Skocz do zawartości

[Olej czy DOT] podatnosc na przegrzewanie


turborzeznik2

Rekomendowane odpowiedzi

No wlasnie, co jest bardziej podatne na przegrzewanie? Olej czy dot? Obecnie mam z przodu hamulce deore xt m-8000 niby klocki z radiatorkami itd. Tarcza 180mm ale po jednym ze zjazdow klamka zmiekla...

Blagam zeby tylko nikt mi tu nie wyskakiwal z technika hamowania tym razem. Wie ktos jakie sa temperatury wrzenia oleju i dot?

Co pierwsze sie przegrzeje w tej samej sytuacji? Na tym samym zjezdzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura wrzenia ma tu nikłe znaczenie.Shimano i tak dotem nie zalejesz to po 1.Po 2 Mnóstwo zawodowców używa hebli shimano i zjeżdża z dużo większych górek niż ty.Więc nie twórz bajek, że Ci się olej gotuje, tylko pomyśl co może być przyczyną.

Przyczyny mogą być 2.Pierwsza to złe odpowietrzenie hamulców, druga uszkodzenia.Np. uszczelek co powoduje nieszczelności.Równie dobrze, mógł Ci pęknąć tłoczek, lub cokolwiek innego.Więc na początku posprawdzaj wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Odnośnie temperatury wrzenia olej wypada lepiej z 2 powodów,

 

1. jest ona stała i sie nie zmienia jak w zawodnionym docie

2. jest wyższa niż w docie

 

Z olejem jest ten problem ze trzeba kupić naprawdę dobry olej a nie oszukujmy sie ten shimano to dno. działa bo działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura wrzenia ma tu nikłe znaczenie.Shimano i tak dotem nie zalejesz to po 1.Po 2 Mnóstwo zawodowców używa hebli shimano i zjeżdża z dużo większych górek niż ty.Więc nie twórz bajek, że Ci się olej gotuje, tylko pomyśl co może być przyczyną.

Przyczyny mogą być 2.Pierwsza to złe odpowietrzenie hamulców, druga uszkodzenia.Np. uszczelek co powoduje nieszczelności.Równie dobrze, mógł Ci pęknąć tłoczek, lub cokolwiek innego.Więc na początku posprawdzaj wszystko.

Nie obraz sie ale jak zaczalem czytac o tych bajkach to parsknalem smiechem :D raz juz przepalilem olej na tym zjezdzie.

Nigdzie nie pisalem ze chce shimano zalewac dotem... gdzie wy takie cos w ogole wyczytaliscie?

Co do reszty hamulce sa nowe, a wiec odpowietrzane nie byly. Przed zjazdem bylo ok. klamka sama z siebie nie zmiekkla. Mowisz o wiekszych gorkach ale nie masz porownania.

No uszkodzenia, ok ale to ten olej byloby widac ze cieknie a wokol hamulca sucho :/

Odnośnie temperatury wrzenia olej wypada lepiej z 2 powodów,

 

1. jest ona stała i sie nie zmienia jak w zawodnionym docie

2. jest wyższa niż w docie

 

Z olejem jest ten problem ze trzeba kupić naprawdę dobry olej a nie oszukujmy sie ten shimano to dno. działa bo działa.

Ok i tu chyba trzeba rozpatrywac sedna problemu. Zatem jaki olej mozesz polecic do hamulcow? Mam w profilu opisane co to dokladnie za hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@Puklus, Jest pewna mała gwiazdka. DOT "wiąże" wodę i obniża swoją temperaturę wrzenia. Olej (oraz DOT5) jest hydrofobowy, więc jeżeli w układzie będzie jakakolwiek wilgoć będzie krążyć w postaci czystego H2O i jest to bardziej niebezpieczne. Zatem temperatura wrzenia oleju jest nieistotna. Jeżeli pojawi się woda w systemie, to punkt pojawienia się gazu w układzie będzie wynosił około 100 stopni, czyli wyraźnie niżej niż przepracowanego DOT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie obraz sie ale jak zaczalem czytac o tych bajkach to parsknalem smiechem :D raz juz przepalilem olej na tym zjezdzie.

Nigdzie nie pisalem ze chce shimano zalewac dotem... gdzie wy takie cos w ogole wyczytaliscie?

Co do reszty hamulce sa nowe, a wiec odpowietrzane nie byly. Przed zjazdem bylo ok. klamka sama z siebie nie zmiekkla. Mowisz o wiekszych gorkach ale nie masz porownania.

No uszkodzenia, ok ale to ten olej byloby widac ze cieknie a wokol hamulca sucho :/

 

Ok i tu chyba trzeba rozpatrywac sedna problemu. Zatem jaki olej mozesz polecic do hamulcow? Mam w profilu opisane co to dokladnie za hamulec.

Ciekawe jakim cudem, jest mnóstwo osób, które jeżdżą w ten sposób i olej im sie nie gotuje.https://www.youtube.com/watch?v=eagElg8YnZY

Na 90% nie jechałeś w bardziej stromym/trudnym terenie, niż kolo na filmiku.

Co do uszkodzeń mogą być one niewidoczne gołym okiem.Np.wyciek pod klamką, uszkodzenie przewodu pod tą gumową osłonką w klamce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy siak zauwazylbym ze ubylo oleju, klamka bylaby "przepocona" lub zacisk, a tu nic...

Zjazd 5km.dosc intensywny.

 

Aaaa i jeszcze jedno ale nie jestem pewien... zauwazylem ze tarcza zawsze lekko ociera o klocki, na starej tarczy, starym zacisku starym widelcu i starej szpilce bylo to samo, winna piasta? Niby pierdoła ale ocierajaca tarcza o klocki chocby lekko tez bedzie podgrzewac hamulce

Ciekawe jakim cudem, jest mnóstwo osób, które jeżdżą w ten sposób i olej im sie nie gotuje.

Na 90% nie jechałeś w bardziej stromym/trudnym terenie, niż kolo na filmiku.

Co do uszkodzeń mogą być one niewidoczne gołym okiem.Np.wyciek pod klamką, uszkodzenie przewodu pod tą gumową osłonką w klamce.

Ok filmik fajny ale bardzo nieadekwatnt :DD nie widzialem by koles hamowal z pelnej predkosci do zera to raz a dwa, jest roznica hamujac na takiej trasie a na asfalcie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jeżdzisz w Alpach i masz problemy z hamowaniem to trzeba kupić hamulce coś w stylu Zee. W naszych warunkach nie ma możliwości przegrzania układu na oleju. Tym bardziej na szosie. Olej zawsze można wymienić i zobaczyć jaki powstał efekt przy takim samym stylu hamowania. 

 

Sprawa druga to model, który masz niestety tyłka nie urywa. Trzeba je wziąć na warsztat bo nawet nowe bywają zapowietrzone. Efekt "gumowej" klamki nie jest im obcy ergo albo z tym żyjesz albo się ich pozbywasz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jeżdzisz w Alpach i masz problemy z hamowaniem to trzeba kupić hamulce coś w stylu Zee. W naszych warunkach nie ma możliwości przegrzania układu na oleju. Tym bardziej na szosie. Olej zawsze można wymienić i zobaczyć jaki powstał efekt przy takim samym stylu hamowania.

 

Sprawa druga to model, który masz niestety tyłka nie urywa. Trzeba je wziąć na warsztat bo nawet nowe bywają zapowietrzone. Efekt "gumowej" klamki nie jest im obcy ergo albo z tym żyjesz albo się ich pozbywasz.

No jakbys zgadl... :D do bardzo konkretnych tras w alpach mam jakies 150-170km wiec na weekend rower w bagaznik i tak to sie konczy ze smigam po alpavh :) zjazd ktory mam na mysli jest akurat na drodze asfaltowej jest to seria krotkich ale ostrych odcinkow gdzie wyhamowywuje sie praktycznie do zera ze wzgledu na ostre zakrety 90 stopni 120 i lepiej. Ok zmiana oleju, nie ma problemu, cena to tez nie problem. Tylko pytanie, co wlac zamiast tego shimano? Przed zjazdem wszystko bylo ok. Po zjezdzie oczywiscie z ciekawosci sprawdzilem, zacisku hamulca nie dalo sie dotknac, juz nie mowie o tym by go zlapac... sam zacisk parzyl jak cholera... dopiero po tym zauwazylem ze klamka zmiekla. Jak mowilem wyciekow nigdzie nie zauwazylem, tym bardziej ze pozniej tez jezdzilem i na pewno by sie pojawily gdyby hamulec byl gdziekolwiek uszkodzony. Aktualnie rower mam w domu dzisiaj sobie go troszke poczyscilem, przyjrzalem sie calemu ukladowi jeszcze raz z kazdej strony, nic. Nawet efekty pocenia sie nie zauwazylem. Jesli znajde Zee to takie zaloze do przodu, a najwyzej deore xt pojdzie do tylu, tam sie chyba nada :DD tylko jeszcze raz pytam, jakim olejem zalac? Zeby chociaz to jeden sezon taki wytrzymalo :D

 

Tak mi sie teraz ten, a moze przewody sa po prostu lipne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

90/120 na asfalcie chciałbym to zobaczyć :D

Racja hamulce czterotłoczkowe sprawdziłyby się idealnie, jeżeli rzeczywiście masz takie zjazdy, ale nie zapominajmy, że to XT-ki też powinny wystarczyć, więc dalej będę upierał się, że na 90% są źle odpowietrzone albo na 10% uszkodzone.

Sam używam m785 i oprócz pękniętego tłoczka w zacisku, hamują bez zarzutów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm ale jak moga byc zle odpowietrzone skoro przed zjazdem bylo ok, klamka byla twarda itd. A w czym problem? Nie moze byc zakretu o kacie 90 lub 120 stopni? :P ok rozumiem uszkodzenie mechaniczne ale naprawde gdyby byla nieszczelnosc w ukladzie to juz dawno zauwazylbym olej. Dalej jestem ciekawy i chetny do sprobowania wlania innego oleju niz oryginalny shimano tylko nie wiem jaki...

4tloczki no sprawa ciekawa, tylko musze przemyslec czy takie saint'y wlozyc czy hope a dokladnie te

Hope

Tech 3 V4 Bremsen wymienic zestaw czy tylko przedni hamulec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiś miesiąc temu, miałem problem z przednim heblem.Jeździłem normalnie, jednak po tygodniu od odpowietrzenia klamka stawała się coraz miększa i pewnego pięknego dnia, gdy na postoju wcisnąłem naprawdę bardzo mocno wcisnąłem klamkę jakieś 3/4 oleju wypłynęło po prostu na ziemię.Po bardzo długim dochodzeniu(sprawdzałem naprawdę wszystko), rozkręciłem zacisk na części pierwsze a w środku prawy tłoczek zmielony w mak.

Różnice między xt m8000, a xt m785 są praktycznie żadne, więc jest to całkiem możliwe.

Wiesz co jest najciekawsze, że wszystko było suche, nawet klocki tylko na samym spodzie zacisku zostawała 1-2 krople po wycieku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A podczas hamowania jak sie zachowywaly hamulce? Wiesz ja moimi zahamuje normalnie dalej ostro tyle ze czuc mieka klamke, nic jade dzisiaj szukac kol w tym samym serwisie co zakladalem hamulec, jesli bede tam kupowal i jechal na wymiane zrobie tez przeglad hamulca jak mowisz. A w razie czego to ktore hamulce byscie polecili? Sainty czy te hope ktore wrzucilem post czy dwa wczesniej? Ps. Nie wiem czy do hope sa klocki z radiatorkami jak w saintach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś twierdzi, że płynu czy oleju nie da się zagotować, to znaczy że nie zjeżdżał wystarczająco stromo.

I raczej nie na trasach DH, tylko wąskich, krótkich szlakach po których zjeżdża się wolno cały czas na hamulcu.

Duże tarcze, radiatory, więcej tłoczków pomagają, ale też do momentu.

Klamka coraz bardziej mięknie, aż w końcu całkowicie "wpada".

Po ostygnięciu wszystko wraca do 100% sprawności.

Hayes Trail szczelne, odpowietrzone, DOT4 okresowo wymieniany.

 

Teoretycznie olej wytrzyma dłużej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie powinno brzmieć nie olej czy dot , a tarcza 180 czy 203

Tarcze 203mm juz przerabialem tutaj na forum :DD co prawda problem rozwiazany bo winny byl szybkozamykacz ale mniejsza i to. Nie chcialbym powtorki z rozrywki. Chociaz producent widelca dopuszcza 203mm jako najwieksza tarcze... musze to przemyslec bo nie bedzie mi sie chcialo znowu wracac do 180mm w razie ponownych problemow z 203mm

Ja sie zastanawiam nad wczesniej wymienionymi saint lub hope nie wiem ktore lepsze, hope fajny bajer bo mozna regulowac odleglosc klockow od tarczy, jesli troszke bardziej by je rozsunac teoretycznie bedzie ciut wiekszy przeswit co powinno pomoc w schladzaniu ukladu. Trasa na ktorej mam takie efekty to zjazd po spacerniaku asfaltowym gdzie w kilka sekund lecisz juz 60km/h a zaraz hamujesz prawie do zera bo zakret od 90 stopni do 120... kilka takich mocniejszych hamowan i gotowe :) a co to za przyjemnosc hamowac w polowie odcinka... :D ok nie doczekalem sie odpowiedzi jaki olej lepiej wlac zamiast orginalnego (ponoc sa lepsze) to czy ktos moze cos powiedziec o ktoryms z wymienionych hamulcow? Czy warto saint czy hope?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już widzę jak producenci zacierają ręcę na widok przyszłych zysków. Hamulce 203mm to za mało, olej i DOT się gotują... System z dwoma hamulcami w przednim kole jak w ciężkich i szybkich motocyklach sprzeda się jak swieże bułeczki :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...