Skocz do zawartości

[Szprychy] chlanie, koła centrowanie


Moorzyn

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Mam taki problem, że tylne koło, a właściwie linia obręczy, jest przesunięte bliżej strony napędowej - przy rurkach trójkątów widać dysproporcje. Czy może to być spowodowane tym, że długość szprychy jest źle dopasowana? Ostatnio właśnie pękła mi jedna. Koła kupiłem używane, nie wiedziałem jakiej długości miałem kupić. Pomierzyłem co trzeba, posiłkowałem się stroną producenta piasty i wyszło dokładnie 442mm od str. tarczy i 441 od str. napędu. Uradowany lecę do sklepu, kupuję czarnego Championa, a tu pupa. Za krótka. Pomierzyłem o ile i wyszło, że o 10mm. Kupiłem więc 452mm i pasuje jak ulał.

 

Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oś w piasty zostawmy na razie w spokoju ...

 

Osiowość koła w tej płaszczyźnie najlepiej domowym sposobem sprawdzić przez obrócenie koła w hakach ...

Jeżeli po obróceniu koła będzie taka sama sytuacja ale z drugiej strony ... to obręcz jest w złym miejscu względem piasty i trzeba ja przeciągnąć na właściwe miejsce szprychami...

Jeżeli sytuacja się powtórzy i mimo obrócenia koła dalej jest bliżej tej samej strony, to trzeba się przyjrzeć hakom w rowerze.

 

Pozdro

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz jest pytanie czy ktos kto to zaplatał popelnił blad w sztuce z doborem dlugosci szprych itp.

 

Ja proponuje oddac to kolo do serwisu jak chcesz to uratowac.Jezeli chcesz kombinowac  i nie masz duzego doswiadczenia to moze sie to skonczyc  niezgodnie z zalozeniami:).

 

W tego typu sytuacjach sam krece bo lubie cos tam zrobic przy rowerze ale doskonale zdaje sobie sprawe jak sie to zazwyczaj konczy. Trzeba zaplesc przynajmniej kilkanascie kol zeby zlapac wprawe:).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli powinienem dociągnąć szprychy od strony gdzie jest więcej miejsca i lekko poluzować z drugiej?

Najpierw poluzować później dociągnąć.

Długość szprych nie ma tu znaczenia, bo liczy się naciąg. Gwintu na szprychach jest kilka mm więcej niż na nyplu dzięki temu możliwa jest regulacja naciągu. Jak długo będzie można wyregulować naciąg, tag długo różnica w długości szprych nie ma znaczenia. Prawidłowo dobrane szprychy mogą przesunąć obręcz praktycznie +/- kilka centymetrów od osi piasty.

To co się stało w tym przypadku to ktoś centrował a nie miał potrzebnej do tego wiedzy lub ją zignorował, bo np. mając przyrząd do regulacji centrownicy od parktoola i tak po zakończonym centrowaniu należy sprawdzić koło sprawdzianem do centryczności obręczy. Jest o tym mowa w instrukcji sprawdzianu, jest o tym mowa w instrukcji szablonu to regulacji centrownicy i jest o tym mowa w instrukcji obsługi samej centrownicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Najpierw poluzować później dociągnąć.

 

A co w sytuacji gdy koło jest kiepsko naciągnięte ? 

Też trzeba luzować żeby przeciągnąć obręcz we właściwe miejsce ?

 

 

 

To co się stało w tym przypadku to ktoś centrował a nie miał potrzebnej do tego wiedzy lub ją zignorował
 

 

Dlatego nie mając pewności ze pytający ma wystarczającą wiedzę i narzędzia sugerowałbym aby ten ktoś udał się w miejsce gdzie mają wiedzę, umiejętności i narzędzia aby koło prawidłowo skorygować.

 

Naukę można pobierać na jakimś starym kole ... rozmontować ... zbudować wycentrować podpierając się wiedzą z książek, artykułów czy internetu.

Po nauce można eksperymentować z kołem służącym do jazdy.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A co w sytuacji gdy koło jest kiepsko naciągnięte ?
Wtedy luzowanie na początku w niczym nie przeszkadza. Ważne żeby nie przeciągnąć. Po  wszystkim i tak musi wszystko równomiernie ponaciągać. Możliwe jest że ktoś właśnie te koło naciągnął tak że wszystkie szprychy mają ten sam naciąg, a przecież prawa strona zawsze będzie się różniła od lewej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...