Skocz do zawartości

[2017] Merida


MD11

Rekomendowane odpowiedzi

Merida BIG.NINE 800/900 i częściowo Team Issue:

  • boost (osie 148x12 / 110x15)
  • wewnętrzne prowadzenie wszystkich przewodów
  • obręcze o szerokości wewnętrznej 22.8 mm i wadze 405 g (29er)
  • FOX Step-Cast z tłumikiem Grip

 

zoom-thumb-picture-desktop-dcc0c4a589bd9

 

new_bignine_geometry_jpg_de442206c9_3599

 

Tutaj więcej na temat nowości, w tym karbon o wadze 900 gram:

New BIG.NINE & BIG.SEVEN

 

 

Moim zdaniem jedne z ładniejszych i ciekawszych ram aluminiowych. Niestety na razie nie podali przekroku, ale chyba będzie ok skoro dla zeszłorocznej ramy w rozmiarze 19" podają 783 mm, a miała większy stack i mniejsze obniżenie suportu niż nowa. Przewód hamulca zazwyczaj jest na zewnątrz, a tutaj wszystko schowali w środku. Obręcze kół (podejrzanie) lekkie, jak na montowane fabrycznie.

 

Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Suport wyżej

 

Suport jest właśnie niżej niż w poprzedniku (-5 mm). W ogóle to będzie chyba największe obniżenie suportu na rynku (ale nie jedyne tej wielkości, bo np. Mondraker też ma -65 mm), zazwyczaj dają -60 mm lub nawet tyle nie.

Suport nisko -> obniżony środek ciężkości -> lepsze prowadzenie roweru.  :D Dobrze kombinuję? Przy czym mówimy tutaj raptem o paru milimetrach, więc nie wiem, czy w praktyce daje to wyczuwalne efekty.

 

Poniżej geometria 2016 dla porównania:

zoom-thumb-picture-desktop-8b38d4744462d

158.jpg

 

Fajnie też zaprojektowali sztycę.

 

Masz pewnie na myśli tą karbonową "kobrę", którą zwą S-flex. Wizualnie też mi się podoba, do aluminiowej ramy może być potencjalnie niezłym rozwiązaniem.

Merida nawet przy tej aluminiowej ramie podaje też, że ma "flex-stay", ale wydaje mi się, że to już jest marketingowy bełkot. Tylne rurki rzeczywiście wyglądają na cienkie, ale o tłumieniu wibracji przez ramę zawsze była mowa w przypadku karbonu, przy aluminiowych ramach chyba nikt się tym nie chwalił do tej pory.

Edytowane przez MD11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Merida nawet przy tej aluminiowej ramie podaje też, że ma "flex-stay", ale wydaje mi się, że to już jest marketingowy bełkot. Tylne rurki rzeczywiście wyglądają na cienkie, ale o tłumieniu wibracji przez ramę zawsze była mowa w przypadku karbonu, przy aluminiowych ramach chyba nikt się tym nie chwalił do tej pory.

 

Flex-Stay przewija się u Meridy w różnych rowerach od lat. Podobne rozwiązanie występuje również od lat w rowerach Cannondale (SAVE) i BMC (TCC). Pewnie jeszcze kilka marek by się znalazło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem jedne z ładniejszych i ciekawszych ram aluminiowych. Niestety na razie nie podali przekroku, ale chyba będzie ok skoro dla zeszłorocznej ramy w rozmiarze 19" podają 783 mm, a miała większy stack i mniejsze obniżenie suportu niż nowa. Przewód hamulca zazwyczaj jest na zewnątrz, a tutaj wszystko schowali w środku. Obręcze kół (podejrzanie) lekkie, jak na montowane fabrycznie.

 

Co o tym sądzicie?

 

Poniżej załączam plik ze specyfikacją i geometrią modelu BIG.NINE XT 2017.

Przekrok ramy wygląda ciekawie, zwłaszcza dla osób średniego wzrostu ...

 

BIG.NINE XT - MTB Hardtails - Merida Bikes International.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawie poprowadzili linkę blokady amortyzatora na tych zdjęciach, ale niestety wygląda jakby mogła obcierać ramę od dołu.
update: w 2014 było tak samo, więc to raczej normalne dla FOX-a.

lockout.jpg

 

Elegancko wygląda w tym biało-czarnym malowaniu. Cena będzie pewnie taka, jak w tym roku +/- 500 PLN. Model 2016 cennikowo kosztuje 11.5k, przy czym ma amortyzator z tłumikiem FIT4, a w sezonie 2017 będą montować amortyzatory z tańszym tłumikiem FIT GRIP. Z kolei 2017 ma hamulce XT, a w 2016 są M506, czyli coś poniżej Deore (trochę obciach, że w tak drogim rowerze przyoszczędzili w ten sposób ):

http://www.rowerymerida.pl/produkt1009/bignine-xt-rower-merida.html.
Tutaj przykładowe oferty starszych roczników:
http://www.bikeatelier.pl/rowery/rowery-gorskie-29/rower-merida-big-nine-xt-2015,
http://www.bikeatelier.pl/rowery/rowery-gorskie-29/rower-merida-big-nine-cf-xt-edition-2014.

Edytowane przez MD11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na polskiej stronie Meridy pojawiło się więcej modeli z nowej kolekcji. Cena BIG.NINE XT to 11.990, czyli o 500 PLN drożej niż rok wcześniej, z kolei BIG.NINE 800 za 6.790, czyli o 700 PLN taniej.

 

Zastanawia mnie, co się kryje w tym modelu pod nazwą obręczy "MERIDA Expert CC" (jakość, waga itp.).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem w pierwszym poście:

  • Tubeless ready
  • Hook-less
  • Sleeved rim

źródło: http://www.merida-bikes.com/en_int/new-big-nine-big-seven-2017-1663.html

 

Faktycznie - przegapiłem.

Nawet dodałeś słuszny komentarz: "Obręcze kół (podejrzanie) lekkie, jak na montowane fabrycznie".

 

Edytowane przez Domingo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że wsadzają je też do rowerów Full Suspension typu Trail, więc mimo niskiej wagi chyba nie są słabe:
http://www.rowerymerida.pl/produkt1212/one-twenty-97000-rower-merida.html.

Dodatkowo w co lepszych modelach BIG.NINE jest boost z przodu i z tyłu, a to podobno zwiększa sztywność kół, więc teoretycznie można użyć lżejszych obręczy.

DT wprowadziło w tym roku obręcz XR361, która ma tylko trochę gorsze parametry (22.5mm, 410g) i nie jest zbyt droga (380 PLN).


Poniżej geometria 2016 dla porównania:

Właśnie się zorientowałem, że Merida ma bajzel na stronie i podali niewłaściwą geometrię dla modelu 2016, przez co w tamtym poście wkleiłem geo ramy BIG.NINE TFS, która była stosowana w tańszych modelach, a powinna być BIG.NINE LITE. Właściwe geo dodaję tylko w załączniku, nie wklejam obrazka, bo to już mało istotne, w końcu piszemy tutaj o nowościach, czyli o roczniku 2017. :)

post-194701-0-46004800-1475618441_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nazwy to chyba od kilku lat się nie zmieniają, ale co do ram to się zgadzam - w tym roku mają dużo lepsze malowania.

update: w 2014 było tak samo, więc to raczej normalne dla FOX-a.

A jednak nie - Scott Scale 940 ma ten sam amortyzator, co Merida BIG.NINE 800, a linkę amortyzatora poprowadzili normalnie z przodu zamiast pod ramą. W przypadku zakupu Meridy warto zapytać w sklepie, może da się to jakoś przełożyć.
 

Patrzę na wagę Meridy i Treka i coś mi tu nie pasuje:
Merida BIG.NINE 800 11.85kg
Trek Superfly 7 11.45 kg
400g różnicy to chyba już sporo przy podobnym osprzęcie i niby lekkich kołach w Meridzie... Ciekawe, z czego to wynika?
Jak porównuję specyfikację to:

  • amortyzator ten sam
  • napęd ok. -100g na korzyść Treka (korba i tylna przerzutka XT)
  • hamulce trochę lżejsze u Meridy, ale nie wiem ile (SLX vs Deore, łącznie z odpowiednimi tarczami)
  • koła - ciężko powiedzieć dokładnie, ale z tego, co znalazłem o Bontragerach (*), to Merida ma z 200g lżejsze, jeśli te obręcze 405g to prawda, nawet uwzględniając odchyłki powiedzmy 5% od specyfikacji (jeśli uwzględnić opony, to różnica będzie jeszcze większa, bo te Bontragery są trochę cięższe od X-Kingów z Meridy).

W takim razie wychodzi ok. -100g na korzyść Meridy, a wg specyfikacji jest -400g dla Treka, więc gdzieś Trek powinien tracić 500g. Na rurkach typu sztyca, kierownica, mostek przecież tyle nie zaoszczędzi, bo też ma aluminiowe, siodełko tak samo, może ze 100g w sumie. No to pozostaje rama. Trek ma dosyć lekkie ramy, ale żeby aż o 400g? Rama Meridy musiałaby ważyć ok. 2.2kg w rozmiarze L (19")... Albo Trek ściemnia albo Merida ma ciężką ramę, innej opcji nie widzę.

Możliwe, że Bontrager poprawił trochę koła od 2015 roku, bo informacje o wadze kół pochodzą właśnie sprzed 2 lat, ale niemożliwe, żeby je nagle odchudzili o 200g na koło. Znając Treka, gdyby te koła były chociaż przeciętne, to już by o tym trąbili na stronie, a nie chwalą się specyfikacją kół w ogóle (ani wagą ani szerokością obręczy).

 

BIG.NINE 900 waży 11.35g, czyli 500g mniej niż BIG.NINE 800 i to się z grubsza zgadza, bo:
- 2*100g na oponach
- 100g na sztycy
- 100g na napędzie
już jest -400g, jeszcze jakieś końcówki + lżejsze siodełko i wyjdzie -500g.

 

(*) http://testy.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,gapde91q1c

(*) http://www.forumrowerowe.org/garage/vehicle/6294-trek-superfly-98-xt/?tab=main

Edytowane przez MD11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to lipa trochę. Tutaj jest jakaś rama Merida BIG.NINE 21" o wadze 2.275g, chyba z 2013 roku:

http://www.zico-bike.pl/ramy/rama-merida-big-nine-lite-team-silk-black-team-green?gclid=CjwKEAjwj92_BRDQ-NuC98SZkWYSJACWmjhlRQquuzxcCqieyhOJmfkM0hkzRKtAIYHjoHCqt4DfRhoC3krw_wcB

W takim razie 19" ważyła pewnie ~2.100g i różnica by się zgadzała: 300-400g. Myślałem, że w tym roku ją dopieścili, w końcu widać, że to zupełnie inna rama. :(

W sumie to ten BIG.NINE i tak mi bardziej podchodzi niż Superfly, ale pewien niedosyt pozostaje, zwłaszcza, że rama to podstawa roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, że można, ale trzeba sobie samemu te części dokupić, bo np. ta sztyca kosztuje prawie 2x więcej, a producent roweru raczej oszczędza na czym się da.
Tu są parametry niektórych części Bontragera: http://www.trekbikes.com/us/en_US/weight_specifications/#model_11252.
Kierownica z tego Treka waży 270g, mostek 80mm waży 142g, sztyca Rhytm Pro waży 270g, a w tym Treku jest niższa wersja Elite, siodełko 300g, więc jest dosyć ciężkie. Jak widać nie są to wylajtowane części, a Meridy z kolei nie podejrzewam o istotnie cięższe. Dlatego tak, jak pisałem różnica na tych częściach powinna być w granicach 100g.

 

Po pierwsze to bym realnie zważył te dwa bajki .

Oczywiście tak by było najlepiej i może ktoś je kiedyś zważy, ale w internecie ciężko o takie informacje, chyba, że BikeBoard akurat przetestuje te modele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos TREK-a:

po co w tabeli podają "Numer rozmiaru ramy" i "Rozmiar rzeczywisty ramy", a każdy rower ma 2 naklejki z rozmiarem na ramie ?

Ta pierwsza to stara TREK-owska rozmiarówka, a ta druga to nowa tak, żeby użytkownicy przywiązani do marki mieli łatwiej ?

 

 

 

Edytowane przez Domingo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie porzyglądałem się,ale niektóre rowery mają zwiększoną rozmiarówke. Np rok temu peak miał m w 17" gdzie wiekszosc m miala w 19'' :D

 

Co do wagi. Moj rower na ramie peaka z amorkiem zastępczym xcm wazy 12kg. na takiej rebie naprzykład 11kg. Więc tamte rowery naprawdę ciężkie :D A sam mam cieżkie komponenty,siodlo 300,sztyca 300,ciezka korba deore m615 etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie porzyglądałem się,ale niektóre rowery mają zwiększoną rozmiarówke. Np rok temu peak miał m w 17" gdzie wiekszosc m miala w 19''

 

Moim zdaniem właśnie było dobrze i niepotrzebnie zmieniali. :) Noszę ubrania w rozmiarze L i rama pasuje mi 19". Wydaje mi się, że większość oznacza 19" jako L (Giant, Merida, Scott, Specialized), a u nas Kross i teraz Accent cudują.

 

Co do wagi. Moj rower na ramie peaka z amorkiem zastępczym xcm wazy 12kg. na takiej rebie naprzykład 11kg. Więc tamte rowery naprawdę ciężkie

 

Hmm, rzeczywiście lekki.  :thumbsup: W dodatku rama 21" jak rozumiem, ale to waga z napędem 1x10, czy 2x10?

 

po co w tabeli podają "Numer rozmiaru ramy" i "Rozmiar rzeczywisty ramy", a każdy rower ma 2 naklejki z rozmiarem na ramie ?

 

Chcą podkreślić, że mają niskie i długie ramy. Rzeczywisty rozmiar ramy to długość rury podsiodłowej wyrażona w calach i ta definicja nie zależy od producenta, natomiast "numer rozmiaru ramy", to rozmiar ramy, który według Treka odpowiada danej długości górnej rury u innych producentów.

Np. Merida BIG.NINE XT w rozmiarze 19" ma rurę podsiodłową = 483mm = 19" oraz górną rurę = 625mm i to jest taki powiedzmy standard, natomiast Trek robi ramę Superfly z nieco krótszą rurą podsiodłową = 470mm = 18.5", ale jednocześnie z dłuższą górną rurą = 639mm, a taką górną rurę u innego producenta miałaby rama w większym rozmiarze, według Treka 19.5". Dlatego podają dwa rozmiary - na długość rama jest jak 19.5", a na wysokość jest jak 18.5".

Przy czym z tego, co czytałem, to oni podają długość górnej rury 639mm, a ludzie mierzą i tam jest 620mm.  :teehee: Osobiście jeszcze tego nie zmierzyłem, ale być może wliczają tam offset sztycy podsiodłowej? No i druga sprawa - wysokość ramy jest ważna ze względu na przekrok, ale Merida mimo dłuższej rury podsiodłowej podaje mniejszy przekrok... Najlepiej po prostu iść do sklepu i się przymierzyć do obydwu ram.

Edytowane przez MD11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...