Skocz do zawartości

[piasta tył] Jak prawidłowo zamontować w ramie!?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Ciągle męczę się z tym samym rowerem. Otóż jak powinna PRAWIDŁOWO wyglądać "sekwencja" montażu piasty tylniej do ramy!? Posiadam piastę torpedo i za każdym razem gdy zaczynam hamować... tylnie koło się luzuje i skręca "w stronę" haczyka który jest przytwierdzony za pomocą obejmy do ramy :( Za słabo wszystko skręciłem? Jeżeli jest za dużo luzów do dołożyć więcej podkładek / nakrętek / dystansów? Posiadam jeszcze jakby dwie podkładki "z małym cypelkiem". Jak i w którym momencie prawidłowo należałoby je zamontować? Cypelek powinien być nałożony na górną / dolną część ramy czy winien być osadzony "w ramie" aby koło nie ześlizgiwało się jeszcze bliżej? Mam nadzieję, że obrazowo i dobrze się wyraziłem :) Aaa...haki do mocowania koła są otwarte na zewnątrz... koło wkłada się od tyłu...

 

Na razie wyglada to tak:

 

konus - kontra - mały dystans - {podkładka} - RAMA - {podkładka} - bagażnik - ostatnia nakretka mocująca.

 

P.S.

Nie wiem jak rower był skręcony pierwotnie gdyż w kartonie była tylko rama i caaaały worek śrubek od wszystkiego i teraz muszę dojść jak to wszystko skompletować...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.galerieallegro.pl/zdjecia/Galeria/5337476/1

 

Foto2 (strona "bez łańcucha): piasta -> podkładka -> nakrętka -> podkładka {rama_roweru} -> podkładka "z haczykiem" skierowanym w dół -> bagażnik -> nakrętka maskująca

 

Foto4: konus od piasty -> kontra -> {wciśnięta_osłona_łańcucha} -> dystans -> {rama_roweru} -> podkładka "z haczykiem" skierowanym w dół -> bagażnik -> nakrętka maskująca

 

Upchnąć więcej nakrętek, podkładek, dystansów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygląda jakby to było wsadzone w ramę MTB..

rozumiem że nie posiadasz gołych/przelotowych nakrętek?


wygląda na to, że problem tkwi w tym, że zaślepione nakrętki dokręcasz do końca, ale to nie wystarcza, nakrętki przelotowe rozwiązałyby ten problem w zupełności, (ale wydaje mi się, że gdzieś widziałem Twój temat o dziwnym skoku/skosie gwintu)


masz w sumie jedno sensowne wyjście, samemu, lub z pomocą serwisu kombinujesz tulejki/podkładki dystansowe na osi, pomiędzy konusami/stożkami a kontrami, uważając by nie zgubić linii łańcucha, w tym celu, by oś wystawała poza haki odcinkiem krótszym niż całkowita długość nakrętki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shimano nie zakłada montażu żadnych podkładek:

http://www.niko-bikes.com/pdf/shimano/SI_EN/2860B_EN.PDF

Zmierz szerokość piasty (miedzy czołami nakrętek które wchodzą między haki). Wg Velobase powinno być 110mm:

http://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=1B863301-E7F5-43D7-81A0-8D32323B33DB&Enum=110

Zmierz rozstaw haków, musi też być tyle samo co w piascie (110mm to zresztą typowy rozstaw dla torpedo). Haki oczywiście muszą być równoległe do siebie. I piasta powinna suwliwie wejść miedzy haki tak jak to pokazano w powyższej instrukcji.

Jeśli jest OK to tak jak napisano wyżej problem może być z za długą osia. Shimano nie przewiduje nakrętek kołpakowych. Zdejmij bagażnik i spróbuj ręka dokręcić swoje nakrętki do końca. Jak dojdą do haków, tzn. że mają wystarczającą ilość gwintu i z założonym bagażnikiem na pewno zacisną. Jak nie, to musisz podłożyć odpowiednią podkładkę.

P.S. Co do tych podkładek z ząbkiem, to nie jestem pewien, czy one są do tej piasty. Zwykle takie podkładki daje się do przedniej piasty. Widelec ma nacięcia od góry w które wchodzi ten ząbek. Jakby się zluzowały nakrętki mocujące oś, to na wyboju koło nie wyskoczy z widelca bo zawiśnie na tych ząbkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygląda jakby to było wsadzone w ramę MTB..

 

rozumiem że nie posiadasz gołych/przelotowych nakrętek?

 

 

wygląda na to, że problem tkwi w tym, że zaślepione nakrętki dokręcasz do końca, ale to nie wystarcza, nakrętki przelotowe rozwiązałyby ten problem w zupełności, (ale wydaje mi się, że gdzieś widziałem Twój temat o dziwnym skoku/skosie gwintu)

 

 

masz w sumie jedno sensowne wyjście, samemu, lub z pomocą serwisu kombinujesz tulejki/podkładki dystansowe na osi, pomiędzy konusami/stożkami a kontrami, uważając by nie zgubić linii łańcucha, w tym celu, by oś wystawała poza haki odcinkiem krótszym niż całkowita długość nakrętki.

 

Nie, to na pewno nie jest MTB ;)

 

Shimano nie zakłada montażu żadnych podkładek:

http://www.niko-bikes.com/pdf/shimano/SI_EN/2860B_EN.PDF

Zmierz szerokość piasty (miedzy czołami nakrętek które wchodzą między haki). Wg Velobase powinno być 110mm:

http://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=1B863301-E7F5-43D7-81A0-8D32323B33DB&Enum=110

Zmierz rozstaw haków, musi też być tyle samo co w piascie (110mm to zresztą typowy rozstaw dla torpedo). Haki oczywiście muszą być równoległe do siebie. I piasta powinna suwliwie wejść miedzy haki tak jak to pokazano w powyższej instrukcji.

Jeśli jest OK to tak jak napisano wyżej problem może być z za długą osia. Shimano nie przewiduje nakrętek kołpakowych. Zdejmij bagażnik i spróbuj ręka dokręcić swoje nakrętki do końca. Jak dojdą do haków, tzn. że mają wystarczającą ilość gwintu i z założonym bagażnikiem na pewno zacisną. Jak nie, to musisz podłożyć odpowiednią podkładkę.

P.S. Co do tych podkładek z ząbkiem, to nie jestem pewien, czy one są do tej piasty. Zwykle takie podkładki daje się do przedniej piasty. Widelec ma nacięcia od góry w które wchodzi ten ząbek. Jakby się zluzowały nakrętki mocujące oś, to na wyboju koło nie wyskoczy z widelca bo zawiśnie na tych ząbkach.

Oś przełożyłem z nowej takiej samej piasty także wszystko powinno się zgadzać. Zaślepione nakrętki ładnie zbierają także powinny wystarczyć... dziś już nie mam siły. Przełożyłem te nakrętki z ząbkiem do przedniej piasty i faktycznie jest nacięcie w widelcu - dziękuję. Wydawało mi się że już cały internet przekopałem ale tej strony niko-bikes nie znalazłem... dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shimano nie zakłada montażu żadnych podkładek:

http://www.niko-bikes.com/pdf/shimano/SI_EN/2860B_EN.PDF

Zmierz szerokość piasty (miedzy czołami nakrętek które wchodzą między haki). Wg Velobase powinno być 110mm:

http://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=1B863301-E7F5-43D7-81A0-8D32323B33DB&Enum=110

Zmierz rozstaw haków, musi też być tyle samo co w piascie (110mm to zresztą typowy rozstaw dla torpedo). Haki oczywiście muszą być równoległe do siebie. I piasta powinna suwliwie wejść miedzy haki tak jak to pokazano w powyższej instrukcji.

Jeśli jest OK to tak jak napisano wyżej problem może być z za długą osia. Shimano nie przewiduje nakrętek kołpakowych. Zdejmij bagażnik i spróbuj ręka dokręcić swoje nakrętki do końca. Jak dojdą do haków, tzn. że mają wystarczającą ilość gwintu i z założonym bagażnikiem na pewno zacisną. Jak nie, to musisz podłożyć odpowiednią podkładkę.

 

Kurczę... nie wiem czy dobrze się zrozumiemy.

Rozstaw haków jest większy aniżeli 110mm. Oś koła swobodnie przemieszcza się w hakach na linii "przód-tył" oraz ewidentnie ściąga koło w jedną stronę (tą gdzie fragment piasty jest mocowany do ramy za pomocą obejmy). Nakrętki kołpakowe ładnie zbierają i nie wydają się być problemem. Jeżeli tylko rozstaw haków jest dużo większy (tzn. znaczną część osi zbiorą nakrętki) co tworzy spore naprężenia oraz jeszcze ta obejma od hamulca... to ciężko żeby to wszystko trzymało się prosto :/ Czasami skręce wszystko na max'a... a i tak po pewnym czasie oś przesunie się minimlanie w hakach. Jeszcze nie udało mi się aby koło znalazło się idealnie pośrodku ramy co doskonale widać kiedy spasujemy je z błotnikiem albo spojrzymy w klin rury podsiodłowej oraz suportu - koło zawsze jest bliżej jednego ramienia haków.

 

Co robię źle?

 

- najpierw dokręcamy oś koła do haków a potem na końcu dokręcamy obejme? Czy na odwrót?

- rower przyjechał z allegro wraz z... woreczkiem pełnym śrubek. Możliwe, że brakuje mi jakiejś części? Trochę dziwi mnie to, że oś w hakach lata na wszystkie strony. Wydawało mi się, że przecież tutaj nic nie ma... muszę tylko patrzeć na linię łańcucha... a montaż tego idzie jak krew z nosa :/

- "nawalić" dystansów i podkładek pod to wszystko? Może to "ustabilizuje" oś w hakach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki jest rozstaw haków? Ew  luz osiowy osi likwidujesz tylko podkładkami. Ściągając "na chama" rurki tylnego trójkąta nakrętkami od osi sprawiasz, ze haki przestają być równoległe. I stykają się  z nakrętkami osi nie całą płaszczyzną a tylko punktowo. Więc te nie trzymają . Jest jeszcze gorsza sprawa. Jak naciągasz nakrętkami rurki, to przy okazji  wyginasz oś piasty w banana. A to może drastycznie skrócić żywotność elementów wewnątrz piasty czy samej osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozstaw haków (wewnątrz) masz 122mm a szerokość piasty (miedzy nakrętkami wchodzącymi wewnątrz haków) 110mm? Jeśli tak, to sorry, ta piasta nie jest do tej ramy. Nie siedzę zbyt mocno w piastach z torpedo, ale sadząc po opisach u Sheldona Browna w tej ramie siedziała prawdopodobnie jakaś piasta Srama/Sachsa:

http://sheldonbrown.com/chainline-internal-gear.html

https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/sram-techmanual-my10-gearhubsystems-english-reva.pdf (strona 77)

Musisz poszukać piasty z OLD 122mm Ew zaryzykować z OLD 120mm typu:

http://www.amazon.com/Velosteel-Coaster-Brake-hole-120mm/dp/B00J73SO3G

czy nexus 4 (ale to już wielobiegowa).

Lub dogiąć rurki tylnego trójkąta (jeśli to rama stalowa). Ale to już trzeba robić z głową. Najlepiej giętarką do rurek. Najpierw doginasz rurki blisko podsiodłowej do środka żeby złapać wymiar 110mm a potem blisko haków rozginasz na zewnątrz  aby złapać równoległość haków (rurki wyginasz w kształt "zetki"). Jak zrobisz to źle, to zwichrujesz ramę.

Chyba, ze chcesz koniecznie podkładkować. Dajesz po 6 mm podkładek na każda stronę osi i kolo będzie stać w osi roweru, haki będą równoległe więc powinno się dać ładnie zacisnąć. Ale masz wtedy skopaną linię łańcucha (musiałbyś kombinować z długością suportu) i nie przykręcisz dźwigni hamulca (bo będzie 6mm obok obejmy). Musiałbyś wygiąć tę dźwignię w kształt litery "z"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie możesz po prostu pozakłądać tulejek tak jak Ci wcześniej pisałem?

bierzesz tulejki, jakich wiele choćby w osiach kół wolnobiegowych, dodajesz z obu stron, ewentualnie oddajesz to do serwisu, oni Ci robią to samo z tulejek, ewentualnie przeciągają koło, żeby było na środku i gra gitarra, nie wiem po co na siłę komplikujesz sobie życie..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

a nie możesz po prostu pozakłądać tulejek tak jak Ci wcześniej pisałem?

Pamiętaj, że On ma torpedo. Jak da tulejki symetrycznie to skopie linię łańcucha z jednej strony, a z drugiej nie przykręci tej wajchy od hamulca do ramy. Jak da 12mm tulejek od strony nienapędowej i przeciągnie obręcz, to linia łańcucha będzie OK, koło będzie w osi roweru ale ta nieszczęsna wajcha zamiast pod obejmą będzie 12mm z boku. A ona przenosi cały moment hamujący, więc bał bym się robić tu jakieś prowizorki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tyle co autor tematu już tutaj kombinuje, to już dawno problem by mu rozwiązała wizyta w dobrym serwisie, gdzie ogarnęliby mu temat..

tulejka 6 mm z jednej i 6 mm z drugiej strony, zmienić oś suportu na dłuższą, przeciągnąć koło, dźwignię hamulca wygiąć, ewentualnie dać pomiędzy dźwignię hamulca, a ramię obejmy, do której się ją przykręca grubą podkładkę od klocka hamulcowego, lub nakręcić na śrubę nakrętki (zawsze mocniej/sztywniej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za taki "post-misz-masz" ale jak widać kupiłem kota w worku... ale od czego jest forum.

 

Od początku coś mi nie grało z tą piastą... całe szczęście Wy jesteście mądrzejsi i prędzej się połapaliście gdzie tkwi problem.

 

Piasta Nexus nie wchodzi w grę... od początku w zamyśle rower miał być bez obsługowy (rama+koła+kierownica... i wystarczy)... i tak ma zostać... z drugiej strony koszty piasty, manetek a dodatkowo montaż "na dziko" pancerzy itp. raczej nie wchodzi w grę... może za 20 lat jak się zestarzeję i krzepa mi minie :)

 

Najlepiej byłoby podmienić piastę na 122mm. Tylko, że... tą co podsunął Maniak za 55$... jak na razie nie wchodzi w grę ($$$ :( ) a na allegro widzę jak na razie same tylko do OK :/

 

Jeszcze trochę pokombinuje albo oddam do zaprzyjaźnionego warsztatu sprzęt aby mi zrobili taką troche prowizorkę z tymi tulejkami a potem będę martwił się dalej. Mam nadzieje, że prędzej od krótszego suportu uda mi się znaleźć właściwą piastą.

 

Właśnie... ciekawy jestem... jak to wygląda z suportem. Myślałem, że do ramy można spasować tylko taki a nie inny. Można żonglować długością osi? Nie będzie to miało względu na jego spawność/żywotność? Druga sprawa... rower jest już troszeczkę wiekowy. Nie wiem czy znajdę odpowiednie części jeszcze... żeby nie popłynąć jak właśnie na przykładzie piasty :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Myślałem, że do ramy można spasować tylko taki a nie inny. Można żonglować długością osi? Nie będzie to miało względu na jego spawność/żywotność?

Długość osi suportu nie zależy od ramy, ale od linii łańcucha. Jak masz piastę na określoną linię,czyli mówiąc po ludzku łańcuch biegnie w określonej odległości od osi symetrii roweru, to przednia zębatka też musi być w tej samej odległości. Producent korby zwykle podaje jaka musi być długość osi suportu, żeby zębatka korby wypadła w tej odległości. I jak popatrzysz w ofertach sklepów rowerowych to masz suporty z osiami o długościach stopniowanych co kilka mm. Prawidłowe dobranie tej długości sprawia, że łańcuch biegnie prosto (nie jest przekoszony) co właśnie wpływa na trwałość napędu (zwłaszcza jednorzędowych). Natomiast sama rama określa jaki musi sposób mocowania łożysk suportu (jaki gwint, czy ew. wciskane) i rozstaw łożysk (czyli długość mufy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontynując temat... warto pokusić się o zakup czegoś takiego!?

 

http://allegro.pl/piasta-tyl-kt-quando-torpedo-36otw-kompletne-i5357746137.html

 

Rozstaw piasty niby się zgadza... co o tym sądzicie? Może nie będzie trzeba kombinować przy supporcie...zakładając, że pierowtnie była właściwa piasta tylko potem ktoś niechlujnie dokonał wymiany na zbyt wąską?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...