tompot Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 W starym holendrze zamieniono mi piastę 3-biegową (SACHS) na 1-biegową z torpedo (Velosteel). Teraz żałuję, ale już za późno żeby się wycofać z tej koncepcji. Wrażenia po pierwszej jeździe kiepawe, tzn. rower świetnie się rozpędza z miejsca, ale prędkość przejazdowa jest tragiczna. Z tego co się dowiedziałem to dobór przełożenia w takiej piaście odbywa się przez wymianę zębatek. Najtaniej będzie wymienić zębatkę tylną. I teraz pytanie - ile zębów powinna mieć, żeby była w miarę uniwersalna (płaskie miasto, trochę świateł)? Wiem, że to kwestia indywidualna, ale może ktoś ma jakieś doświadczenia w temacie. Obecnie mam tylną zębatkę 20T (chyba... :-) ). Jeżeli chcę zmniejszać przełożenie na twardsze to zgaduję, że powinienem zmniejszać tylną zębatkę. W sklepach widzę, że są jeszcze zębatki (dla tej piasty) 18T i 16T. Czy lepiej wziąć 18-kę czy 16-kę? Dodam jeszcze, że lubię szybszą jazdę i nie przeszkadza mi siłowe pedałowanie. Czy między 20-ką a 16-ką jest rzeczywiście duża (wystarczająca) różnica? Wiem, że są jakieś wzory na obliczanie przełożenia (liczba zębów z przodu/liczba zębów z tyłu), Ale tak szczerze, to te liczby niewiele mi mówią jak to może się przekładać na odczucia z jazdy. A może lepiej kombinować z przednią zębatką? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dran2 Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Nikt Ci nie powie ci Tobie wystarczy. Jeżeli liczby nic Ci nie mówią to zostaje eksperymentowanie. Tapatalk. Jak palnąłem głupstwo to to wina autokorekty! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mklos1 Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 POlecam kalkulator: http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 23 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Myślę, że możemy powiedzieć, że istnieje takie zwierzę jak "przeciętny miejski rowerzysta"... Także pytam bardziej pod tym kątem. Po prostu chciałbym ograniczyć liczbę wizyt w serwisie i nie szukać metodą prób i błędów. A może ktoś powie z jakich przełożeń korzysta w swoim singlu i w jakich warunkach jeździ (nawierzchnia/stromizny)? Tak swoją drogą, to znalazłem ciekawy artykuł w temacie: https://www.purefixcycles.com/blogs/fixie-news/8821967-gear-ratios-what-does-it-all-mean. Może się przyda dla świeżaków. Piszą w nim o magicznej liczbie: 2,75 dla dojeżdżających w mieście do pracy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 23 Listopada 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Kłaniam, 50x20 w średnio wyboistym Worcester, 49x18 w Gdyni, 42x16 i 44x16 w również niewyboistym Coventry i Leicester. Przełożenie w granicach 2.5-2.75. Dla nie których to za miękko, dla mnie było git. Szacunek... I. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 1. Jak dużą masz zębatkę z przodu? 2. Jakie prędkości chcesz osiągać? 3. Jak duże koła masz? Dla mnie przy kołach 28" dość dobrym przełożeniem wydaje się 2,5. Trochę twardo na starcie, ale osiąga się sensowne prędkości przelotowe (u mnie to mniej więcej 6 bieg z 8), czyli okolice 25km/h. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 23 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Dzięki wielkie. Właśnie o to mi chodziło - jakiś średni punkt odniesienia. Koła mam 28''. Muszę jeszcze policzyć zęby z przodu. W holendrach jest to lekko kłopotliwe, bo najpierw trzeba się pobrudzić i ściągnąć osłonę łańcucha Podejrzewam, że jest tam raczej jakaś nietypowa (mała) zębatka i nie będę miał zbyt dużego pola manewru żeby zdziałać cuda na tylnej zębatce. Te wskaźniki są bardzo względne, bo trzeba jeszcze uwzględnić inne zmienne (np. waga roweru). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 23 Listopada 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 ... i faktu, że holender ze swoja budową i geometria z założenia nie jest demonem predkości i służy do statecznego raczej niż rączego przemieszczania z A do B. Zmień rower na starą, stalową szosę, obłotnicz, oświetl i wtedy będzie szybciej i dynamiczniej... Szacunek... I. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 23 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Oj z chęcią bym to zrobił. Niestety drogowcy w Wawie nie ułatwiają życia, po drodze przejeżdżam przez jeden wielki plac budowy. Podejrzewam, że wąskie koła mogłyby ucierpieć w starciu z różnego rodzaju krawężnikami, dziurami i szkłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Ja przerobiłem dwa przełożenia w singlu na kołach 26 - 2.3 i 2.6. Jakbym u siebie w mieście miał więcej górek to może przemyślał bym zostawienie 2.3 ale w terenie w miarę płaskim gdzie większe górki pokonuje się rzadko 2.6 jest okej - na prostych spokojnie przekracza się 30 km/h bez jakiś wielkich kadencji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 23 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Pomierzyłem zębatki i mam: 38/20 = 1,9. Czyli takie przełożenie dla emeryta. Żeby uzyskać pożądane przełożenie (ok. 2,6 - 2,7) potrzebuję zębatki na 14 zębów. Oryginalne zębatki Velosteel mają najmniej 16 zębów (mają takie trzy wpusty i mocowane są pierścieniem zaciskającym - http://sklep.ottlik.pl/product_info.php?cPath=152_3_16&products_id=2530). Znalazłem jakiś no name (http://allegro.pl/zebatka-nakladana-14t-i4681369298.html). Myślicie że to będzie kompatybilne z moją piastą? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 23 Listopada 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Oj z chęcią bym to zrobił. Niestety drogowcy w Wawie nie ułatwiają życia, po drodze przejeżdżam przez jeden wielki plac budowy. Podejrzewam, że wąskie koła mogłyby ucierpieć w starciu z różnego rodzaju krawężnikami, dziurami i szkłem. No to w czym problem? Zalozy opony 30-35c i bedzie git. Stare szosy zazwyczaj sa cakiem pojemne jesli chodzi o tylny i przedni widelec... Myslimy ze Krysztalwa Kula wziela wolne Popros sprzedajacego o dane zebatki, srednice wewnetrza wyciecia i odleglosc wypustow i porownaj z oryginalem... Szacunek.. I. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Na tej 16T i tak odczuł byś sporą różnicę, więc można próbować. I jakoś nie chce mi się wierzyć żeby w produkcji zębatek były jakieś różne standardy - ta "noname" spokojnie wejdzie. Stare szosy zazwyczaj sa cakiem pojemne jesli chodzi o tylny i przedni widelec... Tak przy okazji - te "stare szosy" są już pod wkłady suportu czy bardziej archaiczne rozwiązania? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 23 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Dzięki chlopaki. Pomyślim, potestujem. Swoją drogą nie uwierzyłbym, że po zamianie starego koła ze stalową obręczą i piastą 3-biegową na aluminiowe obręcze i tą piastę Velosteela rower taki straci na wadze. Nie wiem czy to bardziej zaleta piasty czy obręczy, ale powinien być teraz trochę szybszy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 23 Listopada 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Zdjąłeś z koła pewnie z 500-600g i sie dziwisz że jakoś żwawiej śmiga Zestaw 38x16 da Ci przełożenie 2.375. Ponownie Ci przypominam, ze masz rower zaprojektowany do statecznego bujania się, także moze się okazać, iż to bedzie bardziej niż wystarczajacy przyrost twardości napędu. Szacunek... I. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 23 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Bez przesady z tą statecznością, nie chcę wyglądać jak amsterdamski gentleman Od razu zamówię 16 i 14 zębów i zobaczę, która bardziej podpasuje. W trasie można wozić zapasową zębatkę i w razie potrzeby robić podmiankę - bardzo wygodne rozwiązanie, że też nikt o tym nie pomyślał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 23 Listopada 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 ... pewnie ze można. O ile wozisz ze soba klucz do kontry i bat do zablokowania zębatki ... i nie spieszy Ci się po drodze... Holender to holender, geometria spokojna i niespieszna... Cokolwiek byś nie powiedział i nie zrobił taką pozostanie... Szacunek... I. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 W trasie można wozić zapasową zębatkę i w razie potrzeby robić podmiankę - bardzo wygodne rozwiązanie, że też nikt o tym nie pomyślał Wpadł nawet na lepsze rozwiązanie, poprzednio była tam piasta z 3 przełożeniami ... jak chcesz dynamicznie, zrób jak pisze IvanMTB. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tofi Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Zacznij od 16T a za jakiś czas możesz spróbować 14T, żeby po prostu przełożenie nie okazało się zbyt twarde. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 24 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 24 Listopada 2014 ... pewnie ze można. O ile wozisz ze soba klucz do kontry i bat do zablokowania zębatkiTo nie jest SS z nakręcaną zębatką, żeby był potrzebny taki sprzęt Tak czy inaczej pomysł ze zmianą zębatki w trasie troszkę dziwny... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 24 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 24 Listopada 2014 Nie sądziłem, że ktoś mnie na poważnie weźmie z tą zmianą zębatki - to był tylko taki żarcik Odbiegając trochę od tematu, to wydaje się, że piasty z torpedem utrzymają się tylko w niszowych rowerach. W mieszczuchach coraz popularniejsze będą 3-biegowce (Nexusy i SRAM-y).Sam jestem ciekawy jak się sprawdzi to torpedo w zimie. Mam też drugą maszynę (Gazelle z Nexus 8), ale trochę jej szkoda na tę solną breję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 24 Listopada 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 24 Listopada 2014 Jak to jak? Smar zamarznie i będziesz miał ostrzynkę, ale tylko do przodu A ze zmianą zębatki to nie takie żarty-żarty... Kiedyś, kiedyś kolarze przed pokonywaniem ostrzego pojazdu obracali koło w ramie na stronę po której mięli wieksza zębatkę... Szacunek... I. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.