Skocz do zawartości

[przerzutka tył] ile powinna zająć zmiana biegu?


alyjen

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, a w zasadzie dobry wieczór

 

mam pytanie o to jak powinna przebiegać prawidłowa praca zestawu, manetka SL-M590 z przerzutką SLX M662 Shadow? Rower, nowy po przeglądzie zerowym Kross evado 5.0 z 2014 http://www.kross.pl/pl/2014/cross/evado-5-0

 

Moje wątpliwości budzi czas zmiany tarczy 'w dół" w szczególności jeżeli z przodu mam środkową tarczę i schodzę z 6 na 5 tarczę z tyłu i, jak by to nie śmiesznie opisać, bardzo krótko/płytko kliknę manetką, to napęd zaczyna wydawać podejrzane dźwięki, kolejne szybkie kliknięcie ucisza napęd ;)

 

Jeżeli odrobinę przytrzymam dźwignię przy zmianie to wszystko gra. Gryzie mnie to o tyle, że w zasadzie dla tej jednej kombinacji, 2 z przodu 6->5 ten objaw zauważam, w pozostałych sytuacjach nie muszę aż tak uważać przy zmianie. 

 

Zmiany z mniejszych tarcz na większe idą błyskawicznie i bez żadnych dodatkowych efektów dźwiękowych. 

 

Jak na sucho sprawdzałem działanie przerzutek to wszystko chodzi gładko i bez szarpnięć. Drążyć temat czy cieszyć się rowerem i ewentualnie po sezonie zwróć uwagę przy przeglądzie? 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Toś mnie pocieszył na wieczór ;) da się to organoleptycznie sprawdzić? Niezły serwis mam pod domem i 20 pln to nie majątek ale jak coś to rower jest na gwarancji i niech się sklep martwi, szczególnie przy takiej pogodzie ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Toś mnie pocieszył na wieczór ;) da się to organoleptycznie sprawdzić? Niezły serwis mam pod domem i 20 pln to nie majątek ale jak coś to rower jest na gwarancji i niech się sklep martwi, szczególnie przy takiej pogodzie ;)

Do usług :P Organoleptycznie da radę stwierdzić jeśli jest konkretnie wygięty, ale w wielu przypadkach gołym okiem zdaje się być prosty a po wkręceniu przymiaru jest ewidentnie krzywy. Jeśli rower nowy i niewiele jeżdżony to powinni to usunąć gratis według mnie, delikatnie krzywy hak to norma w wielu nowych rowerach ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chudeusz09: jak piszesz o tym okablowaniu to może być coś na rzeczy, jak odbierałem rower ze sklepu to chłopak po wyciągnięciu go z magazynu jeszcze przy mnie pancerz i linkę właśnie od tylnej przerzutki wymieniał, pancerz był uszkodzony, zahaczony przez inny rower lub skręconą do przechowywania kierownicę, cała operacja zajęła mu ~10 minut więc pewnie regulacja pozostawia trochę życzenia. Podjadę do jakiegoś bliższego warsztatu zobaczę co mi powiedzą i jak będzie drobiazg to dam lokalnie zarobić a jak poważniejsza sprawa to sklep 

 

tak w ogóle to będzie trzeci taki detal i zaczynam myśleć że ten przegląd "zerowy" to był dosyć dosłownie zerowy, koła napompowane na ~2 bary, powinno być 3.5-6 a hamulce tak przykręcone że po 10km trzeba było poprawiać bo  klocki ocierały o tarcze 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Generalnie (o ile masz normalną sprężynę w przerzutce) przy zrzucaniu na mniejsze zębatki luzujesz linkę, dlatego jeżeli cokolwiek jest nie tak z linką/pancerzem to będzie się to objawiało przede wszystkim właśnie w taki sposób. Być może należałoby wymienić cały pancerz i linki, ale trudno powiedzieć przez internet ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugerowałbym mocne przemyślenie zmiany na inny model.

Sprzedaj póki jest praktycznie dobra, kup nawet niższy model, deore. Kup wersję bez shadow, która jest o wiele bardziej przewidywalna i przyjazna użytkownikowi, szczególnie jeśli masz crossa - w tym przypadku shadow nie daje żadnych korzyści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra zapytałem to mam za swoje ;) jak na razie opcje są:

 

1. przerzutkę da się ustawić ale chimeryczna i może chwilę zająć

2. wymienić asap i nie oglądać się wstecz 

 

źródła potencjalnych problemów: 

1. linka/pancerz 

2. skrzywiony hak

3. no i regulacja ogólnie 

 

fakt w internecie ciężko zdiagnozować ale i tak jestem mega wdzięczny za sugestie, co mogę to sprawdzę sam lub w okolicznym warsztacie ;)

 

Na razie nie jeżdżę dużo a rower jest praktycznie nowy i na gwarancji, ba nawet sklep do końca sezonu oferuje darmowy przegląd (choć mam wątpliwości co do ich usługi) więc od jakiś zdecydowanych ruchów bym się raczej powstrzymał na razie i kilka dni na ewentualne serwisy mogę zmarnować.

 

Jak już zacznę wymieniać to obawiam się, że tanio się nie skończy ;) Samć nie do końca kumam dlaczego akurat taką a nie inną tylną przerzutkę producent wrzucił do tego roweru, dla mnie kryterium było sensowne dobranie reszty napędu i rewelacyjny amortyzator ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Banalnie prosty przyrząd do prostowania haka zrobisz sam za kilka pln ;). Gdzieś na forum jest manual. Wymiana linki to też nie jest jakiś duży koszt. Regulacja skomplikowana nie jest bo w końcu ile można kręcić jedną śrubką ;)? Ustawiłem raz i nie zaglądam tam od dawna. Przesiadłem się z deorki 591 i jestem zadowolony. Nie twierdzę, że był to olbrzymi skok jakości ale zauważalny ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, spoko dzięki za rady ;) będę się stosował!

 

Dzisiaj zamiast kręcić w garażu bez sensu byłem pojeździć i kurde działa wszystko ok, zobaczymy jak będzie dalej i jak będzie coś do poprawy to informacyjnie dam znać o co biegało.

 

btw oczywiście źle napisałem w którą stronę jest zmiana, z 6 na 5 bieg to z mniejszej zębatki na większą i generalnie jeżeli coś się blokuje (głównie jak sprawdzam na sucho) to właśnie jak ma przerzucić na większą tarczę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja używam w warsztacie narzędzia do sprawdzania. Zasada jego działania jest banalna. Najprościej mówiąc  jest to ruchome ramie przykręcane do haka prostopadle do niego czyli na dobą sprawę jest równoległe do haka. Na drugim końcu ma jakiś znacznik, np pręt wysuwany, który przysuwamy do obręczy i blokujemy.

 

Sprawdza się w ten sposób czy w pionie i poziomie odległości są takie same a tym samym hak jest prostopadły do osi ramy.

 

75530860_przyrzad-dag-2-do-prostowania-h

mniej wiecej coś takiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzę przy okazji przeglądu hak, na razie korzystając z porad i tej instrukcji http://www.forumrowerowe.org/topic/123555-przerzutka-slx-tyl-rd-m662-sposob-regulacji/ popracowałem śrubą b, bo opisana odległość to nie było 5-6mm tylko bardziej 2 cm, biegi wchodzą dużo płynniej a opisany problem korygując delikatnie naciągnięcie linki śrubą przy manetce udało się prawie całkowicie wyeliminować

 

podczas regulacji miałem warunki się poprzypatrywać pracy przerzutki i przy zmianie koronki z mniejszej na większą przerzutka zamiast się przesunąć wykonywała jedynie "dygnięcie" po którym zamiast kolejnego biegu miałem opisywany w pierwszym poście efekt dźwiękowy i w 10 na 10 przypadkach dotyczyło to "środkowej tarczy", którą jak przeskoczyło to później kolejne wrzucało bez zająknięcia, nawet jak zostawiłałem z przodu środkową tarczę zamiast zejść na najmniejszą 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hej, mały update po przeglądzie gwarancyjnym. Po mojej regulacji jak pisałem było lepiej, ale na upartego mogłem wywołać zacinkę w okolicy środkowej zębatki. Wczoraj odebrałem rower z serwisu i niebo a ziemia ;) Hak nie był ruszany a przerzutka została wyregulowana od zera i teraz chodzi jak w zegarku bez żadnej zwłoki.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...