Skocz do zawartości

[Napęd] Upgrade taniego treka z 3/7 na 2/9, 3/9 niemal w cenie roweru


Rafix

Rekomendowane odpowiedzi

Mam taką podstawę, tylko model z 2013 roku.


ORKAN 1.0 M - Trekking/Cross - Romet


 


Przerzutka przód Toruney, klamkomanetki i tylna przerzutka Altus pozostały bez zmian.


Osprzęt się trochę różni, bo go wymieniałem:


- suport Shimano zamiast Thun, niestety też na kwadrat


- koła z piastami Novatec NT-802SB (tył) na kasety 8-10rz


- kaseta Sora 7rz (13-25) z 2 podkładkami (2,56 + 1 mm) - nietypowo ze względu na bardziej odpowiadające przełożenia niż w kasetach MTB


- przednia korba Altus (48-38-28, długość 175 mm)


- SPD Deore


- łańcuch Shimano chyba HG71


 


Raczej nie zdzieram ani nie łamię napędów, większość jeżdżę po szosie, czasem tylko po cięższym jak na treka terenie. Generalnie w tym napędzie co mam przeszkadza mi za duży skok na kasecie na 5-6-7 oraz to, że praktycznie nie wykorzystuję 1-2 na kasecie (czyli chyba marnuje napęd). Generalnie przełożenie 3/7 (czyli 48T przód 13T tył) jestem wstanie wykorzystać tylko z lekkiej górki lub przy tylnym wietrze, i niżej niż 1/3 (28T przód, 21T tył) nie schodzę


 


Myślę o wymianie na 2/9 lub 3/9 z jakieś wyższej grupy niż Altus, oczywiście wymieniamy klamki, manetki, linki (o zgrozo, wewnętrzne prowadzenie), korba, suport, łańcuch, przerzutki i kasetę.


Nie mam za bardzo pomysłu czy bawić się w suporty Octa czy Hollowtech, czy będzie pasować, ani czy brać "zębatki" MTB, przełajowe czy zmiksować MTB i szosę, nie wiem też czy 2 blaty z przodu wystarczą, czy na przełożeniu 1/1 dam radę się przebić przez miejsca, które teraz łykam na 1/3. O wagę raczej nie specjalnie mi chodzi, bardziej o sprzęt adekwatnie dobry do ceny.


 


Może sami robiliście podobne modyfikacje i macie już jakiś pomysł na wymianę?


Powiedzmy, że mógłbym wydać ok 1000 zł wliczając to narzędzia do przedniej korby (mam tylko narzędzia do ściągania korby na kwadrat i wykręcania suportu na kwadrat i do kasety) i narzędzia do zaciskania końcówek linek, przeciągania (o ile trzeba kombinować) i ucinania pancerzy. Jeszcze muszę hak do przerzutki wymienić, ten jest delikatnie wygięty (to są chyba grosze).


Wszystkie części mają być nowe.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm.....w sumie to nie wiesz czego chcesz.....co Ci jest potrzebne nie masz narzędzi i nie wiesz jak to zrobić....
 

pierwsze:    pomyśl co Ci jest potrzebne,  jak masz wątpliwości czy uciągniesz górki na 2x.......to poczytaj, tematów podobnych tutaj czy w necie jest od groma...., (jaki napęd do czego..)

​ja robiłem niedawno w crossie napęd 3x10 - przód deore, tył deore xt, i zmieściłem się w 1200 zł....bez narzędzi,

Pancerze i docinke za grosze w serwisie,

Przemyśl temat, bo wydawanie 1000zł jak nie jesteś przekonany w co iść....  napędy 2x sa fajne do mtb, do crossa nie widze za dużych przewag :)


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No Masz Pan:

1. Manetki 275 pln  - jesli nie kupisz tych to problem z dobrymi dziewiątkami http://allegro.pl/manetki-xt-sl-m770-9-x-i-3-obejma-i6543387136.html#thumb/2

2. Korba 305pln http://allegro.pl/korba-shimano-deore-fc-m590-fc-m591-9s-48-suport-i6541977650.html

3. Przerzutka tył 137pln http://allegro.pl/nowa-przerzutka-tylna-deore-rd-m591-mega9-3x9-i6537699314.html

4. Przerzuta przod 97pln http://allegro.pl/shimano-przerzutka-przod-deore-fd-m591-9rz-cr-i5863533644.html

5 Kaseta i lancuch 138pln http://allegro.pl/zestaw-shimano-cs-hg50-kaseta-cn-hg53-lancuch-9rze-i6430792465.html

Co daje 952pln chyba braknie na kable :P Ale juzby to jakos jezdzilo. W sumie w crossie mam podobny zestaw, tylko przrzucajki mam SLX i jestem z nieg omega 9 zadowolony ;-)

 

Tylko jak widac na powyższym przykladzie manetek, za dużo gratów fajnej klasy do 9s juz nie ma. Manetek nowych SLX/XT brak, z wiadomych względów, to samo z przerzutkami. Nowe klamoty do 9s to deore max, co i tak bedzie OK. Z korbami/kasetami/lancuchami/blatami na te chwile nie ma problemu.

 

Co do narzędzi, żeby zainstalowac korbe HT2, trzeba raptem 2 kluczyki za jakies 40pln max. Jeden do dokręcania misek suportu, drogi do dokręcenia lewego ramienia korby. wszystko, no ok moze jeszcze ampulowy, ale zakladam ze to masz..Mam takie cos i ogarnai obie te czynnsoci http://allegro.pl/lifu-icetoolz-klucz-do-lozysk-typu-hollowtech-ii-i6395826005.html tylklo jakas tansza wersje.

Lub to http://allegro.pl/bike-hand-yc-27bb-yc27-klucz-do-hollowtech-ii-i5445345506.html

 

EDYTA: nie wiem czy podane linki to najtansza opcja z alle, w przypadku manetek tak , bo sa jedne :> co do innych pkt radze sprawdzić, ew wybrac u tego samego sprzedawcy.

EDYTA2: z korb mozna jeszcze kupic http://allegro.pl/shimano-deore-fc-m551-543-korba-175mm-48-36-26-i6528096697.html ozszczedzajac 50pln :>>ew wejsc w nowe korby alivio M lub T4060

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O choinka, nie spodziewałem się, że w tej cenie to manetki XT z resztą Deore da się załatwić.

 

Jest jeszcze jedna rzecz - pisałem o tym, że mam klamkomanetki, więc tutaj będę potrzebował klamki hamulcowe pod Vbrake. Można iść po kosztach, byle bez przesady. Może coś z Alivio?

 

Czyli w sumie 2X jest też pod znakiem zapytania, najchętniej sam bym się takim przejechał, ale nie mam jak.

 

Już mam więc coś narysowane, tylko tutaj przełożenia też mi nie pasują, 48T z przodu i 11 czy 12T z tyłu to już dla mnie za twardy bieg, nawet 2.

 

Mam wrażenie, że jeśli zmieniłbym proponowaną FC591 na FC590 (44-32-22) i kasetę na Sora 12-25, to oczywiście też problemu nie będzie (sprzęt MTB, ale kaseta szosową)

Ta kaseta ma przełożenia 12+13-14-15, czyli dość małe różnice, których mowa teraz brakuje.

 

I pytanie - co jest nie tak z manetkami innymi niż XT (to już raczej wyścigowa grupa), czy się sypią, czy są jednorazowe, czy coś się zacina po czasie i są nieprecyzyjne? A może manetki konkurencji (Sram), o ile są kompatybilne?

 

Jeśli budżet przekroczy 1000 zł ale z jakichś powodów się opłaca, to nie ma problemu. Ale jeśli ktoś używa sprzętu Alivio to będę wdzięczny za pokazanie różnic między Deore a Alivio (prócz ceny).

 

Oczywiście rozumiem ze podane ceny sa przykładowe, w praktyce i tak postaram się zamówić maks z 2-3 miejsc, żeby ograniczyć koszty dostawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze jedna rzecz - pisałem o tym, że mam klamkomanetki, więc tutaj będę potrzebował klamki hamulcowe pod Vbrake. Można iść po kosztach, byle bez przesady. Może coś z Alivio?

 

Klamki śmiało możesz brać Alivio , wyższe modele praktycznie poza napisem niczym się nie różnią.

 

I pytanie - co jest nie tak z manetkami innymi niż XT (to już raczej wyścigowa grupa), czy się sypią, czy są jednorazowe, czy coś się zacina po czasie i są nieprecyzyjne?

 

Manetki XT robią sporą robotę w działaniu napędu, są precyzyjniejsze  zmiana biegu następuję bezpośrednio po naciśnięciu dźwigni (Instant-Release) , po małej przeróbce ma multi-release czyli zmiana kilku przełożeń w dół ale niestety to jest towar deficytowy , drogi i praktycznie tylko jako używki. W rachubę wchodzą jeszcze Deore SL-M590  , działają nie najgorzej a są jeszcze dostępne jako nowe http://allegro.pl/manetki-shimano-deore-sl-m590-3x9-super-cena-i5971065393.html

 

Jeśli budżet przekroczy 1000 zł ale z jakichś powodów się opłaca, to nie ma problemu. Ale jeśli ktoś używa sprzętu Alivio to będę wdzięczny za pokazanie różnic między Deore a Alivio (prócz ceny).

 

Deore (napęd) uchodzi za najniższa grupa nadająca się do ścigania , przyzwoicie wykonana i działająca czego nie da się powiedzieć o nowym Alivio 4000 (jest "plastikowe" i nie zawsze da się je precyzyjnie ustawić), w tym wypadku warto dołożyć do Deore.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wstępnym porozglądaniu się po aukcjach pozostały mi tylko 2 drobnostki.

 

Właśnie rozglądałem się na aukcjach i widzę, że niektórzy sprzedawcy dają linki do hamulców czy manetek (jak rozumiem z zapasem długości). Mam na coś zwracać uwagę przy zakupie takich kompletów, może lepiej kupić linki osobno (na metry, czy na zestawy hamulce+przerzutki)?

 

No i jeszcze jedna sprawa - haki tylnej przerzutki (mam lekko krzywy)... Tych kształtów jest tyle, że nie wiem czy istnieją w ogóle jakieś standardy, oznaczenia itd.

Tak wygląda tył u mnie.

http://katalog.bikeboard.pl/katalog2012/qcp7rq_romet_orkan_1_0_m_bialo_niebieski.jpg

Na aukcji widzę takie coś, na oko pasują, ale zdziwiła mnie trochę cena. 30-40 zł + wysyłka. To normalna cena haków czy dobry makreting?

http://allegro.pl/hak-ramy-romet-wagant-1-0-2-0-i-inne-ww-a-i6360098071.html

http://allegro.pl/hak-ramy-romet-rambler-orkan-wagant-gazela-i6119022052.html

 

Będę wdzięczny za (pewnie błahą) odpowiedź. Na dniach zamówię co trzeba, w ciągu 1-2 tygodni chyba złożę i dam znać co wybrałem i opiszę ewentualne problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe linki są na tyle długie , że pasują do każdego roweru (i tak będziesz musiał skracać) , podobnie jest z pancerzami - czy z metra czy z kompletu i tak trzeba będzie dobrać długość - przyciąć . Fabrycznie nowe manetki mają w zestawie linki a niekiedy również pancerze.

Ceny za haki są bardzo różne - od kilkunastu do nawet 100zł tak więc ta jest na średnim poziomie , ten  http://www.sklep.romet.pl/czesci-zamienne-i-akcesoria/czesci-rowerowe/uklad-napedowy/hak-przerzutki-al-5a-660840,22560.html wygląda na taki sam i kosztuje o połowę mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Wklejam tak jak zakupiłem bez uwzględniania "drobnostek" czyli pancerzy, linek do hamulców, smarów do gwintów itd. Niepotrzebnie brałem podkładki dystansowe do suportu, nie wiedziałem, ze są w zestawie z suportem dołączonym do korb..

 

Jest tylko 1 problem między kasetą chyba a łańcuchem, wszystko działa jak należy ale terkocze cały czas, tak jak to miałem słyszeć przy niektórych rowerach szosowych na lokalnych drogach. Opiszę to w osobnym wątku.

 

I ma faktycznie coś, czego mi brakowało, mniejsze stopniowanie ale łatwiej dobiera się kadencję no i zrzucanie nawet o 3 biegi na tyle. W podstawowych klamkomanetkach mogłem zrobić tylko 2 i tylko z 7 na 5 (ciekawe czy to przypadek czy efekt zamierzony).

 

 

 

178954 Mechanizm korbowy Deore FC-M590 48X36X26 175mm srebrny osłona
Rozmiar/Cecha: 48x36x26T / korby 175 mm / osłona; Kolor: srebrny; 15.10.2016 1 310,00 zł

314728 Manetki Deore SL-M590 komplet 3x9rz.
Rozmiar/Cecha: komplet 3x9 biegów; Kolor: czarny; 12.10.2016 1 159,00 zł

186311 Przerzutka przednia Deore FD-M591 31,8/34,9mm 9-rzędowa
Rozmiar/Cecha: Down-Swing / podwójny ciąg / obejma 31,8/34,9 mm; Kolor: czarno-srebrny; 15.10.2016 1 94,00 zł

186363 Przerzutka tylna Deore RD-M591 SGS czarna
Kolor: czarny; Rozmiar/Cecha: długi wózek SGS; 12.10.2016 1 135,00 zł

124271 Kaseta Sora CS-HG50 12-25z 9 rz.
Rozmiar/Cecha: 9-rzędowa / 12-13-14-15-17-19-21-23-25T; Kolor: srebrny; 15.10.2016 1 87,00 zł

198828 Łańcuch Deore XT CN-HG93 114 ogniw 9 rz.
Rozmiar/Cecha: 114 ogniw / 9-rzędowy; Kolor: srebrno-szary; 12.10.2016 1 67,00 zł

332403 Dźwignia hamulca Alivio BL-T4010 czarna lewa 3 palce
Rozmiar/Cecha: lewa / 3 palce; Kolor: czarny; 15.10.2016 1 38,00 zł 332405

Dźwignia hamulca Alivio BL-T4010 czarna prawa 3 palce
Rozmiar/Cecha: prawa / 3 palce; Kolor: czarny; 15.10.2016 1 38,00 zł

 

 

 

NARZĘDZIA:

353589 Obcinaczki linek i pancerzy niebieskie
Kolor: niebieski; 15.10.2016 1 85,00 zł

314016 Zestaw kluczy do korb TL-FC32 + TL-FC16
Kolor: czarny; Rozmiar/Cecha: TL-FC32 + TL-FC16; 12.10.2016 1 47,90 zł 

 

 

Dzięki wszystkim za rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Manetki XT robią sporą robotę w działaniu napędu, są precyzyjniejsze  zmiana biegu następuję bezpośrednio po naciśnięciu dźwigni (

 

Miałem alivio, deorki i te osławione xt (ten sam rower, te same warunki eksploatacji). Dwie pierwsze spięte z przerzutką xt, ostatnia 10sp z przerzutką xt dyna sys. Deore była bardziej używana niż xt, które miało znikomy przebieg, reszta komponentów w obu przypadkach nowa (te same linki, pancerze, łańcuchy tej samej klasy, podobnie kasety).

Do tego całego zestawu dodam moją kapryśność i przeczulenie (mieszanka wieloletniej jazdy rowerem połączona z grzebaniem przy rowerach).

 

Na mnie zestaw xt dyna sys nie zrobił w żadnym przypadku wrażenia które miałoby roztrzygnąć o tym że kupiłbym te części w konfrontacji z zakupem komponentów niższych grup. Manetki deore/slx dyna sys wg mnie chodzą dużo lżej i przyjemniej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno robiłem podobny upgrade z 3/8 Altus/Acera, nawet w zasadzie prawie to samo, tylko na razie jeszcze zostawiłem starą (no, nie taka znów starą, raptem rok i ok. 1200 km) korbę FC-M311 na kwadracie.

Reszta taka:

 
Shimano RD M771 XT Przerzutka tylna
Shimano FD M590 Deore Przerzutka przednia 3x9rz. Top Swing
Shimano SL M590 Deore Manetki dźwignie przerzutki 3x9 rz.
Shimano CS HG400 Kaseta rowerowa MTB Alivio 9 rzędowa
KMC X9.93 Łańcuch 9 rzędowy 116 ogniw ze spinką
 
razem wyszło 555 zł ;)
 
Też chciałem gęściejsze stopniowanie, ale nie wiem czy zdecydowałbym się na taka szosową jak Twoja kasetę, wziąłem 11-28, przy podjazdach trochę tchu mi brakuje ;) więc więcej miękkości potrzebuję, chyba... chociaż to może tak bardziej asekurancko podszedłem ;)
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to zależy jaki podjazd. U mnie raczej nie ma hardkoru, czyli np. średnio 3℅ (od 2 do 5℅ nachylenia) przez 1.3 km potrafiłem ciągnąć 25.5 km/h :)

 

Ale w górach to na bank by mi biegów zabrakło :) Wtedy pozostaje tylko jakiś MTB 12-32 a nawet 36, ewentualnie przód 22-32-42.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czy jeżdżąc po płaskim mieście (Berlin) warto zakładać napęd 3x9, czy lepiej skoncentrować sie na 1x9? Licząc części które musiałbym kupić wychodzi 1400gr (Shimano Deore korba, manetka i przerzutka przednia), nowa korba jednorzędowa to ok 900gr.

 

0.5kg w grze, naped 3x9 daje nam dużo korzyści? Jakbym miał opisać mój styl jazdy w 2 słowach napisałbym "lubie zapierdal@*" ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle ze nie ma sensu, dobrac tylko dobra ilosc zebów na  korbie/kasecie i 1x9 obgoni.

Smiglaem kiedys po Waw na treku zektorze two, mial 1x8, oponki 28c i mało kto mnie wyprzedzał. A nawet chyba jakiegos KOMa na stravie zrobilem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...