Skocz do zawartości

[rama] Przekładka na nową ramę. Proszę o pomoc! :)


pim

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

 

Stało się! Kupiłem ramę pod mój wzrost :) Nastał czas aby przełożyć graty z mojego 19 calowego Authora ze sztyca 450mm do nowej ramy. 

 

W związku z tym proszę o poradę w kilku kwestach o których nie mam pojęcia.

 

Mój obecny rower:

 

PuD13ga.jpg

 

 

 

Wie wiem, strasznie to wygląda, jednak ramy Authora są nie do zajechania :) Jednak nie ma ramy pod moje gabaryty (wysoki z długimi nogami) a i geo po amor z 80 mm skoku nie rozpieszcza :(

 

Rama którą nabyłem:

 

http://allegro.pl/rama-radon-zr-team-8-0-29-54cm-22-mtb-xc-ideal-i5738949777.html

 

 

W związku z tym mam kilka pytań:

 

1. Jakie stery do tej ramy polecacie. Z tego co wybadałem są to pół-zintegrowane. W miarę dobre i takie w utrzymaniu i tanie ;)

 

2. W nabytej ramie linki i przewody prowadzone są dolną rurą a nie jak mam obecnie górną. Rozumiem, że wszystkie przewody będą zbyt krótkie i są do wymiany?

 

3. Jaką sztycę 400mm 30.9 polecicie?

 

4. Jak wygląda wewnętrzne prowadzenie linek? Wpycham w ramę cały przewód? Jak to wygląda w środku?

 

 

PS. Poprzednia rama i sztyca będzie prawdopodobnie do sprzedania :)

 

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam!


PS. Stery z redukcją pod zwykły amortyzator :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do sterów przedewszystkim musisz zwrócić uwage że nowa rama ma główkę taperowaną czyli pod dolne łożysko 1,5 cala. Rurę srerową masz 1 1/8 więc musisz kupić stery z redukcją pod te wymiary np takie http://velo.pl/czesci/stery-i-podkladki/accent/hsi-b10

Linki w ramie są puszczone bez pancerza i bywa problem z przepleceniem ich (bo nie ma tam żadnego kanaliku prowadzącego)  ale tu pod mufa jest spora dziura więc jakoś może Ci się uda, dobrze jakimś zagiętym drucikiem sobie pomagać je wyciągnąć. Oczywiście jak rama jest większa raczej w gre wchodzą nowe linki i pancerze. Musisz tu też dokupić ślizg linek pod mufę bo widzę że brakuje https://www.centrumrowerowe.pl/akcesoria/inne/p,slizg-prowadzacy-linki-przerzutek-hc-002-speeder,7456.html.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że znam tą ramę doskonale ;) to lecimy: 

 

1. Stery potrzebne są półzintegrowane Zero Stack (miski wchodzą w główkę ramy i widać tylko rancik misek). Jeżeli potrzebujesz wpakować do nich widelec 1 i 1/8 to np. takie: http://allegro.pl/stery-dartmoor-flash-tapered-redukcja-ahead-gratis-i5182243380.html Wybór jest duży. Może ktoś jeszcze coś wartego uwagi poleci.

 

2. Ciężko jednoznacznie stwierdzić. Tylny hamulec może być ok. Tutaj będziesz miał prowadzenie na zewnątrz po dolnej rurze i dolnych widełkach. Może się okazać, że wystarczy przewodu. Linki mogą być za krótkie (rama będzie większa i dłuższa) i pancerze będziesz potrzebował nowe, chyba, że uda Ci się poprzerabiać stare i zarobić nowe końcówki.

 

3. To zależy od budżetu i materiału (carbon, alu, tytan?). Wybór jest bardzo duży. Jeżeli nie ścigasz się z Wagomirem to każda sztyca ze średniej półki da radę. Oprócz sztycy pamiętaj też o zacisku na ramę.

 

4. W przypadku tej ramy masz dwa wejścia na linki przerzutek w okolicach główki ramy. Jedno z lewej, i jedno z prawej. Otwory są tak wyprofilowane, że wchodzi w nie końcówka pancerza i chowa się wewnątrz otworu w całości. Dalej przechodzi już tylko sama linka i wychodzi z ramy w okolicy suportu. Jeżeli miałeś prowadzenie górą to czeka Cię jeszcze dokupienie ślizgu pod suport, żeby rozprowadzić należycie linki (do ślizgu powinieneś też zamocować w jednym punkcie przewód hamulcowy). Krótko mówiąc pancerze potrzebujesz od manetek do główki ramy (oczywiście z porządnym zapasem na skręty kierownicą) i z zarobionymi końcówkami z obu stron. Dla przedniej przerzutki to wszystko, co potrzeba, bo dalej linka wychodzi przy suporcie i wchodzi na ślizg a następnie prosto do przerzutki. W przypadku tylnej przerzutki będziesz jeszcze potrzebował kawałek pancerza z zarobionymi końcówkami do zamocowania na dolnym trójkącie i doprowadzenia linki do przerzutki. Nie pamiętam, jaki to odcinek. Krótko mówiąc w wersji optymistycznej czeka Cie jedynie przerobienie pancerzy. W wersji pesymistycznej - zakup pancerzy i linek :)

 

Pozdrawiam

Eazy

 

 


 

 

bywa problem z przepleceniem ich

 

Jedyny ''problem'' to trafić w dziurkę przy główce wewnątrz otworu :) Później linki bez problemu wychodzą dołem. 


P.S. Ślizgu szukaj takiego z 'ogonkiem': http://www.rosebikes.pl/article/campagnolo-shift-cable-guide/aid:161809

Edytowane przez Eazy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

. Ślizgu szukaj takiego z 'ogonkiem': http://www.rosebikes...uide/aid:161809

 

Popraw link :)

 

Ok. Sztyca znaleziona.

 

Stery: http://allegro.pl/stery-accent-tapered-adapter-1-1-8-1-5-taper-i5750412159.html Są ok? 

 

Easy: Slizg pod linkę bez pancerza? Podaj jakis model z netu abym wiedział czego szukać :)

 

Dziękuję i pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te stery, które podałeś będą ok. Sklep też godny zaufania. Kupowałem u nich sporo różnych rzeczy i o ile kontakt mają 'opóźniony' to towar zawsze przychodził kurierem na drugi dzień :)

 

Nie wiem co jest grane, że linki, które wrzucam nie działają... Ślizg pod linki bez pancerzy (ew. z dodatkowym uchwytem na przewód hamulcowy). Do tego dobrze by było, żeby był z 'ogonkiem', który wyprowadzi ładnie linkę do przedniej zmieniarki. Wklejam link jeszcze raz:

 

http://www.rosebikes.pl/article/campagnolo-shift-cable-guide/aid:161809

 

Ewentualnie taki:

 

http://www.rosebikes.pl/article/shimano-shift-cable-guide/aid:42383

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Pierwsze 130 km na nowej ramie za mną :) Cóż rama jest... za mała ;) Teraz wiem, że tak naprawdę idealny był by rozmiar 24 cale :D

 

Jeździ się wspaniale. Muszę jeszcze kierownicę poprawić i będzie ideał. Celowałem w Caniona ale widzę, że najbliższe kilka lat spędzę na tej ramie ;)

 

Dziękuję za pomoc i ciepło pozdrawiam :)

 

image.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie troszkę oszukuje perspektywą.  Ogólnie rower lepiej podjeżdża pod górkę. Większa baza kół pomaga w tym wypadku :) Muszę jeszcze standardową nakrywkę ze sterów wymienić na taką ze wzniosem to wizualnie rura sterowa nie będzie tyle wystawała :)

 

 

post-111752-0-69137400-1448544159_thumb.jpg

post-111752-0-61506700-1448544172_thumb.jpg

post-111752-0-28178400-1448544184_thumb.jpg

Edytowane przez pim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zdjęcia i to, że mam większe siodełko powodują złudzenie. Oczywiście jest duży ale nie tak strasznie jak na foto. Sztyca wystaje ok 36 cm. Ale na zdjęcia przez masywne siodełko wygląda jak 450 mm. W realu wygląda bardzie na proporcjonalnie. A inne marki ramy XL mają jeszcze większe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36cm??? Pewnie do szczytu siodła? Wyłamiesz kominek ramy, zobaczysz. Nawet jeśli masz sztycę 450mm, to 36cm ponad zacisk to strasznie wielkie ramię, idealne do wyłamania kominka. Ja wyłamałem kominek mając sztycę 400mm wyciągniętą na 25,5cm (do środka prętów siodełka, 28,5 do szczytu siodła), a tu mowa o 10cm więcej. Wspomnisz moje słowa.

 

Opis na aukcji mówi o 22" ramy. Ona nie ma 22 lecz dokładnie 21,25". 22" to dokładnie 55,88cm czyli niemal o 2cm dłuższa podsiodłówka niż w tym Radonie, a ty byś potrzebował chyba 23" czyli 58,4cm, by sztyca wystawała na bardziej już ludzką odległość ~32cm.

 

Sorry, ale to naprawdę widać, że coś jest nie halo z rozmiarem roweru i tu nie chodzi o wielkość siodła. Zobacz sam ile masz podkładek pod kierownicą, a ta dodatkowo jest i tak ze wzniosem. Ta rama niestety, ale nadal jest za mała na ciebie.

Puki jeszcze nic nie uszkodziłeś sprzedaj go i szukaj autentycznego rozmiaru 23", nie ma sensu ryzykować i wmawiać sobie, że jest OK jak nie jest.

Pierwszy z brzegu Cube:

http://allegro.pl/cube-ltd-29-rama-mtb-green-n-blue-r-23-cale-i5729770958.html

Nieduże pieniądze i aż 595 rury podsiodłowej przy tej samej długości w horyzoncie.

 

Matematycznie ci to jeszcze zobrazuję na własnym przykładzie.

Ja mam nogę 86cm czyli dokładnie o 10cm krótszą. Mam ramę 48cm choć wiem, że powinienem mieć 50cm by było idealnie i sztyca wystawała na ok. 23,5cm (idealnie pod 350mm, 11,5cm wpuszczone w ramę). 

Ty masz ramę 54cm czyli o 6cm wyższą od mojej. Z prostej matematyki wynika zatem, że twoja rama, by być wyższą o 10cm od mojej, powinna mieć 58cm. Dodając do tego fakt, że moja jest na mnie minimalnie za mała (o 2cm), ty prawidłowo powinieneś mieć ramę 60cm!!!

Oczywiście to takie tylko wizualne porównanie bo pewnie są jeszcze różnice w długości kości ud i podudzia, ale jest to jakiś wyznacznik, punkt startu. Można by skusić się na 58cm, ale skoro jest Cube 59,5 to ja bym w niego uderzył pod warunkiem, że długość w horyzoncie 63cm też nie jest ci mała.

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba miałem napisać 26cm... Ogólnie sztyca z liną ograniczenia jest kilka cm w ramie więc spokojnie :) Nie wiem czemu mówisz o awaryjności ramy, która może wynikać z niedobranego rozmiaru. Kilka lat jeździłem na ramie 19 cali z sztycą 450mm! Zero problemów! Mi tam sztyca wysunięta bardziej nie przeszkadza. Ma to swoje zalety. Natomiast główka ramy mogła by być wyższa o te 2 cm. Ogólnie jest ok a zdjęcia nie oddają rzeczywistego wyglądu roweru. Następny rower to będzie zapewne Canyon z ramą Xl, która jest troszkę większa od mojego Radona.

 

Pozdrawiam 

Edytowane przez pim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 a 36 to ogromna różnica :)

Dla czego uważam, że jest szansa na wyłamanie kominka mimo wsadzenia sztycy głębiej niż ogranicznik? Siła razy ramię, mówi ci to coś? Im sztyca bardziej wystaje tym siły działające na kominek są większe. Sztyca nie idzie w pionie lecz pod katem, ok. 18st od pionu. Im cięższa d... siedzi na siodełku, tym siła wyłamująca kominek większa, im zarazem dłuższe ramię (czytaj wystające siodło) tym ta siła także większa. Domniemam, że przy 194cm wzrostu nie ważysz 80kg, a pewnie ze 100. To nie jest mało, to zmienia całkowicie sposób podejścia do wytrzymałości roweru.

Jeśli masz 26cm do prętów siodła to jeszcze ok, choć ja uważam, że to nie jest ideał i nie jest dobrze, lepiej jakby ta wartość nie przekraczała 23/24cm. Sam mam 25,5 do osi prętów i też uważam, że to źle i mam o 1" za małą ramę. No ale nie ma ram co 1" więc na jakiś kompromis trzeba pójść. Rożnica jest taka, że mi brakuje 1", a tobie 2".

Jeszcze jedno. Twoje siodło wygląda na wysokie, ma pewnie z 5cm przy normalnych ok. 3cm. To kolejne 2cm więcej do ramienia wyłamującego komin. Potwierdza to matematyka z prostego wzoru przekrok x 0,883. U ciebie wysokość siodła wynosi ~84,7cm od osi suportu co powoduje, że szczyt siodła z zacisku wystaje na 30,7cm (właśnie to widać na fotkach). W moim przypadku (krok 86, rama 48cm) jest to wartość o 3cm mniejsza czyli moje ramię wyłamujące kominek jest o 3cm krótsze!!!. Dodając do tego fakt, że lepiej nie przekraczać wartości 23/24cm do osi prętów (26/27 do szczytu siodła) przy naszej wadze wychodzi, iż masz za małą ramę o jakieś 5cm.  Rozumiesz. Oczywiście w rozważaniach zakładam, że masz prawidłowo ustawioną wysokość siodła (mnożnik 0,883 +/- się sprawdza idealnie) i nie jeździsz na zbyt nisko wysuniętym.

 

Nie odbieraj tego jako jakiś atak na siebie, nie o to chodzi. Zwróciłem na to uwagę po zdjęciach i po własnych przygodach z wyłamanym kominkiem. Sztyce 400mm to nie jest lekarstwo dla wszystkich na za małe ramy, na brakujące 1 czy 2" ich wysokości. O ile przy wadze 60/80kg nic się nie stanie, o tyle przy 90/110kg tak wystająca sztyca jest już problemem, bo na kominek zaczynają działać znacznie większe siły go wyłamujące. Dla tego podpowiadam, byś się za rok czy dwa nie zdziwił i nie klął, jakie to dziadowskie ramy robi Radon, bo to nie będzie wina ramy lecz twoja. Pewnie, że nie ma reguły i nic takiego stać się nie musi, pojeździsz 2/3 lata i będzie OK, ramę sprzedasz i kupisz nową. Zagadką się jednak staje, czy rama, a właściwie to jej kominek, tyle czasu wytrzyma? Czy to jest warte tego ryzyka? Rama Alu XL Canyona ma raptem 545mm (540 Radon) wysokości, to nadal cię nie uleczy i będziesz musiał stosować sztyce 400mm wysunięte blisko ogranicznika. Ty potrzebujesz przy swoim kroku minimum 58cm o ile nie 59cm, a to 23", a nie 21,5. Prawdopodobnie będzie nadal 4 czy 5 podkładek, to dużo i pokazuje, że coś z rozmiarem jest nie tak. Długość ma jedynie ten Canyon wyraźnie większą, to fakt.

Edytowane przez Arni220
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba od 2012 jeździłem na ramie 19 cali oraz sztycą 450mm i nic się nie działo. Rama wygląda na porządną i ma o wiele lżej od mojego Authora. Kominy pękają bo ramy są dziadowsko zrobione. Zobacz temat o Peaku 29. Sztycy małe ludzie mają a kominy pękają. Oczywiście ma to wpływ ale nie demonizujmy :) Rama będzie u mnie zapewne już zawsze jako model treningowy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podważam tego, że nic się nie stało w 19", super i całe szczęście. A jaką dajesz gwarancję, że tym razem też tak będzie? Przeprowadziłeś testy wytrzymałościowe zanim ją kupiłeś? A wiesz co to zmęczenie materiału? Zwykłe gdybanie i wiara, że tym razem tez będzie dobrze.

Kominki moim zdaniem pękają z dwóch powodów, sztyca wsadzona zbyt wysoko - do lub powyżej węzła rur oraz zbyt długa sztyca i za ciężka d... na niej siedząca. Mój przypadek (domniemam że i twój także taki jest) jest właśnie tą drugą opcją - długie ramię jest i prawdopodobnie ciężkie d... także. A skoro jeden warunek jest spełniony to pozostaje nam tylko kwestia czasu.

Jak się przeanalizuje rynek, to okazuje się, że pękają w tym miejscu wszystkie ramy, markowe i nie markowe, nie ma reguły niestety. Nie na darmo większość producentów seryjnie daje sztyce tylko 350mm, właśnie po to, by te ramie wyłamujące nie było zbyt długie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielka krowa :laugh: 

61cm to trzeba by mieć nogę chyba 96 czy 98cm i 2m wzrostu.

 

Po tym zdjęciu widać jednak coś innego, koła 29" też mają pewne ograniczenia wielkościowe ramy. Rowery dla taki wysokich osób wyglądają bardzo niezgrabnie, żeby nie powiedzieć śmiesznie. Podobny efekt mieliśmy z rowerami 26" i osobami 185+cm wzrostu. W 29" ta granica się przesunęła, ale ludzie są jednak wyżsi niż 190, mają 195, 200 czy nawet 210cm. Dla takich dryblasów powinno się wprowadzić koła 32" by rama 22/25" też wyglądała na zgrabną. Samo wyciąganie sztyc nie jest rozwiązaniem idealnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Przeprowadziłeś testy wytrzymałościowe zanim ją kupiłeś? A wiesz co to zmęczenie materiału? Zwykłe gdybanie i wiara, że tym razem tez będzie dobrze.
 

 

Nie wiem, chyba żartujesz?  :whistling:

 

Sztyca jest włożona zgodnie z zaleceniami producenta, czyli granica wsadu jest z zapasem w ramie. Oryginalnie Radon dodawał do tej ramy sztycę 375 mm (dane z internetu). Ramy MTB mają zazwyczaj zapas "wytrzymałościowy". In konstrukcja oraz UWAGA! testowanie przez producenta pozwala stwierdzić czy rama podoła ostrej jeździe w warunkach terenowych. Jak masz więcej obiekcji napisz pytanie do Radona i może oni rozwieją Twoje wątpliwości co do sztycy i maksymalnej wagi użytkownika.

 

Nie twierdzę, że rama jest dla mnie idealna ale nie ma na rynku ramy spełniającej nowoczesne standardy i rozmiarze większym nić te ok 550 podsiodłowej. Przynajmniej ja nie widziałem, a jak ktoś widził to pisać :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...