Skocz do zawartości

[komputer] Wentylator obudowy nierównomiernie pracuje


EzioAuditore

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

w czerwcu złożyłem swój zestaw komputerowy i zamknąłem go w obudowie Fractal Design Arc Midi R2. Obudowa posiada w standardowym wyposażeniu 3 wentylatory 140mm (o takie), które są zamontowane - na przednim i tylnym panelu oraz na górze. Nie zmieniłem ich połozenia po zmontowaniu całości. Do chłodzenia procesora służy mi cooler be quiet! Dark Rock 3

 

Płyta główna Asus Z97-PRO

Zasilacz Corsair CX Series Modular 80 Plus Bronze 750W

 

Od jakiegoś czasu (tj. ok. 1,5 miesiąca do 2 maks.) słyszę od czasu do czasu dziwne odgłosy dobiegające właśnie z wentylatorów (podejrzewam za hałas wentylator zamontowany na górze lub z tyłu obudowy). Ciężko opisać mi dźwięk, który się wydobywa z nich ale jest to w pewnym rodzaju zwiększanie i zmniejszanie obrotów. Wentylator zwiększa obroty na kilka sekund i zwalnia do normalnej prędkości. Po chwili znów przyspiesza i zwalnia. Trwa to dłuższą chwilę - powiedzmy ok. godziny, połtorej. I też nie przy każdym uruchomieniu komputera. Raz gdy go włączę - wszystko działa jak należy. Za którymś razem zaczyna wariować. Przy kolejnym uruchomieniu znowu spokój.

 

Nie posiadam żadnego dodatkowego regulatora obrotów wentylatorów. Ten zamontowany fabrycznie w obudowie jest ustawiony na 7V. Temperatury procesora również są "w normie" - nie ma nic niepokojącego. Gdzieś wyczytałem opinię, że fabryczne wentylatory i ogólnie te proukowane przez Fractala lubią płatać figle i po prostu psują się po pewnym czasie. 

 

Pytanie czy mnie też dopadła ta "klątwa" i czy zgłosić to do serwisu Fractala czy jest to coś poważniejszego i dotyczy np. płyty głównej, zasilacza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej normalna sprawa. Fabrycznie w BIOSie (a właściwie już w UEFI) często jest źle ustawiona regulacja obrotów wentylatora przez PWM. Progi i wartości maksymalnych obrotów przy temperaturze są za wysokie i gdy temp. procesora sięga powiedzmy 55°C wentylator przyspiesza, co szybko schładza procesor i zabawa zaczyna się od nowa. W zależności od płyty głównej różnie to można zmienić. Poszukaj czegoś jak Qfan Control i ustaw progi na nieco wyższe a maksymalne obroty niech będą dopiero od 70°C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli te wentyle faktycznie są słabe to ten górny mógł siąść. Ale to objawia się "terkotaniem" a nie falowaniem obrotów. Możesz spróbować wypiąć górny i zobaczyć czy problem dalej będzie występował.

Nie zaszkodzi też popatrzeć na zależność obrotów wentylatorów od temperatury podzespołów wewnątrz komputera, możesz użyć SpeedFana, CPUID HWMonitor czy jakiegoś innego programu do sprawdzenia. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już masz chłodzenie od be quielta to zainwestuj wentylatory od nich np. silentwings usc. Mam i mogę polecić z czystym sumieniem cisza i wydajność. Przerobiłem już masę różnych wentylatorów, ale te to zupełnie inna bajka :)

Przeważnie te montowane fabrycznie w obudowie nie są najwyższych lotów ;) na czymś trzeba przyoszczędzić.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buda może i ciekawa, ale znowu nic takiego :)http://overclock.pl/articles/show/id/556,5,5,podsumowanie-i-ocena  w minusach jest właśnie o firmowych wentylach " dość gło­śna pra­ca stan­dar­do­wych wen­ty­la­to­rów w try­bie kon­tro­le­ra 12 V lub 7 V." Nie słyszałem, żeby ktoś chwalił i polecał wentylatory od fractala.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ale chwileczkę.. o ile wiem (na przykładzie mojej Define R2 XL) wiatraki zasilane są niezależnie a nie przez MoBo, prosto z zasilacza poprzez spliter podłączony do regulatora obrotów na przednim panelu.

Więc jeśli obroty świrują to po 1 podłączyłbym je np. pod gniazdo system-fan na płycie głównej żeby wyeliminować awarię przełącznika na obudowie i móc softowo wymusić stałe obroty. Po drugie zmierzył napięcie na wtyczce zasilającej wspomniane wentylatory oraz czy wszystkie piny dobrze kontaktują, kable nie są połamane  etc.

Poza tym nie wieszajcie tak psów na wiatraki fractala, są na hydraulicznych łożyskach, na 1 trybie są niesłyszalne, na 2 minimalnie ale giną w tle podczas dnia a i w nocy trudno je usłyszeć, dopiero na 12v robi się odkurzacz który czasem jest jednak potrzebny, ostatecznie są dużo lepsze niż spora część chińskiej tandety na rynku.

Wiatraki BQ! ładnie wyglądają (mam zasilacz DP P10 i cooler dark rock 3) ale na wysokich obrotach też robią spory hałas a w dodatku mimo tego wcale nie dmuchają jakoś szczególnie intensywnie, ich mocna strona to tylko niskie obroty gdzie wentyle fractala też są niesłyszalne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemów z tym komputerem mam jeszcze trochę ale nie chcę otwierać nowego wątku i śmiecić. Wyleję swój żal tutaj:

Problem z uruchomieniem. Przynajmniej raz na tydzień/dwa po wciśnięciu włącznika odpala się jedynie ekran z logo ASUS, z którego przechodzi się normalnie do BIOSu. Tutaj nie jest normalnie, bo blokuje się wszystko - do BIOSu wejść nie mogę, system dalej nie uruchamia się (widać tylko wspomniane logo). Dioda dysku na obudowie nie zapala czyli tak jakby dysk z systemem był w ogóle niewidoczny/nieczytany. Wyłączam komputer przyciskiem z obudowy. Kolejne uruchomienia nie przynoszą poprawy.

 

Oto co przynosi poprawę. Odłączam wszystkie przewody z tyłu obudowy, rozkręcam boczne panele budy, wyciągam kabelki SATA z płyty głównej (mam 3 dyski + nagrywarkę DVD podłączone w ten sposób. Odpinam jeszcze zasilanie od dysku SSD. Podpinam wszysko z powrotem, zamykam, stawiam, podłączam i działa! I tak do następnego razu aż się wywali.

 

Nie oczekuję tu gotowych rozwiązań od Was, ale podejrzewacie co moze "leżeć"?

 

Mam zamiar przeprowadzić update BIOSu, jeśli to nie pomoże spróbuję Master Boot Record. Jeśli i to nie da rady - zostaje mi pisanie do ASUS'a z pytaniem - "O co qwa kaman?!"

 

Poniżej konfiguracja:
- Płyta Asus Z97 PRO

- Zasilacz Corsair CX Series Modular 80 Plus Bronze 750W

- Dysk SSD z systemem Kingston HyperX 3K SH103S3 120GB

- 1 Dysk HDD WD Black WD1003FZEX

- 2 Dysk HDD Seagate 1TB, który wyciągnąłem z obudowy swojego dawego dysku zewnętrznego. DOkładnego modelu nie znam, ale to raczej mało istotne

- Kabelki SATA - seryjne dodawane do płyty głównej

- Windows 8.1. 64-bit

 

Do wyjaśnienia dotychczasowego podłączenia dysków i DVD polecam grafikę

 

Płyta główna posiada 6 złączy SATA Gb/s. Do tej pory dysk SSD i coś jeszcze - nie wiem który dysk lub DVD podłączone były do dwóch gniazd ASMedia (to te najniższe, pomalowane ciemniejszym kolorem). Pozostałe dwa kabelki były w gniazdach Intela (2 z 4 dostępnych, pomalowane jaśniejszym kolorem). Przy ostatniej próbie uruchomienia komputera (to było w weekend 25-26. paź.) podłączyłem wszystkie 4 kable SATA do złączy Intela.

 

Dla Was to brzmi komicznie, ja wierzę w mistyczną moc tego połączenia  :woot: Zrobię update BIOSu czym prędzej i zacznę liczyć na nowo czas do kolejnej usterki a potem podejmę kolejne kroki, o których wspomniałem wcześniej.

 

Kup za######isty komputer mówili - będzie fajnie śmigał mówili...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Poza tym nie wieszajcie tak psów na wiatraki fractala, są na hydraulicznych łożyskach, na 1 trybie są niesłyszalne, na 2 minimalnie ale giną w tle podczas dnia a i w nocy trudno je usłyszeć, dopiero na 12v robi się odkurzacz który czasem jest jednak potrzebny
To chyba kwestia słuchu. Mam Core 3000 i porównanie z Zalmanem z9 i jakimś Silentum PC (już nie pamiętam modelu, ale ze średniej półki) i Fractal wypada znakomicie. Dopóki nie zacznę grać jest niemal niesłyszalny (do tego stopnia, że zdarzyło mi się wyłączyć włączony komputer). SPC i Z9 wypadają odczuwalnie głośniej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Z9 jest wręcz dramatyczna w porównaniu do Define R4/R2 XL które są wyciszane matami, nie mówiąc już o jakości wykonania. Stoi mi właśnie komp na Z9 który robię dla kumpla, nie kupiłbym sobie tej skrzynki. Wyciszenie obudowy robi dużą różnicę. Poza tym np. u mnie komp stoi zbunkrowany pod biurkiem narożnikowym, a niektórzy mają na blacie przy uchu...

 

Na moje to spróbuj:

1. "clear cmos" (ew wypięcie bateryjki na 1min) i wrzucenie deflautów (choć pewnie próbowałeś)

2. aktualizacja biosu lub re-flash

3. wymiana kabla sata na nowy i możliwie markowy

4. spróbuj odłączyć wszystkie napędy poza systemowym

5. pomierz napięcia na zasilaczu albo podmień na inny sprawdzony jak masz bo może jest dziabnięty i dlatego takie cuda

 

Ostatnio na swojej msi strzeliłem bios i przestało mi widzieć napędy sata w bardzo losowy sposób, zrobiłem ponowne flashowanie i problem ustąpił.

Spotkałem się kiedyś też z przypadkiem tak słabej jakości kablami sata, że rozgrzewały się podczas pracy i luzowały

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...