Skocz do zawartości

[Tarcza 32t] wymiana tarczy w FC-M431


dziksoltys

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

zużyła mi się tarcza środkowa 32t w korbie w jakimś ekspresowym tempie (bo przy pierwszym łańcuchu i kasecie). i chciałbym wymienić na coś trwalszego. Czy tarcza Deore czy SLX będzie pasować bez żadnych przeróbek? otwory mają rozstaw 104 czy może coś lepszego polecacie? chyba że pozostać przy alivio bo ma profilowane tarcze i nie będzie żadnych problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Hmmm ale na pewno masz 431 ? A nie 430 ? Niby to samo ale to 2 rozne korby. 431 ma 48/36/26 zębatki i inną długość osi suportu.

 

Natomiast zębatki pasują takie same. Pasować będą ale nie idealnie. Z tego co pamiętam nie trzeba niczego przerabiać ale szerokość zębatek, w sensie materiału przy oczkach będzie inna niż w korbie i mogą wystawać, nie będzie to pasować wizualnie, ale spełni swoje zadanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest coś nie tak z wytrzymałością tarcz w FC-M431. Przed miesiącem wymieniłem FC-M131 (48T), w którym zapiekły się popsute pedały, na M431 (48T) i po przejechaniu 700 km zęby z 36T Alivio wyglądają gorzej (zrobiły się większe zadziory po bokach zębów) niż w  38T z Turney po 2000 km. Obie korby wyprodukowane w 2012 roku (rok produkcji K). W 90% jeżdżę na środkowych tarczach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Arni220 - 2 zęby mniej,

ale choć pozornie na 36T powinno się jeździć lżej niż 38T (więc 36T powinny być mniej zużyte), to z drugiej strony, jak ktoś nie ma wytrenowanej jazdy kadencyjnej (jak ja), to może przy utracie 2 zębów z przodu wybierać częściej jeden bieg wyższy z tyłu. W kasetach 7-9 rzędowych różnica tylnego stopniowania będzie najczęściej o 2 zęby, a 2 zęby z tyłu daje większy efekt niż 2 z przodu, więc ostatecznie po takiej zmianie może jeździć "ciężej". Ja przed zmianą korby z 38T w środku jeździłem najczęściej, po 45% na 2/5, 2/6 (38/17, 38/15), na pozostałych - 10%.  Po zmianie na 36T jeżdżę 10% na 36/13, 60% 36/15, 25% 38/17 i 5% pozostałe (oczywiście szacunkowo, choć zauważalne jest przesunięcie ku wyższym biegom z tyłu) 

Podsumowując po takiej zmianie jeżdżę trochę ciężej, więc każdy ząb tarczy jest obciążony trochę bardziej i o 5% częściej używany (bo jest ich 5% mniej), więc rzeczywiście może się trochę szybciej zużywać, ale nie 3-krotnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

ale choć pozornie na 36T powinno się jeździć lżej niż 38T (więc 36T powinny być mniej zużyte), to z drugiej strony, jak ktoś nie ma wytrenowanej jazdy kadencyjnej (jak ja), to może przy utracie 2 zębów z przodu wybierać częściej jeden bieg wyższy z tyłu.

Nie, nie, to nie ma nic do rzeczy. Na 38z korby też można jechać równie lekko, wystarczy dać na ząbek większą koronkę z tyłu.

Problem polega na tym, że łańcuch szybciej natnie mniejszą ilość ząbków. Z tego powodu większość dobrych korb, ma blaty wykonane z alu, a młynki stalowe. Na blacie masz 44z, a na młynku raptem 22. To 2x mniej ząbków, a więc łańcuchowi znacznie łatwiej jest je spiłować. 

Jadąc na przodzie na 32 i na tyle 11, uzyskamy tę sama prędkość/przełożenie co np. na 44 i 17. Różnica jednak będzie taka, że w tym drugim układzie zębatki wytrzymają dłużej. POmijam tez kwestię, że łańcuch na małych koronkach zużywa się szybciej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Arni220

 

 

Nie, nie, to nie ma nic do rzeczy. Na 38z korby też można jechać równie lekko, wystarczy dać na ząbek większą koronkę z tyłu.

 

Napisałem dokładnie to samo, ale w przeciwnym kierunku. Przejście było z 38z na 36z.

 

Ja, mając złe przyzwyczajenia, muszę mieć odpowiedni opór pod pedałem, więc przechodząc z 38z na 36z czuję, że jedzie się lżej i zamiast zwiększyć kadencję, częściej wybieram wyższy tylny bieg, co powoduje cięższą jazdę (bo -2 z tyłu z naddatkiem rekompensuje -2 z przodu) i używanie mniejszych koronek, a mniejsze koronki (jak zauważyłeś) szybciej się zużywają. Dlatego jak się jest d*pa a nie kolarz, to taka pozornie pozytywna zmiana może mieć negatywne skutki dla napędu, ale mimo wszystko nie tak duże jak zaobserwowane (dużo szybsze zużycie 36z Alivio niż 38z Turney).

Zrobiłem OT, więc nie będę tego rozwijał.    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...