Skocz do zawartości

[rower] składam 29", pomożecie? Na jakie pułapki uważać?


BratDalton

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym złożyć 29". Mocno się nakręciłem ale mam kilka wątpliwości. Składałem single, szosy i przełaje pod siebie ale to zupełnie inne problemy sprzętowe. 

 

Mój pomysł na rower: 

Customowy hardtail 29" na osobę 180cm, noga wewnątrz 90cm, waga 72kg. Chciałbym mieć czołg do lasu, na pagórki, na górki, w teren, 2x10, skok 120mm jeśli wejdzie w budżet, na oponach ~2.2. Chcę ten rower pieczołowicie złożyć do czerwca. Chciałbym zmieścić się w budżecie do 4000. Fajnie byłoby mieć wagę docelowo 10-11kg w opcji ze sztywnym widłem. Na początku pewno wyjdzie 12-13kg przez koła na dętkach. 

Części kupię nowe te które uważam za krytyczne. Używane te które można łatwo zastąpić małymi krokami.

Nie będę się ścigał na razie, ale lubię mocno wdepnąć. Pierwsze co zrobię to przymierzę kilka dostępnych 29erów. 

 

Części które kupię nowe:

  • Rama: Accent Peak (?)
  • Widelec sztywny lub amortyzowany: SunTour Raidon 120mm
  • Koła: jakiś zestaw, ale się nie znam. 
  • Kaseta + łańcuch
  • Hamulce + Tarcze
  • Stery: jeszcze nie wiem jakie, pod ramę
  • Suport Accent BB-EX PRO (bo wymienne łożyska)
  • Gripy, zacisk, pancerze, linki
  • Pedały

Części które kupię używane:

  • Przerzutki: XT lub SLX
  • Manetki: XT lub SLX
  • Korby: XT lub SLX
  • Klamki hamulca: ?
  • Sztyca: jakaś
  • Kierownica: riser, jeszcze nie wiem jaka szerokość
  • Siodło: jakieś
  • Mostek: jakiś

Pytania które mi się nasuwają: 

  1. W jaką ramę zainwestować?
    Obstawiam Peaka bo czytałem tu dobre opinie, ale jeśli myśleć o perspektywie i wadze może jest jakaś inna rama? Jestem gotów przez jakiś czas pojeździć na sztywnym widle jeśli warto pójść w lepszą ramę.
     
  2. Jakie wybrać hamulce hydrauliczne? 
  3. Czy na początek jest sens kupować twardy widelec np. w stali? Sprzedam go potem? A może zostanie na zawsze?
  4. Czy dźwignie i manetki są razem jak w szosie czy osobno?
  5. Koła: jakie obręcze wybrać żeby na początku pojeździć na dętkach a potem przejść na system bezdętkowy? Czy lepiej od razu pójść w mleczko, a jeśli tak, to który system? Psychologicznie wolę tubeless-ready żeby w razie pany na szlaku wrzucić dętkę jednak. 
     
  6. Co jeszcze powinienem rozważyć / rozważyć / doczytać? Co zmienić w konfiguracji? Czego nie przemyślałem?

Chciałbym uzupełniać ten post/wątek w miarę jak się dowiem nowych rzeczy, także dla potomnych ;)

Będę wdzięczny jeśli pomożecie mi w tej misji konstrukcyjnej. Mam czas i zapał. 

 

Wykaz sprzętu póki co gromadzę sobie w arkuszu Googlowym.
 

Edytowane przez BratDalton
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobny budżet jak składałem. Później urósł do 4.5k. Specyfikację znajdziesz w garażu. Szukanie ofert zajęło niecałe 2miesiące. Złożenie roweru 2h.

 

Napęd kupiłbym cały nowy z przerzutkami. Możesz na początku odpuścić amorek, nowe rurki i dołożyć do kół. Jak składałem to z manetkami miałem największy problem, ponieważ sam chciałem przyoszczędzić i próbowałem kupić używki. Na licytacjach ludzie wariowali i płacili po 250zł za używki. Ogólnie ciężko było znaleźć coś poniżej tych 2oozł za używany komplet. Minęły jakieś 3tyg i z nikim nie mogłem się dogadać, więc decydowałem się na nówki za 264.90zł. W zestawie było pełne okablowanie, także gdybym kupił używki, to bym  tylko stracił.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Peak to typowy krosiarz, a może coś z bardziej ścieżkowego? np. Dartmoor Primal 29? NS Eccentric Alu? Im cięższy teren tym większa zabawa. Wypady górskie  etc.

 

http://www.team29er.pl/testy/1450-test-roweru-ramy-dartmoor-primal-29

 

Można się pokusić o próby z kołami plusowymi 650B+ 

Edytowane przez ishi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Duratec dzięki. przejrzę sekcję garaż i wrócę.

@ishi proponujesz tego dartmoora na kołach 650B+? Rozumiem, że to w ramach kompromisu pomiędzy 26 a 29? Rama mi się bardzo podoba, choćby ze względu na stonowane malowanie i fajne geo. Wizualia również są ważne dla mnie. Zupełnie pierwszym 29" który wpadł mi w oko był Voodoo Bizango, podobny kształt ramy. Do sprawdzenia, dzięki!

Edytowane przez BratDalton
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierownica 680 i mostek 110 są dość... konserwatywne ;) Zdecydowanie popularniejszym zestawem są mostki ok 80 mm i kierownice długości ponad 700 mm (nawet i do 780 mm). Szersza kierownica, dzięki większej dźwigni, ułatwia kierowanie dużym kołem. Krótki mostek przydaje się, jeśli masz stosunkowo płaski (mniejszy niż 70 stopni) kąt główki ramy, bo również poprawia sterowność całości.

 

Jeśli chodzi o hamulce, to na forum najchętniej polecane są SLXy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęt plusowy staje się z tygodnia na tydzień coraz bardziej dostępny, więc sokoro ma być "czołg do lasu" to czemu nie spróbować :)

Trzeba tylko znaleźć ramę 29er, która pomieści z tyłu 2,8-3.0 na mniejszej obręczy 27.5.

 

W przyszłości przy takiej ramie zawsze można złożyć na przekładkę drugi komplet klasycznych kół 29 - jeżeli zapragniesz brać udział np. w maratonach.

 

Tak tylko zapodaje zajawkę. Kombinuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Rama: Accent Peak (?) Widelec sztywny lub amortyzowany: SunTour Raidon 120mm
 

 

Pik i amor 120?

 

Rozumiem, ze masz dobra polisę stomatologiczna wykupioną :P

 

Ta rama nie jest optymalizowana pod nic wyzszego niż 100mm.

 

Pod 120 to chyba faktycznie Primal...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie czy do twojej jazdy 120mm skoku jest ci potrzebne. Sprecyzuj dokładnie w jakim terenie będziesz śmigał i wówczas dobieraj komponenty być może zwykłe XC z 100mm w zupełności starczy.

Tak czy siak widelec bierz pod oś 15mm i hamulce wcześniej polecone SLX. Na pewno nie oszczędzaj na kołach takie minimum to 1000zł (na średnich komponentach) , od siebie mogę polecić zestaw od @@dawid na DT350 + M442 (1300zł) ma możliwość tubless. Manetki w MTB masz osobno na obejmach  ale w shimano można je zintegrować z klamką ( tylko tu trzeba być ostrożnym żeby spasować systemy : I-Spec A , I-Spec B , I-Spec II ).

Edytowane przez gtb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżdżenie wyobrażam sobie gdzieś pomiędzy trailem a XC. Nie mam w okolicy Poznania terenów w stylu enduro (dropy, dłuższe zjazdy, przeszkody inne niż kłody). Ale lubię podróżować z rowerem w nowe miejsca, mam przyjaciół w Szklarskiej / Jeleniej Górze. 

Nie wiem jeszcze czy 1000 na koła to mój budżet... Do mojej jazdy na początek wystarczy sztywny wideł. Teraz mykam na karbonowym widle przełaju z oponą 40mm. Liczę że sztywny wideł i opona 2.2 - 2.3 zrekompensuje różnicę.  

@ishi z tym patentem to jeszcze się nie dogrzebałem, masz jakiś trop? Bo Google prowadzą mnie w fatbajki, myślę, że 2.8 cala to jest maks czego mi potrzeba ale nie mogę znaleźć takiej ramy w dostępnej cenie. Maks to 2.4. Hilfe.

 





 

Edytowane przez BratDalton
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tani sztywny wideł ogranicza cię do osi 9mm tak więc przy doborze piasty pod przednie koło uwzględnij aby była możliwość konwersji (piasty przednie DT pod 9mm nie mają tej możliwości , czyli w takim wypadku musiałbyś brać pod 15mm i dokupić adaptery pod 9mm ) aby przy ewentualnym montażu amora nie okazało się że piasta nie będzie pasować. Przy wyborze ramy z większym skokiem niż 100mm dobór sztywnego widelca też będzie trudniejszy bo większość dostępnych na rynku są zastępczymi amora 100mm.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz szukać info w sieci nt. konwersji 29er > 27.5+ bo niestety mało producentów podaje wprost info czy mieszczą sie koła typu semi-fat.

 

Na samą oponę trzeba liczyć min 70mm przy  2.8 na obręczy 40-45mm.

 

http://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/how-to-convert-your-29er-to-a-27-5-all-trail-bike/

http://forums.mtbr.com/27-5-29/

http://www.lamerecycles.com/#!mid-fat/c1khi

 

1000pln na początek na koła to całkiem sporo. Budżetowo można coś złożyć kółka np. na:

 

http://dartmoor-bikes.com/hardware/rims/aircraft-275-29 (mają ponoć pojawić się w marcu)

+ jakiś sapim + piasty novatec.

 

Z midfatowych opon na tę chwilę masz dostępne: schwalbe, vee lub wtb.

 

PS.

A tam od razu nie masz gdzie jeździć. Na przykład nasz forty :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ma być 10 kg to można pomyśleć o takich drobnostkach jak tarcze Kcnc Razor (dobrze hamują i są lekkie), kasecie używanej Sh. XTR w idealnym stanie tj. przebiegu max 1500 km za 150-200 zł na którą zaplanujesz 4-5 łańcuchy. Lekkie dobre i stosunkowo wytrzymałe pedały Xpedo 4 lub cięższe Sh. XT m780, można kupić nowe za 190-210 zł. Może jeszcze polecę sztyce Accent carbon 31.6 350 mm waży 210 gram po około 200 zł chodzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki dzięki. Spisuję wszystko i sprawdzam skrupulatnie. Na razie jednak utknąłem na wyborze ramy. Poczytałem sporo o różnicach w geometrii i kompromisach. Dopóki się nie przejadę się konkretnie na 29erze trudno coś zdecydować. 

27.5+ wydaje się być gorącym trendem i nawet może to mieć sens ale wybór ram jest mały a jeśli są to dość ciężkie albo drogie i bez przedniej przerzutki (jak w Primalu).

 

Czy dobrze rozumiem że to wynika z faktu że tarcza nie mieści się przy szerokim tylnym widle mieszczącym oponę 3.0? Bo to dalej powodowałoby że aby zmieścić tarczę potrzeba by wycieniować rurki, a z kolei alu musi mieć masywne ścianki żeby zapewnić wytrzymałość. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra. Biorąc pod uwagę możliwość kombinacji, relację cena/jakość zdecydowałem się na ramę Parkwood 29". Dlaczego?

 

Przejrzałem geo i specyfikację 13 różnych ram. 650B+ wygląda na ciekawą opcję ale na razie wszystko jest droższe i bardziej skomplikowane. Przede wszystkim kwestia prześwitu i dopasowania przerzutki przedniej - to jest problem przy większych oponach (2.8 - 3.0). Ale Parkwood mieści te opcję. 

 

29" na start można złożyć w układzie 1x10 na tanich kołach. W przyszłości daje możliwość rozbudowy do 2x10 w wersji 29" lub 2x10 w wersji 650B+. 

 

Znalazłem builda na tej ramie 29" z oponami Trail Scraper 2.8. Wymaga to dodatkowych obręczy ale jak już oswoję się z 29" to pewno wybór będzie szerszy. Poglądowo załączam screen. Przy mnogości kombinacji i standardów ta rama wydaje się najbardziej przyszłościo-odporna, choć nie jest tania.

 

Jak ją kupię napiszę co dalej lub założę stosowny wątek z projektem. Na razie po tygodniu researchu wybrałem ramę i mam 25% budżetu. :D

 

10987624_899414446745415_630584875727139

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za tipa! Przeczytałem faktycznie recenzje roweru na ramie NS ale to wiecej niz bym potrzebowal. Napęd 1x10 jest tam jedyna opcja z max 32x11 przełożeniem (większa nie wchodzi), ja docelowo chciałbym 2x10 z większa tarcza z przodu jak sie uda.

 

To daje do myślenia, muszę sprawdzić jaka max. duża tarcza wchodzi do wybranego parkwooda.

 

Jednak za ten ekstra prześwit dostaje ramę mocniejsza i droższa o 300 złotych, chociaż rower tańszy o przerzutkę i manetkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe. Zakup części z drugiej ręki po przecenach rzędu 50% za najdroższe części (amortyzacja, korby, koła) przy nowej ramie daje przebitkę kilkuset złotych (400-500).

 

W jednej z życzeniowych konfiguracji wyszło mi 3200-3400 a na pewno coś będzie jeszcze trzeba dokupić albo wymienić. Czuję się zaszachowany przez branżę, chyba, że coś pominąłem. 

 

Jeśli to zliczyć to gotowy rower kosztuje o 30%-40% mniej niż suma cen nowych części.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jeśli to zliczyć to gotowy rower kosztuje o 30%-40% mniej niż suma cen nowych części.

W przypadku sprzedaży używanego sytuacja jest zupełnie odwrotna. Przy sprzedaży całego roweru osiągana cena jest zdecydowanie niższa niż gdyby rozebrać go na części i sprzedawać pojedyncze elementy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kilka wniosków z tego riserczu: 
 

  • Składany rower na używanych częściach klasy Deore XT / SLX i nowej ramie Accent Peak to koszt 3400-3500 złotych. Jest szansa zejść z wagą do 11kg.
     
  • To jest minimum, nie zakładam dużego farta w licytacjach ani superokazji na OLX. Po prostu wziąłem rzeczy które dało się znaleźć na dziś możliwie najtaniej od sprzedających którzy nie popełniają literówek w tytułach i opisach ofert. Dodatkowo, trzeba założyć margines błędu 200 złotych na błędne zakupy/zwroty.
     
  • Nowy sensowny rower na komponentach SRAM X5 zaczyna się od 3900 + shipping. Waga 12kg. Za 5900 + shipping dostajemy 11.5kg rower na oponach/kołach 2.8 WTB Scraper, z widłem 120mm Marzocchi, grupie Sram GX1.

IMHO składanie jest grą nie wartą świeczki. Fabrycznie składany zestaw daje gwarancję działania, dopasowanie komponentów i miłą w odczuciu pewność funkcjonowania.

W przypadku szosy można złożyć naprawdę zaisty rower w cenie do 2000 złotych (zakładając nową przerzutkę tylną, resztę po okazjach) w wadze poniżej 10kg. Można też trafić nową szosę z wyprzedaży za 2300.

 

Albo więc poczekam na wyprzedaże śród- albo posezonowe albo odłożę więcej kasy. 

 

Ciekawa lekcja, dzięki za pomoc w tym wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...