Skocz do zawartości

[Akcesoria] Drukowanie akcesoriów na drukarce 3D


3DMakers

Rekomendowane odpowiedzi

Zapraszam do drukowania akcesoriów rowerowych na drukarce 3D. Dostępne są darmowe modele dosłownie wszystkiego, tu przykład wyszukania modeli na bazie zapytania „bike”: http://www.thingiverse.com/search/page:1?q=bike&sa=

 

Jak widzicie dostępne jest dosłownie wszystko, od typowych akcesoriów jak uchwyty na pompkę czy telefon aż do pełnych elementów jak rączka hamulca. Kwestia utworzenia odpowiedniego zapytania.

 

Plik po pobraniu należy skopiować na stronę w celu poznania ceny wydruku danego elementu: http://printelize.com/pl/s/3dmakers/quote

 

Zapraszam do zadawania pytań w tym wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczę, że jakoś dogadam się z Administracją tak by zarówno Oni, jak i użytkownicy forum byli zadowoleni :)

 

Co do jakości, fakt, że czasem jest ryzyko, że model jest wykonany nieprawidłowo. Części modeli to nie dotyczy bo i tak pomyślane są na elementy różnych rozmiarów (różnego rodzaju uchwyty). Z innymi jest ryzyko, jak np z tymi pod konkretny model, dajmy na to, telefonu. W takich przypadkach najlepiej się ze mną skontaktować bym sprawdził ten model pod kątem ryzyk związanych z wymiarami, materiałem, późniejszym użytkowaniem, itd, i jeśli uznamy, że są za duże, możemy zrezygnować z drukowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam trochę drukuję małe elementy do drukarek z tym że z żywicy. Powiem szczerze żę całkiem przydatne urządzenie do druku niektórych elementów roweru pod warunkiem że się ma odpowiedni projekt. Jedyny problem miałem z dostępnością koloru ale znalazłem u 3D Desingers więc to już mam z głowy teraz trochę szkolę się w projektowaniu jak mi to zacznie lepiej wychodzić to pokaże efekty ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby ożywić wątek, oraz podjąć temat jakości wydruków postanowiliśmy zorganizować następujący konkurs! :)

 

Wydrukujemy za darmo, dowolnie wybrany z Thingiverse uchwyt do kamerki GoPro czterem pierwszym osobom które napiszą w tym wątku.

 

Proszę o wklejenie linka do Thingiverse, tylko taki post zostanie uznany.

 

W zamian, liczymy, wraz z chyba innymi użytkownikami forum, na mini recenzję, opis wrażeń z jakości wydrukowanego przedmiotu, jego użyteczności itd.

 

Zapraszam! Czekam na wpisy! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warstwa ma w praktyce ok 0,3mm, w osi pionowej. W pozostałych dwóch osiach sterowanie "plujki" jest na poziomie 0,1mm. Taką precyzję można osiągnąć. Dodatkowo można elementy potem obrabiać, np. acetonem, co powoduje lekkie rozpuszczenie powierzchni i przez to jej wygładzenie, np. połysk.

 

Osobnym tematem, niestety, jest modelowanie. To znaczy aby wydrukować element, trzeba mieć najpierw jego model 3D w komputerze. Przy elementach mechanicznych modelowanie ręczne uważałbym za lepsze niż skanowanie, ponieważ elementy zazwyczaj składają się z jakiś brył geometrycznych.

 

Zdecydowanie myślę, że to może być pomysł, przy czym jak napisałem wyżej, ciężko mi ocenić w tej chwili kosztowność przedsięwzięcia. Jako że mam znajomych modelerów możemy dla testu przeprowadzić taki eksperyment, że zgłaszasz zapotrzebowanie na jakiś element, a my wycenimy to razem z modelowaniem, i zobaczymy czy wyjdzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest szansa że wydrukowanie jakiegoś drobnego elementu będzie łatwiejsze i tańsze niż znalezienie oryginału w internecie. Jednak, szczerze mówiąc nigdy nie miałem w rękach nic wykonanego w takiej drukarce i nie wiem czy taki wydrukowany element spełni wymogi wytrzymałości do sprawnego użytkowania. Jak oceniacie ten aspekt?

 

 

Www.thingiverse.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa najpopularniejsze plastiki w druku 3D, z obu drukujemy, to ABS i PLA.

 

Do celów o których mówimy generalnie lepiej będzie się nadawał ABS więc go biorę pod uwagę. Jest mocniejszy, bardziej elastyczny i bardziej odporny na temperatury za to brzydszy (nie ma połysku) i ma większy skurcz przy stygnięciu (co ma znaczenie największe przy dużych modelach oraz czyni proces wydruku trudniejszym przez konieczność zastosowania podgrzewanego stołu).

 

ABS jest wykorzystywany baaardzo szeroko w przemyśle. Np klocki Lego są z niego robione.

 

Trochę informacji na temat tego materiału:

https://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_(tworzywo)

http://printelize.com/pl/MaterialGuide/abs

http://pclab.pl/art57509-4.html

 

Dlatego myślę, że do zastosowań typu uchwyty, rączki, obudowy, chlapacze, nóżki, elementy nie poddawane bardzo dużym obciążeniom czy tarciu, jak najbardziej się nadaje. Ciężko mi powiedzieć co z elementami mechanicznymi które są bezpośrednio związane z samym poruszaniem się roweru, na pewno trzeba by było to sprawdzić. Jeśli jednak w oryginale część jest plastikowa to zaryzykowałbym twierdzenie że ABS da radę.

 

Podsumowując, problemy które mogą występować w przypadku części drukowanych:

- Niedokładny czy wręcz nieistniejący model cyfrowy

- Niedostateczna precyzja przy bardzo małych (kilka mm) elementach

 

Dla pozostałych rozwiązań druk 3D powinien być odpowiedni.

 

Aby odnieść się do tej niepewności, jeśli ktoś z Was potrzebuje dorobić jakiś element, proszę o kontakt. Zobaczymy czy da się zdobyć model, jeśli nie to czy da się go zrobić oraz czy po wydruku się nadaje. Sprawę można rozegrać tak, że w przypadku nie spełnienia oczekiwań nie weźmiemy za wydruk pieniędzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio znalazłam bardzo fajny portal edukacyjny o drukowaniu 3D, jak jest ktoś zainteresowany to polecam: http://domlab.pl/abc-druku-3d. Można nie tylko dowiedzieć się wszystkiego o drukowaniu przestrzennym, ale także zobaczyć ciekawe projekty z przedmiotów użytku codziennego :). Mi się stronka bardzo spodobała, zresztą jak całą technologia drukowania i projektowania 3D ;). Można sobie wydrukować (oczywiście jeśli się posiada odpowiednią drukarkę) unikatowe akcesoria rowerowe. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie widziałem, że chcą STL. Inventor ma w opcjach zapisu ten format, więc luz.
Od dawna miałem kilka pytań odnośnie tej technologii i nadarza się okazja aby uzyskać odpowiedzi.

Jaką technologią drukujecie, wnioskując po słowie "plujka" to FDM czy też SLA, a może jeszcze inną? Determinuje to wszak możliwy kształt elementów.
Jaką precyzję wykonania bryły można (przy Waszej technologii) uzyskać dla obiektów o wymiarach do kilkunastu, a jaką do kilkudziesięciu mm, są to wartości rzędu 2-3 dziesiątych części mm czy wiecej? Chodzi mi nie tylko o dokładność technologiczną tworzenia bryły ale też skurcz termiczny.
Jak wygląda Ra powierzchni elementu surowego, a jaka poddanego działaniu acetonu? Czy na surowo powierzchnia ukośna lub zaokrąglona znacząco różni się chropowatością od pionowych lub poziomych?
Jak wygląda wytrzymałość elementu w porównaniu z tradycyjnym odlewem ciśnieniowym? Spada o kilkanaście, kilkadziesiąt procent, a może jest porównywalna?
Czy tak przetworzony ABS zachowuję się jak tradycyjny materiał z wtryskarki pod względem obróbki mechanicznej?
Czy technologia pozwala na drukowanie gwintów wewnętrznych czy zewnętrznych ew. wymagających jedynie wyrównania czy jedynie otwory bądź wałki?
Jak ma się cena przy dostarczeniu własnego modelu nie wymagającego korekt w porównaniu do wysłania rysunków wymiarowych?

To tak na szybko co mi wpadło do głowy, jeśli rozwiejecie choć cześć moich wątpliwości, będę wdzięczny.

A propos portalu o druku 3D to jedyny słuszny :icon_wink:  imo to http://www.przyrostowo.pl/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że dopadł nas okres urlopowy ;)

 

Odpowiadam po kolei:

czy istnieje możliwość abym sam wykonał model cyfrowy i przesłał plik? W jakim programie musiałby być wykonany? Mam doświadczenie w projektowaniu w AutoCAD Inventor.

Jak najbardziej. Format to STL. Możesz to nawet zrobić od razu przez stronę, wtedy wyświetli Ci się nawet automatycznie wycena.

 

Potrzebuję nakrętkę do starych pedałów. Nakrętka osłania łożysko i jest dość wypukła, ale niestety posiadam tylko jedną.

 

Jak dorobić drugą?

Przychodzi mi kilka opcji do głowy.

Jedna jest taka, że wysyłasz nam zdjęcia i wymiary nakrętki, my wykonujemy model i drukujemy. Koszt wykonania modelu liczyłbym za godziny pracy, ciężko mi przewidzieć niestety jaki to nakład pracy bo sam się tym nie zajmowałem. Mogę zapytać moich "technicznych" kolegów (nie zatrudniał bym do tego osobno modelera bo praca wydaje mi się za mała).

Druga jest taka, że robisz to samo z kolegą forumowym krism4a1 ;)

Trzecia że sam próbujesz zrobić model i nam wysyłasz.

 

Czy nakrętka ta ma precyzyjny gwint? To może być ryzykowne w wykonaniu, w praktyce pewnie lepiej by było to nagwintować w wydruku bez gwintu.

 

Żebyś miał też obraz, przy tak dużej ilości dodatkowej pracy ręcznej, koszt na pewno nie wyniesie mniej niż 100zł. Pytanie jest czy jest to na tyle unikalne że opłaca się robić takimi metodami, czy w tej cenie da się znaleźć zamiennik.

 

Daj znać co myślisz o tych propozycjach.

 

Na stronie widziałem, że chcą STL. Inventor ma w opcjach zapisu ten format, więc luz.
Od dawna miałem kilka pytań odnośnie tej technologii i nadarza się okazja aby uzyskać odpowiedzi.

Jaką technologią drukujecie, wnioskując po słowie "plujka" to FDM czy też SLA, a może jeszcze inną? Determinuje to wszak możliwy kształt elementów.
Jaką precyzję wykonania bryły można (przy Waszej technologii) uzyskać dla obiektów o wymiarach do kilkunastu, a jaką do kilkudziesięciu mm, są to wartości rzędu 2-3 dziesiątych części mm czy wiecej? Chodzi mi nie tylko o dokładność technologiczną tworzenia bryły ale też skurcz termiczny.
Jak wygląda Ra powierzchni elementu surowego, a jaka poddanego działaniu acetonu? Czy na surowo powierzchnia ukośna lub zaokrąglona znacząco różni się chropowatością od pionowych lub poziomych?
Jak wygląda wytrzymałość elementu w porównaniu z tradycyjnym odlewem ciśnieniowym? Spada o kilkanaście, kilkadziesiąt procent, a może jest porównywalna?
Czy tak przetworzony ABS zachowuję się jak tradycyjny materiał z wtryskarki pod względem obróbki mechanicznej?
Czy technologia pozwala na drukowanie gwintów wewnętrznych czy zewnętrznych ew. wymagających jedynie wyrównania czy jedynie otwory bądź wałki?
Jak ma się cena przy dostarczeniu własnego modelu nie wymagającego korekt w porównaniu do wysłania rysunków wymiarowych?

To tak na szybko co mi wpadło do głowy, jeśli rozwiejecie choć cześć moich wątpliwości, będę wdzięczny.

A propos portalu o druku 3D to jedyny słuszny :icon_wink:  imo to http://www.przyrostowo.pl/

 

Mam nadzieję, że pytania wciąż aktualne, odpowiem na ile potrafię.

 

Technologia to FDM.

 

Precyzja wynosi okolice 0,2mm i nie jest zależna od całkowitego rozmiaru. Zazwyczaj przy obiektach dużych, precyzja ma mniejsze znaczenie, więc można zwiększyć grubość warstwy, ale tylko w celu przyspieszenia wydruku. Można robić to na warstwie minimalnej jeśli jest się gotowym czekać. Czyli grubość warstwy to kompromis między precyzją a czasem wydruku.

 

Skurcz to już temat złożony, i niestety wiedza na ten temat przychodzi wraz z doświadczeniem (czytaj: popękanymi wydrukami ;) ). Ja osobiście mniej zajmuję się wydrukiem jako takim ale kolega który to robi ma na ten temat sporą wiedzę. Jest to jednak bardzo ważny czynnik. Z tego co wiem nie manipuluje on jednak parametrem grubości warstwy a raczej gęstością wypełnienia oraz generalnie czasem chłodzenia. Pomagają tu np wentylatory. Są tez inne tricki które jednak traktowałbym jako naszą wiedzę ekspercką i trzymał w ścisłej tajemnicy ;)

 

Jeśli chodzi o chropowatość to jest ona spora. Nie potrafię obliczyć Ra ale wyraźnie widać poszczególne warstwy, wgłębienie w stosunku do wierzchu wypukłości określiłbym na ok 0,2-0,5mm. Przy obróbce acetonem można doprowadzić do powierzchni gładkiej z połyskiem, jednak jest to praca zawsze ręczna. Od zanurzenia w oparach do malowania pędzelkiem. No i dość niezdrowa.

Na powierzchniach bardziej pionowych bardziej widać warstwy, bardziej płaskich mniej.

Wytrzymałości nie mierzyliśmy więc ciężko powiedzieć. Warstwy są sklejane i w momencie sklejania bardzo różnią się temperaturą. To na pewno zmniejsza siłę wiązań w porównaniu do odlewu gdzie całość powstaje "na raz" z jednej temperatury. Dlatego wytrzymałość trzeba by sprawdzić przy jakimś konkretnym zastosowaniu.

Jeśli chodzi o obróbkę to nie mam doświadczenia z elementami tradycyjnymi ale z mojego rozumienia tematu zachowuje się tak samo. Po stężeniu jest to ten sam materiał.

Jeśli chodzi o drukowanie gwintów to na pewno kwestia rozmiaru. Skonsultuję to jeszcze z kolegami jaki wg nich rozmiar jest sens drukować a jaki to już za mała precyzja.

Cena w przypadku wysłania modelu wylicza się automatycznie pod podanym linkiem (http://printelize.com/pl/s/3dmakers/quote). Jest to wtedy cena samego wydruku i wysyłki. Natomiast modelowania jeszcze nie wycenialiśmy, zależne jest to od czasu pracy. Godzina modelowania kosztowałaby 123zł (z VATem). Nakład pracy wynikałby ze złożoności modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, teraz muszę pomyśleć. Nie tylko na myśli mam części rowerowe. Właściwie myślę o tym, jak nauczyć się projektować, tworzyć wzory, jakie do tego służą  programy.

OK, dawaj znać.

 

 

 

Ile kosztowałoby zrobienie uchwytu na garmina i od dołu montowanie do kamery Gopro? Na kierownicę szosową.
 

Chodzi o uchwyt który "chwyci" zarówno garmina jak i kamerkę?

Zamodelowanie go kosztowałoby sporo, to już stawka godzinowa, ciężko mi szacować ale w setkach złotych u naszego modelera. Może ktoś z forum się podejmie taniej?

Natomiast jak znalazłbyś taki model to wydruk można łatwo wycenić na podanej stronie. Szacuję kilkadziesiąt złotych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie, że zwątpiłem ;)
Dziękuje za wyjaśnienie tych kwestii.
A propos szczegółów technologicznych oczywiście jak najbardziej rozumiem nie ujawnianie tych informacji, pytałem bardziej o cechę ogólną jak np. w przypadku skurczów odlewniczych żeliwa. Rozumiem zatem, że jako takie w procesie wydruku 3D nie występują skurcze wpływające na rozmiar, poza sytuacjami gdy coś pęka.
Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Zapraszam do zadawania pytań w tym wątku.


Drukujecie tylko w plastiku? Jak jest z wytrzymałością tych elementów, zwłaszcza tych bardziej delikatnych, o cieńszych ściankach 2-4mm (przydałaby się jakaś prezentacja/filmik)? Jaki wpływ na wytrzymałość ma późniejsza obróbka, o której wcześniej wspomniałeś?  
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za bardzo nie ogarniam tej technologii wiec moze naiwne pytanie, ale jak wyglada kwestia odtworzenia elementu? Chodzi mi o kapy do klamkomanetek ST-EF29. Szukam ich i nie moge znalezc a przydalyby mi sie. I jak to dokladnie mialoby wygladac (bo te co mam sa popekane, wiec nie moze byc to idealne odwzorowanie. No i koszta - zeby nie bylo, ze taniej zmienic cale klamkomanetki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...