Skocz do zawartości

[Tylny napęd] Gdzie smarować ?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Zaczne od tego że niewiem czy mam wolnobieg czy kasete ? Otóż nakłada sie go a nie wkręca ,pozatym można obracać tylko w jedną strone więc chyba kaseta. Jednak czy to normalne ze po zdjęciu kasety wysypują sie kulki ? Widze zapadki na piaście.

 

Teraz chce to skręcić , więc rozumiem ze kulki mocuje na smar , jednak czy smarować też w miejscu gdzie są zapadki ? Czy na zapadkach ( i na tej wysokości na zębadce ) nie może być smaru ?

 

 

post-173521-0-79064000-1438691737_thumb.jpg

post-173521-0-16381100-1438691748_thumb.jpg

post-173521-0-41675200-1438691757_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotki musisz najpierw wrzucić na serwis do umieszczania fotek a potem wkleić URL.

 

Z tego co piszesz to wynikało by że masz kasetę. Przypadkiem nie odkręcasz całego bębenka zamiast kasety?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz pewnie wolnobieg i go rozebrałeś dostałeś się do sprzęgła. Wolnobieg też obraca się tylko w jedną stronę...  Nie jest możliwe, żeby rozkręcić bębenek bez zdjęcia zębatek kasety :laugh: Ile masz tam zębatek? Zapadek się nie smaruje, a jak już to lekko olejem. 

 

Zdjęcia wrzucasz na jakaś stronę typu "pokazywarka" i wrzucasz tutaj linki lub jako media i masz zdjęcia w poście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy o jaki klucz pytasz. Do ściągania całego wolnobiegu w przypadku firmy shimano - wybór jest jeden. Są inne firmy, które robią wolnobiegi i tam klucze mogą być inne - nie wiem nie miałem okazji rozbierać :P. Natomiast do odkręcania dekla, który u Ciebie jest ściągnięty potrzebny jest specjalny klucz z dwoma bolcami lub punktak i młotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając jeszcze do tego serwisu wolnobiegu. Skręciłem według opisu podanego przez Scoobany, rozumiem że aby przykręcać i odkręcać tą nakrętke punktakiem (dekiel jak to określił ) od drugiej strony musi bębenek być trzymany kluczem do wolnobiegu ?

 

Jaka jest kolejnośc nakładania podkładek w wolnobiegu ? Miałem 3 płaskie + 1 falista. Dałem 3 płaskie ( niewiem czy ich kolejnośc ma znaczenie ) a na góre falistą. czy tak to powinno wyglądać ?  Ogólnie naped kręci sie dobrze , nie ma oporów , czasem słychać jaby poruszenie sie kulki bądz jakieś obtarcie , myśle że to dlatego że któraś z części mogła być jeszcze troche wilgotna od benzyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No szkoda, że nie zapamiętałeś w jakiej kolejności były poukładane podkładki. Mają one za zadanie regulować ewentualne luzy na wolnobiegu. Niestety nie wiem czy ich kolejność (zwłaszcza tej falistej) ma znaczenie. Grunt to by mechanizm nie posiadał luzów. Jeżeli chodzi o skręcenie całości to można użyć klucza to zablokowania wolnobiegu. Niestety dekiel trudno jest dokręcić i trzeba się do tego przyłożyć a wolnobieg unieruchomić na tyle na ile się uda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym sie objawiają luzy na wolnobiegu ? Gdy wezme koło do ręki piasta nie ma luzów , lekko sie kręci , koło też nie wyglada na scentrowane. Jednak podczas jazdy czuje bicie , jakby góra dół i lekko na boki głównie gdy nie pedałuje. Co może być przyczyną ? Czy tylko scentrowane koło ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli skręcisz obie części wolnobiegu i obie nie latają pomiędzy sobą a stanowią spojną całość oraz całość kręci się bez większych oporów to nie ma luzów. To co opisujesz to najprawdopodobniej krzywa oś piasty. Gdy oś przyjmuje kształt "banana" w momencie gdy przestajesz pedałować wolnobieg zaczyna falować na boki. Trzeba wymienić oś na nową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzdura!! Krzywa oś nie ma nic wspólnego z falowaniem wolnobiegu podobnie jak z biciem koła!

 

Przecież oś jest nieruchoma, a piasta wiruje wokół niej, więc nie ważne czy jest krzywa czy nie - najwyżej koło będzie krzywo siedziało, ale kręcić powinno się ładnie do samego końca, czyli pęknięcia osi. Falowanie wolnobiegu wynika ze złego spasowania piasty i samego wolnobiegu - brak osiowości.

 

Jak podczas jazdy czujesz, że rower podskakuje to masz albo koło krzywe promieniowo (jajo nie koło), albo masz coś nie tak z oponą. Przy biciu na boki to albo "ósemka", albo też może być coś z oponą. Odwróć rower do góry koła, do krawędzi obręczy przyłóż nawet głupi śrubokręt i zakręć kołem to zobaczysz czy jest proste czy nie - no nie wiem nawet jak można to inaczej wyjaśnić :laugh:

 

A luz na wolnobiegu sprawdza się tak, że łapiesz za zębatki i próbujesz nimi ruszać "na boki" - jak czujesz minimalny to jest ok, a jak nie ma go wcale to sprawdzasz czy w miarę luźno wiruje, bo może być za mocno skręcony. Jak jest za duży to wywalasz podkładkę falistą i jeszcze raz wszystko sprawdzasz.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...