeczkę lżej (przy 40 to nawet trochę twardziej) niż obecne 50->15, a tego przełożenia używam sporadycznie (11 i 13 praktycznie nie tykam poza zjazdami i jazdą z silnym wiatrem w plecy). Nawet na asfaltowych trasach typu 500-600km jednym ciągiem.

 

Liczę na ciaśniejsze zestopniowanie co na płaskim ma dla mnie spore znaczenie, przy zachowaniu w zapasie miękkich przełożeń na góry i ciężkie sakwy.

 

Co z tego wyjdzie - zobaczymy. Dam znać jak zadziała.

 

Którą przerzutkę przednią MTB klasy Deore XT byście polecali do takiej zabawki (manetka szosowa Tiagra 4700)?

 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem dzisiaj w warsztacie.

 

Pierwszy etap zmiany napędu wygląda obiecująco. Udało się zmienić korbę z szosowej kompaktowej 50/34 na MTB Deore XT 24/38 (taką miałem pod ręką, docelowo pewnie blat zmienię na 40T). Wymagało to zmiany suportu z szosowego na MTB. Przerzutki przedniej nie trzeba było zmieniać - szosowa Tiagra 4700 obsłużyła tę korbę. Ma to dodatkową zaletę, bo pojemność takiej przerzutki jest większa niż MTB, a ponieważ ogarnęła młynek 24T to pewnie wraz ze zmianą blatu na 40T nie trzeba będzie zwiększać młynka.

 

Teraz, jak to zadziałało pora na zmianę kasety - od powodzenia zmiany korby uzależniałem zakup kasety bo zupełnie inny zakres dla korby szosowej (miałem 11-36), a zupełnie inny w docelowym rozwiązaniu (12-27). Jak wszystko dobrze pójdzie powinien z tego wyjść napęd o niezłym zakresie, w pełni do wykorzystania i o świetnym zestopniowaniu.

 

PABLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...