Skocz do zawartości

[DO 5000 zł] Szosówka do jazdy względnie komfortowej


dzeton

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym prosić o pomoc w wyborze roweru szosowego do 5 tys. zł.
Byłem już praktycznie zdecydowany na ten model:
http://www.scott.pl/produkt/235/1393/Rower-Speedster-10/

ale waga wydaję mi się nieco za duża w stosunku do innych rowerów.
Co sądzicie o tym modelu i czy możecie polecić coś innego?

Szukam ramy dość komfortowej aniżeli bardzo wyścigowej do spontanicznych wycieczek. Zależy mi żeby kręgosłup i kolana nie dostawały aż tak bardzo po tyłku, bo czasami mam z nimi problem.
Używki raczej nie wchodzą w grę bo powiem szczerze nie znam się dość dobrze żeby idealnie ocenić stan używanego roweru. 

Mój wzrost 173 cm, waga 87 kg, przekrok 78 cm.

Pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może coś takiego;

http://www.radon-bikes.de/bikes-2016/roadbike/roadbike-competition/ignite/ignite-ultegra-light/

Minus jest taki, że nie przymierzysz się do niego. Plus: waga 7.8kg. Lub trochę taniej:

http://www.radon-bikes.de/bikes-2016/roadbike/roadbike-training/r1/r1-ultegra/

Waga też bardzo dobra w tej cenie. 8.1kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę, że zabierasz się do tematu od doopy strony. Nieciekawa kolorystyka?? W rowerze szosowym jest kilka ważniejszych spraw niż kolorystyka. Sorry za mentorski ton, ale źle dobrana geometria szosówki może spowodować że ją znienawidzisz, a są na to spore szanse bo masz nietypową dla kolarzy budowę ciała (stosunkowo krótkie nogi). Sugeruję zacząć od właściwego pomierzenia się. Najlepszy byłby bike fitting, ale to kosztowna sprawa i nie wszędzie dostępna. Zastępczo można użyć kalkulatorów internetowych, ja polecam ten:

http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp?INT_ID=IB12809

Dla uzyskania dokładnego wyniku, najlepiej pomierzyć się z czyjąś pomocą, 3-4 razy i uśrednić wyniki. Skoro oczekujesz geometrii zrelaksowanej, to powinieneś wybrać wyniki dla French fit. Wrzuć te wyniki na forum i na pewno otrzymasz pomocne opinie i propozycje, a wtedy będziesz mógł już zająć się wizualną stroną swoje nowej szosy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

To nie jest mentorski ton, poniekąd właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem. Dziękuję. I nie martw się, nie znienawidzę szosówki ponieważ już parę lat jeżdżę na zbyt dużej ramie :) Czas jednak na zmianę i dopasowanie bardziej pod mój wymiar.
Zrobiłem pomiary, niestety nie miałem akurat nikogo do pomocy przy mierzeniu.
Poniżej zamieszczam wyniki i bardzo proszę o pomoc w doborze ramy.

241rseh.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ło matko i córko :woot: i co ja biedny mam Tobie odpisać? Wyniki jakie wyszły z kalkulatora są tak rozjechane że ja tego nie ogarniam. Co prawda już z pierwszego twojego postu wynikało że masz stosunkowo krótkie nogi, ale te liczby to jakiś kosmos. Jedyne co przychodzi mi do głowy to że bardzo niedokładnie się pomierzyłeś.

 

Żeby to zobrazować, przedstawiam Canyona Endurace o bardzo komfortowej geometrii, na marginesie w cenie zbliżonej do twojego limitu:

 

https://www.canyon.com/pl/road/endurace/2016/endurace-al-6-0.html

 

Podstawowym parametrem mówiącym o rozmiarze roweru szosowego jest horyzontalna (tzw. efektywna) długość rury górnej. Twój wynik to ok. 58cm, czyli w przypadku Canyona rozmiar XL dla gościa 190cm wzrostu. Natomiast w innym parametrze, odległości od osi suportu do szczytu siodła powinien to być rozmiar XS dla kogoś poniżej 170cm wzrostu. Trudno uwierzyć żebyś miał aż tak nietypową sylwetkę. Proponuję żebyś się pomierzył ponownie, koniecznie z pomocą drugiej osoby, ponadto dołóż staranności w pomiarach, np. długość wew. nogi mierzyny na boso od podłoża do mocnego oparcia miary o kości krocza a nie do tkanek miękkich. Mam nadzieję, że zauważyłeś na dole strony z kalkulatorem plik pdf do ściągnięcia z dokładną terminologią, są też filmiki instruktażowe jak powinien wyglądać pomiar. Myślę że dobrym pomysłem będzie sprawdzenie wyników dla French fit oraz Eddy fit dla porównania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wygląda już dużo poprawniej. Zauważ że w pierwszym pomiarze miałeś tułów o 15cm! dłuższy niż w drugim pomiarze, to spowodowało rozjazd wszystkich parametrów. Trzymając się ww. Canyona Endurace, sądzę że właściwym dla Ciebie rozmiarem będzie M. Szukasz roweru komfortowego, a ten ma główkę ramy 175mm, dodatkowo twój długi tułów powinien się właściwie zmieścić nad rurą górną 547mm + 100mm mostka, dodatkowo jeżeli byłoby za krótko, jest możliwość dalszego rozciągnięcia sylwetki przez wymianę sztycy na taką z offsetem np. 20mm. Natomiast rura podsiodłowa jest na tyle krótka że nie powinieneś mieć problemu z dobraniem odpowiedniej odległości oś suportu - szczyt siodła. Co prawda korba o dł. 172,5mm przy twoich nogach może być minimalnie za długa, ale myślę że nie powinieneś tego zbytnio odczuć. Jeżeli się mylę, to proszę innych użytkowników forum o sprostowanie.

Jak będę miał więcej czasu to poszukam alternatywnych ofert.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Male sprostowanie, przsuwanie siodla przod-tyl lub zmiana offsetu nie sluza do "zmiany wyciagniecia" sylwetki, tylko do optymalnego ustawienia ciala wzgledem pedalow. Jak sie zna swoje wymiary, to wysokosc siodla i jego offset (odleglosc pomiedzy czubkiem siodla i pionowej osi suportu) beda takie same bez wzgledu na rodzaj ramy.

 

Kolejna rzecz, to ramy typu endurance wymuszaja poprzez swoja geometrie bardziej wyprostowana pozycje (wyzsze glowki i krotsze gorne rury).

Ale czy to jest jednoznaczne z bardziej komfortowa pozycja? Tu bylbym ostrozny.

 

Prawda jest taka, ze tego typu doradzanie jest ciagle zgadywaniem. Bo albo sie wie czego sie oczekuje, znajac swoje wymiary ramy (to przychodzi z doswiadczeniem) albo polega sie na dobrym bike fittingu.

 

Postaraj sie odniesc do obecnej ramy i jej parametrow. Porownujac z czyms nowym bedziesz mogl zobaczyc co sie bedzie zmienialo i w jakim stopniu.

Oczywiscie zawezenie rozmiarowki i geometrii na bazie swoich wymiarow jest krokiem w dobra strone ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

zmiana offsetu nie sluza do "zmiany wyciagniecia" sylwetki, tylko do optymalnego ustawienia ciala wzgledem pedalow
Dzięki za zwrócenie uwagi, racja w 100% ale jak to w życiu, jeżeli nie jesteśmy zawodowcami/wyczynowcami i nie startujemy w TT to bardzo niewielkie naciągnięcie reguł na ogół uchodzi bezkarnie. Zresztą moje dywagacje o offsecie są bezprzedmiotowe bo jak staranniej sprawdziłem specyfikację, ten Canyon ma sztycę z offsetem 25mm.

Jeżeli chodzi o komfortową pozycję, to @dzeton w pierwszym swoim poście zaznaczył że miewa problemy z bólem kręgosłupa oraz przy 173cm wzrostu waży 87kg, więc założyłem (być może pochopnie) że bardziej wyprostowana sylwetka będzie dla niego korzystniejsza.

Oczywiście masz rację, że internetowe porady są obarczone ryzykiem popełnienia pomyłki bo przecież nie wiemy kto tak naprawdę nam doradza, być może laik z parciem na klawiaturę. Ale na takim forum jest szansa że radykalnie złe porady zostaną zauważone przez innych forumowiczów, jak np. twoje sprostowanie odnośnie offsetu sztycy. No i wreszcie, ktoś kto kupuje rower za 3-4-5k PLN rzadko kiedy wyda 400-500 PLN na bike fitting, więc chyba lepiej żeby się zdał na opinię bardziej doświadczonych forumowiczów jak Ty, a nie na opinię sprzedawcy w sklepie, który na pytanie, czy ten rower będzie dla mnie dobry? Udziela zawsze odpowiedzi: "będzie idealny" (niezależnie od rzeczywistego rozmiaru roweru).

 

@@dzeton, Jak słusznie zauważył @1415chris pomocne w wyborze nowego roweru będzie jeżeli napiszesz na jakim rowerze, z jaką geometrią obecnie jeździsz i co Tobie w nim najbardziej przeszkadza.

Odnośnie ww. Canyona, staranniej przyjrzałem się geometrii i chociaż w rozm. M powinieneś swobodnie się rozciągnąć nad rurą górną, to jednak jest dosyć wysoki i możesz mieć problem z właściwym obniżeniem siodła, natomiast rozmiar S jest zdecydowanie za krótki. W dogodnej chwili poprzeglądam oferty innych producentów i jeżeli coś znajdę to wrzucę, zachęcam do tego również innych kolegów :yes: 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny ten Rose, lekki i na całej 105-ce, kaseta to raczej w góry. Ale obawiam się że rozmiar 51 to nie dla @dzetona. Przekrok jest OK, ale rower jest bardzo krótki. Raczej skłaniał bym się ku rozmiarowi 53, ma przekrok na pograniczu a długość rury górnej chociaż dla @dzetona trochę przykrótka to może da się poprawić długością mostka. Jakiej długości jest standardowy mostek w rozm. 53?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo niebezpieczne zalozenie. Zalozenie, bo rozumiem, ze jakis algorytm wylicza rozmiar ramy na podstawie dlugosci nogi. Jak tylko ten parametr jest brany pod uwage, to ten algorytm jest statyczny. Zaklada, ze wszyscy maja identyczne proporcje budowy ciala.

 

Co w wypadku, jak ktos ma dluzsze, w stosunku do reszty, nogi?

Siodlo musi byc wyzej, co oznacza, ze rosnie odleglosc od siodla do glowki ramy. Parametr Reach (od osi suportu do osi glowki) bedzie za duzy, bo tulow nie pasuje do zalozen, jest za krotki.

 

Trzeba sie potem ratowac bardzo krotkimi mostkami, czy tez krotka kierownica, a to ma wplyw na bardziej nerwowe prowadzenie sie roweru.

 

Przy krotkich nogach, pozycja moze byc skulona, bo siodlo idzie do przodu i zmniejsza sie odleglosc do glowki ramy. Znowu, mozna to korygowac dluzszymi mostkami. Imo, jest to lepsze niz skracanie mostka.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@dzeton, muszę przyznać że trudno znaleźć wśród dostępnych powszechnie marek rower w założonej cenie, dobrym wyposażeniu, a przede wszystkim z geometrią pod Ciebie. Jednak znalazłem coś, nie gotowca ale kierunek w którym przy dobrym przeszukaniu netu i odrobinie szczęścia możesz znaleźć i kupić rower o jakby pod Ciebie stworzonej geometrii.

 

http://www.psdistribution.pl/product-pol-1155169449-Rower-Blockhaus-67-Black-White-Red-gloss-105-11-28-CPT-black.html

 

Rower od Eddego Mercksa, legendy kolarstwa, ten link nie pokazuje roweru dla Ciebie, bo jest w za małym rozmiarze a i sklep trochę nie robi dobrego wrażenia (może się mylę), ale przedstawia rower którego mógłbyś sobie poszukać. Przede wszystkim ciekawa geometria, kompletna 105-ka i lekka rama alu z karbonowym widelcem. Nie ma podanej wagi, ale biorąc pod uwagę ciężar ramy i komponentów powinno być lekko. Mankamentem są koła, trochę klockowate, ale w tym budżecie nie można oczekiwać Ksyrium SLR. Clou całości jest jednak geo, pokazana tutaj:

 

http://www.eddymerckx.com/products/road/male/blockhaus67/blockhaus-67-silver-black-red-satin

 

W rozmiarze M, wystarczająco długa dla Ciebie rura górna, jednocześnie spory sloping gwarantujący że ustawisz siodełko na właściwej wysokości, no i sportowa choć nie przesadnie naciągnięta pozycja. Dodatkowym argumentem jest dożywotnia gwarancja producenta na ramę po spełnieniu określonych warunków:

 

http://www.eddymerckx.com/register-your-bike

 

A tutaj znajdziesz ten rower, w sprawdzonym sklepie internetowym, w Twoim rozmiarze M, ale z gorszym o klasę wyposażeniem (przy niższej cenie):

 

http://www.wiggle.co.uk/eddy-merckx-blockhaus-67-tiagra-2016-road-bike/

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem wątpliwości, ale za naszą metodologią przemawiają trzy dekady wysyłkowej sprzedaży rowerów. Ryzykujemy zawsze, że w przypadku doboru złego rozmiaru nabywca rower odeśle. Stąd przez lata wypracowaliśmy taką praktykę, a wynika z niej, że statystycznie osób z dłuższymi niż przeciętne nogami nie jest zbyt wiele. Więcej osób ma raczej lekko krótsze nogi jeśli już. 

Gdy okaże się, że rama jest za duża wtedy zabieramy rower z powrotem. Oczywiście na nasz koszt, podobnie jak przy każdej obsłudze serwisowej/gwarancyjnej. I pełna zgoda, że kompensowanie za dużej ramy krótszym mostkiem jest bez sensu. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy znajdzie się coś co będzie bardziej dostępne w sklepach stacjonarnych? I jak wygląda geometria tej ramy scotta którą dodałem w pierwszym poßcie? Przy mojej wadze raczej kilogram nie zrobi dużej różnicy. Dodam też, że nie mogę mieć malutkiej ramy bo ze względu na to, że jestem dość barczysty wyglądam jak na dziecięcym rowerku :)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz do jakich marek rowerów masz dostęp w sklepach stacjonarnych, bo nie określiłeś skąd jesteś, z dużego miasta z wieloma sklepami czy z małej miejscowości. Ponadto nie wiemy jakie oferty cenowe (przeceny) są w twojej okolicy, żeby się zmieścić w budżecie.

Odnośnie Scotta, rozmiar S dla twojej barczystej sylwetki ma za krótką rurę górną, natomiast w rozmiarze M rura górna powinna być dostatecznie długa, ale rura podsiodłowa jest trochę wysoka i możesz mieć problem z właściwym dopasowaniem wysokości siodełka, może np. być konieczność bardzo głębokiego wsunięcia sztycy. Ogólnie jest to geometria komfortowa typu endurance.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do scotta się akurat przymierzałem (rozmiar M) i nie było tragedii, ale wiiadomo, że przez chwilę to za dużo sie nie wyczuje. Jestem z Bydgoszczy. Z tego co sie orientowałem to w mieście jest większość popularnych marek typu Giant, Scott, Lapierre, Merida, Author, Cube czy Kellys. Niestety nie wszędzie są dostępne modele na miejscu i trzeba czekać po 3 tygodnie aby się przymierzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, no to skupmy się na markach które wymieniłeś. Na początku przepraszam za lekki chaos w narracji, ale rozumiesz, z braku czasu nie jestem w stanie przeanalizować wszystkich detali, modeli z 2016 i 2017 roku itd., za priorytet przyjąłem właściwą dla Ciebie lekko komfortową geometrię, następnie cenę i wreszcie osprzęt.

 

Na wstępie, wśród rowerów Author, Kellys i Cube nie znalazłem nic o dobrej dla Ciebie geometrii.

 

Scott​ Speedster 10 rozm. M

 

Twoja pierwsza wrzuta:

http://www.scott.pl/produkt/235/1393/Rower-Speedster-10/

 

Skoro się do niego przymierzyłeś i mogłeś na odpowiedniej wysokości ustawić siodełko, to jest to bardzo ciekawa dla Ciebie oferta. Rower w rozm. M ma odpowiednio długą rurę górną i stack 571mm, czyli dosyć wysoko. Komponenty to mieszanka 105 i Ultegry, zwłaszcza klamkomanetki Ultegra są wartością dodaną. Minusem są bezgrupowe korba i szczęki hamulca Shimano. Na nieco zwiększoną wagę całości z pewnością ma wpływ to że rury ramy mają powiększony profil aero, oraz koła są na niewielkim stożku co powinno zwiększyć ich sztywność. Uwaga! To jest specyfikacja na 2016 rok, na rok 2017 brak jest komponentów Ultegry, szczęki hamulców są Tektro i koła bardziej kupowate.

 

Lapierre Audacio 300/500 rozm. M​:

 

Modele 2016:

http://www.porebarowery.pl/main/product/5933,AUDACIO-300-CP-2016,page:1

http://www.porebarowery.pl/main/product/5934,AUDACIO-500-CP-2016,page:1

geometria 2016:

http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2016/road/sport-0/audacio-300-cp-tp

 

Modele 2017:

http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2017/road/sport-0/audacio-300-cptp

http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2017/road/sport-0/audacio-500

 

Geometria między rocznikami niemal identyczna, bardziej sportowa od Scotta, ale nadal bardzo komfortowa. Brak określonej długości rury podsiodłowej wymaga przymiarki. W modelu niższym kompletna Tiagra, a w modelu wyższym 105-ka ale z bezgrupową korbą. W obu modelach podstawowe koła Shimano.

 

​Giant Contend 1 rozm. M​:

 

https://www.giant-bicycles.com/pl/contend-1

 

Nic ciekawego, przekrok na styk.

 

Merida Scultura 400 rozm. 52​:

 

http://www.rowerymerida.pl/produkt1277/scultura-400-rower-merida.html

 

Rower o najbardziej sportowej geometrii, ale z fajną dla Ciebie proporcją TT/CT. Osprzęt to kompletna 105-ka. Koła własne Meridy są trochę tajemnicą, ale w tym przedziale cenowym we wszystkich rowerach różnych marek właśnie koła są największą słabością.

 

 

Z powyższych najciekawiej wyglądają Scott i Merida, i paradoksalnie dzięki geometrii, u Scott'a zdecydowanie bardziej w kierunku endurance, a u Meridy bardziej sportowo ale z fajnymi proporcjami geo.

 

Oczywiście nie odnoszę się do jakości materiału i wykonania ram, powierzchni lakierniczej czy sztywności korb albo żywotności/komfortu opon bo nie znam z własnego doświadczenia tych części. Piszę tylko o geometrii i grupach osprzętu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przepraszam za brak odpowiedzi, niestety praca obecnie pochłania większość czasu. 
Jutro idę jeszcze raz zobaczyć Scotta. W razie zakupu dopłace i zmienie szczęki hamulcowe na ultegre. Ale czy opłaca się na przykład dokładać jeszcze do lepszej korby?

Z drugiej jednak strony wizualnie bardziej podoba mi się merida tylko nie mam za bardzo gdzie się do niej przymierzyć tym bardziej, że to model na 2017 :/

Zawsze mam spory dylemat przed podjęciem aż tak trudnej decyzji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zdecydujesz się na Scotta, to zamiana szczęk hamulca na Ultegrę jest świetnym pomysłem. Jeżeli chodzi o korbę, to nie sprzedasz tej RS500 za dobrą cenę, i gdybyś zdecydował się na Ultegrę to musiałbyś sporo dopłacić. Ale niezłym pomysłem byłaby 105, sporo lżejsza od RS500, w technologii Hollowtech II a więc jest też dużo sztywniejsza, a ponieważ mieszkasz w płaskich okolicach i trochę ważysz więc zakładam że jesteś silny, to mógłbyś pomyśleć o korbie półkompaktowej 36/52T. Kiedy będziesz przymierzał rower, i stwierdzisz że Ci pasuje, zagadnij sprzedawcę czy byłaby możliwość że wymienią Ci szczęki i korbę zatrzymując te z roweru w rozliczeniu, z pewnością byłoby to najkorzystniejsze finansowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...