Skocz do zawartości

[pedały] pedały i buty SPD do Author Codex 2015


1938

Rekomendowane odpowiedzi

Mam rower Author Codex 2015 z pedałami zatrzaskowymi jednostronnymi. To prawdopodobnie autorska technologia producenta, więc czy są kompatybilne z innymi systemami SPD? Chcę nauczyć się jazdy w SPD. Na początek szukam bezpiecznej technologii, aby nie mieć problemu z wypinaniem w razie niebezpieczeństwa. Jakie buty polecacie i czy konieczna będzie zmiana pedałów?

 

Pojutrze jadę 50 km przez Green Velo i można by wykorzystać podróż do nauki jazdy w SPD.

 

Gdzie najlepiej się udać po zakup (oprócz sklepów rowerowych)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz pedały zatrzaskowe nie SPD.  SPD to system tylko i wyłącznie w Shimano (Shimano Pedaling Dynamics w skrócie SPD).  Każdy producent ma trochę inny system zapięcia buta o pedał dlatego aby nie zmieniać za każdym razem butów wymienia się tylko specjalne bloki przykręcane do podeszwy buta od spodu.  Bloki dostajesz w komplecie z pedałami.

coś takiego np. https://www.google.pl/search?q=bloki+spd&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjisZTS1PnMAhUoJJoKHYcuAEoQsAQISg&biw=1280&bih=902

 

Jeśli masz owe bloki do tych swoich pedałów to buty możesz kupić dowolne byle były MTB lub trekingowe a nie szosowe. Mają one dwie dziurki w podeszwie w które wkręcasz blok.

 

Co do konkretnych butów to zależy czy jeździsz bardziej sportowo czy tylko tak rekreacyjnie. Na początek możesz poszukać butów shimano są całkiem niezłe i podstawowe modele w całkiem przystępnej cenie.

Polecam takie do jazdy bardziej sportowej

https://www.centrumrowerowe.pl/buty-rowerowe/meskie/mtb/p,buty-spd-sh-m089-czarne-shimano,442743.html

https://www.centrumrowerowe.pl/buty-rowerowe/meskie/mtb/p,buty-sh-xc31-biale-shimano,443344.html

a takie do rekreacyjnej

https://www.centrumrowerowe.pl/buty-rowerowe/meskie/turystyczne/p,buty-spd-sh-mt54-czarne-shimano,443411.html

https://www.centrumrowerowe.pl/buty-rowerowe/meskie/turystyczne/p,buty-spd-sh-mt44-czarne-shimano,280293.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem bloki. Jeśli się odnajdą, to wrzucę fotkę. A może warto jednak zmienić pedały i bloki, czy to nie ma najmniejszego znaczenia? W końcu chcę nauczyć się jazdy w SPD bezboleśnie. Jeżdżę rekreacyjnie, ale przygotowuję się do jazdy sportowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak już załapiesz jak się w tym jeździ to na pewno warto zmienić pedały na takie które mają wpięcie z dwóch stron.

 

Często na początek poleca się shimano pd 520 lub 540.  Ja osobiście nie lubię pedałów od shimano ponieważ strasznie sztywno trzymają nogę (nie ma luzu roboczego) i na dłuższych trasach bolą mnie kostki i stopy.  Preferuję pedały firmy TIme lub crank brothers.

 

Buty sportowe mają sporo twardszą podeszwę i nie wygodnie się w nich chodzi za to efektywniej pedałuje. Rekreacyjne przypominają zwykłe adidasy z lekko sztywniejszą podeszwą w których można spacerować.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Kupiłem w galerii buty Shimano SH-MT44B. Zaliczyłem 2 jazdy. Pierwsza przed zmierzchem o długości 35 km przez miasto i szlak Green Velo była bezwypadkowa. Kilka razy musiałem się wypiąć bez większych problemów. Druga była mniej przyjemna. Z trudem się wypinałem w sytuacjach zagrożenia, a przy długiej próbie wpięcia prawego buta przydzwoniłem w słup podtrzymujący znak D-6. Oczywiście gleba. Sprzedawca tak zamontował mi bloki, że się obracają. To jest niebezpieczne. Ledwo wypiąłem się po drugiej jeździe. Może warto też popuścić sprężyny w pedałach. Nie regulowałem ich. Muszę sam dokonać odpowiednich korekt.

 

Buty mają siatkę, ale pod nią jest gąbka. W upałach ponad 30°C nogi mocno się pocą.

 

Shimano SH-MT44B to dobry wybór czy można kupić coś lepszego? Szkoda, że nie zajrzałem do hurtowni Rojaksu. W galeriach handlowych jeśli w ogóle dostaniemy takie akcesoria jak buty SPD, to do wyboru jest tylko kilka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Może warto też popuścić sprężyny w pedałach

Jak jest regulacja, to na początek jak najbardziej warto poluzować, żeby się łatwiej wypinało. Potem można zacząć dokręcać, żeby lepiej nogę trzymało i nie było ryzyka przypadkowego wypięcia przy ostrym kręceniu.

 

 

 

Sprzedawca tak zamontował mi bloki, że się obracają.

To koniecznie trzeba dokręcić. Jest też możliwość, że się poluzowały, warto sprawdzać co jakiś czas.

Mogło być też tak, że zostały słabiej dokręcone, żebyś jeszcze sobie łatwiej dobrał ustawienie (łatwiej odkręcił i przestawił) i wtedy na fest dokręcił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problem w tym że 520 nawet dokręcone na maksa lubią czasami puścić. Zdarzały mi się takie akcje a niektóre przypadki były całkiem groźne, raz nawet ładą glebę zaliczyłem przez to.  Moim zdaniem to dyskwalifikuje te pedały, jedyne zastosowanie dla nich to spokojna jazda mieszczuchem. Jeśli ktoś chce w nich coś bardziej cisnąć w terenie to radzę uważać. Jedynym ich plus to niska cenna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm???

Sam jeżdżę na m520 i m530 (to samo, tylko z klatką) i mając sprężyny skręcone niemal na minimum nigdy nie miałem problemu z samoczynnym i niespodziewanym wypięciem się nogi. Pedały przeżyły wypady w góry, kilka maratonów i regularną jazdę w terenie. Ba, praktycznie każde pedały Shimano to w sumie ten sam mechanizm oprócz kilku wyjątków czy starszych modeli.

Moim zdaniem albo miałeś wadliwe pedały (w obu miełeś takie akcje, czy może tylko w jednym), albo coś pomerdałeś z ustawieniem sprężyny (za lekko zamiast za mocno skręcona), albo bloki były mocno zużyte.

Przecież na tym jeżdżą tysiące, jak nie więcej, ludzi i nie słyszy się takich historii.

 

PS. Miałem kiedyś na próbę bloki sh56 i to był jedyny przypadek, gdzie wyskoczyłem z pedałów w niezamierzony sposób...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie no skręcone były na pewno na maksa pamiętam nawet że przy normalnym wypinaniu musiałem sporo siły do tego użyć, bloki zwykłe jednokierunkowe z kilku tysięcznym przebiegiem. Po lekkiej retrospekcji faktycznie mogła to być jakaś wada prawego pedała bo to chyba głównie z nim miałem problem ale do końca nie pamiętam bo to było w tamtym roku.  Mimo wszytko wolałem nie ryzykować i przy zmianie roweru zmieniłem również pedały na Time.

 

Kilka osób na tym forum również pisało o niekontrolowanych wypięciach 520 czy 540 więc jednak słyszy się takie historie i nie jest to pojedynczy przypadek. Możliwe że wyższe modele XT, XTR trzymają lepiej ale wolałem nie robić za królika doświadczalnego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzecia jazda w SPD na platformach. Na ulicach za dużo cywili: pieszych, rolkarzy i rowerzystów toczących się 10 km/h, zajmujących całą szerokość ścieżek rowerowych i chodników. Po prostu boję się. Dokręciłem blok w prawym bucie, a ten wciąż się obraca. Może oprócz dużych zewnętrznych śrub trzeba dokręcić te od wewnętrznej strony podeszwy. Ewidentnie muszę popuścić sprężyny w pedałach, ale jeśli kosztem większego luzu stóp, to może lepiej nauczyć się sprawnie wypinać buty przy większym naprężeniu.

 

Jest idealna pogoda, aby ruszyć na dłuższy wypad. Najlepiej udałbym się do serwisu, by mi wszystko wyregulowali, ale dziś jestem skazany na narzędzia dostępne w domu i filmiki instruktażowe.

 

Niedługo zmienię buty. Zamiast sznurówek wolę klamry. W obecnych mocno pocą mi się nogi pomimo siatki. Chcę, by stopy faktycznie oddychały. Poza tym nie chcę przygód typu obracające się bloki. Co polecacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za bloki i ile masz tam śrub? Wrzuć jakieś zdjęcie.

W szimanowskich SPD przykręcasz po prostu blok dwoma śrubami poprzez otwory w podeszwie do blaszki w bucie. Blok ma zadziorki wbijające się w podeszwę i odpowiednio dokręcony nie ma prawa się ruszyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-196128-0-39916800-1467552751_thumb.jpg

post-196128-0-73765900-1467552744_thumb.jpg
 

Są 2 wewnętrzne śrubki i 2 duże zewnętrzne.

 

Co do pedałów, to są domyślne pedały do Author Codex 2015.

 

PS. Bloki zniszczone, ponieważ kiedy trzeba chodzić w tych butach (np. przez przejście), to chodzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blok nie jest Szimano, ale wygląda na zgodny z SPD. Nie wiem gdzie Ty tam widzisz tyle tych śrub, bo są tylko 2 jak w każdym innym takim bloku. Na podeszwie wyraźnie widać ślady po zadziorkach bloku, rozumiem że albo zmieniałeś jego pozycję albo to efekt niedokręcenia i jego samoistnego przesunięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Napisano 16 minut temu Załączony plik SPD_ZEW.jpg 46,47 KB 12 Ilość pobrań Załączony plik SPD_WEW.jpg 50,55 KB 5 Ilość pobrań Są 2 wewnętrzne śrubki i 2 duże zewnętrzne.

To są bloki WELLGO WPD-98A , zgodne z SPD.

Bloki są przykręcane na 2 śruby , to co widzisz od środka to w dwóch otworach wkręcone śruby , a 2 kolejne do zmiany pozycji bloku na bucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bloki były dołączone do roweru. Wtedy nawet nie wiedziałem, co to jest. Były 2 duże i 2 małe śrubki.

 

To w takim razie jak mam usztywnić blok, bo rozumiem, że nie wystarczy dużymi śrubami?

 

Chcę jechać na 2 maratony. Pierwszy będzie w sierpniu w Ulanowie. Wybiorę wariant rodzinny 10 km lub średni 30 km, ponieważ sam dojazd do Ulanowa to 25 km. Natomiast w maju w Stalowej Woli ruszę na pełnej mocy. Trasa może być inna, bo nam hultaje spalili najciekawszy fragment lasu. Czy jechać w SPD? Mam poważne wątpliwości. W przypadku poślizgu na piachu, którego nie opanuję kierownicą, zostaje gleba. Również wypięcie zajmuje w tej chwili 1-3 s. Jednak SPD dużo pomagają na podjazdach. Pytam z waszego doświadczenia, czy warto zaryzykować SPD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać Wellgo rozwiązało sprawę mocowania po swojemu i wydzieliło osobno element z gwintem do włożenia w blaszkę, w której są tylko otwory „fasolki” dla umożliwienia regulacji. Za to na zdjęciu w bucie widać blaszki a la Shimano, które same w sobie mają 4 gwintowane otwory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia dlaczego obracają ci się te bloki po przykręceniu, dziwna sprawa jak dla mnie...

 

co do startu w maratonach to oczywiście że w SPD. Nie wiem czy byłeś na takiej imprezie kiedyś ale zdecydowana większość śmiga tam właśnie w zatrzaskach.  A glebami nie ma co się martwić, nogi Ci to nie urwie, wstaniesz otrzepiesz się i pojedziesz dalej. Nawet najlepsi zaliczają gleby taki urok tego sportu.  Jazda w zatrzaskach to nie tylko łatwiejsze podjeżdżanie pod górę ale również większa kontrola i panowanie nad rowerem, lepsze przyśpieszenie oraz efektywniejsze przekazanie mocy z nóg.  :thumbsup:

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Bloki zniszczone, ponieważ kiedy trzeba chodzić w tych butach (np. przez przejście), to chodzę

Ciężko mówić o zniszczeniu jeżeli mowa o stronie nie pracującej w pedale.

 

 

 

Są 2 wewnętrzne śrubki i 2 duże zewnętrzne.

Możesz to wyjaśnić ewentualnie zaprezentować na zdjęciach?

Przeważnie jest blok, 2 śrubki, podkładka od strony bloku, podkładka z gwintowanymi otworami w bucie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Weź dobrego inbusa, najlepiej w postaci twardego (czytaj: firmowego) bita do nasadek i dokręć mocniej. Jeśli jest od dużych nasadek, to tylko trochę mocniej, bo nie wyczujesz momentu w ręku. Tu się nie ma co ruszać nawet bez blaszki, blok się ma zagryźć w plastik podeszwy i wszystko będzie ok

 

2. Pedały sobie wyreguluj na jak najsłabsze wypinanie - nie będzie przez to większego luzu tylko słabiej będą trzymać. Ewentualny efekt uboczny to przypadkowe wypięcia przy jakichś podskokach ale to przetestujesz samodzielnie, zależy od konstrukcji pedałów i stopnia zużycia bloków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno wróciłem z kolejnej jazdy w SPD i nie miałem większych problemów z wypinaniem. Za to spadł mi łańcuch. Naprawiłem w trasie, ale dwójka na korbie wydaje odgłosy jak motor. Chyba muszę sobie kupić książkę „Sam naprawiam”. Koło, łańcuch, co dalej? Czasami myślę, że zakup tego roweru za 3500 zł to błąd. Kolega ma Onill Q1 za tysiaka i mimo gorszego systemu przekładni jedzie się płynniej. Dotąd nic nie musiał w nim naprawiać.

 

Co do małych śrubek, wydaje mi się, że były w zestawie, ale pewności nie daję. Sam nie mogę ich dostrzec.

 

Co do maratonów w trudnym terenie, warto poćwiczyć bez SPD i wtedy podjąć decyzję.

 

Ostatnio przeceniam możliwości. Nie instalujcie aplikacji typu Strava, Endomondo. To jedna wielka wojna na statystyki i lans na Fejsie. Jazda na rowerze ma sprawiać przyjemność. Nie chodzi o to, aby wylądować w szpitalu lub na cmentarzu, bo nam organizm nie wytrzyma. Kondycję buduje się latami i trzeba mieć plan. Dla mnie jazda rekreacyjna kończy się na 20 km/h. Powyżej to wyścig. Pomijam zjazdy. Kolejna kwestia to podjazdy. Jeśli już są, to niech będą konkretne. Inaczej ani obniżyć biegi, ani pokonać je na wysokich. Mam też hipotezę, że SPD mnie spowalnia, ale to później zbadam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Co do maratonów w trudnym terenie, warto poćwiczyć bez SPD i wtedy podjąć decyzję.

Jaki sens ma ćwiczenie bez spd?

 

 

 

Mam też hipotezę, że SPD mnie spowalnia, ale to później zbadam.

Przy normalnej jeździe czy na trudniejszych odcinkach?

W drugim przypadku po przesiadce z nosków też zauważyłem duży regres. Po prostu nie czułem, że dam radę się wypiąć w sytuacji awaryjnej i strach przed upadkiem zwyciężał. Ale to właśnie trzeba przećwiczyć, wyrobić prawidłowe odruchy. Nie mówię, żeby się puszczać w nie wiadomo jaki teren i tam ćwiczyć wypinanie. Piasek jest dosyć wdzięcznym terenem do takich ćwiczeń, bywa nieprzewidywalny ale ewentualny upadek jest na miękkie.

Mi zajęło to 2-3 lata przy zmianie po roku bloków na wielokierunkowe, ale to była przesiadka z zupełnie innego systemu trzymającego nogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość PiotrowskiGD

problem w tym że 520 nawet dokręcone na maksa lubią czasami puścić.

 

 

Bajki piszesz...520 zrobiłem 12.000 km... ani razu mi się to nie przytrafiło... A mam ustawione na minimum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...