Skocz do zawartości
  • 0

Wymiana amortyzatora w Kross Level A2


Gość Paweł

Pytanie

Gość Paweł

Mój Kross będzie miał już trzecią wiosnę. Mieszkam prawie w Beskidzie Sądeckim i zdążyłem się już trochę potelepać po górach. Mam w/w Krossa w rozmiarze M i doskonale mi się go prowadzi, więc nie chcę go zamieniać, tylko ulepszyć.

Chcę wymienić amortyzator na lepszy, ale kompletnie się nie znam i nie wiem jakie kryteria przyjąć - co to znaczy lepszy i jaki amor będzie pasował do mojej ramy. Wklejam link do specyfikacji roweru:

http://www.kross.pl/pl/2013/mtb-xc/level-a2

W ofertach sprzedaży amorów pisze np. 1-1/8" / ahead - nie wiem jak to się ma do mojej ramy/sterowników. Jakie jeszcze mój rower stawia wymogi co do amortyzatora? np. jak mam skoku 10cm to nie mogę wstawić z 14 lub 16cm? Czy lepszy amortyzator znaczy olejowo/powietrzny czy powietrzny czy sprężynowy? czy to się bierze pod uwagę ze względu na co innego?

Proszę o pomoc. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Amortyzator potrzebujesz z rurą sterową 1 1/8", prostą (nie tapered) o skoku 100 mm. Nie możesz wstawić amortyzatora ze skokiem 140 lub 160 mm bo zmieni się geometria i rower nie będzie jeździł tak jak powinien - rama nie jest przystosowana do takiego skoku. Jeśli nie chcesz zmieniać też przedniej piasty to amortyzator musi być pod oś 9 mm czyli popularny szybkozamykacz. 
Amortyzator olejowo/powietrzny = powietrzny i taki polecam ci wybrać bo możesz go dokładnie dostosować pod swoją wagę i preferencje pompując komorę powietrzną.
Dobrze by było gdybyś podał też budżet jaki chcesz przeznaczyć na amortyzator to moglibyśmy ci zaproponować konkretny model.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebujesz amortyzatora z rurą sterową o średnicy 1 1/8' ahead właśnie i jeśli chcesz używany to nie może być ona za krótka do Twojej ramy - najlepiej nie krótsza niż w zamontowanym obecnie amortyzatorze.

Do tego mocowanie koła powinno być pod oś 9 mm, jeśli nie chcesz zmieniać koła/piasty.

Jeśli nie chcesz też zmieniać hamulca przedniego na tarcze, a co za tym idzie koła to amortyzator musi mieć piwoty pod hamulce V-brake, a takich niestety coraz mniej.

 

Skoku 140, a tym bardziej 160 mm wstawić nie możesz, bo ci się kierownica "na księżyc" uniesie. Najlepiej jak nowy będzie miał 100 mm po prostu bez kombinowania.

 

Najlepsze amortyzatory są powietrzne lub właśnie olejowo-powietrzne, gdzie sprężyna jest powietrzna, a tłumienie olejowe. Wszystkie sprężynowe do XC to raczej niska klasa sprzętu.

 

Jeśli podasz ile możesz wydać na amortyzator (używany lub nowy) to pomożemy Ci coś znaleźć. Twoja rama to jedna z lepszych baz, jeśli chodzi o tańsze rowery, więc warto w nią zainwestować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gość

O, super, dużo już wiem. Dziękuję  :thumbsup:

To idźmy dalej:

Często widzę na amorach czerwone i niebieskie pokrętła u góry i czasem na dole, od spodu zewnętrznej goleni (obok osi). Czy to jest jakiś standard - tak się rozpoznaje jakiego typu jest amor? powietrzno-olejowy? Bo jakby mi ktoś chciał sprzedać taki, to skąd mam wiedzieć jaki to jest? 

Często podaje się przy amorach regulację skoku, no więc myślałem, że mógłbym mieć skok np. 14cm i wykorzystywałbym to na zjazdach w górach, a do jazdy po mieście ustawiłbym 10cm. Taki tok rozumowania odpada? ;p

Wymieniając amortyzator, wymieniał będę też koła i hamulce na tarczowe, więc z przodu oś chyba nawet lepiej jak będzie grubsza.

Budżet - chcę naprawdę dobry amor, więc około tysiąc chyba przeznaczę. Kiedy próbowałem dowiedzieć się coś z gazet rowerowych, wywnioskowałem, że grubsze golenie są lepsze, więc to też wezmę pod uwagę. A jak ocenić jakąś średnicę mają golenie przy tym amorze co mam?

Co do mojej wagi to ok. 62kg. i trudno mi przytyć :P Nie ścigam się na rowerze, lubię zjazdy, więc na "podjazdach" raczej zsiadam i podziwiam krajobraz ;p - dlatego nie wiem czy potrzebna mi blokada skoku, mam ją przy Krossie i nie używałem. Jeżeli amor będzie dobry, to chyba wystarczą inne regulacje...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz na dole pokrętło to masz regulację tłumienia, zaś od góry to masz regulację kompresji

Co do twojego amorka to masz Prostego XCM-a z chromowanymi rurami goleniowymi o średnicy 30mm. W twoim XCM-ie masz tuleje slizgowe plastikowe co często powodują luzy w ślizgach.

Co do zakupu nowego amortyzatora to polecał bym ci wybrać z goleniami 32mm złotawymi aluminiowymi, oraz żeby z regulacji mieć minimum regulacje tłumienia od dołu, bo w XCM-ach tego niestety nie ma

PROBLEM W WYBORZE BĘDZIESZ MIAŁ W TYM ŻE JUŻ PRODUKUJĄ AMORKI TYLKO POD HAMULCE TARCZOWE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość paweł

No więc jakie amory byście zaproponowali do tego roweru - za około 1000zł? Mogą być i używane i nowe. Jeszcze się zdecyduję. 

Hamulce będę zmieniał na tarczowe, jak również całe koła, więc ośka może być większa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...