Skocz do zawartości

[opony] Schwalbe Land Cruiser - instrukcja montażu (kierunki)


jaruone

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam pytanie - przejrzałem forum i znalazłem archiwalny temat w którym była dyskusja na temat montażu opon przód - tył. Poruszono między innymi temat opon Schwalbe i poprawności montażu. Opinii było mnóstwo (pewnie mniej by ich było, gdyby piszący kierowali się jednym typem oznaczenia - jedni rysowali bieżnik, inni ślady opon, jedni patrzyli z góry inni z boku - pomieszanie z poplątaniem). Do mnie trafił post użytkownika "Szosowiec" (niestety już zbanowany - nie wnikam za co ...) który pisał:

 

 

Opony zwykle zakłada się tak (kierunek jazdy (przednia) - (tylna)):
widok z góry: <-| (<<<<<) - (>>>>>)
ślady opony : <-| (>>>>>) - (<<<<<)

 

Pokrywa się to z układem jaki mam w swoim rowerze.

Zdziwiło mnie , że nikt nie dał żadnego  przejrzystego schematu rysunkowego - u mnie opony zamontowane przez Unibike (czyli dystrybutora Schwalbe, więc zakładam , że wiedzą co robią) są zamontowane jak na schemacie poniżej :

0998657b06367f6678af1719a1ca2b5f.jpg

 

 Znalazłem też zapis, że pokrywa się to z instrukcją jaką podaje Schwalbe (poniżej cytat z tego tematu, wzięty przez GMark'a z innego forum, gdzie "rozkminiano" instrukcję Schwalbe):

 

 

Co do opon prod.Schwalbe instrukcja zawarta na stronie producenta opisuje "problem" następująco:
- koło przednie : kierunek strzałki z opisem "front" zgodny z kierunkiem toczenia się koła
- koło tylne: kierunek strzałki z opisem "rear" zgodny z kierunkiem toczenia się koła

 

I teraz sedno sprawy - ma ktoś może link do ORYGINALNEJ instrukcji Schwalbe, która potwierdziłaby powyższe (mój schemat i cytat z GMark'a) ??

Myślę , że takie przedstawienie sprawy, bez zbędnych dyskusji wprowadzających zamęt, pomogłoby to wielu początkującym (i nie tylko) rowerzystom w ogarnięciu tematu np. samodzielnego montażu opon. Ja przyznam się bez bicia, w pierwszej chwili myślałem , że "polscy fachowcy na akord" założyli mi źle oponę w tylnym kole :)

 

PS. Nazwałem temat konkretnym typem opony, gdyż z tego co widziałem na forum, Schwalbe ma również inne oznaczenie (strzałka + napis "rotation" - i chyba wtedy obie opony zakłada się zgodnie ze strzałką, bez rozkminy czy przód czy tył). Poszczególne  schematy montażu, w zależności od opony można by tu podklejać (wcześniej np. moderując,aby zostało samo meritum sprawy) a potem przypiąć np. w rowerowym FAQ, aby wiedza ta była łatwo dostępna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

I teraz sedno sprawy - ma ktoś może link do ORYGINALNEJ instrukcji Schwalbe, która potwierdziłaby powyższe (mój schemat i cytat z GMark'a) ??
  'Link' do ORYGINALNEJ instrukcji montażu opony Schwalbe masz na boku opony w postaci napisów 'Front' i 'Rear'. Nie rozumiem problemu, opony są dwukierunkowe... 'rear' znaczy 'tył' 'tylny' , a 'front' już chyba każdy rozumie...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

ma ktoś może link do ORYGINALNEJ instrukcji Schwalbe, która potwierdziłaby powyższe

Linka do instrukcji nie mam, ale tu jest link do oficjalnej strony Schwalbe (wprawdzie Juesej, ale to chyba nie ma znaczenia, gorzej by było jakby australijskiej, bo tam jeżdżą do góry nogami):

http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread#direction

cyt: "Many MTB tires are marked with a "Front" and a "Rear" arrow. The "Front" arrow indicates the recommended rolling direction for the front wheel and respectively the "Rear" arrow is the direction for the rear wheel." czyli dokładnie jak u GMarka i w Twoim rowerze.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tire Tread | Schwalbe North America

 

I o to chodziło :)

 

 

 

Nie rozumiem problemu
 

 

znam znaczenie słów "rear" i "front" - po prostu z tego co czytałem w archiwalnych topicach WIELE osób uważało, że front oznacza kierunek rotacji i "do przodu" ma być na obu kołach i broniło tej tezy jak niepodległości :)

Interesowało mnie po prostu jak Schwalbe tłumaczy to "w instrukcji" - jakieś napisy i strzałki do wielu osób nie przemawiają, a jak ktoś zdolny to nawet poka-yoke obejdzie - kiedyś chłopaki z produkcji odcięli zamki pod spawanie profili jakie im zrobiłem, bo im nie pasowały- miały umożliwić spawanie tylko w jednej pozycji - nie chcieli zauważyć , że obrót o 180 stopni detalu jest remedium na ich kłopot :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak na obrazku i w opisach. Schwalbe uznał, że skoro hamowanie i trakcja (przód) stwarza zupełnie inne wymogi dla opony  niż napęd (tył) to zaprojektował oponę która w zależności od kierunku toczenia jest zoptymalizowana pod napęd lub hamowanie/trakcję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Muszę przyznać, że jestem zaskoczony. Okazuje się w takim razie, że mam nieprawidłowo założone opony.

Zawsze rozumiałem to właśnie tak, że front to znaczy do przodu i tą stroną zakładać opony zarówno z tyłu jak i z przodu.

Tymczasem czytam, że to oznacza przód, tył w sensie koła rowerowego :)

W takim razie czas na zmianę, dzięki za informację!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...