Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

niedawno zacząłem drążyć temat odpowiedniego ciśnienia w oponach i widzę że pytanie jest wciąż zadawane i nadał aktualne.

Więc postanowiłem podzielić się swoim doświadczeniem w tej dziedzinie.

 

Do tej pory ćwiczyłem na starej klasycznej szosie i jeździłem na szytkach.

Miałem prostą i niezawodną pompkę bez manometru i od małego pompowałem na wyczucie.

A mianowicie, sprawdzałem sztywność napompowanej szytki ściskając ją dwoma palcami.

Jak była za miękka to dobijałem trochę powietrza aż nie osiągnie właściwej twardości.

 

Podobnie dobierałem ciśnienie w oponach swojego górala, którego używam na co dzień.

Zużyły mi się ostatnio na nim opony i musiałem je szybko wymienić. Był to weekend i jedynym dostępnym

sklepem w pobliżu był Auchan. Więc zakupiłem nowe oponki, założyłem i napompowałem do wskazanego

ciśnienia gdyż miałem do dyspozycji pompkę z manometrem. Po kilku sekundach usłyszałem wybuch, poszła jedna z opon.

Od tej pory nigdy nie pompuje do maksymalnej wartości wskazanej przez producenta.

 

Przeszukałem forum na temat odpowiedniego ciśnienia w oponach i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi.

 

Ostatnio wymieniałem oponki na szosie, kupiłem parę Continental Grand Prix 4000 s II (622x23C).

W pudełku była instrukcja z zaleceniami co do pompowania, a mianowicie:

 

Aby dopasować właściwości jezdne opony do ciężaru kierowcy i podłoża, można odpowiednio zmieniać ciśnienie robocze opony zgodnie z poniżej podanymi wartościami:

 

   City/Touring:   maks. ciśnienie - 20% (przy dużych obciążeniach np. bagaż lub fotelik dla dziecka itp. w 

                          oponie powinno być ciśnienie maksymalne)

   MTB:              Maks. ciśnienie - 25%

   Race:             Maks. ciśnienie - 0.5bar

 

Według tych zaleceń właściwym ciśnieniem dla moich nowych oponek jest 8.5bar - 0.5bar = 8.0bar.

Gdzie maksymalne ciśnienie zaznaczone na bocznej stronie moich nowych oponek 8.5bara.

 

Jak widzimy z zaleceń Continentala dla MTB ciśnienie powinno być o 25% niżej od podanej na oponie maksymalnej wartości.

Ma to sens gdyż podczas jazdy przez las takie oponki będą mieli lepszą przyczepność i znacznie lepiej będą amortyzować wstrząsy.

 

Niestety, większość opon sprzedawana jest bez jakiejkolwiek instrukcji lub zaleceń.

 

Kolejna ważna wskazówka od producenta dotyczy rodzaju obręczy która również ogranicza maksymalne ciśnienie, a mianowicie:

 

Obręcze o profilu hakowym stosuje się w przypadku zalecanego ciśnienia w oponie powyżej 5.5 bar!

Opony, w których dopuszcza się ciśnienie rzędu 5.5 bar i więcej, należy montować na obręczach o profilu hakowym, można

je rozpoznać po literze "C" w oznaczeniu, np. 622 x 19C. "C" oznacza crotchet (z angielskego haczyk).

Zasadniczo Continental zaleca montowanie opon rowerowych na obręczach klinczerowych. Obręcze te znacznie pewniej utrzymują oponę.

W szczególności w przypadku ciśnienia opon powyżej 3 bar zalety te są ważne dla bezpieczeństwa. Zgodnie z normą ERTRO od ciśnienia

5 bar obręcze klincherowe są nawet koniecznością.

 

 

 

Odnośniki:

http://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/149966/468456d1aed45b49996176a69a7b0180/mounting-and-handling-instruction-data.pdf

http://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/90204/bc72ebf9956d39602846553f1bee250f/mounting-instruction-data.pdf

http://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/90206/5ffd99101f1e2fe522b8d674b1b91956/warning-notice-data.pdf

http://www.continental-tires.com/bicycle/service/downloads

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obręcze o profilu hakowym stosuje się w przypadku zalecanego ciśnienia w oponie powyżej 5.5 bar!

Opony, w których dopuszcza się ciśnienie rzędu 5.5 bar i więcej, należy montować na obręczach o profilu hakowym, można

je rozpoznać po literze "C" w oznaczeniu, np. 622 x 19C.

 

Proszę o źródło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeżdżę na MTB na 2.2 bara i zastanawiam się, czy to jeszcze nie za dużo ;P 

 

A ile ważysz? Jak jesteś lekki to możesz sobie pozwolić na dodatkowe obniżenie ciśnienia.

 

Ja mam 87kg i przy zalecanych 8 barach (dla Grand Prix 4000) na szosie czuje się bardzo komfortowo.

 

Na góralu jeżeli dam ciśnienie poniżej zalecanego to zaczynam czuć twarde uderzenie obręczy o przeszkodę (dziury, krawężniki itp.) a to nie rokuje dobrze zarówno dla dętki jak i dla obręczy z oponą.

 

I generalnie w moim przypadku to się pokrywa z zaleceniami:

 

The air pressure level should be selected depending on the weight of the rider and the way the tyres are used. Generally speaking, lighter riders require less pressure, heavier riders more. We usually recommend choosing a pressure level somewhere between the recommended and the maximum pressure. The maximum tyre pressure indicated on the side of the tyre may not be exceeded. Tyres that are pumped up too much will tend to crack. Wide tyres need less pressure than narrow tyres. If the pressure is too low, there is a risk that the tyre will be crushed if driven over a sharp edge, e.g. a hole in the road or a lowered pavement. Therefore, check and set the pressure correctly on a regular basis.

 

Odnośnik:

http://www.continental-tires.com/bicycle/service/faq/air-pressure

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja patrzyłem do tej pory na zalecenia producenta opon i jeżdziłem na MTB na 3,6 gdzie producent zaleca cos od 2 do 4,5 bara (dokładnie nie pamiętam ale jeszcze zostawał spory zapas - Schwalbe Marathon Plus MTB) ważę 80 kg... to co za dużo? Teren mieszany jest i asfalt i piasek, ostre kamienie, lesne ścieżki i co jeszcze sie trafi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobór odpowiedniego ciśnienia ,powinien to być kompromis pomiędzy trakcją - jazda z niższym ciśnieniem,

a odpornością na snakey czy uszkodzenia obręczy. (mowa o jeździe typowo w terenie)

Każdy powinien sobie potestować jakie parametry mu najbardziej odpowiadają.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

HT 11kg 29" opony 2,25  1,8 przód 2,0 tył

 

Podobnie ja, przy wadze 72-74kg, opony NN 2,25 TL Ready na przedzie i RR 2,25 TL Ready na tyle. Wypraktykowane na zawodach, gdzie czasami nie da rady wybrać ostrożnej i optymalnej ścieżki przejazdu. Opony założone były na kołach 26" Shimano XT WH-M775 i wytrzymywały trasy u GG.

Teraz mam 29-er i w oponach Conti X-King 2.1 podobne ciśnienia: nieco poniżej 2,0 na przedzie i ok. 2,0-2,1 na tyle, bo jednak są to opony węższe i niższe od 2,25. Poza tym obręcze DT nie mają rowka trzymającego stopkę opony, wolałbym więc, żeby mi na zakręcie nie zeszły...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobór odpowiedniego ciśnienia ,powinien to być kompromis pomiędzy trakcją - jazda z niższym ciśnieniem,

a odpornością na snakey czy uszkodzenia obręczy. (mowa o jeździe typowo w terenie)

Każdy powinien sobie potestować jakie parametry mu najbardziej odpowiadają.

Dokładnie.

Producent podaje zalecany zakres ciśnień, reszta go nie obchodzi.

Nie ma prostej recepty typu "ważę x kg to pompuję do Y bar/psi".

 

Po pierwsze - jakie zastosowanie opony, jak wiadomo szosa czy MTB rządzą się swoimi prawami.

Po drugie - co to za opona - szerokość, budowa (grubość ścianek, bieżnik, itp.)

Po trzecie - obręcze (szerokość)

Po czwarte - nasze oczekiwania (trakcja, opory toczenia, komfort, brak dobić)

I tyle, wynik to kwestia eksperymentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Po proszę o pomoc w dopasowaniu ciśnienia w moich oponach:

 

Moja waga 90kg

Opony vittoria saguaro 2.2

Obręcze DT Swiss 485-Disc 26

 

W salonie rowerowym mechanik powiedział mi że przy mojej jeździe i wadze a jazda jest mieszana teren średnio ostro a, powinny być napompowane na około 4 bary gdy ja tymczasem przód mam na 3.2 bara a tył na 3,3 bara 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeśli opona nie zarzuca na zakrętach i za bardzo nie siada pod Tobą, to wszystko jest OK i nie musisz zwiększać ciśnienia.

Z tego co pamiętam to lata temu te 3,2 i 3,3 bara to były moje ciśnienia wyjściowe na początku sezonu, a potem raczej coś w przediale 2,4 - 2,7 bara ( ok.70 kg wtedy ).

Jeżeli dobrze Ci się śmiga na wymienionych ciśnieniach, to po prostu zapomnij o radach mechanika.

Ewentualnie dla świętego spokoju możesz trochę dopompować i porównać na jakim ciśnieniu lepiej się jedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"przy takim ciśnieniu jak dobijasz to proponuję, zacząć od zmiany techniki jazdy.
Ponad 3 bary w oponach mtb to kamienie, w terenie na takiej oponie podskakujesz jak worek ziemniaków."

 

To już mam mętlik w głowie, jeden mówi żeby spuścić drugi dopompować... co człowiek to inna sugestia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w swoim rowerze mam ok 3bar w obu kołach. Na niższym ciśnieniu mam wrażenie, że rower ciężej się tpczy i że zaraz dobiję obręczą w jakiś krawężnik czy coś. Ważę ok 70kg i na leśny duktach jakoś nie odvzuwam że rower ppdskaluje czy coś, może kwestia przyzwyczajenia. Mam rower na kołach 26.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"przy takim ciśnieniu jak dobijasz to proponuję, zacząć od zmiany techniki jazdy.

Ponad 3 bary w oponach mtb to kamienie, w terenie na takiej oponie podskakujesz jak worek ziemniaków."

 

To już mam mętlik w głowie, jeden mówi żeby spuścić drugi dopompować... co człowiek to inna sugestia.

Ja proponuję nie słuchać tego co kto mówi, pozbyć się pompki z manometrem i napompować koło. Gdy będzie zbyt twardo to spuścić powietrze, a gdy będzie się łapać snejki to dopompować. Zostawić tyle, by było nam najwygodniej. Prostszej metody nie ma. Oczywiście zakładam, że nie ścigasz się i różnica klkutysięcznych sekundy na danym dystansie nie jest dla Ciebie problemem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przy okazji chciałbym podpytać, czym mierzycie ciśnienie? Ja mam zawory presta i bardzo dobry czujnik ciśnienia, którym sprawdzam sobie ciśnienie w samochodzie. Jest on oczywiście pod zawór schradera. Czy znacie jakieś przejściówki, które umożliwią pomiar i najlepiej pompowanie przez taki czujnik/pistolet z manometrem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...