Skocz do zawartości

[smarowanie]Dobor olejow i smarow,czy dobrze wybralem?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

jestem  poczatkujacy jesli chodzi o konserwacje i majsterkowanie w rowerze, wiec prosze o wyrozumialosc.

Mam zamiar umyc rower  a nastepnie nasmarowac/zakonserwowac.Jesli chodzi o sprawy zwiazane z lancuchem to mam zamiar uzyc vexola zamiast finish line.Do smarowania korby,piast mam zamiar uzyc smaru litowego.Do nasmarowania linek oleju maszynowego.Jednak co polecilibyscie do amortyzatorow? Warto zaopatrzyc sie w brunoxa,czy moze jest cos tanszego dostepnego w obi/praktikerze.A moze uzyc oleju technicznego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Długa droga przed Tobą. Linki się wymienia, z pancerzami najlepiej i ja już nei smaruję. Kiedyś smarowałem, ale musiałem co sezon wymieniać linki, bo olej klei brud i syf się wciąga pod pancerz... Z czasem degradacja pracy linek postępuje. Jak przestałem smarować to wystarcza komplet na 2-3 sezony zamiast jednego.

 

Łańcuch... No ja używam Shimano PTFE. Nic lepszego nie znalazłem, żadne finish line, rolhoffy i inne - napęd względnie czysty a robię na jednym smarowaniu spokojnie 200km i więcej. Vexol Pilarol jest ok, jeśli ktos jest żyd. Wada taka, ze w ciepłe dni śmierdzi i strasznie, ale to strasznie klei brud.

 

Amortyzatorów sie niczym nie smaruje. TO nie ma wciekać pod uszczelki tylko się na szmatkę psika brunoxolem i przeciera golenie z brudu. No chyba, że żeby poprawić kulturę pracy amortyzatora dokonałeś modyfikacji w postaci zabiegu zalania amora olejem. Poszukaj, poczytaj. Wtedy masz olej w środku i tylko nadmiar należy usuwać z goleni.

 

Korby... korby sie nie smaruje. Smaruje się łozyska w suporcie jesli masz na wiankach, a jesli masz nowszy wkład suportu, tzw pakiet to masz tam maszynówki. Ich sie nie smaruje. Do piast w systemie konus-kulki jak najbardziej smar litowy jest ok, najpopularniejszy to chyba ŁT-43. Ja używam jakiegoś Mobil 1 niebieskiego, najlepszy pod względem nie tylko smarowania ale też zabezpieczenia antykorozyjnego. Wolałem wydać dychę więcej i mieć możliwie najlepszy smar, oznaczenia w pamięci niestety nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam - jeśli nie jeździsz w deszczu to shimano ptfe jest ok (najmniej brudu lepi).

Co do linek - wymieniając warto dokupić końcówki pancerzy z uszczelnieniami i w tym przypadku po kilka kropel oleju (np. tego od lańcucha) dać do środka (ja używam smaru stałego smarując delikatnie tą część linki która siedzi w pancerzu).

Na golenie nie stosować olejów gdyż mogą być agresywne w stosunku do gumowych uszczelek. Jeśli nie brunox to olej silikonowy w sprayu. Zadaniem tych preparatów nie jest smarowanie czy poprawa pracy amora a zapobieganie skapciowaceniu gumy na zewnętrznych uszczelkach. Stwardniałe uszczelki nie spelniają swojego zadania a w dodatku przyczyniają sie do ścierania warstwy ochronnej z górnych lag (np. tej złotej anody). Te preparaty nie powinny się dostawać do wnętrza amora. Amory smaruje się wewnętrznie (dlatego trzeba je co jakiś czas serwisować).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do opini o smarach to ile ludzi tyle różnych opinii. Najlepiej kup kilka i potestuj (najlepiej w małych butelkach) Od siebie polecam Rolhoff, Finish Line Ceramic Wet, Shimano PTFE Wet. Najwazniejsze, aby nie używac ich za duzo. Łańcuch ma byc nasmarowany wewnątrz na łaczeniach a nie zewnątrz. Po smarowaniu zawsze przetrzyj smatką.

Goleni radze nie smartować. Zawsze po jeżdzie przetrzyj suchą szmatką z brudu i kurzy łacznie przy uszczelkach. Co rok wykonuj przegląd całego amora z czyszczeniem środka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bylo vexola,wzialem olej do smarowani lancuchow i prowadnic pilarek spalinowych i elektrycznych krysiak.Rozumiem,ze ten tez pasuje?

455886.jpg

 

Do amortyzator mam zamiar kupic taki olej.Bedzie on dobry?Mam posmarowac tylko gume czy cale golenie i gume?

470052.jpg

 

Smar jaki mam zamiar kupic ale nie bylo w praktikerze:

https://www.praktiker.pl/produkt,69225,739/smar_uniwersalny_litowy_60_ml_bottari.html?qrtc_slt=slt_product_js&qrtc_tpl=tpl_product_js&qrtc_typ=prd&qrtc_prd=69144&qrtc_pos=1

429972.jpg

Bedzie on dobry do roweru?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Matko Boska, a nie możesz kupić czegoś dedykowanego do roweru? Po co wy ludzie tak kombinujecie? Przecież tych olejów czy smarów nie kupuje się co tydzień, tylko raz na rok, czy kilka lat. Oszczędność w tym przypadku to zaledwie "kilka złotych" a szkody jakie możecie narobić to już nie kilka zł, tylko kilkaset zł w przypadku amortyzatora. PO CO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Niektorzy albo nie maja duzo pieniedzy,albo sa przyslowiowego pewnego pochodzenia :laugh:

 

No ja rozumiem, tylko po ci ci 1 LITR oleju do łańcucha? Przecież tego przez 10 lat częstego smarowania nie wykorzystasz.

 

Amortyzatora nie trzeba niczym smarować, wystarczy go często czyścić np. wodą z mydłem, jak zresztą zaleca większość producentów amortyzatorów, więc tu już popłynąłeś na kasę. Oczywiście są specjalne specyfiki do amorów, ale one nie wiele dają, bo najważniejsze jest regularne serwisowanie i utrzymywanie go w czystości.

 

Linki i pancerze się wymienia a nie smaruje. To koszt kilkudziesięciu zł na klika sezonów.

 

Tak jak pisałem, pozorna oszczędność, którą możemy sobie narobić więcej złego niż dobrego, bo może nas to kosztować znacznie więcej niż zaoszczędzimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie to możesz sobie nawet borsuczym łojem smarować gripy i tarcze.

 

Jak mantrę w kółko wałkujemy, że się goleni NIE SMARUJE tylko utrzymuje w czystości. Psikasz Brunoxola na ściereczkę i przecierasz. Koniec tematu, tam nie ma być ani kropli oleju, bo będzie to lepiło piach i brud a wtedy ten piach wciągają golenie i zaczyna się drapanie ślizgów.

 

Do łańcucha kup PTFE Shimano, za kilkanaście pln kupisz buteleczkę na 20 tys km. A może i na 30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej silikonowy lub teflonowy możesz użyć do przetarcia goleni amortyzatora po myciu/czyszczeniu, ale tak, żeby nie zostawała widoczna warstwa. Jeśli silikonowy to możesz po kropelce na uszczelki i delikatnie rozprowadzić na zewnątrz i poczekać do całkowitego wyschnięcia. Dzięki temu po dłuższym czasie uszczelki będą dalej elastyczne i będą dobrze przylegały do goleni. Pamiętaj - to nie smarowanie tylko konserwacja.

Olej do łańcucha pilarki spokojnie nadaje się do roweru tylko... jak pisali koledzy - zanim zużyjesz 1L to już straci swoje właściwości smarujące ;). Poza tym pewnie będzie lepił syf z trasy. Tutaj kup coś typowo rowerowego - np. wspominane shimano wet. Poczytaj o smarowaniu łańcucha - podobnie jak golenie - ma być praktycznie suchy na zewnątrz.

Co do smaru to opakowanie sugeruje, że jest on półpłynny? Jeśli tak to lepiej kup na stacji benzynowej byle smar stały litowy w tubce za kilka zł. Ja osobiście preferuję jakieś droższe motoryzacyjne/przemysłowe niż typowo rowerowe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...