Skocz do zawartości

[obręcze 29er] Szerokie obręcze to przyszłość czy czcze gadanie?


clip7

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.


Przesiadłem się ostatnio z 26 na 29 cali. Mam 178cm, 72 kg. W nowym rowerze chciałbym wymienić obręcze/koła, gdyż zamierzam przejść na tubelessa.Są tam obręcze alexrims zx24 6061H-T6 622x19 czy coś takiego, piasty slx, szprychy nie wiem jakie. Koła mają przejechane 200 km. Czy można założyć jakąś lepszą obręcz i zostawić szprychy jeśli będą pasowały na długość czy lepiej dać jakieś firmowe?


Głównym problemem jest u mnie wybór obręczy. Przejeździłem trochę maratonów mtb i chciałbym zacząć przygodę z xc. Naczytałem się całej masy artykułów o obręczach a także przeglądałem wiadomości na forach. Czytam coraz więcej, że szerokie obręcze to przyszłość, że kiedyś najważniejsza była waga a teraz też jest ważna ale ważniejsza jest szybkość pokonania danego odcinka (np. po korzeniach, dziurach, piaskach..) I tu lepsza jest szersza obręcz, 23-25 mm wewnętrznie.


Jak to się się ma do rzeczywistości? Przecież na maratonach mtb, xc chyba większość i tak śmiga na crestach albo innych lekkich felgach o szerokościach 19-21 mm wewnętrznie. Jak to jest z tą szerokością wewnętrzną. Czy obręcze 23-25 nadają się jedynie do enduro, dh, fr..?


Pytam bo zakup dobrych obręczy albo całych kół to dla mnie duży wydatek. Jak kupię nieodpowiednie obręcze to raczej nie będę mógł ich zwrócić. Na co patrzeć, waga czy przyczepność i trakcja? Na początku napaliłem się na FRM enduro Evo TL 29 wewnętrznie 24,5mm, waga 430 gram, limit wagowy 95kg, naciąg szprych 130kg, asymetryczne, oczkowane. Myślałem też o WTB KOM i23-25. Teraz jednak zastanawiam się nad crestami. Oczywiście chciałbym żeby koło było lekkie, ale też sztywne i żeby nie łapało często centry. Może jest tak, że po prostu nie da się pogodzić tych rzeczy. Albo lekkie koło i częstsze usterki albo cięższe i spokojny sen? Cenne są dla mnie wszystkie opinie.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to się się ma do rzeczywistości? Przecież na maratonach mtb, xc chyba większość i tak śmiga na crestach albo innych lekkich felgach o szerokościach 19-21 mm wewnętrznie. Jak to jest z tą szerokością wewnętrzną. Czy obręcze 23-25 nadają się jedynie do enduro, dh, fr..?

 

Opona na szerszej obręczy lepiej się układa niweluje to efekt żarówy, osiągamy w ten sposób lepszy komfort.

Dzisiejsze szerokie obręcze są coraz lżejsze i jest to dobra alternatywa.

Cresty z różnych opini nie są wytrzymałe, więc jeśli nie masz super techniki, warto margines bezpieczeństwa przesunąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szerokie obręcze są pochodną mody na szerokie opony. Gumy o szerokości ok. 2.1 dadzą radę na 19mm, ale 2.35 i szersze lepiej będą się zachowywać na obręczach 23-25mm. Jeżeli nie jesteś pewien co to wszystko daje i skąd ta moda, to zacznij od poczytania na temat szerokich opon. Na przykład o 29+ i 27,5+, gdzie są opony 2.8 - 3.5". Raczej ich nie włożysz do zwykłej ramy xc, poza tym są drogie, ale poczytaj o tym co one zmieniają w jeździe i jeżeli to jest to, czego szukasz - bierz szerokie obręcze do Twoich kół, bo to będzie dobry krok w tym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OBRECZ O SZEROKOSCI WEW. 19MM OBSLUZY OPONY 2,35 I 2,4 CALA. MAM BUDZETOWKI I TO PRZERABIALEM BEZ ZADNYCH ROBLEMOW Z ZLOZENIEM I TRZYMANIEM SIE TAK SZEROKICH OPON NA TYCH 19MM OBRECZACH.

 

 

POZDRAWIAM.


przepraszam za capslock'a. natomiast biorac pod rozwage opony ponad 2,4 cala , bez watpliwosci nalezy wybrac szerokie obrecze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że to temat rzeka.

Mam czysto teoretyczne pytanie. Załóżmy, że mamy dwie te same obręcze o różnej szerokości wewnętrznej np.21 i 25 mm. Załóżmy czysto teoretycznie, że ważą tyle samo. Chciałbym na to włożyć oponę 2,1 lub 2,25 cala. Czy w tym przypadku szeroka obręcz na 100% jest lepsza? Chodzi mi o mtb, xc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyszku wszystko super ale napisz na jakim ciśnieniu jeździsz, chodzi o to by wykorzystać duży balon opony przy niższym ciśnieniu i żeby ta opona nie podwoiła się przy ostrych skrętach a tego nie osiągniesz na wąskiej obręczy i szerokiej oponie.

 

@clip7 Tak lepsza jeśli chcesz jeździć na niskich ciśnieniach w terenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat maratony XC to raczej nie jest obecnie miejsce, gdzie znajdziesz amatorów szerokich opon i obręczy. Najczęściej podejście jest typu że ma być lekko, gumy niezbyt szerokie, fetyszem są jak najmniejsze opory toczenia (semislicki, wysokie ciśnienia).

 

Prędzej popatrz na stricte górskie zawody w tym też enduro.

 

Zdarzyło mi się zakładać gumy 2.35/2.4” i to takie nieoszukane (62-64mm!) na obręcze 17mm i tyłka to nie urywało, jest żarówa i tyle, niskie ciśnienia = pływanie. Rama „zwykła” XC.

Po jakimś czasie przesiadłem się na koła z obręczami 27mm, tu nawet węższe opony jakoś lepiej leżą. Oczywiście ktoś powie, że to już nie są koła do XC, ale mam to gdzieś ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Po jakimś czasie przesiadłem się na koła z obręczami 27mm, tu nawet węższe opony jakoś lepiej leżą. Oczywiście ktoś powie, że to już nie są koła do XC, ale mam to gdzieś

Obręcze dla kół 29 muszą być szersze, żeby zrównoważyć ich wiotkość spowodowaną wielkością - w porównaniu do kół 26.

Śmigam na wtb frequency i23 szer zew 28 mm i zdarza mi się jeździć z ciśnieniem poniżej 1 atm..... przy wadze mej własnej 92 kg ;-) co dla kół kół 26 nie miało szans.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że chyba dobrym rozwiązaniem w moim przypadku będzie kompromis, czyli szerokość wewnętrzna 23mm. Mam na oku dwie obręcze. Dt swiss XM401, 22,5mm, waga 460 gram lub WTB kom i23, 23mm i 450 gram. O ile o pierwszej obręczy opinie są dobre to o drugiej nie znalazłem żadnych opinii. Czy koło 32 szprychy jest dużo sztywniejsze od 28?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy lepszy serwis to chyba nie nadaje się do wykonywania żadnych usług serwisowych jeśli właściciel roweru ceni swoją własność :)

Chodzi o to że te obręcze nie wymagają żadnych specjalnych umiejętności ani czarów, raczej normalnych umiejętności zaplatania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągle się zastanawiam. Komplet obręczy ok.700zł. Słyszałem, że najprawdopodobniej długość szprych też nie będzie pasować. Zatem jeśli szprychy i nyple to nie wiem czy starczą takie za 1zł (np.CN Spoke) czy jakieś lepsze za 3-4zł. Jeśli droższe to już dochodzi ok.250zł. Przełożenie obręczy z centrowaniem za dwa kółka. to pewnie też ze 100zł (chyba że przełożę sam i tylko oddam do centry). To już koło 1000zł. Te moje piasty slx to chyba żadna rewelacja. Gotowe koła na piastach DT350, XM401 i dobrych szprychach  widziałem za 1500-1600 zł. Sam nie wiem, chyba potrzebuję czyjegoś wsparcia :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdyz lubie szerokie opony a i tak jezde uprawiam po ubitym podlozu. 

 

 

pozdrawiam.


poza tym ze lubie to nawet producenci zazwyczaj zalecaja cisnienie  w oponach od 2 do 4 Barow...


poza tym ze lubie to nawet producenci zazwyczaj zalecaja cisnienie  w oponach od 2 do 4 Barow...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, Twoje obręcze, Twoje zęby, Twoje ryzyko.

Po prawie 20 latach jazdy rowerem, z czego wiele lat na grubych kapciach nie jestem w stanie znaleźć żadnego sensu w ukamieniowaniu grubych opon.

Jaki widzisz sens w takiej kombinacji na asfalcie? Bo 4 bary nie oferują ani odrobiny komfortu ani lepszej trakcji w przypadku tak szerokich kapci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...