Skocz do zawartości

[2016] Napęd X01 12s


Ipla

Rekomendowane odpowiedzi

Czy jest ktoś komu naprawdę potrzebne jest 12 biegów i największa koronka 50T? Nawet przy napędzie 1x wydaje mi się to lekką przesadą.

 

Amator jeżeli nie jest pewny czego chce to zostawi sobie 2 blaty z przodu i 10 koronek też starczy. Zawodowiec będzie mógł poprosić o zmianę przedniego blatu pod konkretną trasę, więc zakres 10-50 też chyba potrzebny nie jest. To zaczyna już być lekko absurdalne, a co z szerokością łańcucha?

Ciekawią mnie dywagacje na temat napędów MTB eksploatowanych w Twoich rejonach. 

W takim przypadku na odrobinę upartego da się żwawo przelatać na singlu. 

Nie wiem na ile Twój punkt widzenia zmieniłaby codzienna eksploatacja roweru w odmiennych i przeznaczonych dla takiego napędu warunkach. 

Gdybym zdecydował się na 1x to jak dla mnie kaseta mogłaby mieć i 15 rzędów, dzięki temu byłaby lepiej zestopniowana niż 12tka 10-50.

Wystarczyłoby by producenci rowerów i komponentów ruszyli bardziej głowami i zdecydowali się na wprowadzenie nowych - tak czy inaczej jest ich wiele - standardów, i zapewnili kasecie o tylu rzędach odpowiednią ilość miejsca na tylnym kole. 

I tak dziś korzystanie z widelca taper wymaga innej ramy. Stosowanie kół ze sztywnymi osiami wymaga innych ram i widelców. Przesiadka na faty spłodziła inne gabaryty widelców, osi korb, piast, obręczy i opon. I właściwie z tego powodu nie ma płaczu. Jest coś nowego i potrzeba nowych rozwiązań, które kosztują.

 

 

Jestem ciekawy jak długo bębenek wyrzymałby z czymś takim. Poza tym serio bez 0.55 nie ma szans na podjazd? Chyba robisz ścianki z trzecim kołem, obładowany sakwami po pachy A tak na serio, mieścisz się w ułamku procenta osób, które potrzebowałyby tak dużej kasety. Nie ma szans, aby coś takiego mogło powstać. Dla mnie te 10-50 robi sieczkę w głowie. Prędzej widziałbym  coś  w stylu 9-45.

ładnych parę lat temu myślano że ułamek procenta ludzi polubi duże koło. Inny ułamek procenta miał używać czegoś innego.

Standardem były napędy 3x a okazało się że ludzie - i to nie promil populacji - przyswoją sobie z chęcią 2x i 1x.

Czy nie ma szans powstać? Można poczytać w necie że to nie jest gdybanie tylko rzeczywistość, na razie niewypuszczana na łamy publiczne.

Po wejściu 1x11 Srama 10-42 był płacz - na początku słuszny - że kaseta i reszta komponentów napędu kosztują majątek. Za dłuższą chwilę pojawiły się bardziej budżetowe wersje za część ich ceny.

Wg mnie pomysł się przyjmie, bo już na rynku są "dokładki" do kaset, większe niż sramowskie 42. A wielu chętnych nie decyduje się na kupno takich rzeczy, woli coś od dużego producenta, np Shimano.

Mnie brakowało grip shiftów 10 sp, produkty Recona nie przekonywały mnie ani trochę, a jak Sram zmądrzał i przeprosił swoje dzieło to kupiłem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

W małych kółkach miałem korbę 36/20 i kasetę 11/34. Czyli 0.58...

 

Gdy byłem młody i głupi zajeżdżoną kasetę 11-34 9s zamieniłem na 11-32 9s. Była to zmiana z 0.647 na 0.687 przy małym kole w XC HT. Nie wiem co mi wtedy do łba strzeliło... Chyba uznałem, że skoro forma rośnie, to te twardsza kaseta będzie lepsza. Ostatecznie dałem radę zajeździć tę kasetę. Pierwsza padła najciężej tyrana, największa koronka - 32T.

 

Teraz dogaduję się z 0.611 przy średnim kole. 0.6 byłoby w okolicach ideału. Przy dużym kole też potrzebowałbym mniej. Na udawanie, że nie potrzebuje miękkich biegów jestem już za stary. Nauczyłem się błędzie.

 

Uważam, że jednoblaty są dla:

1. kozacko wytrenowanych ścigantów - tym gratuluję wytrenowania i zazdroszczę łydy

2. minimalistów, którzy preferują wpychanie zamiast podjeżdżania - minimalizm jest mi bliski, ale wypychu unikam jak ognia

3. mazowieckich mtbowców - tym współczuję, że nie mają po czym jeździć. Gdyby ziemia była płaska jak Mazowsze, to nie wiem czy w ogóle bawiłbym się w kolarstwo...

4. zwykłych śmiertelników, jeśli kaseta będzie miała te 10-50 czy 9-44.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez obrazy i urazy ale i tak statystycznie 90% rowerów "MyTy By" nigdy nie widziało prawdziwych gór...

Tacy rowerzyści nie są targetem omawianej tu grupy osprzętu, więc to raczej słaby argument. 

 

Na Eagle'a zdecydowanie znajdą się odbiorcy, którzy będą potrafili go wykorzystać i bez sensu są te dywagacje, że to jest zło, bezsens i kretynizm. Taki sam beton, jak przy wprowadzaniu każdej jednej nowości... :/ A po kilka latach każdy i tak będzie to miał w swoim rowerze (i z góry błagam, darujcie sobie opowieści o tym, jak to jeździcie na kołach 26" i napędzie 3x8).

Edytowane przez Wooyek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy to miał na pewno nie będzie. Poza tym wydaje mi się, że te wszystkie epitety dotyczą zwyczajnie tych co boli korba 2-blatowa i tak strasznie przeszkadza im kilka razy na dzień powachlować manetką. To jest dla nich i tylko dla nich. Oczywiście zacznie się pewnie to co widzimy teraz czyli upychanie na siłę napędów 1x do nowych rowerów ale skala będzie dużo mniejsza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz pytanie z innej beczki, załóżmy przy konfiguracji 32T przód i tył z omawianą kasetą. Jak wygląda sprawa łańcucha? Nie będzie "nieco" za długi do napędu 1x przy wrzuceniu na najmniejszą koronkę? Chyba że przerzutka będzie robiła jakieś "fiku miku :sorcerer: " odchylając się mocno do tyłu i ściągając całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez obrazy i urazy ale i tak statystycznie 90% rowerów "MyTy By" nigdy nie widziało prawdziwych gór...

Dlatego 90% (umownie przyjmijmy, że to trafna proporcja, nawet jeśli na tym forum jest lepiej) mogłoby latać na 1x10 z kasetą 11-36 a 1x11 z kasetą 11-42 to już w ogóle napędowa rozpusta.

 

A po kilka latach każdy i tak będzie to miał w swoim rowerze (i z góry błagam, darujcie sobie opowieści o tym, jak to jeździcie na kołach 26" i napędzie 3x8).

Jeżdżę na kołach 26" i napędzie 2x9*. :D

 

*Ale to mój trzeci rower XC HT, na którym spędzam 20% czasu w roku. Gdyby nie to, już byłby wymieniony na 29" + 2x10 (mam 190cm wzrostu).

 

Za kilka lat wszyscy będą na tym jeździć? No niekoniecznie. Był taki moment zachłyśnięcia się dużym, kołem i też się wydawało, że mniejsze koło zostanie tylko w DH. Potem przestały się pojawiać duże koła w fullach o większym skoku a dominacja 29" jest tylko w segmencie ścigancko-maratońskim. Być może nadejdzie druga runda konstruowania fulli o średnim skoku na dużych kołach. Z użyciem obecnych ułatwień konstrukcyjnych typu boost czy z wyrzuceniem przedniej przerzutki z konstrukcji.

 

Teraz jest moda na wyrzucanie przedniej przerzutki do śmieci. Pojawiają się ramy bez mocowania lub w ogóle bez możliwości montażu przedniej przerzutki. Mam wrażenie, że znów przechodzimy etap zachłyśnięcia się nowinką. Za jakiś czas ludzie ochłoną i znów będzie mały krok wstecz. Dostrzeżenie zalet przedniej przerzutki. Dużo zależy od informacji zwrotnej rynku. Martwi tylko to, że jednoblaty przyjmą się u górali nizynnych i oni zaburzą obraz tego, co potrzebne jest góralom nie-nizynnym. Nie mam jednak obaw, że przesadnie szybko i pod przymusem będę musiał przesiadać się na 1xX.

 

W kwestii dwublatu byłem w kategorii "early adopter". Przed jednoblatem będę się jednak delikatnie wzbraniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Dlatego 90% (umownie przyjmijmy, że to trafna proporcja, nawet jeśli na tym forum jest lepiej)

Myślę, iż na forum jest zdecydowanie lepiej


Ja bym sie wcale nie obraził jak bym dostał taki secik :D Jestem ciekaw jak w praktyce to wszystko działa...

no ja w sumie też,

potem bym się mógł wypowiadać gdzie się sprawdza a gdzie nie...


z ciekawości pogrzebałem

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/shimano-xtr-12-speed-di2-and-mechanical-what-we-want-43522/

http://www.bikerumor.com/2012/12/12/tiso-12-speed-wireless-electronic-road-bike-drivetrain-unveiled/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ta elektronika jak szybko się pojawiło to tak szybko ucichła moim zdaniem Ciekawy jestem regulacji 12s....

 

Czy ja wiem, czy ucichła... Na szosie to jest hit, XTR Di2 zdobył "Gear of the year" na Pinkbike'u i pewnie prędzej czy później pojawi się XT Di2, które jest niezbędne dla większej popuarności tego rozwiązania. No i lada moment pojawi się też bezprzewodowa propozycja SRAM-a, która elegancko będzie pasować do napędów 1x (2x mniej silniczków/baterii).

 

A co do regulacji - czemu ma się różnić od regulacji 11s? Nawet nie jest powiedziane, że łańcuch będzie węższy.

 

Koledzy, trochę więcej dystansu i otwartości - bo szukacie dziury w całym, mimo że ten sprzęt nie został jeszcze nawet oficjalnie pokazany :)

Edytowane przez Wooyek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pfff 1x12 Ikomar miał rozpykane na długo zanim SRAM i Shimano się za to wzięli. Policzcie sobie koronki, wychodzi, że jest ich 12 ... i to działa (youtube):

952734d1420399787t-problems-doval-9-11-c

Ciekawe ile taka kaseta SRAM 10-50t może ważyć? Żeby to było lekkie to musi być filigranowe. Przerzutka też musi być lekko przerośnięta, żeby móc naciągnąć taki kawał łańcucha. To już chyba rzeczywiście ten poziom, gdzie napędy 1xcokolwiek osiągnęły granicę absurdu i trzeba zawrócić, bo nie tędy droga. 1x10 miało być prostsze i lżejsze niż 3x10 i 2x10 i takie jest, ale nie dla każdego wystarczające. 1x11 może jeszcze ma sens, ale 1x12 to już przerost formy nad treścią, bo i lżej i prościej będzie zrobić 2x10 niż brnąć w 1x12.

Edytowane przez rambolbambol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo widzicie panowie tak się kończy pisanie głupot, że napęd 1x jest dobry w góry. 

 

Ależ stanowczo ziejecie ogniem chłopaki w tej kwestii no ;) 

 

Moim zdaniem napęd 1x to w drugiej kolejności najbardziej przydatny patent jaki wdrożyłem do swojego roweru enduro (zaraz za sztycą regulowaną). Komfort, bezobsługowość, niższa waga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlżejsze kasety Srama ważą dośc mało, ale to konstrukcje monolityczne. Zajedziesz jedna koronkę i dowidzenia. Już nie mówię ile to kosztuje, bo każdy wie jak jest. Dla mnie 1x11 byłoby prawie doskonałe, gdyby jednak Shimano poszło drogą Srama i zaprezentowali kasety 10-42 pod nowy typ bębenka. Wejście serii XTR 9000 to była dobra okazją na grubszą zmianę. Myślę, że wtedy mogliby spokojnie zrezygnować z korb trójblatowych. Jestem tego samego zdania co rambolbalbol, jesteśmy na granicy absurdu.

Edytowane przez Lumperator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ stanowczo ziejecie ogniem chłopaki w tej kwestii no ;)

 

Moim zdaniem napęd 1x to w drugiej kolejności najbardziej przydatny patent jaki wdrożyłem do swojego roweru enduro (zaraz za sztycą regulowaną). Komfort, bezobsługowość, niższa waga.

 

Jednak nie do końca się rozumiemy. W sumie w ubiegłym sezonie niby mam w enduro 2 blaty ale 90% na młynku przelatałem. Ale problem jest wtedy jak zaczynają się dojazdówki czy lekki zjazd jaki miałem na ten przykład z Węgierskiej do Żywca. A będę czegoś takiego miał dużo więcej. Blat 36T na korbie jest tutaj idealny. Takiej patelni nie da się pogodzić w tej dyscyplinie nie dokładając zębów na kasecie by sprawnie wjechać pod górę. Widzę zastosowanie takiej kasety w AM/enduro, fatach czy innych grubasach i 27,5+. Ewentualnie górskie maratony xc dla goliłydy. Znajomy miał napęd 2x a teraz XT 1x11 z korbą 32T. Jak mówi czuje że jest ciężej pod górę i jednak czasem brakuje na korbie. 

Natomiast jak znam życie wielu jak coś to kupi nie dlatego, że potrzebują tylko dla "wyglądu" samej kasety, tylnej zmieniarki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Absurdem jest komentowanie fake'owego "przecieku".

 

Też mi to pachnie podpuchą i dziwie się, że tak długo byłem w tym sam.

 

 

 

Po co? - MTB Trilogy.

 

Cieszę się Twoim szczęściem. Ale równie dobrze mógłbyś to uzasadnić wyjazdem do babci na herbatniki. Tak samo dobry powód :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...