Skocz do zawartości

[przełaj] budowa budżetowej przełajówki


padre82

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

Sezon jesienno-zimowy dopiero się zaczyna pomyślałem o zbudowaniu budżetowego roweru przełajowego.

 

Od jakiegoś czasu jeżdżę na rowerze szosowym i brakuje mi trochę wypadów w lekki teren i roweru którym mógłbym pojeździć przy gorszej pogodzie.

 

Tą częścią wypowiedzi pewnie rozczaruję wielu czytających - ale nie chodzi mi o super sportowego ściganta na błoto. Szukam czegoś co pozwoli na szybką jazdę po drogach szutrowych, ścieżkach leśnych, szaleństwo w zimę, itd. Geometria nie musi być super sportowa. (kiedyś już próbowałem takiej budowy ale przez złą ramę nie był to udany projekt, rama była za długa dla mnie).

 

Rower chciałbym złożyć jak najtaniej, korzystając z wielu elementów które mam już w garażu i piwnicy.

Podstawowe założenia a w zasadzie poszukiwania:
- rama stalowa lub aluminiowa z widelcem stalowym w rozmiarze około 54 cm (mam 183 cm wzrostu) - to jest największy problem z którym się borykam gdzie znaleźć nadającą się ramę przełajową bądź krótką trekkingową/crossową nadającą się do takiej przeróbki? Najchętniej używaną.

- Napęd 1x8 (w moich okolicach są głównie płaskie tereny z zakres przełożeń nawet z typowej kasety szosowej na pewno mi wystarczy)

 

Mam:

- korbę szosową RX100 (zostaje tylko jedna zębatka 39z lub 42)

- opony continental cyclocross speed, dętki,

- piasty p+t novateca (tył 135 mm)

- hamulce canti (coś z retro, ale działanie i wygląd identyczne jak przełajach)

- klamki tectro (z prawej zrobię klamkomanetkę a’la retrosfift)

- manetkę szosową starego typu 8spd

- kasetę szosową, łańcuch, linki, pancerze,

- przerzutkę tył Tiagra, krótki wózek

- kierownicę szosową

- siodełko, wsporniki.

 

Proszę Was o pomoc i rady w doborze ramy i widelca.

 

Kolejne pytanie to obręcze – czy do opon 700cx32 stosuje się obręcz szosową czy lepiej trekkingową (chodzi o szerokość)?

 

Z góry dziękuję wszystkim za pomoc.

Pozdrawiam,

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Kaff byłby fajny no ale uświadczyc takiego używanego w Polszcze to jak trafić 6 w Lotto...

 

http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXKBD2/planet-x-kaffenback-2-frame-and-fork

 

A nówka prosto z Planet-X to jakieś 800-850 ziko wraz z przesyłką... I jeszcze na dodatek brak piwotów pod fałki/canti...

 

Accent CX-One? http://velo.pl/czesci/ramy/accent/cx-one Dostepny również z widelcem jak stoi napisane... Ale ten ostatni to chyba alu, takze jak dla mnie osobiście syfkiłamogiła...

 

Szukać używek na Alledrogo, może cuś by się trafiło za Odrą lub ewentualnie nad Tamizą, ale wtedy trzeba dooobrze policzyć koszty przesyłki, żeby nie wyszło na jedno.

 

No i last but not least musisz okreslić dokładniej ile floty jesteś w stanie wykartkować na ramiaka, gdyż w przeciwnym wypadku moze sie okazać iż radzimy jakiś niestworzone niestworzoności...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za szybkie odpowiedzi.

Co do ceny myślałem w przypadku używki nad około 600PLN z widelcem.

Accent CX one też bardzo rozważałem - ale tu znowu nie chciałbym pakować "złomu z garażu".

Z tego co jakiś czas temu widziałem test tej ramy w MR to miała ona bardzo dobre opinie, widziałem tez rowery kolegów z forum i naprawdę szacunek za pomysły i wkład pracy.

Jeśli zdecydowałbym się na tego Accenta to poszedłbym w stronę mechanicznych hamulców tarczowych, napędu z klamkomentkami z niższej grupy szosowej itd. Ale to już inny zakres cenowy. Po prostu nie chcę pakować kasy w dwa rowery, wiadomo przy sprzęcie gdy się o niego dba od czasu do czasu trzeba troszkę pieniążków włożyć...

Raczej chciałbym się pobawić przełajem i chyba bardziej skłaniam się w stronę RETRO jak części z mojego garażu (lubię robić coś co jest spójne). Nie będzie to mój rower podstawowy, chyba że zmienię zdanie po zimie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Skoro retro to retro :)

 

Jednakże musisz wziąć pod uwagę kilka ograniczeń jakie ze soba stare ramy/rowery niosą.

 

1. Podstawowy i najważniejszy to taki że starsze ramy zazwyczaj legitymuja się rozstawem tylnego widelca 126 lub nawet 120mm. O ile w stalową ramę 126mm można przy ekhem... lekkiej perswazji wetknąc piaste 135mm to z alu już bym tak nie cudował. We własnym, dobrze pojętym interesie zdrowotnym.

 

2. Nastepny problem to kwestia rozmiaru koła. Stare ramy często składano z kołami 27" w zamyśle a te paradoksalnie są większe niż koła 28". O ile nie dysponujesz odpowiednimi obreczami możesz natrafić na kłopoty zwiazane z ustawieniem hamulców. Ostatnio ćwiczyłem to żeniąc ze soba ramę pod 27 i koła 28 w zestawieniu ostrokołowym. Pomimo hamulców z długimi ramionami nie obyło sie bez pilnikologii stosowanej i wkrecania regulatorów na maksa.

 

3. Jednocalowy widelec to oczywiście pestka w porówaniu do reszty problemów, o ile będzie odrzu dostepny z ramą. W przeciwnym wypadku wracamy do punktu 2.

 

Pozostaje zatem szukać, szukać i jeszcze raz szukać. Liczyć na okazję i przegladac nie tylko polskie portale aukcyjne.

 

Powzwodzenia ;)!

 

Szacunek...

I.

 

 

PS

 

Tu natenprzykład ciekawy, wintażowy klamot do wycyzelowania : http://www.ebay.co.uk/itm/Cyclocross-bike-vintage-retro-steel-campagnolo-thumbies-canti-lee-chi-brakes-MTB-/251654122870?pt=UK_Bikes_GL&hash=item3a97c12d76

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba muszę trochę zastanowić się nad konkretną specyfikacją, czy nie dołozyć do załozonej kwoty 1000 - 1200 PLN i nie zbudować czegoś nowocześniejszego na ramie z planet-X.

Chcociaż CX - one od Accenta - też jest super i coraz to bardziej się na nią nakręcam... canti lub tarcze to fajna opcja.

Muszę chyba jeszcze raz wszystko przemyśleć.

Co do rozmiarów tych dwóch ram to dla mnie byłby M - czy L - (183 cm wzrostu)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Jak dla Ciebie... Ja bym sugerował żeby to jednak było dla autora tematu :)

 

Ludzie są rozmitych proporcji oraz preferencji.

 

Dla mnie natenprzykład najważniejsza w ramie jest efektywna długość górenj rurki. Czyli poziomo środek sterów do środka sztycy.

 

I taka wartość dla mnie przy wzroście 179cm idealnie mieści się w granicach 57-58cm dla ram w klasycznej, szosowej geometrii.  Plus mostek 80-100mm ze wzniosem 10 stopni i wiekszym z kierownica Dirt Drop Bar.

 

Nie wyobrażam sobie osobiscie jazdy bez negatywnych sensacji na czymś krótszym.

 

Niepodobna kupować ramy/roweru kierując sie tylko sugerowanym rozmiarem i wysokością. Trzeba wziac pod uwage zdecydowanie wiecej czynników plus preferencje i pomysły użyszkodnika...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ivanie, tylko żeby wiedzieć dokładnie jakie ma się preferencje - trzeba mieć za sobą objeżdżonych duuuuużo rowerów. Dla Ciebie może jest to oczywiste, i wymiary geometrii pod siebie recytujesz obudzony w środku nocy, ale nie wszyscy tak mają :) Wiem, bo sam miałbym z tym problem gdybym każdy wymiar miał dobrać pod siebie. Zgadzam się, że ludzie pomimo podobnego wzrostu mogą mieć zupełnie różne proporcje. Ja z moim bratem jesteśmy tego samego wzrostu, ale on ma tak krótkie nogi, że na moich rowerach nie potrafi ujechać. 

 

Kończąc wywód: jeśli nie wybierasz się na profesjonalny "bikefitting" i nie jesteś pewny co do swojego rozmiaru, to postaraj się wklepać swoje wymiary do jakiegoś kalkulatora, to da Ci ogólny zarys w jaką stronę się kierować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

... wszystko to prawda akkwlsk ale nie w tym przypadku. Autor tematu ma rower, na dodatek szosowy, który geometrycznie jest zbliżony do roweru przełajowego wiec ma doświadczenia i punkt odniesienia.

 

Na ogólne dywagacje na temat co sugerowane, co wybajkfitowane a co wlasnodoświadczone można ciągnąć w temacie do tego stworzonym, a jat takowych kilka na FR...

 

Szacunek...

I.

 

 

PS

 

Fajna rama ale duża... http://allegro.pl/hoop-columbus-trekking-przelaj-singlespeed-i4648988720.html  no i haki 126mm...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Hej!

 

Skoro rozmiar ok. 54 Ci odpowiada, to tutaj masz ciekawą ofertę. Jeśli język angielski nie stanowi przeszkody, to proponowalbym jednak namówić sprzedającego do wystawienia przedmiotu na ebayu (tak dla własnego bezpieczeństwa). Kuriera z Wyspy do Ojczyzny, który podjezdza po odbiór bajka pod wskazany adres zorganizujesz w okolicach 200pln przez wysylarka.pl

 

http://www.gumtree.com/p/bicycles/genesis-cdf-2013-crossbike-for-only-%C2%A3250/1083013423

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

Co do podpowiadanych ram to:

- kolego IvanMTB (nie wiem czy tak możemy do siebie pisać :-) ) ta pierwsza z allegro będzie za duża (615 mm podsiodłowa)

- całego roweru też raczej nie chcę ponieważ mam sporo już części szosowych które mógłbym wykorzystać (kilka lat temu przesiadłem się z MTB na używaną szosę za 600PLN z lokalnego serwisu ogłoszeniowego, dołożyłem 250 na łańcuch kasetę i tanie opony i jeździłem tym rowerem przez około 2 sezony), stwierdziłem że to jest to czego szukałem.

- później kupiłem obecny rower szosowy...

 

Rozmiar jest dla mnie kwestią dyskusyjną, na pewno nie chciałbym mieć roweru za dużego. W tej chwili mam ramę 56 cm (oznaczenie "L") i sam nie wiem czy jest to dobry rozmiar dla mnie. Jechałem tym samym rowerem w rozmiarze "M/L"  (rozmiar 52cm) i było bardzo podobnie - nawet siodełko nie było zbyt wysoko czym byłem bardzo zdziwiony.

W tej chwili skłaniam się do ramy Accent CX one - ale poczytałem trochę inne forum gdzie bardzo ta rama jest krytykowana (spawy, jakoś lakieru, geometria, ogólne wykonanie).

 

Ciągle mętlik w głowie.

I chyba żona zaczyna podejrzewać że szykuje się wydatek rowerowy... :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może by tak stara stalowa rama szosowa pod koła 27", do tego koła 28" z oponkami do CX, a geometrię uprzełajowić kupując elegancki i idealnie dopasowany widelec (może na zamówienie?)...? Dzięki temu może być prościej. Puryści będą się krzywić, ale trzeba patrzeć realnie na to co jest w zasięgu. Moim zdaniem lepiej jest chwycić za pilnik czy spawarkę nad ramką za 100 zł, niż płakać że cudowny ramiszon z internetów okazał się nijaki. Owszem, problemów może być wiele, ale Polak z pewnością sobie z nimi poradzi :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...