Skocz do zawartości

[Damper Fox RP2] ubytek oleju spod pokrętła tłumienia


RysStepowy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, wczoraj wywaliło mi olej spod pokrętła tłumienia. Ponieważ mam jako takie doświadczenie z damperami i narzędzia postanowiłem go rozebrać. Poza tym że olej wyciekł wszystko wygląda ok. Zdaje sobie sprawę że w IFP ma byc azot pod sporym ciśnieniem ale najpierw chciałbym usunąć usterkę która spowodowała wyciek. Wydawało mi się ze jest to mała uszczelka w tłoczku która oddziela regulatory od oleju. Ale ona również nie wygląda źle. Mam zamiar kupić te uszczelki, dorobić do niego zawór pozwalający pompować tymczasowo komorę azotową powietrzem i sprawdzić czy olej nie ucieka. Pytanie - jaki olej zastosować i ile go wlać?

Edytowane przez RysStepowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Mod Team

Nie wiem jak to do końca w foxie wygląda, bo nie rozbierałem, ale w większości damperów uszczelnienie pokręteł jest na popychaczach - iglicach tłumienia, w tłoczysku tłumika zwanym czasem szpilką. Są tam malutkie oringi i to one uszczelniają komorę olejową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, znalazłem gdzieś w sieci rysunek techniczny tego Dampera i widać na nim uszczelnienia które mogły klęknać. Po rozbiórce okazało się że jeden z nich został wydmuchany do sekcji regulatorów. Właśnie ten na iglicy - malutki jest i chyba nie zdzierżył ciśnienia. Ponieważ jednak ostatnio cierpię na chroniczny brak czasu, nie mam igły do pompowania komory azotowej a i z azotem krucho ;-) oraz nie wiem do końca jak to się odpowietrza, powierzyłem go w ręce Wicha z Profesjonalnego Serwisu Rowerowego z Wrocławia i bardzo szybko, sprawnie i w rozsądnych pieniądzach przywrócił go do życia za co niniejszym bardzo dziękuje.  

 

Niemniej pomierzyłem większość uszczelnień (z racji zawodowych mam dostęp do tego typu części) i chciałbym dorobić zawór schradera w miejsce pompowania komory azotowej tak żeby w przyszłości móc sobie samemu to naprawić (lubie). Pozostaje jedynie kwestia odpowietrzenia - wiecie jak to ugryźć?

Edytowane przez RysStepowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam! 
Podepnę się tutaj, gdyż najbardziej sensowny temat, dotyczący mojej zagwostki (http://www.forumrowerowe.org/topic/118364-serwis-dampera-fox-float-rp23-rp2/) został zamknięty.
Otóż, nie jest obca mi technika sprzętu rowerowego jeżeli chodzi o hardtail'e, jednak zamarzyłem o full'u, kupiłem używanego i już czuję w moczu problemy. Prosiłbym o diagnozę, pomoc i możliwie jak najprostsze tłumaczenie, gdyż jak już wspomniałem jest to mój debiut z grzebaniem w damperze.
 

Mam w posiadaniu damper Foxa Float RP3, dosyć zaniedbany jak myślę, który po spuszczeniu powietrza tym wentylkiem u góry zachowuje się tak: 

 

 

Na odkręconym odpiciu i wyłączonej platformie, pomimo spuszczonego powietrza wciska się go dosyć trudno.
Przy zmianach Pro Pedala nie idzie dobić go w ogóle.

 

I tu nasuwa się kilka pytań.
1. Czy takie zachowanie jest normalne, a w ramach serwisu muszę postępować zgodnie ze wszystkimi filmikami na yt (np. 

)
2. Czy może jest bardzo nienormalne i coś w nim nie halo (ale co?)
3. Gdzieś niedawno czytałem, że są przypadki gdy podczas rozkręcania foxy te wystrzeliwują pod b. dużym ciśnieniem. Czym jest to spowodowane i czy gorzi również mi ?

Z góry dziękuję za wszelkie konstruktywne porady i pomoce!
Pozdrawiam!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Na odkręconym odpiciu i wyłączonej platformie, pomimo spuszczonego powietrza wciska się go dosyć trudno.

Ciśnienie w komorze IFP.IMO bardzo normalne zachowanie.Przynajmniej moje Foxy ( RPL,RP23 i RP2) zachowywały się tak samo.

 

 

 

Czy takie zachowanie jest normalne, a w ramach serwisu muszę postępować zgodnie ze wszystkimi filmikami na yt (np.

 

Tak. Poza tym jedną z zasad serwisowania amorków i tłumików jest ustawienie wszelkich regulacji na MIN  oraz wyłączenie platform przed rozpoczęciem serwisu.

 

Gdzieś niedawno czytałem, że są przypadki gdy podczas rozkręcania foxy te wystrzeliwują pod b. dużym ciśnieniem. Czym jest to spowodowane i czy gorzi również mi ?

Jesli spuścisz powietrze z komory powietrznej i nie bedziesz grzebał przy zaworze komory IFP, to nie powinno się nic dziać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli spuścisz powietrze z komory powietrznej i nie bedziesz grzebał przy zaworze komory IFP, to nie powinno się nic dziać. 

 

Tutaj chodzi o tzw. 'stuck down' dampera, czyli sytuację, kiedy w komorze negatywnej dampera jest duże ciśnienie, pomimo spuszczenia powietrza z komory pozytywnej (tam gdzie jest wentyl). Więcej informacji znajduje się tu: http://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/07/eng/rear_shocks/stuck_down_shock.htm. Nigdy tak nie mialem, ale niektórzy zalecają przełożyć szmatę przez dolne oczko, lub zachować szczególną ostrożność podczas odkręcania puszki. Wydaje mi się, że bardziej niebezpieczna jest "niespodziewaność" tego efektu niż sama siła czy prędkość odlotu dampera :)

 

Edit: Znalazłem nawet filmik prezentujący problem:

Edytowane przez blebnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Stuck down jest wtedy,gdy ( cytuję za Foxem):

 If your FLOAT or DHX AIR shock has not returned to its original neutral length (eye-to-eye position).

czyli tłumik nie powraca do prawidłowej długości.Zresztą widac na filmie,że tłumik jest całkowicie skompresowany.

W tłumiku od Jerzychiller'a nie ma tego zjawiska,więc nie wiem, po co przywołujesz to zjawsko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tłumiku od Jerzychiller'a nie ma tego zjawiska,więc nie wiem, po co przywołujesz to zjawsko.

 

Ponieważ:

 

3. Gdzieś niedawno czytałem, że są przypadki gdy podczas rozkręcania foxy te wystrzeliwują pod b. dużym ciśnieniem. Czym jest to spowodowane i czy gorzi również mi ?

Witam! 

 

Padło pytanie "czym to jest spowodowane", a na które nie padła odpowiedź, dlatego odpowiadam :)

 

Zreszta skąd pewność, że u Jerzego nie ma tego zjawiska? :) Jerzy nie dał filmu jak pracuje jego damper, tylko jak wydaje mu się, że pracuje jego damper, a objawy "stuck down" mogą być subetlniejsze niż całkowicie skompresowany damper (patrz twój cytat z Foxa, dodatkowo wiemy, że damper był zaniedbany i może mieć też inne problemy powodujące że nie dobije sam itp.). Chyba wszyscy się zgodzimy, że diagnoza na podstawie filmu "mam podobnie" to nie to samo co wziąć damper do ręki:) Możliwe też, że Jerzy najzwyczajniej w świecie nie zwrócił uwagi na to czy damper w 100% wraca, a od tego zależy jego bezpieczeństwo.

 

Według mnie zawsze lepiej wiedzieć o wszystkich potencjalnych zagrożeniach przy serwisie zawieszenia z dużym ciśnieniem, gdzie minimum to objawy problemów. Szansa na faktyczny wystrzał jest mała, ale jak strzeli z zaskoczenia to mogą wystąpić straty w palcach, oczach i oczywiście sprzęcie :)

 

tl;dr: Napisałem to, żeby Jerzy był mądrzejszy i bezpieczniejszy :)

Edytowane przez blebnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe, no to czuję się już bezpieczniejszy i mądrzejszy też, aczkolwiek nie do końca. Otóż byłem ciekaw przyczyny bezpośredniej tego "stuck downa" (cos tam nie zachowuje szczelności w środku?), a to, że nie wraca do normalnej pozycji to chyba jest już skutek. 
Pytanie było skierowane, gdyż nie znam się na tych tłumikach w ogóle, a dziwnym mi się wydawało że bez napompowanej sprężyny amorek tak niechętnie się dobija.
Ale nie chce drążyć dziury, dziękuję Wam za odpowiedzi, jestem już spokojniejszy, bo mój najprawdopodobniej nie zachowa się jak petarda, gdyż trzyma długość 200mm. Jednak termin jego rozkręcenia mi się przedłuża, z uwagi na oczekiwanie na uszczelki. Mam nadzieję, że będę mógł jeszcze podziękować Wam za dyskusję obiema rękami i z całą szczęką :)
Juras pozdrawia :)

 

 

Krótka edycja:
Skoro w temacie jesteśmy, czy możliwa jest wymiana oleju w tym damperze w warunkach domowych (wszystkie filmiki prezentują jedynie serwis komory powietrznej)?

I pytanie nr 2, orientujecie się jak się nazywa to narzędzie, uchwyt z gumą z filmiku od blebnika? Myślę że takie ustrojstwo byłoby piekielnie przydatne przy wielu czynnościach serwisowych a mój krótki research nic nie dał :/

Edytowane przez jerzychiller
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

jak się nazywa to narzędzie, uchwyt z gumą z filmiku od blebnika?

Klucz paskowy do filtrów .

 

 

czy możliwa jest wymiana oleju w tym damperze w warunkach domowych

Teoretycznie tak,ale jeśli nigdy tego nie robiłeś,to IMO nie warto się do tego zabierać. Potrzebowałbyć m.in narzędzie umożliwiajace prawidłowe napompowanie komory IFP, olej, wiedzę jak prawidłowo zalać tłumik.

Może ten temat Ci rozjaśni. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...