Skocz do zawartości

[rama] z wydruków 3d i rur carbonowych


BartsGarage

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich na Forum Rowerowym!

 

Profesjonalnie zajmuję się drukiem 3D części motoryzacyjnych. Ostatnio znalazłem taki oto projekt:

 

http://learn.colorfabb.com/author/stephan/

 

Mam zamiar go zrealizować, ale w oparciu o rury carbonowe. Jako, że moja wiedza z zakresu tematyki rowerowej jest raczej nikła, liczę na Waszą pomoc  :laugh:

 

Dysponuję średnicami rur aluminiowych wykorzystanych w projekcie. Mają grubość ścianki 0.8mm. Czy ktoś z Was orientuje się w jaki sposób zrobić konwersję na rury węglowe? Czy rura węglowa tej samej średnicy ale o ściance 1mm będzie lżejsza od aluminiowej? A może muszę zwiększyć średnicę rury, a zmniejszyć grubość ścianki?

 

Druga sprawa to wymiary suportu. Podane są 43x73mm. Czy to jest jakiś ogólnie przyjęty standard?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia z projektem i koniecznie pochwal się rowerem jak skończysz!

Co do suportów tutaj masz wypisane standardy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket

http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html

 

A jeżeli chodzi o grubości ścianek to może dopytaj kogoś kto już wyprodukował nie jedną ramę z carobnu.

Np. Pana Jarka z Lux tech.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale w oparciu o rury carbonowe.

 

Dysponuję średnicami rur aluminiowych wykorzystanych w projekcie. Mają grubość ścianki 0.8mm. Czy ktoś z Was orientuje się w jaki sposób zrobić konwersję na rury węglowe? Czy rura węglowa tej samej średnicy ale o ściance 1mm będzie lżejsza od aluminiowej? A może muszę zwiększyć średnicę rury, a zmniejszyć grubość ścianki?

 

Druga sprawa to wymiary suportu. Podane są 43x73mm. Czy to jest jakiś ogólnie przyjęty standard?

 

1. Lepiej pisać "rury karbonowe".

2. Waga to istotny czynnik, ale też ważna jest wytrzymałość. I tą pierwszą powinieneś się kierować. Można osiągnąć podobną sztywność i wytrzymałość dla dwóch rurek o różnych średnicach, większa będzie też miała mniejszą grubość ścianki, ale moim zdaniem z tą grubością ścianki nie schodź poniżej np. 0,6 mm, gdyż rama będzie bardzo podatna na miejscowe uderzenia itp. Mimo całej dbałości głupio by było, gdyby rura się wgięła/pękła w wyniku np. przewrócenia się stojącego roweru.

 Porównaj Re czy moduł Younga dla rur kompozytowych i aluminiowych i wyciągnij wnioski. Dostawca/producent rur węglowych powinien podać odpowiednie dane.

3. Typowy rozmiar to szerokość 68 mm (73 mm jest rzadziej spotykany) oraz gwint 1,37" x 24 TPI. Są też nowatorskie pomysły typu mufy suportu bez gwintów, ale dla mnie to egzotyka i zależy, jakie części chcesz montować.

 

4. Wrzuć jakieś info, jak już będziesz coś wiedział czy planował - może będziemy w stanie skorygować jakieś błędy zanim przystąpisz do działania. 

 

Ja też mam jakieś osiągnięcia w samodzielnym tworzeniu ram, na razie za mało, żeby się pochwalić. Ale chętnie pomogę, bo pomysł zahacza o to, co chciałbym robić w przyszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za szybkie odpowiedzi!  :thumbsup:

 

Tak naprawdę najbardziej lubię "rury węglowe", ale tak się złożyło, że osiągałem najbardziej trafne wyniki wyszukiwania w Google po frazie "rury carbonowe" i tak mi jakoś zostało  :laugh:

 

Standardowe grubości ścianek dla rur węglowych to 1mm i 0,5mm, skoro piszesz, że 0,5 może być podatne na uszkodzenia wybiorę tą pierwszą grubość i najprawdopodobniej zostanę przy oryginalnych średnicach (co i tak będzie wymagało ingerencji w projekt, bo zmienią się średnice wewnętrzne, a niektóre części mają bolce, które wchodzą do środka rury).

 

Dziś albo jutro wydrukuję pierwszy hak z nylonu wzmacnianego włóknem węglowym. Co prawda, może jeszcze jest na to za wcześnie, choć akurat średnice tylnych rurek ramy mam ustalone, ale koniecznie chcę pokazać wydruk klientowi w sobotę. Oczywiście będę zdawał relację z prac!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mklos1, trudno powiedzieć, przede wszystkim dlatego, że niewiele jest wydrukowanych rowerów. Wydaje mi się, że żaden konwencjonalny wydruk nie da takiej wytrzymałości jak rama spawana czy węglowa "w jednym kawałku". Konwencjonalny, mam na myśli wykonany w technologii FDM, bo ostatnio pojawiają się coraz nowsze zadziwiające technologie jak druk z grafenu chociażby.

 

Lutnik, a jak z wytrzymałością elementów z żywicy? Wiem, że precyzja jest dużo wyższa, ale czy można w ten sposób robić także funkcjonalne elementy?

 

Co do postępu moich prac, próbowałem jeszcze coś pokombinować z wymiarami rur, ale zdecyduję się jednak na 1mm grubość ścianki, a średnice jak w oryginalnym projekcie. Z technicznego punktu widzenia, można by to rozwiązać lepiej, ale powiem szczerze, że trochę ograniczają mnie fundusze. W każdym razie doradca klienta z Carbon Center zapewnił mnie, że mogą zrobić każdą średnicę i grubość na zamówienie, ale wiadomo - koszty rosną.

 

Na YouTube jest wiele filmików pokazujących wytrzymałość wydruków z egzotycznych materiałów. Np. ten: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje projekty to zazwyczaj wizualizacja tego co mam na szkicu, więc trudno mi powiedzieć jak bardzo mogą być funkcjonalne. Wytrzymałość moim okiem jest bardzo dobra chociaż nie jestem wstanie powiedzieć jaka będzie przy elementach bardziej funkcjonalnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...