Skocz do zawartości

[Suport] Zerwany gwint mufy?


Ink

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

podczas jazdy z dość sporym obciążeniem usłyszałem stuk i poczułem luz na korbie. Myślałem, że poluzowała się miska suportu (skręcany). Dojechałem tak do domu 15 km. Po zdjęciu korby okazało się, że miski nie można dokręcić - przeskakuje giwnt.

Cały problem polega na tym, że w mufie jest otwór od rurki na tylny trójkąt i powierzchnia gwintu jest bardzo mała. W dodatku miska jest krótka - tylko do połowy gwintu.

 

Wygląda to tak:

http://www.tinypic.pl/123v7dz24q60

http://www.tinypic.pl/vlcwc0o4of6r

 

Tak wygląda miska, która była wkręcona.

http://www.tinypic.pl/rgc9rrcsp156

 

I tak chciałem założyć wkład. Pytanie tylko, który ma więcej niż 8 zwojów? Raczej konieczna jest dłuższa miska od strony napędu.

 

Będzie to trzymać, czy trzeba gwintować?

A może po prostu wkręcić wkład odwrotnie? Są jakieś przeciwwskazania, typu słabsze lewe łożysko?

 

Pozdro

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na gwintach specjalnie nie widać jakiejś totalnej destrukcji. Ale jeśli miski się nie da dokręcić bo przeskakuje to ewidentnie jest zerwany gwint. Pytanie czy w misce, czy w ramie czy oba. Gwintowanie ramy wiele nie pomoże, bo gwintownik nie nadbuduje materiału tam gdzie już go nie ma. On tylko poprawi istniejący gwint. To pomaga, jak gwint był np wgnieciony miejscowo, czy lekko zatarty.

 

 

Pytanie tylko, który ma więcej niż 8 zwojów? Raczej konieczna jest dłuższa miska od strony napędu

Wiekszość suportów jakie widziałem (kompaktowe i starszego typu) ma podobne długości gwintu

 

 

Będzie to trzymać, czy trzeba gwintować?

Jak dasz nowy suport (czyli nowy gwint) to będzie trzymac trochę mocniej niż ten na uszkodzonej misce. Pytanie czy wystarczy. Mozesz zawsze wkleic suport na Loctite. Ale wtedy do demontażu trzeba będzie podgrzać mufę suportową.

 

 

A może po prostu wkręcić wkład odwrotnie? Są jakieś przeciwwskazania, typu słabsze lewe łożysko?

Siem nie da. No chyba, ze masz  gwint włoski. Bo w angielskim (czyli najpopularniejszym) z lewej strony masz gwint lewy. I nie wiem jak z długościami osi po obu stronach, ale chyba mogą być różne (np, przy różnych długościach suportu zmienia się prawa strona a lewa pozostaje ta sama - choć nie mierzyłem i mogę się mylić)

I jeszcze jedna sprawa, w mufie sterczy "coś" jak łeb pop-nita. Może się okazać, że nie włożysz suportu kompaktowego bo zaczepi o to "coś". Może da się ten łeb podszlifować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siem nie da. No chyba, ze masz  gwint włoski.

 

Dlatego na sam początek zmierzy szerokość mufy ...

Gwinty wyglądają na OK i jest prawdopodobne że w tej ramie jest właśnie gwint ITA i ktoś na ITA założył suport/miskę BSA.

W takiej sytuacji prawa miska BSA może przeskakiwać na gwincie ITA.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dasz nowy suport (czyli nowy gwint) to będzie trzymac trochę mocniej niż ten na uszkodzonej misce. Pytanie czy wystarczy. Mozesz zawsze wkleic suport na Loctite. Ale wtedy do demontażu trzeba będzie podgrzać mufę suportową.

 

Tak właśnie myślałem, żeby to na loctite złożyć.

 

 

 

Siem nie da. No chyba, ze masz gwint włoski. Bo w angielskim (czyli najpopularniejszym) z lewej strony masz gwint lewy. I nie wiem jak z długościami osi po obu stronach, ale chyba mogą być różne (np, przy różnych długościach suportu zmienia się prawa strona a lewa pozostaje ta sama - choć nie mierzyłem i mogę się mylić) I jeszcze jedna sprawa, w mufie sterczy "coś" jak łeb pop-nita. Może się okazać, że nie włożysz suportu kompaktowego bo zaczepi o to "coś". Może da się ten łeb podszlifować.

 

Aa racja. Robiłem na wiosnę przekładkę ramy w innym rowerze i wkład był od strony nienapędowej - od korby nakrętka. Tak samo go przełożyłem, a to był shimano bb-un26, ale przynajmniej 10-letni. Musiał być odwrotnie montowany, bo nie pomyslałem o tym, że przecież lewe/prawe gwinty są. :blink:

 

To co wystaje to nit od śligu linek. Rozwiercę go jeśli będzie trzeba. Kiedyś próbowałem założyć wkład a przeszkadzała śruba od ślizgu - wystawała może 1mm. Godzinę głowiłem się o co może chodzić, bo gwint krzywo się wkręcał. :002:

 

 

 

Mi też wygląda na okej, jak masz dostęp do gwintownika to przeleciałbym gwinty, jak nie, to zakręć ostrożnie nowy suport.

 

No właśnie nie mam, a za gwitowanie serwisy życzą sobie 100zł. Gwintownik jest do kupienia za 240zł, więc raczej nie sprawię sobie prezentu.

 

 

 

Dlatego na sam początek zmierzy szerokość mufy ...

 

Szerokość to na 90% 68mm - jutro to zmierzę.

 

W sklepie, do którego mogę podjechać mają wkład 122,5mm. Stara oś ma 124mm ale wydaje mi się trochę za długa, bo przy max wychyle przerzutki na dużym blacie i najmniejszej koronce, przy sporym obciążeniu potrafił ocierać wózek przerzutki od zewnątrz - linki nie dało się mocniej podciągnąć. To tylko 0,75mm mniej na stronę. Lini łańcucha nie zdążyłem zmierzyć. Jeśli jutro nie kupię 122,5mm, to skręcę to dopiero na przyszły tydzień :down: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem oś 122,5mm i świetnie pasuje. Złożyłem to na smar z dwusiarczkiem molibdenu (bez loctite) po uprzednim porządnym wyczyszczeniu. Gwint mufy był lekko zmechacony, bo raz szło lekko, lekkie przycięcie, znów lekko. Dokręciłem kluczem z wyczuciem i trzyma :thumbsup:. Nit trzeba było rozwiercić, otwór nagwintować i założyć śrubę do ślizgu.

 

 

 

Gwinty wyglądają na OK i jest prawdopodobne że w tej ramie jest właśnie gwint ITA i ktoś na ITA założył suport/miskę BSA. W takiej sytuacji prawa miska BSA może przeskakiwać na gwincie ITA.

 

Przy okazji doszkoliłem się, że ITA to 2 prawe gwinty. U mnie był prawy i lewy.

 

Dzięki wszystkim za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem o sporym prawdopodobieństwie bo ITA ma odrobinę większa średnicę i widziałem już wkręcone lewe miski BSA w prawy gwint ITA.

Na upartego się da i to nawet trzyma...

Prawa miska często zachowuje się tak jak u ciebie, przy dokręcaniu przepuszcza gwint i ponownie jest luźna.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...