Skocz do zawartości

[piasta biegowa] Nexus 3 - hamulec torpedo - wymiana


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

 

Próbuję naprawić hamulec torpedo w piaście Nexus 3. Nie jestem pewien, czy mam kupić nowy element hamulca (taki jak na zdjęciu) i stąd pytanie: czy zaznaczona czerwoną strzałką obejma powinna być przerwana? W moim hamulcu jest właśnie przerwana i nie wiem czy pękła, czy to tak ma być.

 

post-192852-0-29650800-1448742641_thumb.jpg

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Już chciałem wymieniać na nowy, chociaż cała piasta ma dopiero 3 miesiące zużycia.

 

Ostatnio jechałem spokojnie pedałując, po chwili usłyszałem odgłos jakby właśnie pęknięcia w piaście, po chwili kolejny odgłos i koło już się zablokowało.

Później zdemontowałem piastę od strony hamulca (punkty 2 i 3 instrukcji: http://prinsesselaan.org/projecten/fietswerkplaats/manuals/SHIMANO%20NEXUS%203-SPEED%20HUB%20-%20SG-3C41%20[service%20Manual%20vol%201].pdf) i wyciągnąłem hamulec, który miał ten pierścień przerwany.

 

Nie wiem co się tam mogło stać, że się zablokowało koło. Po złożeniu piasty bez hamulca koło kręci się ok (no ale niestety, chwilowo torpedo to był jedyny hamulec w rowerze, więc nie da się tak jeździć). Po złożeniu piasty z hamulcem (wg tej instrukcji: https://youtu.be/sKBirqWxmi8?t=70) koło się kręci, ale z wyraźnym oporem. Możliwe, że coś nie tak skręciłem. Spróbuję jeszcze kolejne podejście, nim oddam do serwisu (a niestety serwis we Wrocławiu, w którym robię naprawy akurat piast biegowych nie serwisuje).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Nexus 3 jest akurat prosty w budowie (jak na Shimano). Serwisowałem kilkanaście takich piast i ani razu sprzęgło (zabierak) nie był mechanicznie uszkodzony. Raczej zużywał się sam pierścień bębna - czyli ta część, o którą się autor wątku pytał czy tam ma być "pęknięcie" i sam korpus piasty. W tych trójkach widziałem najczęściej: uszkodzone łożyska, pęknięte sprężynki piesków, uszkodzone osie - zerwane gwinty, zużyte konusy od strony napędowej. Pomijając fakt wieloletniego braku zaglądania do takiej piasty (bo przecież wszyscy rowerzyści wiedzą, że piast wielobiegowych się nie serwisuje, bo tam nie ma co się zepsuć i wszystko jest szczelne :-(), najczęstszą przyczyną uszkodzeń był najzwyczajniej w świecie luz na osi.

Zakontrowanie piasty wielobiegowej jest, moim skromnym zdaniem, czynnością BARDZO istotną.

Do autora wątku - sprawdź, proszę, czy wszystko dobrze ułożyłeś, koło w imadło (tak najwygodniej) i DOBRZE zakontruj. Powodzenia!

 

Pozdrwiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kolejnej nieudanej próbie (raz po zmontowaniu myślałem, że wszystko jest ok, ale był spory luz na osi, poza tym, kręcenie pedałami do tyłu nie hamowało, był natomiast efekt taki, że kręcąc do tyłu rower jechał do tyłu, po 100m wszystko znów stanęło, łancuch zleciał i... z powrotem na warsztat) w końcu się udało! 

 

Co wg mnie wcześniej zmontowałem źle:

1) Prawdopodobnie nie zwróciłem uwagi, by dobrze trafić "przerwą" w hamulcu w wystający bolec (punkt 12, strona 9 instrukcji: http://prinsesselaan.org/projecten/fietswerkplaats/manuals/SHIMANO%20NEXUS%203-SPEED%20HUB%20-%20SG-3C41%20[service%20Manual%20vol%201].pdf)

 

2) Źle skontrowałem nakrętki (punkt 13): niestety nie ma jednego klucza (do tej większej nakrętki), więc wciąż uważam, że nie jest to idealnie zrobione.

 

Efekt jest taki, że hamulec działa, luzów na osi nie ma. Pytanie jak długo, zważywszy na fakt, że skontrować dałoby się to pewnie lepiej gdybym miał narzędzia.

Inna sprawa, dlaczego w ogóle coś takie miało miejsce w praktycznie nowej (3 miesiące) piaście. No ale, póki co działa, jak się znów coś (odpukać) zepsuje to postaram się o odpowiednie narzędzia i dokręcę lepiej.

 

Dzięki wszystkim za pomoc i udział w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...