Skocz do zawartości

[Piasta] Zagadka dla fachowca, Nexus Inter 8


Ssseba

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
Tak jak napisałem w temacie mam małą zagadke związaną z 'lakiernią Gazelle' i piastą Nexus 8.
Otóż kupiłem rower Gazelle Davos 2013r, rower był w stanie troche nieciekawym ponieważ alu zaczęło się utleniac na hakach, obok suportu i na samej górze dolnych lagów amorka..
 Dziwne.. chociaż nie jest to pierwsza gazella którą dostałem w swoje ręce w podobnym stanie,
ale rower jest stosunkowo młody i zastanawiam się czy przebywały one w agresywnym środowisku, czy jest to moze wina połączenia Aluminium i stali nierdzewnej, wiem że nie jest to zbyt dobre połączenie i w jakimś stopniu oddziałowywuje to na siebie
ale i tak pozostaje to zagadką : WTF ?
post-181513-0-68028100-1424646935_thumb.jpg
Ale wracając do sedna, gdy kupowałem tą gazelle w aukcji było zaznaczone że nie działają dwa biegi..
Pomyślałem że jest to standardowy błąd źle poprowadzonego pancerza(który już wyglądał nieciekawie) lub poprostu kwestia regulacji.

Myliłem sie.. po wymianie linki pancerzy, dobrej regulacji tzn gdy cechy (w moim przypadku zółte) nachodza na siebie na -4 biegu, nie ma pierwszego i piątego biegu.
Po regulacji npręzenia linki udaje mi sie złapać pierwszy bieg' ale dalej nie ma 4 lub 5-tki.

Więc wiele sie nie zastanawiając  rozebrałem piaste,
o zdjęciu mechanizmu przerzutki, rozkręceniu i późniejszym wyjęciu piasta trzyma sie w kupie, od strony zębatki mamy mechanizm planetarny który jest odpowiedzialny za wszystkie biegi za wyjątkiem pierwszego i piątego za które jest odpowiedzialny korpus z zapadkami który jest na samym końcu.

Pierwsze co zwróciło moją uwage to to ,że brakowało jednej zapadki, były tylko 3 tak gdyby tej czwartej nigdy nie było!? 
Zero śladów czegoś przemielonego itd, zastanawiam sie czy ktoś przy niej grzebał ale nic na to nie wskazuje..
Zapadka ogólnie nie jest żadnym problemem i 'wyrzeźbiłem' sobie tą czwartą zapadke, problem rozwiązany, ale..
Po złożeniu wszystkiego do kupy problem nie zniknął dalej nie mam dwóch (przy książkowej regulacji) lub jednego biegu, gdy pobawie sie naciągiem linki, ale dalej nie mam 4 lub 5-tki.

Piasta znowu na stole, znowu rozbiórka i co sie okazało, mam  zapadki tak jak powinno być, ale gdzie  jest bieżnia do tych zapadek?

Nie ma!!????? bieżnia na której pracują zapaki powinna być ząbkowana" czyli zapadki klinują się gdy pedałujemy do przodu i tak napędzane jest koło, to jest tylko teoria pownieważ w mojej pieście owa bieżnia jest płaska i błyszcząca, nie ma żadnych śladów jakiegokolwiek zużycia !? 

I tu moje pytanie dla fachowców, oco kaman ?? albo ta piasta to jeden wielki składak, bo modeli jest wiele ja mam ten z hamulcem rolkowym i nie jest to wersja sport..
Konkretny model napisze jutro ;)

Sory za tą obszerną lekture, ale chciałem jak najlepiej opisać mój 'problem'  w celu uniknięcia głupich komentarzy od świeżaków którzy w życiu nie mieli takiej piasty w ręce a tym bardziej w częściach pierwszych.

Pod spodem umieszczam filmik poglądowy, który pokazuje o którą część piasty chodzi
Pole zaznaczone na niebiesko, korpusu z zapadkami tam nie ma ale żeby nie było wątpliwości ;)

https://www.youtube.com/watch?v=yBx6PS9hF4Q&spfreload=1

Pozdr i czekam z niecierpliwością na rzeczowe odpowiedzi  :thanks: post-181513-0-68028100-1424646935_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie zapadki masz na myśli? Te od włączania odpowiednich biegów, czy przeniesienia napędu na korpus piasty i koło?

Z tego co wiem te piasty nie mają typowych zapadek jak w wolnobiegu czy bębenku. Napęd jest przenoszony przez rolki (na czerwono w twoim filmiku i drugie takie na zielono (to nie jest niebieski ;) )).

https://www.youtube.com/watch?v=2k0T2HFQTbI 2:05 jest pokazane jak to działa.

 

Według mnie problemem nie jest brak jakichś części, ale zła praca mechanizmu zmiany biegów. Sprawdziłbym czy manetka jest odpowiednia (może ktoś sam wymieniał i dał zwykłą do przerzutki), czy bez manetki da się wrzucić wszystkie biegi (ręką trochę niewygodnie kręcić, więc można po prostu zluzować maksymalnie linkę i za nią ciągnąć).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na myśli zapadki, które w moim' filmiku nie są zamieszczone, ale powinny być odpowiedzialne za przeniesienie napędu na koło w 1 i 5 biegu.
I właśnie to jest zaznaczone na niebiesko, tylko jest tam napisane że zapadek nie są zamontowane..

Filmik który wysłałeś dotyczy sie Alfine który jak widać ma na całej długości mechanizm planetarny, 
ale i tak w 2:05 dobrze jest pokazane jak to działa tylko nie tyczy sie to tych dwóch biegów.

Manetka jest niestety" sprawna i oryginalna także nie ma tu co szukac winnego.

Naciaganie linki ręcznie jest trudne, próbowałem ale stwierdziłem że nie ma to sensu ponieważ biegów tak czy siak brakuje.

Kombinowałem na baryłce wszystkie zakresy, i tak jak napisałem poprzednio, przy regulacji książkowej nie ma 1 i 5, a gdy pokręce baryłką udaje mi sie znaleźć jedynke" która w rzeczywistosci jest teraz drugim biegiem bo linka jest podciągnięta, a w dalszym ciągu nei mam 4 lub 5...


Model tej piasty to SG-8R31 z klamkomanetką nexus 8.

Pomóżcie bo już ręce mi opadają a nie uśmiecha mi sie wydawać na nową z 3-4 stówki bo cały zysk z tego roweru pójdzie sie   :wallbash:..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja piasta jest identyczna z Alfine8, ale faktycznie filmik przedstawia 11.

 

http://www.14degrees.org/shimano-alfine-8-speed-internal-gear-hub-oil-bath/

Masz na myśli ten element skrajnie z prawej na pierwszym zdjęciu?

 

Czy raczej punkt 8, część na samej górze http://www.sheldonbrown.com/nexus8/pages/14.htm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi dokładnie o punkt 8 na samej górze, nie miałem tam jednej z  zapadek co wydało mi sie dziwne bo gdyby ją zmieliło, coś zmielonego by zostało a jej poprostu nie było... w filmku który załączyłem u góry,m pokazane jest że te zapadki są odpowiedzialne za 1 i 5 bieg ? 
Może sie myle i poprostu źle to zrozumiałem .. ?
Zastanawia mnie cały czas fakt że bieznia po której poruszają się te zapadki jest gładka ?? 
Czyli w tym momencie poco tam te zapadki ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to wygląda, że masz piastę złożoną z dwóch różnych modeli. Korpus jest od SG-8R31, a wnętrze od SG-8R27 lub starszych (od modelu 30 zmienił się sposób przenoszenia napędu).

http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-SG-8R31-2783B.pdf

http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-SG-8R27-2726B.pdf

 

Tutaj więcej dokumentów:

http://si.shimano.com/#seriesList/27

 

Trzeba się skontaktować ze sprzedawcą i wyciągnąć historię tego roweru, bo wątpię, żeby firmowo tak złożyli.

 

Co można zrobić:

-polować na uszkodzone piasty w poszukiwaniu dawcy części, potrzeba dużo czasu i szczęścia polując na aukcjach lub szukając po serwisach rowerowych

-skontaktować się z serwisem Shimano i zapytać czy mają dostępne części niekatalogowe (korpus z 8R2x lub mechanizm przeniesienia napędu z 8R31 o ile będzie pasował na tą oś), niestety normalnie chyba nie idzie dostać ich. Mogą też pomóc w identyfikacji konkretnego modelu, ale wypadałoby zrobić własne zdjęcia sensownej jakości. Koszty mogą się nie kalkulować, ale był na forum przypadek, że jakieś części wysłali zupełnie za darmo.

-przerobić piastę dorabiając ząbki w korpusie dla zapadek, potrzebne umiejętności, żeby to dobrze działało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, potwierdziłeś moją smutną teorie,
Na historie roweru raczej nie ma co liczyc więc musze działać
Znalazłem sam mechanizm przeniesienia napędu i kosztuje jedyne 300zł  ....
Korpus idzie dostać tylko do Alfine ale to mi nic nie da
Frezowanie pewnie przewyższy koszt tej piasty ale i tak obije sie o paru tokarzy ;)
Napisałem już do wszystkich serwisów które mogą miec takie części ale tak jak napisałeś szansa jest bardzo mała, pomimo to szukać trzeba ;) 

Znając życie najtaniej mnie wyjdzie kupienie jakiejś uzywki za 300zł i myśle że to zamyka sprawe.
Dzięki za wszelakie informacje na ten temat oraz poświęcony czas  :thanks: 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...