Skocz do zawartości

[Kaseta]Przerobienie stopniowania kasety


Arni220

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, czy bawiliście się w przerabianie stopniowania kaset MTB? Pytam, bo mam zamiar złożyć kasetę z nietypowym stopniowaniem 12-34 lub 12/32, obie na 9s ale to bez znaczenia chyba. W każdym bądź razie, chcę wywalić koronkę 11z bo jest mi zbędna, 12z dać jako ostatnią bo jest rodełkowana, a dalej pójdzie 13/14 itd. System 9s to HG i teraz pytanie, czy jeśli dokupię koronkę 13z HG, taką jak od kaset 11-34 to bez problemu zegra się ona w układzie 12/13/14...32? To samo w przypadku drugiego zestawu 12/13/15...34. W pierwszej nietypowo stopniowane będą dwie koronki, w drugiej jedna, ostatnia. Nie jestem pewien, czy ząbki tych kilku ostatnich koronek zagrają ze sobą i łańcuch będzie się dobrze zazębiał, bo mogą być jakieś przesunięcia ich po okręgu czy coś.

Wiadomym jest, że dojdzie do takiego układu także nowa nakretka pod 12z (38mm), ale to nie problem bo już sprawdzałem ją. Nie wiem tylko jak taki kombinowany zestaw zadziała i tu proszę o jakieś Wasze doświadczenia.

 

Swoją drogą to jest to jakieś chore, że nie ma kaset MTB rozpoczynających się od 12 czy 13z (zarówno w 9 jak i 10s). Wyjątkiem jest 12-36/9s, no ale to wyjątek i nie zawsze potrzebny. W szosie mamy zarówno od 11 jak i 12, 13, czy nawet 14 i 15z jako ostatnie, a w MTB 11 i koniec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na korbie już mam najciaśniej bo blat 36z, nie ma blatów do dwutarczy 34z (bynajmniej nie mogę znaleźć w naszych sklepach) w systemie 9s, a i 10s też nie widzę. A jak są to nie za te pieniądze.

Po drugie, nie chcę kaset 12-27 czy 12-30 (tej drugiej nawet nie ma w 9s) od szosy bo potrzebuję koronek 32, a nawet 34z.

Po trzecie, chcę mieć ciasne zestopniowanie na dole kasety chociaż na pierwszych dwóch koronkach.

Niestety, ale drugiego i trzeciego argumentu nie załatwię pierwszym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem już taki set zapożyczając dwie koronki (12 i 13z) z kasety szosowej, które wsadziłem w zamian 11 i 12 kasety MTB 11-32. Działało to, ale idealnie nie było, bo koronka 13 i 14z nie grały ze sobą układem zębów, były jakby przestawione względem siebie po okręgu. Oryginalnie ząbki koronek tworzą jakby taką zakrzywiona linię, okładają się w taki łuk, a tu ten łuk został nagle zmieniony, rozumiesz? 

No ale to była zaporzyczka od kasety szosowej, a teraz chcę dać koronki od kasety MTB tego samego systemu HG i dla tego pytanie, zagrają ze sobą czy nie?

Gdybym miał w domu koronkę 13z to już bym wszystko wiedział, ale nie mam i nie mogę sprawdzić tego (tej linii). A może ktoś ma takie dwie kasety 11-32 i 11-34 i może mi sprawdzić taki układ, czy ząbki ułożą sie prawidłowo? Nawet nakrętka nie jest potrzebna, wystarczy nałożyć kasetę i koronki na bębenek, a już będzie wszystko ładnie widać.

 

Ale faktycznie z ta kasetą MTB 11-28 masz rację, to może potwierdzać, że zadziała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

super, będę wdzięczny.

 

PS. Fajna ci ta kaseta 11-36 wyszła, przesunęło się tylko stopniowanie o jedno oczko z 16/18 na 15/18 czyli do 15 jest po 2 ząbki, a wyżej też równo bo po 3. Super pomysł. I zęby dobrze się układają pomiędzy 15 i 18, nie ma jakiegoś przesunięcia ich w bok?

 

Takie zabiegi wyraźnie pokazują, że wcale napędy 9s nie są przestarzałe i bardzo tanim kosztem można uzyskać to, co daje nam 10s przy dwóch blatach z przodu. 

Jeśli i mój zabieg przebiegnie pomyślnie, to okaże się, że za kilkanaście zł. inwestycji uzyskamy kasety od 11 do 12-28/32/32/36. Czyli ile łącznie? 8? A gdyby jeszcze się dało, to może i powstała by kaseta 13-36 (13/14/16/18...36), która pewnie fajnie by zagrała z korbą 38/24 lub 40/28. I wcale nie trzeba wymieniać drogich blatów korb, a i często przerzutek, wystarczy pożonglować koronkami kaset.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby tylko o jedno, ale w miejscu gdzie to czuć. Powoli zastanawiam się czy jeszcze nie pogrzebać, tak żeby przesunąć większy przeskok na górę kasety, gdzie nie będzie to tak dotkliwe. Ale to chyba przy kolejnej wymianie napędu.

Ciekawie wyglądałaby 11-12-14-16-18-21-25-30-36 albo 11-12-13-14-16-19-23-28-36 choć tutaj już braknie czegoś pomiędzy i na bazie 10rz ładniej to wychodzi.

 

Nie przyglądałem się jak ta 15 i 18 się układają. Nie czuję problemów w zmianie na tych przełożeniach.

 

+30% to nie wiem czy tak tanio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

+30% to nie wiem czy tak tanio.

Ale te malutkie koronki się tak nie zużywają szybko, bo najczęściej jeździ się na środkowych trybach. Mam dwie kasety 11-32 w których koronki 18 i 21 są wyraźnie podjechane, a 11 i 12 dosłownie jak nowe. Dla tego jak będę składał kasetę (będzie ich 2 lub 3) to bebechy będę zapożyczał z innych modeli lub starszych. Nie chcę się przywiązywać tylko do jednej kasety, chcę mieć możliwości ich przekonstruowania w zależności od warunków terenowych czy intensywności jazdy. Dla tego na zawody montować będę kasetę na podbudowie XT,  a do jazdy codziennej najtańsza HG300 wystarczy.

Generalnie chodzi o to, by nie doprowadzać do takiej szybkiej destrukcji środkowych koronek kasety, a to oznacza też zysk ekonomiczny (zespolone 5 koronek w XT i brak przez to możliwości ich wymiany). Ma w tym pomóc jej odpowiednie zestopniowanie czyli takie, gdzie wszystkie będą wykorzystywane +/- w identycznych proporcjach czasowych. Dodatkowa zaleta, to malutkie tryby co 1 ząbek czyli ideał na długie, raczej płaskie odcinki (jak w rowerze szosowym).

 

 

Ciekawie wyglądałaby 11-12-14-16-18-21-25-30-36 albo 11-12-13-14-16-19-23-28-36

Raczej tylko ta pierwsza choć nie wiem jak zachowa się zmiana biegu na +5 i +6 ząbków. Drugi problem to brak koronek 25z.

Ja widzę możliwość inną tej kasety: 12-13-15...36 czyli dwa najmniejsze tryby co 1 ząbek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś były wynalazki MegaRange z przeskokiem 10 zębów między dwoma największymi.

Podobno 25 są: http://strefasportu.pl/koronka-kasety-shimano-hg70-p-567.html

Na pewno w kasetach szosowych występują, ale oddzielnie trudne do dostania.

 

Tak prezentuje się 11-13-15-18

https://lh3.googleusercontent.com/-BEjkcSl34Bw/VldWb8GbrDI/AAAAAAAAOuE/m5CO4Oizzkc/s1920-Ic42/P1180205.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-UhyVE6ZCUis/VldWcRyC5cI/AAAAAAAAOuI/-W4CXQ86x7Y/s1920-Ic42/P1180206.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-_x3wVrtkxA0/VldWbGrY_MI/AAAAAAAAOt8/t9h8V_11LsU/s1920-Ic42/P1180207.JPG

 

W ten weekend raczej nie dam rady pobawić się w podmianę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem tę koronkę 13z. By zaoszczędzić kilka zł na przesyłce (zamawiałem więcej części) wybrałem ją od kasety MTB HG20. Sprawdziłem jednak układ zębów i mimo zapewnień sprzedawcy są one jednak inne niż niż do kaset typu HG50/80 czy M770 9s. Zęby są przesunięte po okręgu minimalnie, ale zmontowałem sobie na próbę 12/13/14/16...32 i niby biegi zmieniają się dość płynnie (w skali 0 do 10 daję 8). Liczę, że w terenie będzie podobnie. Na przyszłość radzę wybierać dedykowane koronki, przynajmniej z serii Deore/SLX/XT powinny być kompatybilne ze sobą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Męczyła mnie ta lekko skopana praca i naprawiłem to. Wystarczyło wypiłować ten szerszy wypust koronki iglakiem i ułożyć ją prawidłowo czyli tak, by wycięcia na koronce tworzyły prawidłowy układ z innymi. Bodaj wystarczyło przekręcić ja o dwa wypusty by całość zadziałała 10/10 :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...