Skocz do zawartości

[napęd] 3x9 na 3x10 - czy warto?


paul997

Rekomendowane odpowiedzi

Mam w Żony rowerze korbę XT 3rz FC-M782, manetki 3x9 m310 Acera, przerzutki tył Alivio, przód Acera. Wpadło trochę kasy ze sprzedaży starego roweru i chcę ukulturalnić jej napęd, żeby w terenie było łatwiej. I teraz pytanie, czy pchać się w 3x10, czy zrobić tylko upgrade napędu 3x9: manetki XT, przerzutki też na XT? 3x10 też bym chciał zrobić na XT, przy czym kasetę włożył bym raczej tańszą typu Deore. 

Jakie Wasze zdanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zmieniłem z 3x9 Deore/SLX na 2x10 XT zw. korby SLX i zauważyłem same plusy, nie licząc kwestii lepszych komponentów bo manetki XT to klasa sama w sobie, no i przerzutka tylna ze sprzęgłem też daje radę. Plus przejścia na 2x10 to głównie zapomnienie o lewej manetce, zrzuca się tylko na długie strome podjazdy, poza tym większa tarcza wystarcza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czy żona też chce ukulturalnić napęd, i wie ile to będzie kosztowało ... pewnie jeśli zainwestował byś w grupę Alivio 4000 3X9, to działał by zdecydowanie lepiej i aż nadto dobrze, tylko twoje ambicje by ucierpiały :whistling:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie chce, to był mojej pięknej pomysł. 2x10 nie zrobimy, korba 40-30-22 nówka zakup, zakres jest OK i miał być koniec tuningu, ale tak się ułożyło, że jest dodatkowy fundusz. Trzeba zamknąć oczy i kupić.

3x10, bo:

- cena nowych manetek praktycznie taka sama, jak 3x9

- zmieniarki obydwie i tak zmieniamy

- łańcuch już ma połowę żywota i jest kiepawy

- ekstra zakup to kaseta tył, jakaś Deore za 100 zł

3x9, bo:

- na początek można zmienić same manetki i zobaczyć, czy wystarczy

- ta Alivio z tyłu mogłaby w zasadzie zostać, trzeba by tylko na przód coś lepszego dać

 

Nie upieram się jakoś mocno na XT, bo z tego co piszecie nowe Alivio 4000 też już jest porządne.

EDIT: Alivio 2015 manetki tylko w kolorze srebrnym, na 100% nie przejdzie :), czyli gdyby Alivio, to musi być m430

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, to ważne.

A jak z tym ciągnięciem linki, jeżeli przejście z XT 9sp na XT 10sp nie czuć dużej róznicy, to może nie ma co się upierać na system 1:1? Wydawało mi się, że to jest duża przewaga dziesiątkowego napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez obraźliwych uwag kolego, ale miałem Alivio, miałem SLX i dopiero na XT jest zauważalny przeskok, reszta działa prawie tak samo, o ile w pozostałych elementach napędu nie ma takiej różnicy to w manetkach jest ogromna. Zresztą założyciel tematu ma zamiar zmienić na XT więc nie wiem po co proponujesz Alivio? Nawet jeśli to Alivio będzie znakomite to podejścia do XT nie ma ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadanie od Żony mam takie: ma lżej chodzić, napęd w czasie treningu czy wyścigu ma się nie zastanawiać, tylko zmieniać, nawet pod obiążeniem. Jak dla mnie to naprawdę brzmi jak XT. A jak już i tak wydaję kasę na lepszy osprzęt, to jestem w stanie zamiast 300 wydać 600 i będę wiedział, że w rozsądnej kasie lepiej już się nie da. Robię rozeznanie, w co warto wejść, a co odpuścić. Z lektury innych wątków forum wychodzi, że przynajmniej manetki XT to dobry wybór. A jak mam już korbę, manetki i tak kupuję, to aż szkoda nie dokończyć napędu 3x10. Cały czas jednak uważnie czytam i myślę nad tym, co piszecie. 

 

Przy okazji jej rower jest polem doświadczalnym, na co warto wydać kasę, a na co nie. Kupiliśmy dwa osprzętowo identyczne rowery i mój pomysł był taki, że w tym sezonie najpierw stuninguję Żonę i zobaczę, czy warto ładować się w lepszy osprzęt. I efekty widać, są takie miejsca, gdzie ciągniemy równo, a są takie, że ewidentnie mi odchodzi. Nie dopuszczam do siebie myśli, że wyrobiła lepszą formę od mojej :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod obciążeniem... Oczywiście wejdzie, tylko warto nauczyć się odpuszczać nacisk na korby w tym momencie, a przed podjazdami zawczasu redukować, tak jest zdrowiej dla napędu pomijając akcje typu "ratunku, za twardo" gdzieś w połowie podjazdu :)

Żeby się nie okazało że XT też "słabe" bo przy takich akcjach też zachrobocze i nie wejdzie tak gładko jak się to zamarzyło.

 

A co do "odchodzenia", to naprawdę uważasz, że to kwestia np. innej przerzutki? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już wspomniałem napęd 10-owy chodzi "szybciej i precyzyjniej" więc jeśli tego oczekujesz to warto w to wejść. Kwestia umiejętnego zmieniania przełożeń by nie "chrobotało" dotyczy każdego napędy z XTR'em włącznie.

 

Warto zainwestować w manetki XT bo tu są wymierne korzyści. Różnicy miedzy dla przykładu zmieniarką tylną XT a SLX'em na sprzęgle nie ma praktycznie żadnej. Przednia zmieniarka to już wcale nie musi być hiper-super. Kaseta to trochę wygląd i głownie waga. Lepiej rzucić groszem w wysokiej klasy łańcuch. Masz kasę to ładuj pełne XT. Nie widzę problemu.

 

Co do tego "odchodzenia" to może ma lepszą nogę i nawet XTR nie da rady :whistling:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do "odchodzenia", to naprawdę uważasz, że to kwestia np. innej przerzutki? ;)

 

Muszę się jakoś tłumaczyć, bo przecież nie jestem słabszy, jak zawsze byłem mocniejszy?? :D

 

A co do tematu, szukam XT.

Mam jeszcze prośbę o poradę. Zauważyłem, że po zmianie korby z 44-32-22 na 40-30-22 mam problem z regulacją przerzutki przedniej m370. Doszedłem, że chodzi o zmianę wielkości koronek. Jak powinienem teraz wybierać przerzutkę, żeby mi poprawnie obsługiwała tą nową korbę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze prośbę o poradę. Zauważyłem, że po zmianie korby z 44-32-22 na 40-30-22 mam problem z regulacją przerzutki przedniej m370. Doszedłem, że chodzi o zmianę wielkości koronek. Jak powinienem teraz wybierać przerzutkę, żeby mi poprawnie obsługiwała tą nową korbę?

 

Zmieniłeś korbę na nowy (dobra nie taki nowy) standard dyna sys i powinieneś dobrać coś o odpowiedniej pojemności i wielkości blatu, jeśli ma to być koniecznie XT to może być np. http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/przednie-przerzutki-rowerowe/mtb-trekking/p,przerzutka-przednia-xt-fd-m781-obejma-uniwersalny-ciag-czarna-shimano,287088.html

choć ta też się nada http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/przednie-przerzutki-rowerowe/mtb-trekking/p,przerzutka-przednia-alivio-fd-m4000-down-swing-shimano,361954.html

 

To tylko przykład, możesz najpewniej znaleźć taniej w innych sklepach ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dopiszę tylko, że po testach Żona bardzo zadowolona. Szczególnie podoba jej się, jak łatwo jest zmieniać biegi z tyłu po kilka na raz. Wczoraj pierwszy w życiu PolandBike i od razu awans do sektora wyżej. Oczywiście nie jestem naiwny i wiem, że to nie napęd zrobił :).

Ja od siebie dodam, że według mnie przednia przerzutka + manetka szału nie robi w porównaniu do Acery. Gdyby nie wygląd kokpitu (dwie różne manetki słabo wyglądają), to można by spokojnie brać tył 10-rzędowe XT, a przód Alivio. Co w sumie zgadza się z tym, co pisaliście we wcześniejszych postach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...