Skocz do zawartości

[single speed] Konwersja szosówki na single speed


hatesz

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim!

 

Od kilku lat jestem posiadaczem poniższej szosówki:

 

IMG_3354.jpg

 

 

Z racji tego, że korzystam z niej głównie do jazdy po mieście, to chciałbym przerobić ją na single speeda. Jestem raczej amatorem jeśli chodzi o budowę rowerów, ale po konsultacjach z kolegą i internetem doszedłem do kilku wniosków. Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś z Was mógł na to zerknąć i zweryfikować mój plan działania. :)

 

Zaczynamy:

 

Najprawdopodobniej na tylej piaście mam kasetę, więc mógłbym ją zamienić na wolnobieg jednorzędowy, ale w żaden sposób nie uzyskam torpedo bez zmiany całej piasty. Wymiana piasty jest chyba średnio opłacalna, więc najlepszym rozwiązaniem wydaje się być wymiana kół.

 

Aktualnie założone są koła z oponami 27" (27 x 1 1/4), które wraz z ramą są wymiarowo na mnie dobre (183 cm wzrostu). Pierwsze pytanie: jeśli dobiorę koła 28", to nie zauważę większej różnicy, prawda? Znalazłem na Allegro taką ofertę. Co o niej sądzicie? Nie ma niestety podanej szerokości obręczy, a chciałbym mieć koła bardzo zbliżone do tych co mam teraz.

 

Powiedzmy, że kupiłem już koła, to kolejnym elementem jest montaż tylnej zębatki na piaście. Na początek kupiłbym coś w stylu 16 lub 18 zębów, np. tutaj. Tym sposobem miałbym załatwione tylne koło.

 

Teraz przechodząc do drugiej części napędu, to muszę wymienić korbę. Suport jaki posiadam jest na kwadrat. Tutaj moje kolejne pytanie: czy wystarczy zwrócić uwagę na ilość zębów w korbie (myślałem o 46 na początku i ewentualnie bawić się zębami z tyłu), czy jeszcze coś innego trzeba sprawdzić?

 

Ostatni element to łańcuch, w którego temat jeszcze się nie wczytywałem. Poniżej wrzucam zdjęcie dropoutu jaki posiadam w rowerze. Z tego co się zorientowałem, to nie powinno być problemu, żeby znaleźć odpowiednie napięcie łańcucha poprzez pozycjonowanie koła w nim. Czy mam rację?

 

IMG_3355.jpg

 

W przyszłości planuję wymienić także kierownicę i może widelec. Inspiruję się tym rowerem, który w moim guście jest piękny. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy gram wagi mniej jest dla mnie na wagę złota, bo rower trzymam na 3 piętrze i często po prostu nie chcę mi się brać roweru na myśl, że jak wrócę to będę go musiał tam wnieść z powrotem. Ale nie ukrywam, że z walorów estetycznych będę chyba najbardziej zadowolony. :)

 

A co do mechanizmu korbowego, to wystarczy sprawdzić długość suportu (jest jakiś sposób jak to zmierzyć nie wykręcając go?) i na tej podstawie dobrać korbę, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tyłu masz wolnobieg, a nie kasetę i możesz go bez problemu zmienić na jednorzędowy, a potem długość suportu w nowej korbie dobrać tak, żeby się linia łańcucha zgadzała.

Z wolnobiegiem oczywiście hamulec pozostaje szczękowy - wspominałeś coś o torpedo. Możesz też od razu zrobić OK, bo są nakręcane zębatki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie ta moda na przerabianie takich ładnych szos na single, jest... dziwna. Poza tym nie mam pojęcia po co się pozbawiać przerzutek, skoro to taka fajna opcja. Może pokusisz się o 7 biegową piastę z tyłu? Hamulec w torpedzie, miałbyś tylko jedną manetkę, sporo wagi mniej.

A jeśli się uparłeś, to z tyłu masz raczej wolnobieg a nie kasetę, pytanie tylko jak jest on nakręcany, bo w starych szosach były różne systemy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kiciok: Po prostu kwestia gustu: chciałbym spróbować czegoś nowego, ale nie mam miejsca na drugi rower.

 

Co do piast to jak jak pisałem (o ile miałem rację), że zależy mi na torpedo, więc myślę nad zakupem nowych kół. Co sądzicie o tych z Allegro, które linkowałem w pierwszym poście? Wystarczą do takiej codziennej jazdy po mieście?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Wszystko cacy, ale mam wrażenie nie nie bierzesz jednej rzeczy pod uwagę.

 

Torpedo jako hamulec do delikatnie mówiąc słabo efektywna sprawa. Co z przednim heblem? Planujesz jakoś zamontować? Bo jak wsadzisz koło 28" do ramy pod 27" to ramiona szczeki najprawdopodobniej nie sięgna do obręczy...

 

Pomijam wszelkie wypowiedzi w guscie pococisingielbiegisątakiefajne, bo to generalnie bezsensowana klepanina. Jeśli ktos decyduje się na singla to raczej jest swiadom pożytków i ograniczeń płynacych z tego rodzaju napędu...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Jakaś podkładka/przejściówka?

 

Brak...

 

Ale na szczęście sa do kupienia zaciski z ekstra długim dropem.

 

Tektro R559 ---> http://www.wiggle.co.uk/tektro-r559-extra-long-drop-brake-caliper-set/

 

Powinno wystarczyć. A jak nie to będziesz musiał lekko podpiłować łożysko klocka, aby jeszcze nieco w dół go przesunąć. Nie jest to idealne rozwiazanie ale da się ogarnąć. W ten sposób udało mi sie pożenić rame 27" z kołami 28". Zawodnik który ode mnie odkupił rower jeździ do dziś i z tego co wiem nie musiał inwestowac w nowy zgryz  :icon_mrgreen:

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Twoja propozycja troszkę cenowo mnie zatrważa

 

Przykład to był...

 

Tektro:

 

 

 

Extra long reach caliper 55mm to 73mm

 

Alhonga:

 

 

 

Zasięg: 57 - 75mm.

 

 

Także wygląda całkiem, całkiem... Czy wystarczy to i tak nie bedziesz wiadział, dopóki ich nie zamocujesz do roweru. Dłuższych już raczej nie znajdziesz, także jak zbraknie to pozostaje tylko pilnikologia stosowana  :icon_mrgreen:

 

Szacunek...

I.

 

PS

 

W sumie są takie z dropem do 91mm ----> http://www.bonanzamarket.co.uk/listings/Tektro-984-Caliper-Front-Freestyle-Bmx-Black-Bicycle-Brake/227964932goog_pla=1&gpid=18283950120&gpkwd=&goog_pla=1&gclid=CK2CjfTl0swCFQoW0wod8M8KQA

 

Z tym, że to nie hamulce ale spowalniacze :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 A ja mam propozycję : zdjąć przerzutkę, i ustawić łańcuch z przodu blat z tyłu coś na  środku wolnobiegu, np 20 zębów... i pojeździć tak dwa tygodnie testując czy naprawdę fajnie mieć singla w takim przełożeniu....

 

Teoretycznie wystarczy nie machać manetką i mamy ten sam stan, ale zdjęcie przerzutki to takie symboliczne zablokowanie lenia...

 

Moje doświadczenia są takie że  na miasto szosówka w singlu  jest zła a ostre koło dobre... 

 

ładny Peugeot, widzę go ładnego po tuningu i jako fajnego biegowca i fajne ostre koło... koła manetki klamki jarzmo siodło   do zmiany, zasięg  hamulców a może jednak koło 622 będzie do nich pasować   czy te koła 630 były w tym peżocie od nowości ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Moje doświadczenia są takie że  na miasto szosówka w singlu  jest zła a ostre koło dobre... 

 

Tiaaa... Singiel sam w sobie jest juz dość wyspecjalizowanym sprzętem dla świadomego użyszkodnika. Popychanie ludzi w stronę ostrzynki przez reklamowanie jej jako lepsiejszej na miasto, to z całym szacunkiem itr , to naciaganie rzeczywistości.

 

Na ostrzynce po mieście trzeba się nauczyć jeżdzić tak aby nie zrobić sobie i innym krzywdy. Tak napędem jak i samym rowerem. 

 

Każdy oczywiscie ma prawo do własnej, popartej osobistymi doświadczeniami opinii, ale nie mozna zaprzeczyć truizmowi, ze jazda na ostrzym, nawet z hamulcami, co nie dla wszystkich jest takie oczywiste, jest o wiele bardziej wymagajaca niz na singlu.

 

Pod reszta podpisuje się nogyma i rencyma. Potestować, pojeździc i zobaczyć czy to jest TO.

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej piszę, że ja singla z wąskimi gumami nie lubię, a nie, że ktoś ma ostre lubić.

 

Dlaczego? bo Szosówka nie Ukraina, czy Wigry, czasem ma jechać szybko czyli twarde przełożenie, ale czasem z świateł co 50 metrów się rusza wtedy twarde to przekleństwo...

 

Ostre to inna para kaloszy, i modulowanie prędkości nogami, co zasłania inne minusy stałego przełożenia, ja jestem za hamulcami w ostrym, na marginesie...bo łańcuchy pękają spadają itp

 

w miejskim ok na Wawę u mnie 46/16, takie nie za twarde, i nie potliwe przełożenie...  spokojnie może być 39/16 , wtedy kadencja i mokra koszulka,

 

dzięki zmianie kół na 622 możliwe bardzo że uda się wepchnąć szersze gumy, sam mam teraz pełne sliki miśki dynamic 622-28 i sie zakochałem w tej objętości. szybkie jak szosowe, a komfort  świetny, grubsze np 32 czy 35 albo 37 też można testować, byle by były lekkie i gładkie, bo inaczej grozi jazda w smole...nawet przełajowa guma 33 zmieniona na slika daje plus pięć punktów do energii pędnej jednośladu :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

miśki dynamic 622-28

 

No to nie znasz  życia :icon_cool:  Dopiero 32c to jest komfort. I tylko minimalnie wolniejszy taki papuć jest niż 28c. 

 

Sądzę, ze 30c to może być idealny kompromis, no ale trzeba będzie potestować. Jak Łysy Gary wyzionie ducha poszukam czegoś nieco węższego...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadając krótko na sugestie, które odradzają mi mój pomysł, to nie chcę się zabić na ostrym kole, a w szosówce po mieście jeżdzę przeważnie na jednym przełożeniu. Naprawdę jestem wdzięczny za te propozycje, ale przyszedłem tutaj już z konkretnym pomysłem, potrzebując pomocy jedynie w jego realizacji. :)

 

Wracając do tematu, to znalazłem części do napędu, ale brakuje mi ciągle... kół. Zastanawiam się nad zakupem z tej aukcji, ale nie wiem czy są one odpowiednie do tego typu rower. Oprócz tego, że mają być 28-calowe, to nie wiem na co jeszcze zwrócić uwagę. Stożek czy profil płaski? Szerokość obręczy? Nie ma tutaj podanej niestety, ale może jest jakiś jeden domyślny rozmiar i te opony o których pisaliście będą pasować (622x28)? Pewnie dla Was brzmi to trochę głupio, ale właśnie mam problem z ogarnięciem tego zagadnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego, ale jak widzę obręcze z tą naklejką co na aukcji, to mnie trafia. Nie widziałem jeszcze dobrych kół na tych obręczach. Większość to tragedia. Obręcze jak obręcze, oprócz bardzo widocznego i nierównego łączenia, które trzeba było przeszlifować, to większość kół z takich aukcji przychodzi z luźnymi szprychami, nie są do końca wycentrowane, a piasty są... tragiczne. Z 3 kompletów które zamawiałem dla kogoś BO TANIO, to każde miało jakiś defekt. Uszkodzony gwint wolnobiegu, krzywe osie, brak wszystkich kulek, czy bieżnie/konusy z wżerami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

... bo kupowanie gotowców z nieznanych rąk to kanał przważnie jest...

 

Zaufany kołodziej to podstawa. Może i wydatek większy ale za to spokojna czaszka i brak problemów w przyszłości...

 

Dawid z tego Forum ma opinię solidnego składacza kół. Podbij do niego, zapytaj...

 

BTW, ta ostatnia obręcz to raczej na szerokie opony. rawka wewnętrznie 19mm nie powinna mieć niczego węższego niż 32c.

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nasz doradzanie zdalne trzeba zacząć od tego...

Singiel / ostre wymaga prawidłowej linii łańcucha, czyli trzeba tak zestroić zębatkę korby i koła żeby łańcuch szedł idealnie

Trzeba znać rozstaw tylnych widełek ramy, tor 120, szosa 126, 130.

Koło szosowe pod wolnobieg ma gwint głęboko tak żeby mieściło się 5,6 czy 7 trybów

Koło na torowej piaście będzie zaplecione symetrycznie ale raczej na piaście 120

Ustawienie korby można dostrajać ułożeniem zębatki po wewnętrznej zewnętrznej stronie, oraz osią suportu... jej długością.zębatka 53 musi się też mieścić  w ramie jeśli przybliżamy korbę krótką osią suportu, i wtedy koło torowe musi być też zaplecione asymetrycznie jeżeli rama ma np 130 mm, czyli gwint musi być ustawiony na wysokości linii łańcucha... Można też kupić kasetowe szosowe koło i założyć singlowy adapter dobierając go do linii łancucha, ale takie koła są na piastach na szybkozłączkę, lepiej w miejskim singlu mieć jednak oś z porządnymi nakrętkami.

 

Proponuję przed zdalnym zakupem kół chwilę się nad tymi piastami i wymiarami zastanowić.

Mam komplet kół od Dawida - dobra robota.

 

Obręcze tanie i sensowna waga Rigda Flyer - chyba były właśnie od Dawida, albo Rigida Nova.   Mam też koła na podobnych Remerxach, z czarnym bokiem, ale są cięższe...  Wysokie tanie stożki są zwykle ciężkie, dobre do samotnej jazdy na czas  a nie na miasto, dlatego np Remerx Taurus odradzam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozstaw tylnych widełek ramy mam 130 mm. Znalazłem kolejną ofertę na Allegro. Co o tym sądzicie? Wg opisu na stronie sprzedawcy to sam składa te koła, a po ilości komentarzy raczej robi to dobrze.

 

Do tego opony: wspominaliście o 622x28 (30, 32). Jeżeli te opony co mam teraz są 1.25 cala, to przelicza się to tak bezpośrednio na mm i mam ~32 mm? W takim przypadku celowałbym właśnie w podobny rozmiar, bo na węższych czułbym się chyba mniej pewnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Znalazłem kolejną ofertę na Allegro

 

Jak ma opinie to można zaryzykować, ale dopytaj się czy te szprych to nierdzewka czy ocynk. Jak ocynk to olej lub spytaj czy może Ci koło na nierdzewkach poskładać...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...