Skocz do zawartości

[Korba] Na co wymienić korbę FC m191 - do wolnobiegu 7 rzędowego


KasiaMelasia

Rekomendowane odpowiedzi

Przymierzam się do wymiany napędu, stąd pytanie. ;)

 

moj-rower-945x630.jpg

 

Obecnie mam wolnobieg 7 rzędowy i korbę z fc m191. 

Prawdopdoobnie też wymienię wolnobieg, ale dalej na 7 rzędowy, żadnych kaset, bo wiąże się to wówczas z wymianą kół i lawiną innych wydatków.

 

Potrzebuję czegoś co będzie kompatybilne z moim 7 rzędowym wolnobiegiem. Na razie szukałam tylko wśród korb, które są dedykowane do napędów 7/8 rzędowych. Słyszałam jednak, że da się i 9 rzędowe. Czy to prawda? Gdyby tak, to moje możliwości wyboru byłyby większe.

 

Jeżdżę sporo rekreacyjnie, po mieście, 1-3 razy w roku jakiś maraton, ale nie jestem czołowym zawodnikiem, to forma rekreacji takie zawody. Potrzebuję czegoś trwałego, najlepiej nieco lepszego niż obecna korba, bo musi przetrwać moje katowanie na górkach w lesie.

 

Na tę chwilę rozważam kilka opcji i proszę o poradę, co lepsze, ewentualnie podusnięcie czegoś innego. Budżet do 250 zł.

 

1. Alivio FC-M411 - ogólnie bywa chwalony, lecz trudno gdziekolwiek kupić, model raczej wiekowy


 

2. Shimano Acera FC-M361 


 

3. SR Suntour XCR


 

Gdyby mój wybór się poszerzył o 9rzedowe, wówczas poszukiwania mogłby być bardziej owocne. ;) Proszę o poradę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję czegoś co będzie kompatybilne z moich 7 rzędowym wolnobiegiem. Na razie szukałam tylko wśród korb, które są dedykowane do napędów 7/8 rzędowych. Słyszałam jednak, że da się i 9 rzędowe. Czy to prawda? Gdyby tak, to moje możliwości wyboru byłyby większe.  

Tak to prawda. Korba może być pod dowolną liczbę biegów. http://www.forumrowerowe.org/topic/194808-kompendium-kompatybilnosc-napedow-do-11s/

 

 

 

Budżet do 250 zł.

Szukaj korby octalink ewentualnie korby z zintegrowaną osią.

Za  259 możesz mieć korbę Deore z zintegrowaną osią http://allegro.pl/korba-mtb-shimano-deore-fc-m612-40x30x22-175mm-i5901608600.html

 

 

Ps. Popraw temat []

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupując korbę 9rz, prawdopodobnie będziesz musiała zmienić przednią przerzutkę, ponieważ do korb niskich grup pasują przerzutki podobnych grup o przystosowane do różnicy pomiędzy średnią i największą tarczą 8 lub 10T a typowe korby 9Rz mają 12T. Ja musiałem zrezygnować z założenia lepszej przerzutki Deore M530 Lub Lx M570 do korb M171 M131. Odwrotnie może się da, ale mam wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, to może nakierujmy temat, trochę zaweżając. Nie chce wymieniać przerzutek (mam aktualnie klamkomanetki i wymiana przerzutek, wiąże się z wymianą hamulców, a to znowu koszty rosną).

 

W związku z tym co jest najlepszym wyborem dla kogoś, kto szuka korby 7/8 rzędowej? Budżet jest do 250, ale nie muszę tyle wydać. ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lewej klamkomanetki od przedniej przerzutki wymieniać nie trzeba. Koszt takiej nieużywanej przerzutki na allegro to około 50zł. Napisz jaką przerzutkę masz teraz. Pewnie TX50. Do 250zł to optymalnie byłoby chyba kupić korbę M430 w zestawie z suportem octalink i przerzutkę M510 M530 Lub M570. To już będzie fajny upgrade za rozsądne pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mam być za nieduże pieniądze a rower raczej do rekreacji to moim zdaniem tego typu korba
http://allegro.pl/alivio-m431-44-32-22-175-octalink-bez-oslony-wklad-i5702002193.html
powinna się nadać. No i sporo zostanie na zmianę przerzutki.

Nic nie pisałeś o ilości zębów w korbie, a od tego też zależy jaką przerzutkę będziesz musiał zakupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M430 i M431 to chyba to samo (jak ktoś wie czym się różnią niech napisze). Obydwie są w wersji kwadrat i octalink oraz 44-32-22T i 48-36-26T. Jeśli jest budżet 250 zł, to oczywiście octalink (sztywniejszy suport i łatwiejszy montaż/demontaż). Ofert M430/431 na Allego jest multum. To chyba jest jedna z popularniejszych korb w ogóle.

 

Tu oferty fajnych przerzutek, w dobrych cenach (trzeba zwrócić uwagę, na to jakiej średnicy ma się rurę podsiodłową i rodzaj/pozycja mocowania):

 

http://allegro.pl/przerzutka-przednia-shimano-lx-fd-m570-34-9mm-i5939462533.html   

http://allegro.pl/przerzutka-przod-shimano-deore-fd-m510-31-8-34-9-i5743260566.html

http://allegro.pl/przerzutka-przod-shimano-lx-fdm570-g-c-31-8-i5795088094.html

http://allegro.pl/nowa-przerzutka-deore-lx-fd-m571-31-8-down-swing-i5923465134.html

http://allegro.pl/przerzutka-przod-deore-lx-fd-m571-31-8-down-swing-i5928480305.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana wolnobiegu na kasetę wcale nie niesie za sobą lawiny wydatków. Zachowując 7 rzędów minimum to tylna piasta, maksimum całe koło. Kupując korbę za 150zł (a za tyle można mieć FC-M311 lub FC-M431 + suport Octalink, droższej korby do takiego napędu bym nie brał), zostanie Ci budżet akurat na modernizację.

 

Co do przedniej przerzutki. Używałem 8-rzędowej FD-M413 z 9-rzędową korbą, dało się to bez problemu sparować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to opisze swoja historie. Mialem rower na kolach 26" z napedem Tourney 3x6, tarcza z przodu, v-brake z tylu, manetki revoshift. W dziale "oddam za darmo" jeden z kolegow zaoferowal kasete Alivio 9s, dwa lancuchy oraz zebatki od korby Deore 44/32/22. Poniewaz planowalem zmiane napedu w rowerze a graty byly za darmo przygarnalem je jednoczesnie dokupujac uzywane manetki Alivio 3x9 i przerzutke przod Deore. Pozostalo dokupic gole korby i kolo tylne pod kasete. Korby kupilem Alivio M431 nowe na kwadrat za 50zl. Na kwadrat bo taki byl suport w rowerze. Przy okazji 430 i 431 wymagaja innego suportu, 430 - 113mm a 431 - 126mm. Zaczalem szukac kola na tyl. Identycznego jak na przodzie nie znalazlem wiec postanowilem kupic komplet. I tu zaczely sie schody. Z przodu tarcza i brak piwotow w amortyzatorze a z tylu piwoty i brak mocowania do tarczy. Szukam wiec kol combo pod kasete ale wybor maly i ceny wyzsze. A moze przejsc na tarcze z tylu i wtedy wybor kol sie powiekszy? Adapter do tarczy to koszt ponad 130zl. Drogo. A moze rame przy okazji zmienic? Rama znaleziona i kupiona (uzywana Trek 6300). Dokupione tylne kolo, przednie bedzie w tym tygodniu. Kaseta zamontowana, tarcze na korby zalozone, suport ze starej ramy wykrecony i tu zonk, mufa w nowej ramie ma 73mm a suport jest pod 68mm. Nowy suport to ponad 40zl i na zamowienie. Zakladam wiec ten 68mm i na razie taka prowizorka musi wystaczyc. Przelozylem ze starej ramy widelec, przy okazji skracajac sterowke o 2cm, mostek, kierownice, klamki, zamontowalem zakupione manetki zeniac je na razie z tylna przerzutka Tourney. Po wyregulowaniu naped dziala jak nalezy. Pozostala kwestia hamulca na tyl. Moze kupic zamiast hamulca na tyl kupic komplet lepszych hamulcow (z przodu jest chinski Lanxi JAK). No i tu sie zaczela jazda, ktorej efekty znajduja sie w poscie "jakie hamulce tarczowe kupic". Okazalo sie jeszcze, ze sztyca 27,2 do podsiodlowki 31,6 za bardzo nie pasuje.

Po starym rowerze zostala mi rama, korby, kola, lancuch, przednia przerzutka, hamulec tyl. Jesli w nowym rowerze wymienie chinski hamulec, przerzutke tylna na przepisowa 9s, suport na przepisowy 73mm, lepsze klamki do nowych hamulcow, sztyce i siodelko ktore wizualnie nie pasuje do nowej ramy, mostek ktory ma za duzy kat i kierownice, ktora moglaby byc szersza oroaz uginacza na amortyzator to okaze sie, ze mam dwa rowery (jeden bez ogumienia). A zaczelo sie od darmowej kasety, lancuchow i zebatek przednich. To tak odnosnie tego, ze wymiana wolnobiegu na kasete nie pociaga za soba duzych wydatkow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urzekająca historia. Gdy wychodzisz do sklepu po chleb i herbatę też wracasz z nowym chlebakiem i czajnikiem, bo stare nie pasują? Albo zamiast kupić zimówki do samochodu decydujesz się na nowe auto z salonu? Podobna logika. A wystarczyło kupić inne koło i prawą manetkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to, chłopaki, moje przerzutki wyglądają następująco:

 

(Pamiętajcie o tym, że jestem poniekąd zmuszona wymienić korbę w tym roku, bo mi szwankuje w bardziej zaawansowanym terenie, ale mój rower w domyśle będzie się rozwijać, tylko już nie za bardzo w tym roku. ;) Ogólnie i tak koszty będą większe niż 250, bo wymiany nadaje się też wolbnobieg, zatem jeszcze łańcuch, poza tym linki, pancerze, wymieniam też mostek, więc nowy budżet za rok. )

 

KLAMKOMANETKI SHIMANO ST-EF50-7R 7-SPEED


 

Przerzutka przód: FD-C050 Przerzutka Przednia Shimano


 

Przerzutka tył: SLX Schadow

1.jpg

 

 

I co teraz polecacie? :) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta przednia przerzutka jest na odstęp 8T 42-34T (tak jak TX50, jest do niej podobna) natomiast typowe 9Rz ma 12T 44-32 lub 48-36 dlatego może być konieczna jej wymiana. Te które proponowałem, np. M570 to niezła okazja, solidne, lekkie i dobrej cenie.

Co do dalszej modernizacji, czy po wymianie korby koniecznie chcesz pozostać przy wolnobiegu? Jeśli nawet, to gdy już pojawią się problemy z tylnym kołem (zniszczy/uszkodzi piasta lub obręcz) to zmień je na takie z piastą z bębenkiem i kasetą 9rz. Konieczna będzie też wymiana prawej manetki do 9rz.

Takie napędy do amatorskiej jazdy są chyba optymalne pod względem możliwości/cena i jeszcze parę lat będą dostępne.

Możesz podać model Twojego roweru? Chyba był już sporo modyfikowany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@adamtulak dzięki za podpowiedzi.
 
Co do zasady chcę uciec od wolnobiegu, ale dopiero wtedy, gdy będzie mnie stać na nowe koło/koła. A więc nie w tym sezonie. Poza tym myślę, że koła jeszcze dadzą radę spokojnie sezon wytrwać, więc póki im nic nie szkodzi, mogę na nich jeździć. Lecz gdy wymienię koła, o ile za rok mi się nie odmieni, pewnie zostanę przy V-brake. 
 
Model mojego Roweru to ogólnie był Giant jak na fotce. Rama bodaj 21 cali, ale jechać jechałam. ;) 
09-e1453743343339.jpg
 
 
Dzisiaj zrobił się z niego Radonik i jeździ mi się na nim całkiem fajnie. Lepsza i, co ważne, mniejsza rama, fajny jak na moje wymagania amorek, spoko opony i jeździ się całkiem przyjemnie. W tym roku skracam jeszcze mostek i chciałam coś z tą korbą podziałać, bo przygotowuję się do przejechania Metropolii w Bydgoszczy. ;) 
 
01r-e1453743336582.jpg
 

A pytanie konkretne. Jeśli kupię korbę 9 rzędową i zostawię wolnobieg, to lepiej mieć łańcuch 9rzędowy czy normalny 7 rzędowy?


Przmor, Twoja historia też świetnie oddaje, czego się obawiam. ;) 

 

No to opisze swoja historie. Mialem rower na kolach 26" z napedem Tourney 3x6, tarcza z przodu, v-brake z tylu, manetki revoshift. W dziale "oddam za darmo" jeden z kolegow zaoferowal kasete Alivio 9s, dwa lancuchy oraz zebatki od korby Deore 44/32/22. Poniewaz planowalem zmiane napedu w rowerze a graty byly za darmo przygarnalem je jednoczesnie dokupujac uzywane manetki Alivio 3x9 i przerzutke przod Deore. Pozostalo dokupic gole korby i kolo tylne pod kasete. Korby kupilem Alivio M431 nowe na kwadrat za 50zl. Na kwadrat bo taki byl suport w rowerze. Przy okazji 430 i 431 wymagaja innego suportu, 430 - 113mm a 431 - 126mm. Zaczalem szukac kola na tyl. Identycznego jak na przodzie nie znalazlem wiec postanowilem kupic komplet. I tu zaczely sie schody. Z przodu tarcza i brak piwotow w amortyzatorze a z tylu piwoty i brak mocowania do tarczy. Szukam wiec kol combo pod kasete ale wybor maly i ceny wyzsze. A moze przejsc na tarcze z tylu i wtedy wybor kol sie powiekszy? Adapter do tarczy to koszt ponad 130zl. Drogo. A moze rame przy okazji zmienic? Rama znaleziona i kupiona (uzywana Trek 6300). Dokupione tylne kolo, przednie bedzie w tym tygodniu. Kaseta zamontowana, tarcze na korby zalozone, suport ze starej ramy wykrecony i tu zonk, mufa w nowej ramie ma 73mm a suport jest pod 68mm. Nowy suport to ponad 40zl i na zamowienie. Zakladam wiec ten 68mm i na razie taka prowizorka musi wystaczyc. Przelozylem ze starej ramy widelec, przy okazji skracajac sterowke o 2cm, mostek, kierownice, klamki, zamontowalem zakupione manetki zeniac je na razie z tylna przerzutka Tourney. Po wyregulowaniu naped dziala jak nalezy. Pozostala kwestia hamulca na tyl. Moze kupic zamiast hamulca na tyl kupic komplet lepszych hamulcow (z przodu jest chinski Lanxi JAK). No i tu sie zaczela jazda, ktorej efekty znajduja sie w poscie "jakie hamulce tarczowe kupic". Okazalo sie jeszcze, ze sztyca 27,2 do podsiodlowki 31,6 za bardzo nie pasuje.
Po starym rowerze zostala mi rama, korby, kola, lancuch, przednia przerzutka, hamulec tyl. Jesli w nowym rowerze wymienie chinski hamulec, przerzutke tylna na przepisowa 9s, suport na przepisowy 73mm, lepsze klamki do nowych hamulcow, sztyce i siodelko ktore wizualnie nie pasuje do nowej ramy, mostek ktory ma za duzy kat i kierownice, ktora moglaby byc szersza oroaz uginacza na amortyzator to okaze sie, ze mam dwa rowery (jeden bez ogumienia). A zaczelo sie od darmowej kasety, lancuchow i zebatek przednich. To tak odnosnie tego, ze wymiana wolnobiegu na kasete nie pociaga za soba duzych wydatkow.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korby kompletnie nie interesuje, co jest z tyłu. Tyle, że porównywalnej jakości 9-rzędowy łańcuch będzie droższy, więc wziąłbym jakiś model 8-rzędowy. Wystrzegaj się jedynie "gumy do majtek" w stylu CN-HG40 czy CN-UG51.

 

Z tym kołem naprawdę nie widzę powodów do obaw. Zmieniasz tylne koło, zakładasz kasetę i ewentualnie jakiś zdobyczny dystans (jeśli chcesz zostać przy 7 rzędach, a weźmiesz koło z bardziej rozwojową piastą, co zresztą polecam), regulujesz przerzutkę, hamulec i jeździsz. Tyle.

 

Inna sprawa, że jeśli masz wymieniać dziś wolnobieg, a za rok przechodzić na kasetę, szkoda pieniędzy. Lepiej albo zostać przy tym rozwiązaniu przynajmniej do zajechania kolejnego napędu, albo zabrać się za modernizację od razu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... zakładasz kasetę i ewentualnie jakiś zdobyczny dystans (jeśli chcesz zostać przy 7 rzędach...

Albo (zamiast zdobywać dystans) zakładasz 8-rzędową kasetę i regulujesz całość tak, że nie masz albo najcięższego, albo najlżejszego przełożenia. Działa to bez problemów, a jak zmienisz manetki... Chwila regulacji i voila! Magicznie robi się 3x8 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Planuję zatem takie zmiany (całość koło 300 zł + linki i pancerze): 

 

- KORBA SHIMANO ALTUS FC-M311 42/32/22 170mm CZARNA 
lub 
MECHANIZM KORBOWY SHIMANO ALTUS FC-M311 OCTALINK
 
- Suport Shimano BB-UN26 122,5 kwadrat
 
- Przerzutka przód Shimano FD-M 311 M6 down s
 
- CONNEX łańcuch rowerowy 808 WIPPERMANN 6 7 8rz +FL
 
- MOSTEK XLT PRO 80mm 25.4mm 10' MEGA PROMOCJA
 
- SHIMANO Kółeczka rolki przerzutki SLX/ DEORE/ 105
 
- WOLNOBIEG SHIMANO TOURNEY MF-TZ31 7 RZĘDOWY 14-34
 
Co o tym myślicie? Co byście poradzili inaczej i dlaczego?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...